در حال بارگذاری ...
اسماعیل خلج در در مراسم رونمایی از پوستر نمایش خود گفت

نمایش جمعه کشی کاری جدید با متن قدیمی و نگاهی تازه است

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه ای رونمایی از پوستر نمایش جمعه کشی با حضور اسماعیل خلج ، مجید گیاهچی ، مسعود رحیم پور ، علی فتحعلی عوامل نمایش و اهالی رسانه دوم مهر ماه در محل تالار سنگلج برگزار شد .

 در ابتدا بعد از رونمایی ازپوستر نمایش مجید گیاهچی ضمن تشکر از اهالی رسانه برای حضور در نشست تصریح کرد : تئاتر و نمایش هایی که روی صحنه اجرا  می شود نیاز به حمایت و به خصوص از جانب اهالی رسانه برای معرفی به مردم دارد.

 در ادامه نشست اسماعیل خلج در باره اجرای نمایش جمعه کشی گفت : متن جمعه کشی را در سال 1353 نوشته بودم و تا پایان سال 1356 بارها بر ری صحنه اجرا شد . این نمایش را بر اساس تکنیک های تئاتری نوشتم و برای اجرای مناسب و درست آن ماه‌ها تمرین انجام دادیم. اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل کمبود زمان بیش از یک ماه برای تمرین فرصت نداشتیم .بازیگرانی که در اجرای فعلی حضور داشتند در اجرای نمایش در سال 53 حضور نداشتند و البته برای مخاطب این نکته مهم است که کار با کیفیتی ببیند و اینکه گروه چه مدت وقت برای تمرین داشته مهم نیست .

خلج در ادامه سخنانش تاکید کرد : نمایش جمعه کشی داستان ساده ای دارد و تعدادی دوست در یک روز جمعه کنار هم جمع می شوند و اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می دهد .اغلب دیالوگ های شخصیت‌های اثر  مختص آدم های جنوب شهری است و دیالوگ‌ها اغلب دیالوگ هایی هستند که مردم بارها آن‌ها را در کوچه و خیابان شنیده اند و برایشان ملموس و قابل باور است ، اگرچه از نگارش متن 50 سال گذشته است ،اما به اذعان بازیگران این دیالوگ‌ها ، دیالوگ های آدم های جنوب شهر در این دوره و زمانه است .به نظرم نمایش جمعه کشی کاری جدید با متنی قدیم و نگاه تازه است.

در ادامه مراسم مجید گیاهچی  مجری طرح  نمایش در باره آشنایی با اسماعیل خلج و معرفی گروه اجرایی نمایش پرداخت و متذکر شد: در جمعه کشی بازیگرانی نظیر افشین زارعی ، علی خازنی ، علی فتحعلی و مسعود رحیم پور و منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه حضور دارند و آشنایی من و اسماعیل خلج به 15 سال قبل می گردد که در برنامه تلویزیونی به عنوان مجری طرح حضور داشتم و استاد خلج هم در این کار بازی کرد و این آشنایی منجر به دوستی شد که من بتوانم از دانش ، منش و رفتار متواضعانه ایشان بهره ببرم. اغلب مردم استاد خلج را فقط به عنوان بازیگر می شناسند و از سایر حضورهای موثر ایشان در عرصه نقاسی ، نوشتن و کارگردانی بی اطلاع هستند و به نظرم باید در این مورد کار بیشتری انجام بدهیم.

مسعود رحیم پور هم در ادامه نشست افزود:خوشحالم به عنوان بازیگر جایی نفس می کشم که اسماعیل خلج هم همان جا نفس می کشد و باعث مباهاتم است که فرصتی به دست آمد در کنار ایشان در نمایش جمعه کشی حضور داشته باشم.

در ادامه مراسم علی فتحعلی بازیگر نمایش جمعه کشی نیز عنوان کرد : نه ساله بودم که در تماشاخانه سنگلج نمایشی را دیدم و آروز کردم که به عنوان بازیگر در سنگلج روی صحنه بروم و بعدها این آرزویم محقق شد . در این دوره تمریناتی که با گروه نمایش جمعه کشی دارم متوجه شد که استاد خلج چه انسان و هنزمند درجه یکی است که اشراف کاملی به تئاتر و فرهنگ ایرانی دارد .

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

نظرات کاربران