در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از جمعه کشی اسماعیل خلج تا بزرگداشت فریما فرجامی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته مهمترین اخبار اختصاص داشت به نشست مطبوعاتی نمایش جمعه کشی اسماعیل خلج و بزرگداشت فریما فرجامی که از بازیگران به نام تئاتر و سینماست و همچنین اخباری چون بازگشایی مجدد تالار اصلی تئاتر شهر و رونمایی از طنزآوران جهان با ترجمۀ داریوش مودبیان از دیگر اخبار مهم تلقی می شود.

در این هفته اخباری هم از محمدحسن معجونی، لیلی رشیدی، حمیدپورآذری، عباس غفاری، مهران امام بخش، زهرا صبری، و مرتضی اسماعیل کاشی شنیدیم.

 

رویدادها

نشست جمعه کشی: نشست رسانه‌ای نمایش «جمعه کُشی» به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل خلج در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای نمایش «جمعه کُشی» به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل خلج در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. این نمایش قرار است از یک‌شنبه، هفتم مهر اجرایش را در این تماشاخانه آغاز کند. بازیگران آن اسماعیل خلج، علی فتحعلی، مسعود رحیم‌پور، علی خازنی، افشین زارعی، محمدرضا خسرویان و محمود حسینی هستند.

اسماعیل خلج (کارگردان و نویسنده) در در این نشست خبری با بیان اینکه «من در سال ۱۳۵۳ نمایشنامه «جمعه کشی» را نوشته و به اجرا در آوردم و تا پایان سال ۱۳۵۶ در رپرتوآر کارگاه نمایش هر هفته اجرا می‌شد.» گفت: گرچه پنجاه سال از نگارش نمایشنامه می‌گذرد اما بازیگران کار را بازی می‌کنند اذعان دارند خیلی از دیالوگ‌ها امروزی است و در جنوب تهران فراوان با همین الفاظ و لفظ‌ها استعمال می‌شود. در آن سال‌ها با تمرینات زیاد و فرصت زیادی که داشتیم، بازیگران خود نقش‌هایشان را کشف کردند، منتها الان تنها یک ماه تمرین کردیم و بازیگران هم جدید هستند.

خلج ادامه داد: این کاری که امروز عرضه می‌کنیم کاری نیست که سال ۵۳ نوشتم، بلکه یک کار جدید با نگاه تازه است، بدون اینکه هیچ نوستالژی نسبت به قدیم داشته باشم و هر جا که لازم بود در متن حذف و یک چیزهایی هم اضافه شد و یک اجرای جدید و قابل قبول برای امروز و پیشرو است.

او با اشاره به اینکه «وقتی ما یک نمایش را عرضه می‌کنیم و عنوانی برای مخاطبان آن قائل نمی‌شویم، یعنی همه نوع گروه سنی و مخاطبی می‌توانند کار را ببینند و باید کاری کنیم همه افراد دست پُر از سالن بیرون بروند» گفت: داستان نمایش از این قرار است که یک روز جمعه چند نفر دوست دور هم جمع هستند و جمعه‌شان را می‌گذرانند.

بازگشایی تالار اصلی تئاتر شهر: شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تا ۱ یا نهایتا ۲ ماه دیگر به اتمام می‌رسد و این سالن مجددا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر که پیش از این از سوی سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیر مجموعه تئاتر شهر اعلام شده بود تا شهریورماه به اتمام می‌رسد، به خبرنگار مهر گفت: قرار بود سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تا شهریور افتتاح شود و ما هم برای این سالن در ایام ماه محرم و صفر پیش‌بینی اجرای نمایش داشتیم ولی علیرغم ۲۴ ساعته کار کردن تیم شرکت پیمانکار بازسازی، این امر میسر نشد.

وی اظهار کرد: دلیل تمام نشدن بحث تعمیر ماشینری و تعویض صندلی‌های سالن تا زمان تعیین شده نیز به خاطر همزمانی این امر با فعالیت‌های عمرانی دیگر بود.

کرمی درباره سرانجام و زمان پایان تعمیرات سالن اصلی، تأکید کرد: این روند تا ۱ یا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد و سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مجددا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به اینکه جزییات روند تعمیر و بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از سوی سعید اسدی مدیر مجموعه اعلام می‌شود، گفت: روند تعمیر و بازسازی سالن اصلی به خوبی پیش می‌رود و سطح کیفی آن رضایت‌بخش است.

رونمایی از طنزآوران جهان نمایش: کتاب «طنزآوران جهان نمایش» از داریوش مودبیان رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، مجموعه «طنزآوران جهان نمایش» و «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم» با ترجمه داریوش مودبیان عصر پنجشنبه (چهارم مهرماه) در خانه فرهنگ و هنر گویا رونمایی شد.

این مراسم با حضور علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، میر جلال الدین کزازی، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دهباشی و جمعی از هنرمندان و نویسندگان برگزار شد.

تاکنون هفت جلد از مجموعه «طنزآوران جهان نمایش» با پژوهش و ترجمه داریوش مودبیان منتشر شده است که در این مراسم رونمایی شد.

شکستگی پای بازیگر و تعطیلی چند روزه وقتی کبوترها ناپدید شدند: مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران با اشاره به اینکه یکی از بازیگران نمایش دچار آسیب دیدگی شده است، عنوان کرد اجرای نمایش برای چند روز متوقف خواهد شد.

مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران درباره اجرا نشدن نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» به کارگردانی هستی حسینی به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی که از اول شهریور ماه اجرای خود را با حمایت تئاتر مستقل تهران آغاز کرده به دلیل مشکلاتی که برای رویا میرعلمی بازیگر نمایش به وجود آمده امشب ۵ مهر ماه به صحنه نمی رود که البته اجرا نشدن نمایش ممکن است تا بهبود این بازیگر چند روزی ادامه داشته باشد.

وی درباره این اتفاق توضیح داد: شب گذشته در صحنه ای پای رویا میرعلمی دچار آسیب و ضربه شد که با انتقال او به بیمارستان پایش را پانسمان و بخیه کردند از همین رو به دلیل آسیب دیدگی وی اجرای امشب کنسل خواهد شد. بعد از مشورت با پزشک وی مشخص می شودکه او تا کی باید استراحت کند از همین رو امکان دارد اجرای نمایش چند روزی با وقفه روبرو شود.

کوشکی که طراحی صحنه این نمایش را هم برعهده دارد در پایان صحبت هایش بیان کرد: با سایت تیوال هماهنگی های لازم صورت می گیرد تا مخاطبانی که اقدام به خرید بلیت نمایش کرده اند بتوانند بلیتشان را جابجا کرده یا وجه پرداختی را پس بگیرند.

«وقتی کبوترها ناپدید شدند» به کارگردانی هستی حسینی نوشته سفی اکسانن نویسنده فنلاندی- استونیایی است که دریافت جوایزی از جمله «جایزه بزرگ بوداپست» و آکادمی سوئدی‌ِ «نویسندگان کشورهای شمال اروپا» در سال ۲۰۱۳ را در کارنامه دارد. الهه افشاری، عباس خداقلی زاده، امیررضا دلاوری، شهروز دل افکار، سارا زینلی، مهدی کوشکی، رویا میرعلمی، مجید نوروزی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

هامون تالاری برای تجربه های دانشجویی: سالن تئاتر هامون با راه‌اندازی سانس ویژه‌ای در برنامه هرروزه خود، طرح خود برای حمایت از تئاترهای خلاقانه، تجربی و دانشجویی را کلید زد.

به گزارش ایلنا، هادی حجازی‌فر، مدیر هنری تئاتر هامون در این رابطه توضیح داد: همان‌طور که پیشتر نیز وعده داده بودیم، یکی از برنامه‌های جدی تئاتر هامون برای حمایت از استعدادهای تئاتری کشور از روز دوشنبه یکم مهر و با اجرای تئاتر پپ در سانس ۱۷:۳۰ در سالن تئاتر هامون کلید خورد تا از این به بعد بتوانیم مشابه اتفاقی که با ایجاد باکس ویژه "هنر و تجربه" در سینمای کشور رقم خورد را در عرصه تئاتر رقم بزنیم.

وی افزود: این اقدام تلاشی برای ایجاد فرصت دیده‌شدن آن دسته از نمایش‌‌های باارزش در میان تئاترهای غیرتجاری است که اجرایشان می‌تواند به دیده شدن جایگاه برجسته سازندگان آن‌ها در جامعه تئاتر ایران کمک کند و از سوی دیگر به ذائقه مخاطبان و کیفیت هنری اجراهای موجود نیز چیزی بیافزاید.

وی درباره برنامه‌های این سالن تئاتر توضیح داد: در راستای حمایت از گروه‌های تجربی، علاوه بر دو سانس اصلی این سالن، باکسی ویژه برای ساعت ۱۷:۳۰ را اضافه کردیم که با بهای بلیت کمتر از یک سو و دریافت سهم کمتر از گروه‌های تئاتری از سوی دیگر، به دیده‌شدن استعدادهای خوب تئاتر به سهم خود کمک کنیم. همچنین برای این‌که مخاطبان ارزشمند این سالن از کیفیت کارهایی که اجرا می‌شوند مطمئن باشند، نمایش‌ها قبل از تایید برای اجرا در این سانس، بازبینی می‌شود و در صورت باکیفیت بودن امکان اجرا می‌گیرند و تنها هدف از راه‌اندازی این برنامه حمایت از گروه‌های جوان و بااستعداد بوده و هست.

براساس این گزارش، تئاتر پپ که پیشتر مدت کوتاهی در تالار مولوی اجرا شده بود به کارگردانی اسماعیل کمالی دهقان روی صحنه رفته و با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

 

یادمان

بزرگداشت فریما فرجامی: فریماه فرجامی می‌گوید، از بچگی عاشق تئاتر و سینما بوده و در سال‌های‌ بازیگری اش تجربه های زیادی از چهره‌های مطرح این دو عرصه آموخت. او خوشحال است که به واسطه همین بازیگری با مردم در ارتباط بوده چون این مردم ‌و سرزمین ایران را دوست دارد.

به گزارش ایسنا، عصر چهارشنبه سوم مهرماه برنامه‌ای به بهانه بزرگداشت فریماه فرجامی در خانه سینما به همت امیر پوریا و با اجرای او برگزار شد؛ برنامه‌ای که به گفته وی در ستایش زیبایی این هنرمند هم بود، زیبایی در چهره و منش جمعی از همکارانش در غیاب او از آن یاد کردند.

در این مراسم هنرمندانی همچون گلاب آدینه، امین تارخ، سیروس الوند، محمد متوسلانی، نوید محمدزاده، حبیب رضایی، محمد رحمانیان و علیرضا داودنژاد حضور داشتند و برخی هم مثل کیمیایی و حسن فتحی پیامی تصویری برای نکوداشت فریماه فرجامی فرستاده بودند.‌

تشییع صادق توکلی: بهزاد فراهانی در مراسم تشییع پیکر مرحوم صادق توکلی گفت: آرزو می‌کنم روزی برسد که ما آرزومند نَمیریم چون متاسفانه هیچ هنرمندی در اینجا نیست که شادکام بمیرد.

مراسم وداع با پیکر صادق توکلی صبح دوشنبه، یکم مهرماه با حضور با تعدادی از هنرمندان و مدیران برگزار شد و بهزاد فراهانی در سخنانی بیان کرد:‌ متاسفانه زمانه بسیار تلخی شده که پای آنچه می‌گوییم، خیلی نمی‌ایستیم چرا که ما در انجمن خود (بازیگران خانه تئاتر) حدود هزار و سیصد عضو داریم که تقریبا همه صادق توکلی را خوب می‌شناختند و آرزو داشتم آنقدر هم‌دیگر را دوست می‌داشتیم که اگر در زندگی‌مان به هم لطف نداشتیم حداقل در زمان وفات به هم لطف داشتهباشیم. در حالی که برخی افراد لیاقت آنچنان تشییع بشکوهی دارند که می‌بایست همه خانه تئاتر در سوگشان دور هم جمع می‌شدند.

او با اشاره به اینکه صادق توکلی از دلبستگان عرفان اشراقی این مُلک و بر این باور بود که به کسی آزار نرساند و زیر آزار کسی نباشد ادامه داد: آرزو می‌کنم روزی برسد که ما آرزومند نمیریم، متاسفانه در این مملکت هیچ هنرمندی نیست که شادکام بمیرد و علت آن این است که فضای حرفه‌ای ما متعلق به دوره قبل از قاجار است. ما هنوز که هنوز است حرمت‌های لازم را برای کاربردهای هنر درنیافتیم. در سیاست کلان این ملک، ما (به ویژه در تئاتر) جماعت زیادی هستیم.

سپس ایرج راد، رییس هیات مدیره مرکزی خانه‌ تئاتر و رییس شورای عالی خانه ‌هنرمندان، با بیان اینکه صادق توکلی همه وجودش صداقت، عشق و محبت بود، گفت:‌ او سعی بر این داشت که چه جلوی دوربین و چه روی صحنه همواره با خلوص نیت، صفا، پاکی و دوری از هر نوع تصنع‌گرایی کار خود را انجام دهد و به همین دلیل مهم نبود کاری کوتاه داشته باشد یا کاری نسبتا بلند.

 

چهره ها

محمدحسن معجونی: حسن معجونی با تشریح دلایلی که منجر به تعطیلی سه‌ ساله جشنواره مونولیو و تعطیلی آکادمی آن شده بود با انتقاد از قیمت بلیت تئاترها بیان کرد: وظیفه دولت این است که در این باره سوبسید لازم را بدهد تا بلیت رایگان یا ارزان دست مخاطب برسد.

به گزارش ایسنا، سرپرست گروه «لیو» صبح چهارشنبه، سوم مهرماه در نشستی خبری جزئیاتی را درباره هفتمین دوره فستیوال مونولیو که از دی ماه به مدت 6 ماه با 12 گروه نمایشی و در سه شهر تهران، شیراز و رشت برگزار می‌شود، ارائه کرد.

او درباره به تعویق افتادن برگزاری این فستیوال در سه سال گذشته، با اشاره به بروز برخی مشکلات گفت: زمانی که فستیوال را شروع کردیم شاید مونولوگ جذابیت‌هایی داشت ولی اینقدر تعداد فستیوال‌های مونولوگ زیاد شد که دیگر خودم حس خوبی نداشتم و البته زمانی لازم بود که بررسی‌هایی انجام دهم و شاید لازم است چیزهایی را تفکیک کنیم چون مثلا جریان دانشجویی کارش باید یک چیزی باشد و ما یک چیز دیگر.

لیلی رشیدی و حمید پورآذری:  حمید پورآذری و لیلی رشیدی این روزها مشغول آماده‌سازی یک اثر نمایشی هستند که با کارگردانی مشترک این دو هنرمند اجرا می‌شود.

تهیه‌کنندگی اثر نمایشی به کارگردانی حمید پورآذری و لیلی رشیدی را مدرسه سینما تئاتر هنرهفتم برعهده گرفته است و این نمایش که نام آن به زودی اعلام می شود با بازی هنرجویان نوجوان این موسسه اجرا خواهد شد.

این اثر محصول دو ترم آموزشی است که هم اکنون آخرین مراحل تمرین و آماده‌سازی خود را سپری می‌کند و در روزهای آینده، خبرهای تکمیلی درباره اجرای آن منتشر خواهد شد.

پورآذری تاکنون در کنار اجرای نمایش با بازیگران حرفه‌ای و گروه‌های پر تعداد بازیگران جوان، آثار نمایشی گوناگونی را با بازی هنرجویان نوجوان نیز به صحنه برده که از جمله آنها می‌توان به نمایش‌هایی مانند حسینقلی مردی که لب نداشت، ادیپ شهریار، دایره گچی قفقازی اشاره کرد.

رشیدی نیز علاوه بر ایفای نقش در آثار نمایشی و تصویری گوناگون، تجربه کارگردانی دو نمایش اسم و عاشقیت در پاورقی را دارد.

عباس غفاری: عباس غفاری نمایش «سگدو» به نویسندگی محمد چرمشیر را به زودی در تالارسایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌برد.

این نمایش درباره دختری به نام «لنا شریفی» است که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود. آخرین همکاری محمد چرمشیر و عباس غفاری اجرای نمایش «دیگر کدام ما زندگی کردن رادوست دارد» است که در سال ۱۳۹۲ و درتالارسایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

زهرا صبری: سرپرست گروه «یاس تمام» اعلام کرد که نمایش «خاک و تاج» را در فستیوال بین‌المللی شار ویل مزیه فرانسه روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که تمام اجراهای آن به زنده‌یاد مریم میرزاخانی تقدیم می‌شود.

زهرا صبری سرپرست گروه «یاس تمام» درباره جدیدترین اجرای بین‌المللی این گروه نمایشی، به خبرنگار مهر گفت: نمایش «خاک و تاج» را که اثری با شیوه عروسک کاغذی است، برای اولین بار سال ۹۷ در جشنواره عروسکی کاغذی شارل ویل مزیه اجرا کردیم. طی ۳ اجرایی که داشتیم، دبیر جشنواره تئاتر عروسکی شارل ویل مزیه کار را دید و از ما برای حضور در جشنواره دوسالانه شار ویل مزیه که بزرگترین جشنواره‌ تئاتر عروسکی در جهان است، دعوت کرد.

وی درباره موضوع نمایش «خاک و تاج» توضیح داد: «خاک و تاج» برگرفته از نمایشنامه‌های «هملت» و «مکبث» از بزرگترین آثار ویلیام شکسپیر است به شیوه عروسک کاغذی اجرا می‌شود که اولین تجربه من در این شیوه است. نگاهی که در این اثر به نمایشنامه بزرگ شکسپیر داریم، خیانت و دروغ است؛ دروغ به عنوان سرآغاز تمامی مشکلات.

صبری که طراحی کلی «خاک و تاج» را بر عهده دارد، درباره گروه بازیگری و عوامل این اثر نمایشی افزود: سعید ابک و فهیمه باروتچی بازیگران و رفعت هاشمی سیسخت و مرضیه سرمشقی طراحان عروسک این نمایش هستند. طراح این نمایش را هم به گیتی صفرزاد ارائه دادم و او نگارش نمایشنامه اثر را انجام داد. حداد حیدری آهنگساز، علی کوزه‌گر طراح نور و محسن ولیحی طراح پوستر و بروشور نمایش «خاک و تاج» هستند.

سرپرست گروه «یاس تمام» اعلام کرد که «تاج و تخت» روزهای ۲۳ و ۲۴ سپتامبر (۱ و ۲ مهر) ، ۵ اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی شارل ویل مزیه دارد.

کارگردان نمایش «خاک و تاج» درباره اجرای این اثر نمایشی در داخل کشور، گفت: قرار است آذرماه این نمایش را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببریم که امیدوارم شرایط برای اجرای اثر فراهم شود.

مهران امام بخش: مهران امام‌بخش به «مهلت» به نویسندگی کیاوش زارع‌طلب و کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد تقی رئیسی پیوست.

مهران امام‌بخش بازیگر و مدرس دانشگاه و برنده جایزه بازیگری مرد بخش «مسابقه تئاتر ایران ب» را برای ایفای نقش در نمایش «ماراساد» در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به نمایش «مهلت» به کارگردانی محمد تقی رئیسی پیوست.

وی در نمایش‌های متعددی از جمله «حضرت والا»، «کالون و قیام کاستلیون»، «دو حکایت از چندین حکایت رحمان»، «دوشیزه و مرگ» و «لیرشاه»، «عروس مردگان»، «مارلون براندو» به ایفای نقش پرداخته و در زمینه کارگردانی تئاتر نیز آثاری چون «آنتیگون»، «پیش از صبحانه» و «خدا را هجی کن» را به صحنه برده است.

نمایش مهلت به نویسندگی کیاوش زارع‌طلب و کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد تقی رئیسی از ۴ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است.

دیگر بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از: محب آبیاری، مهسا احمدپور، عرفانه خانی، میثم محب‌الهی، پروا محزون، ستاره ملکی و رامین یحیی‌زاده.

مرتضی اسماعیل کاشی: نمایش «پنچاه/ پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی در تماشاخانه هیلاج روی صحنه رفت.

«پنجاه/ پنجاه» به نویسندگی هاله مشتاقی نیا و مرتضی اسماعیل کاشی (با نگاهی به نمایشنامه «خودی و غیر خودی» نوشته برتولت برشت به ترجمه کمال الدین شفیعی) و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی با استقبال خوب تماشاگران از ۲۷ شهریور در تماشاخانه تازه تاسیس هیلاج روی صحنه رفت. مدرسه فیلم و تئاتر هیلاج مجری طرح این نمایش را بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «درهای ساختمان موزه ای که سال‌ها پیش اردوگاه مرگ بوده روی زن و مردِ بازیگری باز می‌شود. این ۲ تنها بازماندگانِ آن قربانگاه هستند که از آن جا فرار کرده بودند

این نمایش حاصل تلاش ۱۸ ماهه گروه هنرجویان کارگاه «زیستن در تئاتر» است که پس از گذراندن مراحل آموزش بازیگری و تمرین، اجرا می‌شود. این سومین تجربه اسماعیل کاشی در مقام کارگردان پس از نمایش‌های موفق «سه خواهر» و «صد در صد» است. همچنین نمایش «پنجاه/ پنجاه» هر روز به غیر از شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه هیلاج واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان مهاجر پلاک ۲۲ روی صحنه می‌رود.

 

تیترها:

1.  «قیام یک ژاپنی» در تماشاخانه ملک

2. بلیت نیم بها تئاتر مهتاب نصیرپور برای دانشجویان

3. عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان جشنواره خصوصی تئاتر آرخه می‌شود

4. شروع پروژه ملی نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن»

 




نظرات کاربران