در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از نشان سمندریان و درجه یک هنری تا تبریک زاد روز اکبر رادی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته انتشار اخبار و رویدادهایی چون اهدای نشان آکادمی سمندریان به حسین کیانی، محمودرضا رحیمی و اکبر زنجانپور و نشان درجه یک هنری وزارت ارشاد به محمدرضا خاکی، رضا بابک، داریوش مودبیان، آتش تقی پور و صادق عاشورپور از جمله اخبار دل انگیز برای توجه به هنرمندان تئاتر هست که می تواند تا حدی پاسخگوی تلاش و زحمات بیدریغ آنان باشد.

 همچنین خبر راه اندازی یک پلاتوی تخصصی در شهر محروم ایلام که همواره از هنرمندان به نام و خلاقی برخوردار است بسیار مسرت بخش بود که توجه به هنرمندان آینده ساز همواره باید از سازوکارهای فرهنگی در ایران زمین باشد. در این هفته همچنین انتشار بیانیه ای به انگیزه تولد هشتاد سالگی شادروان اکبر رادی نمایشنامه نویس از سوی بنیاد رادی بار دیگر یادآور زحمات ماندگار این هنرمند هست. در هفته گذشته همچنین اخباری از پریزاد سیف، الکا هدایت، سهیلا گلستانی، داود بنی اردلان، عباس جمالی، مجید امرایی، اتابک نادری، و آرش عباسی منتشر شد.

 

رویدادها

نشان آکادمی سمندریان: سه هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر در هفتمین جشن آکادمی سمندریان، استاد فقید بازیگری و کارگردانی تئاتر ، نشان این آکادمی را دریافت کردند.

هفتمین جشن سالانه این آکادمی با مدیریت حمید لبخنده، شامگاه جمعه ۵ مهر در گالری باروک برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن بر عهده اصغر همت بود، با پخش تصاویری از حمید سمندریان و هما روستا یاد این زوج تئاتری گرامی داشته شد.

سپس با حضور ابراهیم حقیقی، حمید امجد و حمید لبخنده، نشان آکادمی سمندریان به اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر، حسین کیانی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و محمودرضا رحیمی به عنوان استاد محبوب آموزشگاه سمندریان اهدا شد.

در این مراسم چهره‌ها و هنرمندانی؛ چون احترام برومند، پروین امیرقلی، مائده طهماسبی، فهمیه رحیم‌نیا، محمدعلی نجفی، سیروس ابراهیم‌زاده، محمدعلی سجادی، قاسم زارع، اصغر دشتی، علی شمس، علی پویان، علیرضا شفقی‌نژاد، مهدی میامی، پوری بنایی، شهرام کرمی، شهرام گیل‌آبادی و اتابک نادری حضور داشتند.

در پایان هفتمین جشن آکادمی سمندریان با حضور کاوه سمندریان و همسرش، کیک آکادمی حمید سمندریان و هما روستا بریده شد.

نشان درجه یک هنری: دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور به رضا بابک، محمدرضا خاکی، صادق عاشورپور، آتش تقی پور و داریوش مودبیان از هنرمندان پیشکسوت تئاتر نشان درجه یک هنری اهدا کرد.

پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ مهر ماه در نشستی از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان به رضا بابک، محمدرضا خاکی، صادق عاشورپور، آتش تقی پور و داریوش مودبیان از هنرمندان پیشکسوت تئاتر نشان درجه یک هنری اهدا شد.

در این نشست محمدمهدی احمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی با بیان اینکه نمی توان با هیچ میزانی قدردان هنرمندان پیشکسوت بود، گفت: نشان درجه یک هنری به پاس قدردانی از تلاش ها و خدمات هنرمندان ارائه می شود.

وی افزود: اعطای این نشان به معنای این نیست که قدر و مقدار هنرمندان به همین میزان است بلکه مرتبه آنها بسیار بالاتر از این نشان ها است ولی توانی که برای ما تعریف شده همین مقدار است.

احمدی با اشاره به نقش و تاثیر هنر در جامعه ادامه داد: امروز زبان هنر از زبان خطابه پر قدرت تر است و باید به آن توجه داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: نشان هنری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از نظر اجتماعی و فردی برای هنرمندان و مخاطبان دارای جایگاه ویژه ای است.

وی در عین حال تصریح کرد: ارزشی که مخاطبان و مردم برای هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت قائل هستند از ارزش این نشان بالاتر است و خلاقیت هنری آنها در ذهن مردم و تاریخ یک جامعه خواهد ماند.

در ادامه سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان با اشاره به اینکه این ۵ درجه هنری از ۳۶ پرونده در حوزه تئاتر در سه ماهه تابستان امسال انتخاب شده است، گفت: شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان در ۴ گروه و کمیته هنری، فرهنگی، هنرهای سنتی و سینمایی فعالیت می کند.

وی متذکر شد: یکی از کمیته های فرعی این شورا کمیته تئاتر است که از ابتدای سال ۹۸ پنج جلسه با همین موضوع از سوی شورا برگزار شده است.

در ادامه ایرج راد عضو حقیقی شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان با اشاره به تاریخچه تشکیل این شورا ادامه داد: تکریم و کرامت از هنرمندان از اهمیت زیادی برخوردار است و کسانی که از این شورا نشان هنری دریافت می کنند بیشتر به کرامت این اقدام توجه دارند تا قدر و مقدار حقوقی و مالی آن.

وی افزود: در این شورا بنا شد کسانی را که خود درخواست درجه هنری ارائه نمی دهند شناسایی و در نشستی از خدمات و تلاش های آنها با اعطای درجه هنری قدردانی کنیم.

در پایان از سوی محمدمهدی احمدی نشان درجه هنری به رضا بابک، محمدرضا خاکی، آتش تقی پور، صادق عاشورپور و داریوش مودبیان اعطا شد.

گشایش پلاتو در ایلام: نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر ایلام با نام «پلاتوی استاد علی باسره» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و مدیران فرهنگی استان ایلام گشایش یافت.

عصر روز گذشته، یکشنبه ۷ مهرماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، مدیران فرهنگی، هنرمندان عرصه نمایش و علاقه‌مندان به تئاتر، نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر استان ایلام  با ظرفیت ۱۲۰ صندلی افتتاح و از یکی از پیشکسوتان تئاتر استان؛ علی باسره تجلیل شد.

در این مراسم شهرام کرمی با بیان این که افتتاح یک سازه نمایشی که محلی است برای ارائه آثار هنری، مهم‌ترین اتفاقی است که به رشد و توسعه تئاتر یک استان کمک می‌کند، گفت: ما وقتی می‌توانیم چنین مکانی را تاسیس کنیم به معنای این است که هدف‌مان چیزی به جز توسعه تئاتر نیست.

 

یادمان

زاد روز اکبر رادی: به مناسبت فرارسیدن هشتادمین زادروز استاد اکبر رادی (روز دهم مهرماه ۱۳۹۸) هیات مدیره بنیاد این هنرمند بیانیه ای را منتشر کرد.

متن پیامی که این هیئت مدیره به مناسبت هشتادمین زادروز استاد اکبر رادی نوشته و منتشرکرده است، به شرح زیر است:

«در روز دهم مهرماه، سال­روز زایش اکبر رادی را گرامی می­ داریم؛ مردی که بی ­هیچ اغراقی، ایبسنِ ادبیات نمایشیِ ایران بود. رادیِ راد، در طول عمر نه چندان طولانی خود، بی ­جنجال و حاشیه، در اتاق کوچکی از خانه ­اش که تصویر چخوف بر دیوار آن بود، "باغ شب نمای ما" را آفرید. سپس "آهسته با گل سرخ" نشست، "از پشت شیشه ها" به "روزنه­ ی آبی" خیره شد و "آهنگ­ های شکلاتی" را شنید. "هاملت با سالاد فصل" را در ذهن جوّال و نقّاد خود پروراند، از "پلکان" درام ایران با تأنی و افتخار بالا رفت، و تا هنگام "مرگ در پاییز" هم، قلم توانا و بی ­مثالش را بر زمین نگذاشت. بزرگا مردا که او بود! تولدش مبارک

هیات مدیره بنیاد اکبر رادی متشکل از  حمیده بانو عتقا،بهزاد صدیقی، هادی مرزبان، فریندخت زاهدی، بهروز محمود بختیاری و روح الله جعفری متن پیام را منتشر کردند.

اکبر رادی ۵ دی ماه سال ۸۶ بر اثر عوارض ناشی سرطان از دنیا رفت.

 

چهره ها

پریزاد سیف: کارگردان نمایش «آواز قو» معتقد است سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید رویکرد خود در زمینه تبلیغات محیطی محصولات هنری مانند تئاتر را مشخص کند تا زمان هنرمندان را تلف نکند.

به گزارش خبرنگار مهر، سال‌های سال است که بحث تبلیغات محیطی فعالیت‌های تئاتری و اجراهای نمایشی و امکانی که شهرداری تهران و ذیل آن سازمان زیباسازی شهرداری می‌تواند برای گروه‌های تئاتری فراهم کند، دغدغه اهالی این حوزه بوده، اما هیچگاه با رویکرد و همکاری مشخصی از سوی سازمان مربوطه مواجه نشده است.

در طول سال تعداد اندکی از اجراها از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند می‌شوند و اکثر گروه‌های تئاتری اعم از جوان و حرفه‌ای از این امکان محروم هستند. در مقاطع زمانی مختلف هنرمندان و چهره‌های شناخته شده تئاتر از این روند انتقاد کرده‌اند ولی رویکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران تغییری نکرده است.

نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف نیز که این روزها با حضور سعید پورصمیمی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در سالن ناظرزاه کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود و روزهای پایانی اجرای عمومی خود را پیش رو دارد، از این امر مستثنی نبوده و از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند نشده است.

طبق گفته کارگردان نمایش در مراجعه به سازمان زیباسازی شهرداری تهران به گروه اعلام شده که تئاتر «امری تجاری» است و به این دلیل شهرداری امکان تبلیغات محیطی و استفاده از بیلبورد را به آن اختصاص نمی‌دهد اما برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگویی با خبرگزاری مهر این موضوع را تکذیب کرد.

داود بنی اردلان: نمایش «نیمه تاریک ماه» به کارگردانی داوود بنی اردلان از ۲۴ مهرماه در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «نیمه تاریک ماه» اقتباسی از فیلم ایتالیایی «غریبه های تمام و کمال» به کارگردانی داوود بنی اردلان از ۲۴ مهرماه هر شب ساعت ٢٠:٣٠ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

داوود بنی اردلان که پیش از این و در سال۹۵ نمایش «دوباره اون آهنگ رو بزن سام» نوشته وودی آلن را در تالار حافظ روی صحنه داشت و امسال نیز پرفورمنس «مکاشفات شخصی ٢» را اجرا کرده بود، قرار است نمایشی روانشناسانه و اجتماعی را روی صحنه ببرد.

در سال های گذشته پنج کارگردان از ملیت های مختلف، فیلم هایی ساخته اند که در آن از فیلمنامه فیلم ایتالیایی «غریبه های تمام و کمال» ساخته پائولو جنووس استفاده شده است.

داستان نمایش «نیمه تاریک ماه» که مضمونی روانشناختی دارد حکایت چند زوج جوان است که برای شام دور هم جمع می شوند. در حالی که همه آنها تصورشان بر این است که زندگی کامل و عاشقانه ای دارند اما صاحبخانه ایده ای را مطرح می کند که با عملی شدن آن، اتفاقات عجیبی می افتد و تمام تصورات این زوج ها به هم می ریزد.

مجید امرایی: عضو اتحادیه جهانی دراماتراپی اعلام کرد که از این پس مدال ابوعلی سینا به برترین‌های دراماتراپی ایران طی یک سال، اهدا خواهد شد.

مجید امرایی عضو اتحادیه جهانی دراماتراپی درباره جدیدترین فعالیت‌های این اتحادیه، به خبرنگار مهر گفت: هر فصل ویدئو کنفرانسی را با حضور اعضای اتحادیه جهانی دراماتراپی برگزار می‌کنیم که ۵ مهرماه این کار انجام شد و طی آن برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی تدوین و تنظیم شد تا از قالب مدون جهانی برخودار باشند.

وی ادامه داد: طی این جلسه، مقرر شد در هفته جهانی دراماتراپی برنامه‌هایی چون سخنرانی، برگزاری کارگاه‌های دراماتراپی، نشست‌های تخصصی، قدردانی از حامیان دراماتراپی در کشورهای مختلف، معرفی و نشست‌های رسانه‌ای برای دراماتراپی و تهیه یک نشان یا مدالیوم برای هر کشور مدنظر قرار گیرند. همچنین در این جلسه اعلام شد که اولین دانشکده دراماتراپی استرالیا افتتاح خواهد شد و ۳ کشور جدید نیز به اتحادیه پیوستند.

امرایی درباره نشان یا مدالیوم مدنظر برای انجمن دراماتراپی ایران، اظهار کرد: ما پیشنهاد نشان «ابوعلی سینا» را به اتحادیه جهانی دراماتراپی پیشنهاد دادیم و قرار شد از این پس این نشان به برترین‌های دراماتراپی ایران اهدا شود.

عضو اتحادیه جهانی دراماتراپی درباره برنامه‌های مدنظر در زمینه دراماتراپی در ایران، توضیح داد: قرار است انجمن دراماتراپی اهواز را افتتاح کنیم و پس از آن انجمن‌های استان مرکزی و گیلان افتتاح خواهند شد.

وی درباره زمان و مکان برگزاری هفته دراماتراپی در ایران، گفت: در ایران هفته دراماتراپی از ۲۹ آبان تا ۶ آذر و طی ۲ برنامه در تهران و اهواز برگزار خواهد شد.

امرایی درباره حضور اعضای اتحادیه جهانی دراماتراپی در هفته دراماتراپی ایران، تأکید کرد: امسال مهمانی نخواهیم داشت ولی از سال آینده هم یک پیام جهانی ارائه خواهیم داد و هم از اعضای اصلی اتحادیه جهانی دراماتراپی، مهمان ما خواهند بود.

اتابک نادری: اتابک نادری بازیگرتئاتر و تلویزیون به مجموعه بازیگران نمایش «تالاب هشیلان» پیوست.

در روزهایی که گروه نمایش «تالاب هشیلان» تمرینات خود را جهت اجرای عموم در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر ادامه می‌دهند؛ با پیوستن اتابک نادری به این نمایش، گروه بازیگران تالاب هشیلان کامل شد.

نمایش«تالاب هشیلان» به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی و تهیه‌کنندگی محمدعلی محمدی یک درام خانوادگی است که بعد از ۱۰ سال از زمان نگارش نمایشنامه به اجرای عموم می‌رسد.

«تالاب هشیلان» از ۱۸ مهرماه تا ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ راس ساعت ۸ شب در تالارقشقایی تئاترشهر به روی صحنه می‌رود.

عباس جمالی: نمایش «شِیهیدن» با گروهی بازیگر جوان و فرمی متفاوت از دیگر آثار روی صحنه قرار است به کارگردانی عباس جمالی روی صحنه برود.

 جمالی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر قرار است در جدیدترین تجربه کاری‌اش نمایشی را با نام «شِیهیدن» که به گفته خودش یک مصدر ساختگی از واژه شیهه است روی صحنه ببرد.

او که نویسندگی، طراحی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد به ایسنا می‌گوید: قصه «شِیهیدن» با شرایط امروز جامعه نسبت دارد، اما یک روایت خطی ندارد و در طول اجرا ساخته می‌شود، در واقع می‌توان گفت در مقایسه با دیگر اجراهای روی صحنه ویژگی‌های متمایزی دارد که همین هم پیش‌بینی از بازخورد مخاطب را سخت می‌کند.

او اضافه می‌کند: در این نمایش 12 بازیگر جوان داریم که حدود پنج ماه است به شکل کارگاهی مشغول تمرین هستیم.

به گفته جمالی «شیهیدن» از 18 مهرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

بازیگر نمایش‌های «P2»، «ویران»، «اسم»، «مصاحبه»، «خرس» و نویسنده «50 ثانیه برف» درباره اینکه مدتی است در تئاتر ایران خیلی خبری از نمایشی که سر و صدایی به پا کند و تئاتری‌ها و تئاتربین‌های حرفه‌ای را به وجد بیاورد، نیست! معتقد است: از آنجا که کلا مناسبات تولید ما اشتباه است، در تئاتر هم همین اتفاق افتاده و هنرمندان انگار در گردابی گیر کرده‌اند و از کارها نتیجه درستی به دست نمی‌آید، ولی اگر مناسبات تولید عادلانه باشد و همه در مواقع مختلف حمایت شوند، البته نه فقط از سوی دولت بلکه از سوی نهادهای مدنی و شبه مدنی مثل خانه تئاتر فضا برای کار مساعدتر است اما وقتی مثلا گروهی تئاتری پس از اینکه ماه‌ها کار کرده ناگهان توقیف می‌شود و هیچ واکنشی هم از جایی مثل خانه تئاتر نمی‌بیند برای کار بعدی‌اش بی‌انگیزه می‌شود.

جمالی با اشاره به سرمایه‌داری در هنر که به تئاتر هم کشیده شده است، ادامه می‌دهد: این وضعیت نتیجه روشنی ندارد و قبلا هم در این باره گفته بودیم اما جدی گرفته نشد و حالا نتیجه آن را در تئاتر  می‌بینیم. مناسبات سرمایه‌داری جدید تفریحات و سینما و تئاتر خود را می‌خواهد نه مسئله‌ای که برایش عمیق باشد و به همین دلیل کمتر شاهد اثری هستیم که تماشاگر را به واکنش و حرف زدن وادارد.

الکا هدایت: نمایش «شگفتی» به کارگردانی الکا هدایت هم‌زمان با هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

این نمایش اثری از هنرجویان نوجوان آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی است که طی روزهای هفته ملی کودک جایگزین نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» می‌شود.

براساس این گزارش نمایش‌نامه تئاتر «شگفتی» براساس رمانی با همین نام اثر «آر. جی. پالاسیو» از سوی سپیده فلاح‌فر نوشته شده است و باران اصفهانی، شایلین بهادری، پارمیس تقوی، مانی حیدرعلی، آرشیدا خانجانی، کاوه خلیلی، کیانا خلیلی، ایلیا خواجه‌ای، هلیا رنجبر، باران زرین‌اقبال، رستا شیرازی، محمدپارسا بحرالعلوم طباطبایی و کارن میرآقا بازیگران آن هستند.

در این نمایش آوا شریفی به عنوان طراح حرکت و بازی‌گردان، محمد عاقبتی به عنوان مشاور کارگردان و مدیر تولید، همکاری دارند..

این نمایش از 13 تا 19 مهر 1398 هر روز ساعت ۱۸ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران به روی صحنه می‌رود.

اجرای نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز پس از پایان هفته ملی کودک از روز یک‌شنبه 21 مهر 1398 در مرکز تئاتر کانون از سر گرفته می‌شود.

آرش عباسی: آرش عباسی در تازه‌ترین اثر نمایشی خود «پارتی» را تا حدود یک ماه و نیم دیگر در تئاتر شهر روی صحنه می‌برد.

به گزارش ایسنا، این نویسنده و کارگردان تئاتر که فروردین امسال نمایش «هفت دقیقه» را روی صحنه برده بود در تدارک اجرای یکی اثر نمایشی تازه با نام «پارتی» است که متن آن را سال 90 نوشته و به تازگی بازنویسی کرده است.

این نمایش که به گفته عباسی در نیمه دوم یا اواخر آبان‌ماه اجرا می‌شود، همانند دیگر کارهای او فضایی رئالیستی دارد و ماجرای سه زوج را روایت می‌کند که شبی را با هم سپری می‌کنند و وجود یک موبایل باعث می‌شود اتفاقاتی بیفتد و دوستی سالیان آن‌ها به چالش کشیده شود.

عباسی درباره داستان «پارتی» که حول یک موبایل می‌چرخد می‌گوید:‌ در سال 2016 یک فیلم ایتالیایی ساخته شد که فضای آن به نمایشنامه من خیلی نزدیک بود و البته آن فیلم معروف شد و چند ورژن از آن در کشورهای مختلف تولید شد.

سهیلا گلستانی: سهیلا گلستانی با نمایش جدید حمید پور آذری و لیلی رشیدی همکاری می‌کند.

این نمایش که نام آن "هله.هین.هان.هلا" است، کار مشترک لیلی رشیدی و حمید پور آذری است و سهیلا  گلستانی کارگردانی، ساخت و تنظیم ویدیوهای این اثر نمایشی را بر عهده دارد.

تهیه کننده این نمایش مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم (آموزشگاه تخصصی سینما و تئاتر کودک و نوجوان) است و این اثر نمایشی با بازی حدود بیست هنرجوی نوجوان این موسسه آموزشی، آماده اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش در فاصله سنی 10 تا 18 سال هستند.

نمایش "هله.هین.هان.هلا" حاصل یک دوره آموزشی چند ماهه است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از نیمه دوم مهر ماه در عمارت رو به رو اجرا  خواهد شد.

 

تیترها

1. داستان تیمور لنگ بر صحنه تالار حافظ روایت می‌شود

2. آغاز اجرای «دروغ» در پردیس تئاتر شهرزاد

3. امیراحمد قزوینی بازیگر «بداهه» شد

4. انتشار فراخوان پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران

5. بهزاد صدیقی دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی شد




نظرات کاربران