در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نمایش «واگیر ندارد» عنوان شد:

جامعه ظرفیت التیام دردها را دارد

نشست خبری مستند «واگیر ندارد» که به بیماری ایکتیوز (بیماری پوستی و ژنتیکی) می‌پردازد برگزار شد. علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ در این نشست گفت: بسیاری از آسیب‌ها و موضوعات از طریق مردم حل می‌شود چون جامعه ظرفیت التیام دردها را دارد.

به گزارش ایران تئاتر آئین رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش مستند واگیر ندارد با حضور کارگردان و عوامل نمایش، امیر تیموری بازیگر سریال هیولا، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، زینت نصیری مدیر کل سلامت شهرداری تهران و اعضای انجمن خیریه ایکتیوز یا ماهیاک (بیماری پوستی غیر واگیردار ژنتیکی) در خانه تاریخی کاظمی در قلب پایتخت برگزار شد.
بیماری ایکتیوز یا ماهیانک یک بیماری پوستی ژنتیکی است که مشخصه اصلی آن خشکی شدید پوست است. این خشکی پوست میتواند کیفیت زندگی بیمار را بسیار کاهش دهد و همچنین میتواند بر روی سایر اعضای بدن از جمله چشم تاثیر منفی بگذارد. این بیماری واگیردار نیست و فرد مبتلا به دلیل یک ناهنجاری ژنتیکی به این بیماری مبتلا شده و در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای اکتیوز وجود ندارد.
کارگران این مستند با اشاره براینکه هدف از انجام این اثر هنری مشخص کردن واقعیت زندگی این قشر در جامعه بوده است خاطر نشان کرد: این اثر در ۵ اپیزود (قسمت یا بخشی دنبالهدار از کل کار) تهیه و به تصویر کشیده خواهد شد.
ساشا کشوادی ادامه داد: نمایش تئاتر و مستند واگیر ندارد، در بازه هشت ماهه تمرین و با همکاری انجمن ایکتیوز از ۱۹ مهر تا هشتم آبان از ساعت ۱۹ در خانه نمایش مهرگان به روی صحنه میرود.
وی بیان کرد: تهیه کننده این اثر انوشه زاهدی، نویسنده آن مریم یاسین زاده و ساشا کشوادی و بازیگران آن را نیز بهنام سرلک، فاطمه نوروزی، احمد بهاروند، سارینا رزاق، بهروز عبادی، سمن قناد، علیرضا اسفندیاری، سارینا ترقی، مرضیه علی اکبری و با هنرمندی فرشته آلوسی را تشکیل می دهند.

باید نیازهای جامعه را بیشتر بشناسیم
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این نشست با بیان اینکه تهران شهری برای همه گفت: اگر امکانات، فرصت و ظرفیت ها متعلق به همه افراد باشد؛ لازم است که همه افراد براین نیاز ها شناخت داشته باشند.
زینب نصیری با بیان اینکه زمانی موضوعات را می بینیم این موارد برای ما دارای اهمیت میشوند، اظهارداشت: قطعا در کشور ما بیماری های نادر و نیازهای جمعیتی دیگری وجود دارند که برای ما ناشناخته است، باید همه تلاش کنیم نیاز های افراد در موضوعات مختلف را بشناسیم.
وی با بیان اینکه این تفاوت ها جامعه را زیباتر خواهد کرد افزود: اگر نیاز های یکسانی باشد، جامعه بهتری نخواهیم داشت و قطعا با تفاوت و رویکرد مختلف به این موضوعات جامعه بنگریم نیز زیباتر این موارد را می بینیم.
مدیرکل سلامت شهرداری آگاهی جامعه می تواند تبعیض ها و طردها را از این افراد دور کند تاکید کرد: این بیماری غیر واگیردار بوده و نقش جامعه مدنی و تمامی دستگاهها، رسانه ها، انجمن ها در کنار موضوع قرار گیرند تا ناملایمات اجتماعی  و قضاوت ناروا از این افراد از بین برود.
نصیری به موضوع نمایش نیز پرداخت و گفت: این نمایش باعث شده تا درک آگاهی جامعه را بیشتر کند، چراکه در این مسیر باید از ظرفیت های حقیقی و حقوقی بهره ببریم تا افراد مبتلا به بیماری از مدارس (در زمان کودکی)، محیط های عمومی جامعه دور نشوند.

هنر بستری عمیق برای انتقال مفاهیم است
شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز در این نشست با بیان این نکته که برخی مواقع بهمن های بزرگ از گلوله کوچک برف تشکیل می‌شود افزود: نمی توان این مشکلات در جامعه را نادیده گرفت بلکه بی توجهی به این موضوع غیر اخلاق مدارانه است.
علی‌محمد سعادتی هنر را بهترین روش برای انتقال عمیق مفاهیم دانست و اظهارداشت: مطمئن هستم اگر بسیاری از موضوعات را در قالب هنر بیان کنیم هم برد بیشتری دارد هم به لحاظ جغرافیایی تاثیرات وسیع تری خواهد داشت.
شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه در گذشته به آسیب‌های اجتماعی کمتر پرداخته شده افزود: بسیاری از آسیب‌ها و موضوعات از طریق مردم حل می‌شود چون جامعه ظرفیت التیام دردها را دارد.
نمایش مستند «واگیر ندارد» که به بیماری ایکتیوز (بیماری پوستی و ژنتیکی) می‌پردازد از ۱۹ مهر در خانه نمایش مهرگان به روی صحنه می رود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران