در حال بارگذاری ...
وجیهه کریمی هسنیجه کارگردان نمایش «شاهباز سدره‌نشین»

تلفیق شعر، نمایش و موسیقی مجذوب‌کننده و تاثیرگذار است

وجیهه کریمی هسنیجه کارگردان نمایش «شاهباز سدره‌نشین» به ایران تئاتر گفت: اثری که بتواند تلفیق هنر شعر و نمایش و موسیقی را توامان داشته باشد بسیار مجذوب کننده و تاثیرگذار خواهد بود.

وجیهه کریمی هسنیجه  فعالیت هنری خود را از دوران کودکی نزد پدرش، زنده یاد استاد ابراهیم کریمی هسنیجه آغاز کرده، و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه هنر تهران است. از فعالیت های هنری او در زمینه کارگردانی و بازیگری می توان به نمایش های «سوگ سیاوش»، «یه شهر پر قصه»، «باکره ساکت»، «بوی سیب»، «اتصال»، «نخلی از نخل»، «از نیم راهه عشق»، «راز نیاز شاپرک»، «خرقه»، «ضحاک ماردوش»، «آخرین نبرد»، « خانه بخت»، «پیک نیک درمیدان جنگ»، «باد که می نویسد»، «خداحافظ عزیزم» و «پنه لوپه» اشاره کرد. این هنرمند در تازه ترین تجربه کارگردانی اش یکی از نمایشنامه های ابراهیم کریمی هسنیجه با نام «شاهباز سدره نشین» را در تالار حافظ روی صحنه برده که داستان دیدار تیمور لنگ با حافظ را نقل می کند و به تحلیل آثار حافظ شیرازی می پردازد.
وجیهه کریمی طراح و کارگردان نمایش «شاهباز سدره نشین»  در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر در معرفی این اثر بیان کرد: نمایشنامه شاهباز سدره نشین یکی از بی نظرترین و ماندگارترین آثار زنده یاد استاد ابراهیم کریمی هسنیجه  پژوهشگر، شاعر، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه، از پیشکسوتان و هنرمندان برجسته و مشاهیر اصفهان و از چهره های ماندگار در عرصه هنر نمایش است. این متن حدود سی سال پیش در سال ۱۳۶۷ نگاشته شده و همان سال هم توسط خود استاد در سالن توحیدخانه دانشگاه هنر پردیس اصفهان به روی صحنه رفت. «شاهباز سدره نشین»  تحلیلی بر آثار خواجه شمس الدین محمدحافظ شیرازی و  اثری است عارفانه، عاشقانه که در آن عشق پروردگار به انسان و انسان به پروردگار مطرح می شود و مناظره ای بین عشق و عقل است.

این هنرمند در ادامه در توضیح علت انتخاب این متن برای اجرا گفت: طبیعتاً اجرای تئاتری که به فرهنگ و  روحیه مردم خود توجه کند می تواند به دل بنشیند. از آنجایی که شعر و موسیقی با روحیه هر ایرانی عجین است و ایرانیان از دیرباز با شعر و موسیقی مانوس بوده اند، اثری که بتواند تلفیق هنر شعر و نمایش و موسیقی را توامان داشته باشد بسیار مجذوب کننده و تاثیرگذار خواهد بود. اکثر آثار استاد ابراهیم کریمی مسجع، موزون و منظوم هستند، این متن هم از این ویژگی ها مستثنی نیست و پر از شعر و موسیقی است.  در این متن نظم و آهنگین بودن کلام و واژه ها، هر خواننده ای را شیفته و مجذوب خود می کند. از طرفی مضمون این نمایشنامه در انتخاب متن موثر بود. اگر بخواهیم این متن را در سه کلید واژه خلاصه کنیم آن ها عشق، عاشق و معشوق است‌.

کریمی هسنیجه همچنین در توضیح هدفش از اجرای این اثر اظهار کرد: اجرای تئاتر باید با ادبیات، شعر و سنت همخوانی داشته باشد. حفظ فرهنگ و تاریخ و میراث هر مملکتی باید در اولویت هر خالق اثری باشد. با انتخاب این متن تلفیق شعر و ادب پارسی را با هنر نمایش (نمایش ایرانی) می بینید که این روزها کمتر شاهد آن هستیم. قطعا اگر عمری باشد و شرایط کار کردن فراهم شود، در آینده نیز تنها بر اجرای دیگر آثار این استاد تمرکز خواهم داشت.


 




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران