در حال بارگذاری ...
...

ایوب آقاخانی:استفاه از متون کلاسیک در جشنواره عروسکی نشانه بروز بحران در درام‌نویسی است

ایوب آقاخانی، درام‌نویس و مدرس دانشگاه که دو متن‌اش در مرحله بازخوانی جشنواره عروسکی پذیرفته شده به سایت ایران‌تئاتر گفت: چندان تمایزی بین متن عروسکی و غیر عروسکی قائل نیستم؛ اما قبل از آنکه به بررسی وجوه عروسکی یک متن بپردازیم باید به بحران درام‌نویسی‌ایران و کسر سلیقه کارگردانان پرداخت. وی ادامه داد: بسیاری از کارگردانان به دلیل علاقه به سراغ متونی چون آرش، شب هزار و یکم، بانو آئویی و ... نرفته‌اند بلکه به دلیل کمبود متن این انتخاب را انجام داده‌اند.

ایوب آقاخانی معتقد است استفاده از متون کلاسیک و معروف غیرعروسکی برای تولید نمایش‌های عروسکی، ناشی از بحران درام‌نویسی ایران و کسر سلیقه کارگردانان تئاتر است.
ایوب آقاخانی، درام‌نویس و مدرس دانشگاه که دو متن‌اش در مرحله بازخوانی جشنواره عروسکی پذیرفته شده به سایت ایران‌تئاتر گفت: چندان تمایزی بین متن عروسکی و غیر عروسکی قائل نیستم؛ اما قبل از آنکه به بررسی وجوه عروسکی یک متن بپردازیم باید به بحران درام‌نویسی‌ایران و کسر سلیقه کارگردانان پرداخت.
وی ادامه داد: بسیاری از کارگردانان به دلیل علاقه به سراغ متونی چون آرش، شب هزار و یکم، بانو آئویی و ... نرفته‌اند بلکه به دلیل کمبود متن این انتخاب را انجام داده‌اند.
وی تصریح کرد: به جای اینکه یک صنف را تئوری کنیم آگاه باشیم که یک بحران پنهان در کار است. نبودن متن ایرانی و سلیقه زیبایی شناسانه در کارگردانان یک بحران جدی است.
اگر متن بسیاری از این کارگردانان رد شود می‌توانند به سرعت 6یا 7 گزینه دیگر را جایگزین کنند چون بیش از اینکه عشق به حرفه خود توجه کنند به "به هر نحوی کار کردن" توجه می‌کنند.
شاید این رویکرد تقصیر آن‌ها نیز نباشد که قطعاً آسیب‌شناسی جدی‌تری را در یک فرصت گسترده‌تر می‌طلبد.
آقاخانی درباره نمایشنامه‌های خود که برای جشنواره پیشنهاد داده گفت: نمایشنامه‌ گیل‌گمش را برای اجرای زنده اسطوره‌ای نوشتم. اعتقاد دارم بدون دستکاری در متن می‌تواند به صورت عروسکی اجرا شود. چون کاراکترهای فرا زمینی دارد و در شکل عروسکی شمایل فانتاستیک پیدا می‌کند. می‌تواند نمایش جالبی از کار در بیاید اما من از حد توان افرادی که مجوز متن را گرفته‌اند بی‌اطلاعم و نمی‌توانم درباره اجرا نظری بدهم.
وی افزود: نمایش"ماه پیشونی" یکی از سه نمایشنامه‌ای است که برای اجرا در شیوه عروسکی نوشته‌ام و یکی از جدی‌ترین این نمایشنامه‌هاست.
نمایشنامه‌"گیل‌گمش" را شقایق جعفرپور از کرج و "ماه پیشونی" را الهام جعفری از تهران کارگردانی خواهند کرد.