در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

شب پورصمیمی، زنجانپور و بخشی

ایران تئاتر- رضا آشفته: هفته گذشته با آنکه هفته بی رویدادی بود اما در این هفته یادمان هایی که در آن نشان درجه یک هنری به سعید پورصمیمی و نشان تالار سنگلج به اکبر زنجانپور و عنایت بخشی اهدا شد، خود اینها تبدیل به بهترین رویداد ممکن تبدیل شد.

همچنین در آن هفته، چهره هایی چون هوتن شکیبا، حمید ابراهیمی، بهنام شرفی، امین میری، مسعود دلخواه و فرهاد ناظرزاده کرمانی خبرساز شدند.

 

رویدادها

الکا هدایت با کودکان شگفتی ساخت: الکا هدایت همزمان با هفته ملی کودک نمایش «شگفتی» را ویژه گروه سنی نوجوانان، در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، الکا هدایت با حضور هنرجویان نوجوان آکادمی تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی نمایش «شگفتی» نوشته سپیده فلاح‌فر را همزمان با هفته ملی کودک از ۱۴ مهر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه برد که تا ۱۹ مهر روی صحنه ماند.

«شگفتی» که بر اساس رمانی به همین نام از آر. جی. پالاسیو نوشته شده ویژه مخاطبان نوجوان اجرا ‌شد و در آن بازیگران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از باران اصفهانی، شایلین بهادری، پارمیس تقوی، مانی حیدرعلی، آرشیدا خانجانی، کاوه خلیلی، کیانا خلیلی، ایلیا خواجه ای، هلیا رنجبر، باران زرین اقبال، رستا شیرازی، محمدپارسا بحرالعلوم طباطبایی و کارن میرآقا.

مشاور کارگردان و مدیرتولید: محمد عاقبتی، انتخاب موسیقی: آذرنوش خدامی، طراح حرکت و بازیگردان: آوا شریفی و...

 

یادمان

نشان درجه یک به سعید پورصمینی: شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشوری نشان درجه یک هنری در رشته بازیگری را به سعید پورصمیمی اعطا کرد.

یکشنبه ۱۴ مهرماه پس از پایان اجرای نمایش «آواز قو» که با بازی هنرمند پیشکسوت سعید پورصمیمی روی صحنه بود؛ نشان درجه یک هنری به وی اعطا شد.

این مراسم بدون اطلاع سعید پورصمیمی با حضور سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بابک هنرمند پیشکسوت و حسین مسافرآستانه رئیس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این مراسم بعد از پایان نمایش ابتدا محمد طباطبائی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و گفت: اینکه استاد سعید پورصمیمی بعد از نزدیک به ۲ دهه روی صحنه تئاتر جادوی بازیگری را به ما نشان می‌دهند، جای خوشحالی دارد و امیدواریم دیگر هنرمندان هم نسل آقای پورصمیمی را هم روی صحنه تئاتر ببینیم.

در ادامه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی هم در جملاتی به جایگاه سعید پورصمیمی در عرصه تئاتر اشاره کرد و حضور وی روی صحنه را ستود.

همچنین رضا بابک در این مراسم با حضور روی صحنه، ضمن اشاره به توان و هنر بازیگری سعید پورصمیمی به ذکر خاطراتی از سال‌ها دوستی با وی پرداخت.

نشان سنگلج به زنجانپور و بخشی: نخستین دوره اهدای نشان تماشاخانه «سنگلج» در پنجاه و چهارمین سالروز تاسیس این تماشاخانه با اهدای نشان‌ها به اکبر زنجانپور و عنایت بخشی برگزار شد.

عصر روز پنجشنبه 18 مهرماه، مراسم اهدای نخستین نشان تماشاخانه سنگلج همزمان با پنجاه و چهارمین سالروز تاسیس این تماشاخانه و با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران هنری برگزار شد.

در ابتدای این  مراسم که با همکاری مجله بخارا و به کارگردانی حسین جمالی برگزار شد، کلیپی از شبهای پیشین مجله بخارا و همینطور تاریخچه ای از سنگلج پخش شد و سپس پیمان شیخی مجری مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین از جمشید ملک پور؛ نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر دعوت کرد تا روی سن آمده و درباره اهمیت تماشاخانه سنگلج سخن بگوید.

جمشید ملک پور ضمن بر شمردن اهمیت مکان برای شکل گیری هویت تئاتر و مثال زدن تئاتر «برادوی» با قدمتی 130 ساله ابراز تاسف کرد که در هیچ کجای شهر تهران، مکانی با هویت تئاتری مانند آنچه در غرب وجود دارد شکل نگرفته است.

اکبر زنجانپور که اولین حضورش در این تماشاخانه مربوط به سال 49 و نمایش «بامها و زیر بامها» به نویسندگی دکتر غلامحسین ساعدی و کارگردانی جعفر والی است بیان کرد که در طول این نیم قرن ماجراهای زیادی را در این تماشاخانه دیده است.

کارگردان نمایش «همه پسران من» که سال 58 در همین تماشاخانه به روی صحنه رفته است افزود: در زمستان سال 61 نمایشی را به نام «مروارید» در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه بردم. در آن زمان درب ورودی تماشاخانه که یک اثر قیمتی و هنری بود توسط عده ای دزدیده یا برداشته شده بود و تماشاخانه فاقد درب ورودی بود. آن زمان که در اوج جنگ بود نفت هم به راحتی در دسترس نبود. من طلاهای همسرم را فروختم و از پولش برای این سالن درب خریدیم تا سرمای زمستان برای گروه و تماشاگران قابل تحمل تر شود.

در ادامه برنامه از محمود دولت آبادی دعوت شد تا به روی سن بیاد و در حضور علی دهباشی، پریسا مقتدی، شهرام کرمی، عنایت بخشی  و اکبر زنجان پور، عکسی کمیاب از نقش آفرینی‌اش در نمایش «میراث» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی به او تقدیم شد.

عنایت بخشی که در سال 44 در نمایش «پهلوان اکبر» به کارگردانی عباس جوانمرد و در تماشاخانه سنگلج به ایفای نقش پرداخته بود بعد از گذشت بیش از نیم قرن دوباره روی صحنه تماشاخانه سنگلج ایستاد و بخش هایی از این نمایش را خوانش کرد.

او ضمن خرسندی از این اتفاق عنوان کرد: هنوز و با گذشت پنجاه و چهار سال، خیلی از دیالوگهای این نمایشنامه را از حفظ در خاطر دارم.

 

چهره ها

هوتن شکیبا: در میان فهرست کامل بازیگران نمایش «اُسلو» به کارگردانی یوسف باپیری نام هوتن شکیبا قرار گرفت که این همکاری برای چندمین بار در گروه تئاتر تازه در حا انجام هست.

نمایشنامه «اُسلو» به قلم جی.تی.راجرز نوشته شده و محمد منعم ترجمه را برعهده داشته است. راجرز در این متن پیمان چالش‌برانگیز صلح میان فلسطین و اسرائیل در سال ۹۳ میلادی را دستمایه قرار داده اما باپیری و گروه تئاتر «تازه» در این اجرا رویکردی متفاوت از زاویه نگاه نویسنده آمریکایی در پیش گرفته‌اند.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه هوتن شکیبا، نیما ایمان‌زاده، نگین تهمتن، مهرنوش حاجی‌خانی، پویان فریدونی، کیمیا کاوند، بهراد سلاح ورزی، دنیز دانش، مرتضی علیدادی، آرش حق‌گو، تینا تیماجچی، مهیار پوربابایی، فریال سنگری، آیدا نادرزاده، احسان قره‌داغی، مهبد جهان‌نوش هستند.

حمید ابراهیمی: حمید ابراهیمی جایگزین جلیل فرجاد درنمایش پشت دیوار عمارت شد. حمید ابراهیمی کارگردان نمایش پشت دیوار عمارت  به دلیل بازی جلیل فرجاد در نمایش خورشیدکاروان نقش وی را تا پایان اجراهای این نمایش ایفا می کند. نمایش پشت دیوار عمارت تا ۲۴مهر ماه ۹۸ هرشب از ساعت ۲۰در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس پذیرای علاقمندان است.

دراین نمایش علاوه بر حمید ابراهیمی به عنوان نویسنده کارگردان و بازیگر این نمایش، جمشید صفری،  پژمان کاشفی، نسرین مسلمی‌نیا، شیوا خسرومهر، زری‌ اماد، پانته‌آکیقبادی، حامد آقایی‌، فرزاد صبوری، علی‌رضا درویش‌نژاد، اهورا ابراهیمی، علی حیدری، ماندانا عصری، محمدرضا موهبتی، ماریه ماشاالهی و آرمین احتشام‌زاده  به ایفای نقش خواهند پرداخته‌اند. 

بهنام شرفی: بهنام شرفی به زودی با «بوی گند دهن خانم مارکز» به کارگردانی فرید قادرپناه روی صحنه می‌رود. با پیوستن بهنام شرفی گروه بازیگران تازه‌ترین تولید گروه تئاتر ریگولیتو تکمیل شد. دیگر بازیگران این نمایش کاوه مرحمتی، آزاده مشعشعی، امین جلالی و مینا زرنانی هستند.

قادرپناه خود نویسندگی این نمایشنامه را به عهده داشته که در خلاصه آن آمده است: « پترسون که نویسنده مطرحی در شهر است در شصت و چند سالگی به دلیل نامعلوم دیوانه می‌شود و خانه را ترک می کند، الان هفت سال رفتن پترسون می‌گذرد. »

امین میری: امین میری در جدیدترین تجربه کارگردانی، نمایش «تارتاروس» را آذرماه سال جاری روی صحنه می‌برد.

میری بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش‌های مستندی همچون «احساس آبی مرگ» و «شلتر» را برگرفته از موضوعات اجتماعی به صحنه برده بود، قصد دارد در جدیدترین تجربه کارگردانی خود نمایش «تارتاروس» را روی صحنه ببرد.

این نمایش با رویکرد اجتماعی، روایتگر قتل‌هایی زنجیره‌ای به فاصله ۱۰۰ سال است. امین میری به عنوان بازیگر پیش از این در نمایش‌های متعددی از جمله «خنکای ختم خاطره»، «عشق و عالیجناب»، «آبی مایل به صورتی» و «مارلون براندو» به ایفای نقش پرداخته است.

مسعود دلخواه: نمایش «هیچ چیز جدی نیست» با کارگردانی مسعود دلخواه که روایت‌گر حواشی یک گروه تئاتری است، از ۱۶ آبان در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی که قرار است از نیمه دوم آبان در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، به مهر گفت: قرار است از ۱۶ آبان، ساعت ۲۱، نمایش «هیچ چیز جدی نیست» نوشته ریچ اورلاف را روی صحنه می‌بریم. البته این نمایش ادغامی از چند نمایشنامه طنز اورلاف است که توسط خودم دراماتورژی شده است.

وی درباره موضوع «هیچ چیز جدی نیست»، توضیح داد: موضوع این نمایش درباره گروهی تئاتری است که قصد نوآوری در آثار ویلیام شکسپیر و اجرای آن‌ها به صورت پست مدرن را دارند. این گروه دارای ایده‌هایی آوانگارد هستند ولی دچار سردرگمی عجیب و غریبی می‌شود. ما در این کار شاهد حواشی موجود در تئاتر هستیم.

دلخواه درباره گروه بازیگری و عوامل نمایش «هیچ چیز جدی نیست»، گفت: در این اثر نمایشی رحیم نوروزی، حمیدرضا هدایتی، گیلدا حمیدی، ناصر عاشوری، محمدرضا علی‌اکبری، پریسا رضایی، سارا الهیاری، بیژن زرین و سجاد بابایی به همراه تعدادی دیگر از بازیگران تئاتر به ایفای نقش می‌پردازند. محمد اسلامی آهنگساز و عرفان شیرنگی مدیرتولید «هیچ چیز جدی نیست» هستند.

وی در پایان سخنان خود درباره اجرای نمایش «مرشد و مارگاریتا» که پیش از این قصد به صحنه بردن آن را داشت، گفت: به‌طور حتم سال آینده نمایش «مرشد و مارگاریتا» را روی صحنه خواهم برد.

فرهاد ناظر زاده کرمانی: فرهاد ناظرزاده کرمانی با حضور در عمارت نوفل‌لوشاتو و تماشای چند اثر، این مجموعه نمایشی را محفلی برای ارائه تئاترهای حرفه‌ای و استعدادهای درخشان جوان توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، فرهاد ناظرزاده کرمانی، با حضور در عمارت نوفل‌لوشاتو و تماشای چند اثر در این مجموعه، توجه به حفظ کیفیت آثار هنری در کنار تامین منابع مالی را کار سخت تماشاخانه‌های خصوصی در شرایط اقتصادی کنونی کشور دانست و گفت: آثاری که در مجموعه نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود هم‌نشینی خوبی از تئاترهای حرفه‌ای در کنار آثار گروه‌های جوان و استعدادهای درخشان است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: جای امیدواری است که هنوز فرصت دادن به کشف استعدادهای نو دغدغه برخی سالن‌های خصوصی تئاتر است و می‌توان به آینده تئاتر ایران و ظهور پدیده‌های خلاق بازیگری و کارگردانی و نویسندگی امیدوار شد.

ناظرزاده کرمانی که سال‌ها پیش استاد داود نامور (مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو) نیز بوده، تلاش‌های شاگرد خود را برای ایجاد چنین فضایی در تئاتر امروز کشور که مناسبات اقتصادی بیش از هرچیز بر آن سایه انداخته ارزنده توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد این راه دشوار، با همکاری مدیران فرهنگی و هم‌دلی هنرمندان برای خانواده تئاتر هموارتر شود.

 

تیترها

1. فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر منتشر شد

2. «تنهاتر از مسیح» به میدان آمد

3. «امشب اینجا» در تماشاخانه ملک ادامه پیدا می‌کند

4. «فرونشست» در تماشاخانه‌ شانو

5. انتشار پوستر نمایش «آشویتس زنان»

 

 

 




نظرات کاربران