در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با سام رایان بازیگر نمایش «دیسکانکت»

حضورم در این نمایش فتح بابی است برای تجربه بیشتر در عرصه تئاتر

سام رایان بازیگر و خواننده نمایش «دیسکانکت» در گفت‌وگو با ایران تئاتر از تجربیاتش در عرصه بازیگری و موسیقی، همچنین از ناکامی هایش از جمله در راه یافتن به بزرگترین آزمون استعدادیابی جهان گفت.

سام رایان بازیگر و خواننده نمایش «دیسکانکت» در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص تجربه حضورش در این اثر بیان کرد: بازی در نمایش دیسکانکت اولین تجربه حضور حرفه ای ام در صحنه تئاتر است. در این نمایش نقش شخصیتی را بازی می کنم که 12 شخصیت دیگر نمایش را از جهان هایی دیگر به صحنه فرامی خواند تا هر یک داستان خود را برای تماشاگران روایت کنند. از آنجا که بیشترین فعالیت های هنری ام پیش از این در زمینه موسیقی و خواندن بوده، بخش عمده ای از حضور من در روی صحنه این نمایش اجرا و خوانش آوازهایی است که به تناسب موقعیت ها در نمایش ارائه می شوند.  حضورم در این نمایش فتح بابی بود برای تجربه های بیشتر من در عرصه تئاتر و از این بابت از آقای ستاری کارگردان «دیسکانکت» که فرصت حضورم را در این نمایش فراهم کردند تشکر می کنم. ایفای نقش در این نمایش محکی برایم بود تا متوجه شوم علاوه بر موسیقی توانایی کافی برای ایفای نقش در صحنه تئاتر را هم دارم. اگرچه همواره گزیده کاری را در تجربه های تئاتری بعدی ام رعایت خواهم کرد.  

این هنرمند در ادامه سخنانش نیز در ارتباط با پیشینه فعالیت هایش در زمینه موسیقی گفت: واقعیت این است که از دوران کودکی گرایش زیادی به موسیقی و آواز خواندن داشتم و در عین حال به واسطه پیشینه مذهبی خانواده ام از همان خردسالی در کلاس های قرآن شرکت می کردم و در 14 سالگی هم موفق به حفظ کل قرآن شدم. تحصیلات دانشگاهی ام را نیز در دانشگاه امام صادق در رشته علوم قرآنی و حدیث دنبال می کردم که متاسفانه در پی فعالیت هایی که در سال های اخیر در زمینه موسیقی داشتم، مسئولین دانشگاه از ادامه تحصیلم ممانعت کردند. من موسیقی و آواز را به صورت کاملاً خودآموز فرا گرفتم و در این زمینه حتی برای یک ساعت آموزش رسمی ندیده ام. در همان دوران کودکی که در یک نمایش دانش آموزی حضور داشتم، همزمان در گروه سرود مدرسه هم فعالیت می کردم و برای یکی از آوازهایی که به زبان افغانی اجرا کردم جایزه ای را هم کسب کردم.

او در ادامه در خصوص فعالیت های جدی تر خود در حوزه موسیقی گفت: فعالیت جدی تر من در زمینه اجرای موسیقی و آواز از حدود 9 سال پیش آغاز شد که به تهران آمدم و همزمان با تحصیل در دانشگاه تلاش کردم تا به نحوی استعداد اصلی خودم را که در زمینه موسیقی و آواز است به مخاطبین ارائه کنم. دراین دوره ابتدا به استودیوهای موسیقی رفت و آمد داشتم اما بعد از مدتی متوجه شدم مناسباتی که در فضای استودیوهای موسیقی است ارتباط چندانی با استعدادیابی و حمایت از جوان ها ندارد و حتی بر خلاف این نیازمند هزینه های مالی از سوی خود هنرمندان است. در نهایت به دنبال ارتباطاتی که شکل گرفت یک تهیه کننده قراردادی با من منعقد کرد اما هیچ نسخه ای از قرارداد را در اختیار من قرار نداد و چون به این ترتیب هیچ اطمینانی از احقاق حقوقم نمی توانستم داشته باشم از پروژه خارج شدم.  به دنبال سرخوردگی ام از کار کردن با استودیوها به مدت دو سال به اجرای موسیقی خیابانی روی آوردم و به این واسطه کلیپ هایی از اجراهای من در فضای مجازی منتشر شد که از سویی منجر به شناخته شدن من از طرف مخاطبین شد و از سوی دیگر تعلیق از دانشگاه را برایم به دنبال داشت. در این مدت به دلیل اینکه همواره اعتقاد داشته ام باید از نظر مالی به خودم متکی باشم ناچار شدم درست به کارهای مختلف از جمله دست فروشی بزنم تا بتوانم این روزهای سخت را پشت سر بگذارم.

رایان در ارتباط با دیگر تجربه های اجرایی اش نیز بیان کرد: سال گذشته فرصتی فراهم شد تا در برنامه تلویزیونی عصرجدید شرکت کنم و از آنجا که امکانات کمی در اختیار داشتم و به تنهایی در این عرصه قدم گذاشته بودم ، با وجود اینکه در مرحله اول آرای مثبت تمام داوران مسابقه عصر جدید را به دست آوردم، متاسفانه نتوانستم به مراحل بالاتر صعود کنم.  پیش از این هم همزمان با اینکه در عرصه موسیقی خیابانی فعالیت می کردم، ویدئوی یکی از اجراهایم برای رقابت استعدادیابی خارجی ارسال کردم که در مرحله اول این مسابقه از سوی هیات انتخاب پذیرفته شد، اما متاسفانه به خاطر شرایط مالی امکان حضور در آزمون حضوری این رویداد را که در ینگه دنیا برگزار می شد پیدا نکردم و به این ترتیب از این فرصت هم جا ماندم.

این هنرمند در پایان سخنانش نیز در ارتباط با آثاری که در این سال ها خلق کرده گفت: تا امروز حدود پنجاه ملودی ایرانی به همراه ترانه های اریژینال، همچنین بیست و چهار  ملودی بر اساس موسیقی غربی نوشته ام که در صورت فراهم شدن امکان و فرصت آمادگی اجرای آن ها را دارم. همانطور که اشاره کردم هر گز در زمینه موسقی آموزش ندیده ام و هر چه فراگرفته ام در اثر جستجو و یادگیری شخصی ام بوده است. ایده های متنوعی برای اجرا دارم که بخشی از آن ها در زمینه کنسرت نمایش ها و روایت های موسیقی و نمایشی است که امیدوارم فرصتی برای ارائه آن ها دست بدهد.   

 

 




نظرات کاربران