در حال بارگذاری ...
ملینا قدیمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

مده‌آ از متن‌های محبوب تئاتری‌ها است

ایران‌تئاتر: ملینا قدیمی با درک مختصات نقشش در سرزمین پدری و فضای نمایش توانسته بازی درست و قابل قبولی از خودش ارائه کند. بازیگری که سالها تجربه کار فرم را دارد و کار حرفه‌ای خود را در تئاتر با گروه تئاتر لیو به سرپرستی محمد حسن معجونی آغاز کرده است.

 یکی از آثار اسطوره‌ای جذاب، مده‌آ است که بارها در سینما و تئاتر مورد استقبال قرار گرفته و محمد قاسمی در نمایش سرزمین پدری آن را ایرانیزه کرده است. کارگردانی که هویت و بوم ایرانی در آثارش به خوبی قابل دیدن است. در خلاصه داستان نمایش آمده: ندا با همان قساوت مده‌آ(اوریپید) دو فرزند دوقلویش و همسرش را سر می‌برد، نده‌آ برگرفته از مده‌آ اوریپید از نگاه یک پیانیست با فرم و موسیقی روایت می‌شود.با ملینا قدیمی بازیگر این اثر درباره جنس بازی و فضای نمایش سرزمین پدری گفت وگویی انجام داده ایم.

 

شما فعالیت جدی بازیگری را با گروه لیو آغاز کردید . اینکه بازیگران جوان با آموزش صحیح توسط کارگردان ها و گروه های حرفه ای کارشان را شروع کنند و فقط به تحصیلات آکادمیک بسنده نکنند دارای چه ویژگی هایی است؟

 تئاتر را از دوران کودکی در شهر زادگاهم زنجان شروع کردم و به صورت جدی آموزش دیدن در گروه تئاتری لیو باعث شد تا بتوانم به صورت حرفه ای وارد تئاتر بشوم. من از سال 88 همکاریم را با گروه لیو آغاز کردم و تجارب خوبی با محمد حسن معجونی و محمد عاقبتی به دست آوردم . البته به دلیل شرایط  زندگی مدتی از روند تئاتر حرفه ای دورشدم و خوشبختانه دوباره از سال قبل با حضور در نمایش فلیک کارم در تئاتر حرفه ای ادامه پیدا کرد . درهرصورت بازیگری که در بدنه تئاترحرفه ای کارش را آغاز می کند و از نزدیک شرایط تولید یک نمایش استاندارد را تجربه می کند در روند کیفیت بازیش خیلی موثر است و می تواند به دیدگاههای بازیگر جهت دهی درستی انجام بدهد . در گروه لیو اغلب بچه ها ضمن داشتن تحصیلات آکادمیک فضای حرفه ای تئاتر را تجربه کرده اند و تلفیق تحصیلات اکادمیک با کار در فضای بدنه تئاتر می تواند دست آوردهای مهمی برای بازیگر و یا هر شغل دیگری در تئاتر داشته باشد. در ضمن تجربه کار کردن با کارگردان های که دارای تفکر و سبک و اندیشه هستند در تئاتر برای هر بازیگر جوانی رمز موفقیت است.

 

تعدادی از متون نمایشی از قبیل هملت و یا همین مده‌آ وجود دارند که برای بازیگران بازی در آنها وسوسه انگیز و جذاب است. برای شما بازی در قالب مده‌آ چه ویژگی هایی داشت؟

مده‌آ یکی از متن‌های محبوب تئاتری‌ها است و همه تئاتری ها به طور حتم آن را خوانده اند. مده‌آ یکی از اسطوره‌های یونان باستان است که هر بازیگری علاقه دارد در دوران فعالیت کاری خود این نقش را بازی کند. محمد قاسمی وقتی این نقش را به من پیشنهاد داد خیلی بابت این پیشنهاد خوشحال شدم و از این تجربه جذاب و چالش برانگیز استقبال کردم.

 

چه خصلت‌هایی از نقش برایتان جذابیت های بیشتری دارد؟

برای من نکته مهم این بود که یک زن به عنوان مادر چگونه می تواند بنا به هر دلیلی فرزندانش را بکشد و به نظرم عمل این مادر به هیچ وجهی قابل توجیه نیست. البته چنین اتفاقاتی در عصر مدرن و همین روزگار هم اتفاق افتاده است و فرزندکشی وجود دارد.

 

خیلی از روان پزشکان اعتقاد دارند در وجود آدمی مجموعه ای از خصلت بد و نیک مثل خشم، حسد و مهر و کینه وجود دارد که در برخی از مواقع غیر قابل مهار می شوند و این فجایع را به وجود می آورند؟

بله هر آدمی وجوهات متغییر و متفاوتی دارد و برخی از مواقع اصلا هم کارهای آدمها قابل پیش بینی نیست. در کلیت شرایط است که سمت و سوی آدمها را مشخص می کند. به طور مثال می‌توان حدس زد که مده‌آ هم چدا از این خصلت‌های بدش، خصوصیات مثبتی هم دارد. او جزو خدایان بوده و با مرتکب شدن چنین گناهی از مرتبه خدایی نزول پیدا می کند.

 

جنس بازی‌هایی که محمد قاسمی از بازیگران آثارش انتظار دارد ترکیبی از بازی فرم و فیریکال است. در این نمایش کارگردان از شما چه جنس بازی‌ای را انتظار داشت؟

من با این پس زمینه کارم را در تمرینات سرزمین پدری شروع کردم که چون اثر براساس داستان مده‌آ طراحی شده است؛ بازی کلاسیک مورد نیاز است. در شروع تمرینات طبق خواسته کارگردان بازی ها تلفیقی شد از تئاتر کلاسیک، تئاتر مدرن، حرکت، فرم و فیریکال. از طرفی مدت‌ها بود که در نمایشی کلاسیک بازی نکرده بودم. اولین بازیم در نمایش‌های کلاسیک به سنین نوجوانی برمی گردد و در نمایش راز سپهر بازی کرده بودم.

 

بازی در نمایشی که در دو فضای رئال و فضای کلاسیک می گذرد برایتان چه ویژگی هایی دارد و در بازیتان چه تفاوت هایی قائل شدید؟

به هر حال موقعی که بخشی از داستان نمایش در دوران معاصر روایت می شود در جنس بازی بازیگر اثر گذار است. همین دوسال قبل در یکی از محلات جنوب شهر تهران چنین اتفاق هولناک و تلخی رخ داد و مادری فرزندانش را در کمال بی رحمی کشت. برای نزدیک شدن به حس و حال کاراکتر مدام خودم را جای این شخصیت قرار می دادم و با خودم می گفتم من هم اگر مثل مده‌آ دختر پادشاه بودم و در ضمن جاه طلب و دوستدار قدرت هم بودم ممکن بود شاید همین کار را انجام می دادم. به هر حال مده‌آ دوست دارد هر آن چیزی را که می خواهد به دست بیاورد.

 

در بحث گویش این شخصیت سراغ استفاده از چه ساختاری رفتید؟

بحث گویش در نمایش های تلفیقی خیلی جذابیت دارد و زبان فاخر با زبان عامیانه در نمایش در هم آمیخته می شود و تلاش کردم هارمونی خوبی بین گویش با این دو زبان ایجاد کنم و فکر می کنم نمایش سرزمین پدری توفیق خوبی در جهت ایجاد یک فضای تلفیقی متناسب در بحث بازی، فضا سازی، آوا و موسیقی به وجود آورده است و آنقدر ریتم نمایش جذاب است که هیچ وقت مخاطب در طول دیدن نمایش خسته نمی شود و تا به انتها با نمایش همراه است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران