در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر مرور می‌کند

اجراهای ویژه نمایشی در پیاده‌ روی اربعین

اجراهای ویژه و رویدادهای متعدد نمایشی همزمان با پیاده روی اربعین از سوی نهادها و مراکز مختلف در نظر گرفته شده که در این گزارش به مرور آن ها می پردازیم.

تئاتر همواره یکی از حوزه‌های فعال در مناسبت‌های مذهبی و آیینی بوده و هنرمندان بسیاری با اجرای خود تماشاگران را به تماشا دعوت می‌کنند. امسال و در ایامی که به اربعین حسینی (ع) نزدیک می‌شویم، نمایش‌های بسیاری برای اجرا آماده شده اند و حتی بسیاری از آن‌ها از روز‌های قبل اجرا رفتند که به مرور این آثار می‌پردازیم.

 

برنامه انجمن هنرهای نمایشی در راهپیمایی اربعین حسینی

انجمن هنرهای نمایشی در راستای «سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» در دو استان مرزیِ ایلام و خوزستان از برگزاری سوگواره‌هایی با محوریت تئاتر خیابانی و تعزیه حمایت می کند. این سوگواره‌ها به عنوان پیوست فرهنگی اربعین حسینی و در راستای نشان دادن عظمت پیاده‌روی اربعین به زبان هنر، برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود. «سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» از ۲۲ مهرماه در پایانه چزابه و یادمان شهدای گمنام اندیمشک در استان خوزستان و در استان ایلام نیز به عنوان دومین مبدا ورودی زائران اربعین؛ سوگواره‌ای با نام «همایش تئاتر خیابانی علمدار» در موکب‌ها و به صورت سیار اتفاق خواهد افتاد.
در این دو سوگواره موضوعاتی مانند عاشورا، دفاع مقدس، مدافعین حرم و... دست‌مایه کار هنرمندان قرار می‌گیرد. همچنین حضور در یادمان‌های دفاع مقدس و برگزاری نمایشگاه عکس و مسابقه روایت‌گری ازجمله برنامه‌های جنبی «همایش تئاتر خیابانی علمدار» است.
در کنار این دو سوگواره، شاهد اجرای نمایشی در حد فاصل نجف تا کربلا خواهیم بود که از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی حمایت می‌شود. این گروه نمایشی متشکل از ۳۵ هنرمند تئاتری استان مرکزی است که در ۱۵ نوبت به اجرای نمایش «سیاهی تا رهایی» می‌پردازند. موضوع این نمایش نیز اتفاقات کربلا از شهادت امام حسین (ع) تا خرابه‌های شام است که مورد حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران قرار گرفته است.
انجمن هنرهای نمایشی ایران برای سومین سال متوالی است که برنامه‌های نمایشی ویژه‌ای را در حاشیه راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی تدارک می‌بیند.

چهارمین همایش بین ‌المللی تئاتر پیاده‌‌روی اربعین

چهارمین همایش بین ‌المللی تئاتر پیاده‌‌روی اربعین تحت عنوان «روایت راهیان» از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حوزه هنری استان خوزستان با مشارکت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار می‌شود.

در این همایش ۱۹۰ هنرمند حضور دارند که در قالب ۶ گروه در بخش ایران در پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و خسروی و نیز ۱۹ گروه از ۱۳ استان در بخش بین‌الملل (کشور عراق) در شهرهای نجف اشرف، مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلای معلی به اجرای تعزیه می‌پردازند.

موضوعات آثار نمایشی این همایش شامل ایام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌‌الحرام ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی(مختص بخش ایران)، شخصیت امام ‌حسین(ع) و یاران با وفایش، مدافعان حرم، روایت‌‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده ‌روی اربعین است.

اجرای آثار این همایش در بخش ایران و در بخش تعزیه «عروسی قاسم ابن الحسن» به کارگردانی هیام احمدی از استان اصفهان(شاهین شهر)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی داود پارسا از استان کهگیلویه و بویراحمد(گچساران)، «تعزیه امام و ابوالفضل(ع)» به کارگردانی جنان ساعدی از استان خوزستان(اهواز)، «دف‌های روشن» به کارگردانی فاطمه احمدی از استان گلستان(گرگان)، «نوای نینوا» به کارگردانی علی زیستی و «وصیت» به کارگردانی سعید نوروزی از استان کرمانشاه(کرمانشاه)  است.
در بخش عراق نیز «تعزیه عربی امام» به کارگردانی حسن سواری، «تعزیه عربی ابوالفضل(ع)» به کارگردانی هادی آل جرف و «گروه سنج و دمام» به کارگردانی رضا نواصر از استان خوزستان(اهواز)، «پرده‌خوانی» به کارگردانی علی مداحی و «تعزیه ابوالفضل(ع)، حر» به کارگردانی میثم حبیبی از استان آدربایجان شرقی(تبریز) اجرا می‌شود. «نقالی/ مقتل خوانی» به کارگردانی محسن میرزا علی، «تعزیه حر، علی اکبر، عباس، امام» به کارگردانی حمید ابراهیمی، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی ابوالفضل ورمرزیار، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی رسول میرزاعلی، «نقالی/پرده خوانی» به کارگردانی حمید ابراهیمی و «سنج و دمام» به کارگردانی مصطفی احمد بیگی از استان تهران(تهران) از دیگر اجراها در بخش عراق است.

«پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی سید علی موسوی از استان یزد(یزد)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی اسماعیل مجللی از استان مرکزی(اراک)، «تعزیه امام» و «نقالی» به کارگردانی علیرضا حیدرپور از استان فارس(شیراز)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی محمدرضا عظیمی منش از استان کرمانشاه(کنگاور)، «هل من معین/خیابانی» به کارگردانی ابوالفضل ابوکوچکی از استان گلستان(گرگان)، «ابوالاحرار» به کارگردانی مصطفی عنایت از استان خراسان رضوی(سبزوار) و تعزیه امام به کارگردانی سلجوقی از استان کرمان(کرمان) از دیگر اجراهای این بخش است.

اجراهای بخش ایران از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ مهر، برابر ۱۶ تا ۱۸ صفر در مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی انجام می‌شود. اجراهای بخش عراق نیز از تاریخ ۱۸ تا ۲۵ مهر، برابر۱۱ تا ۱۸ صفر خواهد بود و در نجف و مسیر پیاده روی و کربلا اجرا می‌شود.

اجرای «از سیاهی تا رهایی» برای چهارمین سال پیاپی

گروه نمایش بچه های مشرقی سرپرستی جواد روستایی با نمایش مذهبی «از سیاهی تا رهایی» 21 مهرماه جهت اجراهای خیابانی و موکب به موکب از طریق مرز مهران وارد کشور عراق شدند.  

این نمایش به کارگردانی رضا تقی نژاد و متشکل از ۴۰ بازیگر است و با همراهی  ستاد فرمان حضرت امام (ره) اولین اجرای خود را در نجف انجام داد. 

 این نمایش برای چهارمین سال پیاپی به عراق رفته و هر شب در طول مسیر برای زائران اجرای سوگنامه اباعبدالله (ع) را در برنامه کاری خود دارد و تا امروز توانسته است رکورد جدیدی از استقبال تما شاگر را به‌دست بیاورد به‌طوری که در برخی از این اجراها تا  ۳۰۰۰  نفر به نظاره می‌نشینند.

اجرای این نمایش پس از اجرا در نجف و چند موکب ایرانی، در موکب ثقلین مشهد به مدت ۲ شب ادامه دارد و سپس گروه عازم کربلا میشود تا در موکب ستاد فرمان حضرت امام (ره) اجرا داشته باشد.

 

اولین سوگواره استانی تئاتر خیابانی و تعزیه پیاده راه عشق در مرز خسروی

به مناسبت اربعین حسینی اجرای اولین سوگواره استانی تئاتر خیابانی و تعزیه پیاده راه عشق به مناسبت اربعین حسینی در کرمانشاه، شهرستان قصر شیرین و مرز خسروی برگزار می شود.

گروه ها از ۲۰ لغایت ۲۷ مهرماه هر شب بعد از بسته شدن مرز در موکب های استراحت به اجرای تئاتر خیابانی و تعزیه  خواهند پرداخت .

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.
براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.
 

سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

در سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی، پنج تئاتر میدانی و مجلس تعزیه در پایانه مرزی چذابه و یادمان شهدای گمنام اندیمشک اجرا می شوند.

در سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی، چهار اجرای تئاتر میدانی در پایانه مرزی چذابه از ساعت 11 تا 19 و یک مجلس تعزیه در یادمان شهدای گمنام اندیمشک اجرا شدند.

دوشنبه 22 مهرماه 98 در اولین روز برگزاری در مراسم افتتاحیه تئاتر میدانی «عصر جدید» به کارگردانی اکبر قهرمانی از استان مازندران و تئاتر میدانی «مدافعان حرم» به کارگردانی محمد منصوری از شهرستان کارون استان خوزستان اجرا شدند.

در ادامه برنامه های این رویداد در پایانه مرزی چذابه تئاتر میدانی «عصر جدید» به کارگردانی اکبر قهرمانی از استان مازندران، تئاتر میدانی میدانی «مدافعان حرم» به کارگردانی محمد منصوری از شهرستان کارون استان خوزستان و در یادمان شهدای گمنام اندیمشک مجلس شبیه خوانی «حضرت عباس(ع)» به کارگردانی رضا طاهری از شهرستان شوش استان خوزستان اجرا شدند.

سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و استانداری خوزستان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور، اداره کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای راهبردی تئاتر خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و موسسه خیریه آبشار عاطفه ها شعبه اهواز به دبیر اجرایی مصطفی بوعذار از 22 تا 27 مهرماه 1398 در استان خوزستان در حال برگزاری است.

 

اجرای نمایش بزرگ «نفس المهموم»  در مسیر پیاده روی اربعین

گروه مهنا که برای چهارمین سال متوالی در مسیر پیاده روی اربعین به فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی می پردازد، امسال نمایشی را تحت عنوان«نفس المهموم» را برای مخاطبان و زائران حسینی ارائه می کند.
 نمایش میدانی «نفس المهموم» محصول گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح است که همانند سایر نمایش‌های میدانی مرکز مهنا به صورت چند رسانه‌ای اجرا می‌شود.

در این ژانر نمایش از تصویر، صدا و نمایش میدانی به صورت همزمان از سیستم نور دیجیتال و ویدئو پروژکشن استفاده میشود. 

«نفس المهموم» داستان بازگشت کاروان اسرا به کربلا و روضه خوانی بر پیکر شهدای عاشورا است که نقطه اوج آن نمایش مقتل و روضه اباعبدالله است. 

نمایش میدانی «نفس المهموم» در شهر نجف زیر پل ثوره العشرین، ابتدای خیابان امام علی(ع)، موکب «نجم الثاقب» و در طول روز در ۵ یا ۶ سانس مجزا برای مخاطبان اجرا می‌شود که سه نوبت قبل از ظهر، دونوبت از ظهر تا مغرب و یک نوبت پس از اذان مغرب خواهد بود. 
 

پروژه نمایشی-موسیقایی «حب الحسین یجمعنا»

در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) پروژه نمایشی-موسیقایی «حب الحسین یجمعنا» در محل عمود ۹۷۵ میزبان زائران مسیر پیاده‌روی بزرگترین اجتماع شیعیان جهان اجرا می‌شود.

مرکز موسیقی «مأوا» در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) با اجرای پروژه نمایشی-موسیقایی «حسین یجمعنا» در محل عمود ۹۷۵ میزبان زائران مسیر بزرگترین اجتماع شیعیان جهان است.

این پروژه نمایشی-موسیقایی با توجه به گسترده شدن رخداد اربعین در همه ابعاد و تمرکز بر تنوع حضور مخاطبان مختلف با زبان‌های مختلف در این مسیر اجرا می‌شود.  این نوع اجرا ترکیبی از اجرای سرودهای متصل به هم به همراه هنرهای نمایشی و جذابیت‌های بصری است که به مدت ۳۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

پروژه موسیقایی-نمایشی «حسین یجمعنا» عنوان یکی از فعالیت‌هایی است که در طول مسیر راه پیمایی زائران اربعین از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ شب در فواصل زمانی معین اجرا می‌شود. این پروژه در قالب چند سرود-نمایش که هرکدام برای خود سناریویی ویژه دارند به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی خوانده می‌شود تا مخاطبان مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

محور محتوایی اشعار و سرودهای این پروژه درونمایه‌ای از همدلی و وحدت حول محور عزاداری حضرت امام حسین(ع) و همدلی و وحدت شیعیان در دفاع از مرزهای اعتقادی و میهنی، مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و همچنین اهمیت جهانی شدن و شناساندن امام حسین(ع)  است.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در قالب «موکب سفیرآفتاب» در عمود ۹۷۵ طراحی شده، در اختیار قرار دادن صحنه اجرا به گروه‌های سرودی است که در مسیر راهپیمایی اربعین حاضر شده‌اند. عوامل اجرایی «سفیر آفتاب» طی فراخوانی با عنوان سرود نذری از گروه‌های سرود حاضر در پیاده‌روی اربعین دعوت کرد تا از ظرفیت مجموعه ماوا در عمود ۹۷۵ برای اجرای سرود استفاده کنند.

در بخش‌هایی از این اجراها نیز قطعه‌ای هم برای تشکر از خادمان و موکب‌داران تدارک دیده شده تا خادمانی که در مسیر راهپیمایی اربعین زحمت می‌کشند با این شیوه از آن‌ها قدردانی شود.

 

«جاده آفتاب» روایتی از پیاده روی اربعین

هر روز شنونده سریال جدید «جاده آفتاب» با موضوع پیاده روی اربعین از رادیو نمایش باشید. این سریال رادیویی را حمید رضا پورعلی محمد نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: راه پیمایی اربعین در طول تاریخ، فراز و فرودهای بسیاری داشته است و در مقاطع گوناگون تاریخی وضعیت های متفاوت و متغیری داشته است. در این مجموعه ی پنج قسمتی، پنج داستان مختلف از پنج مقطع تاریخی روایت می شود.
در این نمایش رادیویی رضا عمرانی، شمسی صادقی، امیر فرحان نیا، احمد گنجی، شیوا رفیعیان، محمد رضا علی، بهادر ابراهیمی و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می پردازند.
«جاده آفتاب» به کارگردانی مهرداد مهماندوست، تهیه کنندگی: اشرف السادات اشرف نژاد، صدابرداری: علی اکبر طاهری و افکتوری: نرگس موسی پور، هر روز ساعت 12:15 از رادیو نمایش پخش می شود.علاقه مندان می توانند نمایش ها و برنامه های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف 5 و 107 مگاهرتز بشنوند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران