در حال بارگذاری ...
پیشنهادهای هفته 18

سرزمین پدری، فرونشست و صدای آهسته برف

ایران تئاتر- رضا آشفته: در این هفته به سراغ نمایش هایی می رویم که هر یک به گونه ای از مکان هایی که در آن انسان ها با دردسرهای ریز و درشت دارند زیست می کنند، رمزگشایی کنیم.

نمایش های سرزمین پدری کار محمد قاسمی، فرونشست کار سعید زارعی و صدای آهسته برف کار جابر رمضانی لبریز از نشانگان رازآمیز است و در این آثار نمادها و سمبولها حکم می کنند در پس هر چیزی معنایی نهفته است و در دقت و تمرکز بالاست که این نشانه ها به امر عینی و قابل لمس تری تبدیل خواهد شد. 

سرزمین پدری

اگر به اقتباس از مده آ علاقه مندید چون اغلب اجراهایی که تاکنون در ایران دیده ایم اقتباسی از این متن بسیار ارزشمند اوریپید بوده است که به زندگی یک زن سرکش و یاغی می پردازد. مده آ در ابتدا به پدر و برادر و سرزمین پدری اش خیانت می کند که به عشق و محبوبش در کشور دیگر برسد و بعد در آنجا با خیانت و طرد شدن همسرش روبرو می شود که میل زندگی با دختر پادشاه کرئون دارد اما حسادت زنانه و طبیعی مده آ کار دست این عشق جانسوز می دهد و به انتقام از این خیانت، مده آ هم کرئون و دخترش و هم پسرهایش را می کشد و...

البته محمد قاسمی در متن خود به دنبال بیان و قصه ایرانی برآمده است و ضمن گرفتن یک روایت واقعی که در آن زنی در شهرک آزادی تهران، به دلیل خیانت شوهرش، او و فرزندان دو قلویش را می کشد، بر آن بوده تا نام مده آ، جیسون و کرئون را هم تبدیل به نده آ، فرحان و امان تبدیل کند و در یک زمینه تاریخی و اساطیری روایت در کل ایرانی شده اش را آشکار کند و باز این را با بیان ترانه ها، آواها و مویه هایی به زبان های کردی، فرانسوی، انگلیسی و غیره در هم می شکند و این فضا را فرامرزی و جهانشمولانه می گرداند. نمایشی که در بستر آیینی و در اتکای به فضای موسیقایی و حرکت به اجرایی در خور تامل بدل می شود. در این اثر نمایشی سازهای پیانو، هنگ درام، هارمونیکا، دمام، بینگو بانگو و سازهای افکتی به صورت زنده نواخته می‌شود. نوازندگان بازیگران نمایش هستند و با موسیقی نیز همخوانی می‌کنند.

نمایش "سرزمین پدری" نوشته و کار محمد قاسمی از 9 مهرماه ساعت 18 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته و هفته پایانی اش را سپری می کند و بازیگران این اثر نمایشی پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی و محمد علی رحمانی هستند.

 

فرونشست

اگر به وضعیت های پسامدرن و شهودی و تخیلی علاقه مندید و به باورهای کوانتومی و جهان های موازی دنباله روی نشان می دهید، حتما نمایش فرو نشست کار سعید زارعی را از دست ندهید. او جوانی خوش فکر است که می تواند بسترساز اتفاقات خوشایند در صحنه باشد هر چند که هنوز در اجرا این توش و توان را نیافته است و حتما در ادامه کارها و تمرین هایش با نقد شدن های بسیار به چنین جایگاهی خواهد رسید اما این تجربه متنی در حال حاضر بسیار گیرا و دلنشین است و همچنان یک حس جادویی بسیار قوی برای درک این وضعیت در دل اجرا لحاظ شده است. این کارگردان پیشتر نمایش‌هایی از جمله «خشم شدید فلیپ هوتس»، «سینارت»، «این چرخ که میخورد زمین»، «خوبان ناخوانده به میهمانی خوبان میروند» را در تهران و همچنین شهرهای مختلف ایران روی صحنه برده است.

نمایش «فرونشست» یک درام اجتماعی است که از ۱۶ مهر ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه‌ شانو روی صحنه رفته است. این نمایش از تلفیق و دراماتورژی دو متن سگ های مرده اثر یون فوسه و فیلم مستند و داستانی باغ سنگی اثر پرویز کیمیاوی ایجاد شده است و همچنان پر رمز و راز و بسیار گیرا و جذاب است.

این متن یون فوسه نمایشنامه‌نویس شهیر نروژی، «سگ‌های مرده» روایت داستانی از مردی‌ است که سگش از خانه فرار می‌کند و کشته می‌شود، خانواده در تلاش برای گفتن این خبر به او و بی اهمیت جلوه دادن آن هستند که مشکلات گذشته باعث  وخیم شده اوضاع می‌شود.

اما وجه دیگر این اقتباس فیلم مستند باغ سنگی است و به این وجه عرفانی جلوه و جلای جادویی تری در درک بهتر این هم نشینی جهان های موازی و تکرارهای در هم تنیده ایجاد کرده است.

این باغ سنگی در استان کرمان قرار دارد، باغی که از درختانش به جای میوه سنگ آویزان است. باغ سنگی سیرجان را شخصی به این شکل درآورده است که اکنون دیگر در قید حیات نیست اما داستان جالبی برای ساخت آن دارد. اطراف این باغ که بیابان است، حس دلهره آوری به آن داده که به عجیب بودن آن کمک کرده است. این باغ را فردی به نام درویش خان اسفندیارپور ساخته که روایات مختلفی در مورد او وجود دارد.

درویش خان اسفندیار پور شخصی ناشنوا و لال بود که در اطراف این منطقه زمین هایی برای کشاورزی داشت. روایات زیادی در مورد او در میان مردم شنیده می شود. افرادی می گویند از آنجایی که نام خان بعد از درویش به چشم می خورد، او به احتمال زیاد جزو خانواده های مهمی بود که در نزدیکی شهرستان سیرجان زندگی می کردند. اما به هر حال چیزی که واضح است، او زمین دار بوده و در این منطقه کشاورزی می کرده است. برخی اعتقاد دارند که او علاوه بر کشاورزی، از راه چوپانی نیز امرار معاش می کرده است.

حالا در فرونشست این پیرمرد در سماع است و دختری که در این نمایش نقش دختر به جای مانده از یک رابطه را بازی می کند که والدین اش در تصادف مرده اند، مدام در حال تمرین سماع است و انگار میراث دار همان پیرمردی که دارندۀ باغ سنگی است و... درواقع  «فرونشست» قصه‌ هم نشینی دو خانه روبروی هم است. این نمایش تناقض های غیرقابل پیش‌بینی زندگی را روایت می‌کند که هر یک از ما مدام با این تناقض ها همراه شده ایم و می دانیم که این تکرارها بی پایان است. زیست موازی عناصر نمایش و ابژه های داستان و پرداختن به کانسپت های هول انگیزی همچون دوگانهُ مرگ و زندگی، نمایش را به بیکرانه ای غیر قابل پیش بینی وصل می کند.

خالق استواری، مرضیه شاه دادی، احسان ناجی، حسین نصرالهی، الاهه نوری و عسل تهمتن بازیگران این نمایش هستند.

 

صدای آهسته برف

نمایش «صدای آهسته‌ی برف» به کارگردانی جابر رمضانی از 8 آبان ماه در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود. این نمایش که مهر و آبان 1393 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود حالا پس از پنج سال در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود.

متن نوشته توجر جوجن اوغلو، نمایشنامه نویس اهل ترکیه، پر از این ارجاعات و سمبل‌هایی است که زندگی نکبت بار و پر از هول و هراس را نمایان می کند. کلبه‌ای در کوهستان؛ برف آنقدر سنگین باریده است که کوچک‌ترین صدایی بهمن را هوار می‌کند.

داستان این نمایش درباره یک خانواده است که در روستای کوهستانی زندگی می‌کنند و برف آن‌قدر در این منطقه سنگین است که کوچک‌ترین صدا منجر به ایجاد بهمن می‌شود. سکوت خانواده را برای اجتناب از این اتفاق نشان می‌دهد و ما را در فضای متفاوتی قرار می‌دهد.

مردم آناتولی از دیر باز درگیر تبعیضات و محرومیت‌های اجتماعی درباره حقوق فردی‌شان در برابر حکومت مرکزی ترکیه بوده‌اند و همیشه تلاش‌شان برای احقاق حق توام ایجاد چالش با دولت مرکزی ترکیه بوده و به خصوص از دهه هفتاد به بعد این اعتراض در سینمای متفاوت ترکیه و توسط سینماگرانی مثل یلماز گونی و ساخت فیلم‌های تحسین شده‌ای مثل "راه" به وجود آمد و این جنس از فیلم‌سازان بیشتر عمرشان را در تبعید و زندان گذاراندند .
در «صدای آهسته برف» محمد صادق ملک، بهناز جعفری، مریم نورمحمدی، کمال کلانتر و مسیح کاظمی ایفای نقش می‌کنند.

«صدای آهسته برف» که علاوه بر ایران اجرا در کشورهای ایتالیا، لهستان و مالزی را در کارنامه دارد هر شب ساعت 21:15 روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران