در حال بارگذاری ...
مجید حمزه:

رادیوتئاتر، عامل آشنایی مخاطبین با تولید نمایش است

مجید حمزه گفت: رادیو تئاتر یکی از دلایل آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با چگونگی شکل‌گیری و تولید نمایش‌های رادیویی است .

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، مجید حمزه بازیگر و کارگردان پیشکسوت نمایش های رادیویی ضمن اعلام این مطلب افزود: کاملا موافق رادیو تئاترهستم و این نوع از اجرای رادیویی را به شکل دیداری اش می پسندم  چرا که در تمام این هفتاد ، هشتاد سالی  که نمایش های رادیویی کار شده و مردم آن را شنیده اند آنچنان از کم و کیف و چگونگی تولید آن خبر نداشتند تا اینکه به صورت رادیو تئاتر برای عموم در جشنواره های مختلف رادیویی به اجرا در آمد .
این کارگردان تأکید کرد : در طول این سال ها، نمایش های رادیویی زیادی ساخته شده است اما با این وجود بچه های رادیو نسبت به سایرین مهجور واقع شده اند و به عبارتی دیده یا شناخته نمی شوند البته خیلی از هنرمندان رادیو هم اصرار دارند که شناخته نشوند برای اینکه ترجیح می دهند شنونده با دیدن آنها محدود به یه ذهنیت خاص نشود و مخیله شنونده همچنان در اختیار خودش باشد که البته این در جای خود قابل احترام است ولی  رادیو تئاتر در حال حاضر در تلاش است اتفاق های جدیدی را به رخ بکشد که بسیار هم خوب است چرا که معتقدم هم بچه های رادیو دیده می شوند و هم رادیو می تواند شکل جدیدش را برای مخاطبانش مطرح کند.
مجید حمزه در ادامه درباره  بازگشت بخش رادیو تئاتر به  سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت : اتفاق خوبی است ولی این واقعیت است به دلیل محدودیتی که اجرای رادیو تئاتر دارد می بایست حتما موقعیت میزصدا ، میکروفن و سالنی که در اختیار هنرمندان رادیو قرار می گیرد ویژگی های خوبی داشته باشد یعنی نباید سیستم صوتی آن خراب باشد و نور آن نیز باید کافی باشد تا به بازیگران در حین اجرا کمک شود و امیدوارم این امکانات در سالنی که امسال به هنرمندان رادیو داده می شود به خوبی لحاظ شود.
این کارگردان پیشکسوت رادیویی پیشنهاد داد: یک تعاریفی برای رادیو تئاتر وجود دارد که احساس می کنم بد نیست ما خودمان در رادیو به یک تعریف روشنی از این نوع شیوه اجرایی برسیم و بهتر است که جلساتی در رادیو داشته باشیم تا به نتایجی برسیم که برای شکل گیری هر چه بیشتر و بهتررادیو تئاتر کمک کند .
حمزه  در پایان گفت : امیدوارم که چه درجشنواره فجر و چه در سایر جشنواره ها رادیو تئاتر همواره حضور پررنگ تری داشته باشد و چه خوب است که خودمان جشنواره جداگانه ای داشته باشیم تا کاملا تخصصی به این مقوله  از اجرای رادیویی بپردازیم .

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند

شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهم­‌ترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سال‌­های دهه چهل خورشیدی می‌­داند.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است

آشا محرابی، هنرمند شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که به عنوان عضو هیئت انتخاب، نمایش‌های تلویزیونی رسیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر را دیده است، باور دارد این گونه نمایشی، از روزهای اوج خود فاصله گرفته و نیاز است با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و هنرمندان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است

مبین بوی‌افزار، کارگردان رادیوتئاتر «عبور از هم» می‌گوید در این نمایش برگی از تاریخ را ورق زده و آن را در قالب تئاتر بازگو کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و  اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند

عمار خطی، کارگردان نمایش رادیویی «همه پنگوئن‌های جهان»، تاکید می‌کند این اثر، نگاهی معناگرایانه به روابط انسانی در این دوره و زمانه دارد و مرزبندی بین مردم را به نقد می‌کشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم

شیرین سپه‌راد، کارگردان نمایش رادیویی «علیمردان‌خان»، می‌گوید موضوع اصلی این اثر، فراموش شدن تعلیم و تربیت درست در جامعه است.

|

نظرات کاربران