در حال بارگذاری ...
با برگزاری مراسم اختتامیه

دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاهی گیلان برگزیدگان خود را شناخت

آئین اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر از گیلان، آئین اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان با محوریت بزرگداشت استاد «فرهاد پاک‌سرشت» پیش از ظهر دیروز (پنجشنبه، ۹ آبان) در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

در این مراسم، دکتر فاضلی با اشاره به این واقعیت که تئاترهای خوب از دل نمایشنامه‌های خوب بیرون می‌آید، ادامه داد: دنیای هنر از سه عنصر فرستنده، گیرنده و پیام تشکیل شده و نمایشنامه‌نویس این پیام را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که بتواند بین بازیگر و مخاطب پیوند ایجاد کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه امروز با کمبود زمان مواجه هستیم، بنابراین نمایشنامه می‌تواند مفاهیم و پیام‌ها را در کوتاه‌ترین زمان به ما منتقل کند، بیان کرد: نمایشنامه‌نویس و نمایش به رغم پیشرفت تکنولوژی هنوز ضروری‌ترین نیاز برای انسان در رسیدن به تحول است.

فاضلی با تأکید بر اینکه هنرمند با هنر خود زنده است، گفت: امروز نیازمند گفتگو و تبادل خرد در میان اهالی هنر، داوران و نقادان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به افتتاحیه سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر گیلان، افزود: ۲۵ اثر نیز به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: هیئت بازبین از میان این آثار، هفت اثر را برای اجرا در جشنواره انتخاب کرده‌اند که این آثار از امروز به‌مدت سه روز در رشت به روی صحنه می‌روند.

رئیس هیئت داوران جشنواره در این مراسم که با حضور خانواده مرحوم پاک‌سرشت، مدیرکل و معاونین هنری و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و جمعی از اهالی هنر و شرکت‌کنندگان در این جشنواره برگزار شد، با بیان اینکه رنج بزرگ همه نویسندگان با کلمات بیان می‌شود، اظهار کرد: آنچه که هنرمندان را جاودانه می‌کند همین کلمات و واژگان است که درباره فرهاد پاک‌سرشت نیز چنین بوده است.

یوسف فخرایی افزود: فرهاد پاک‌سرشت از کلمات رنج برد اما آثارش را نیز از همین واژگان آفرید و امروز برای ما به یادگار گذاشت.

وی با اشاره به وضعیت نمایشنامه‌نویسی کشور و گیلان، گفت: متأسفانه امروز بیشتر شاهد آثار اقتباسی از نمایشنامه‌های خارجی هستیم که با ادامه این روند تا چند سال آینده دیگر متن ایرانی وجود نخواهد داشت.

این نمایش‌نامه نویس شهیر گیلان، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را زمینه‌ساز بروز و شناسایی استعدادهای جدید  دانست و تصریح کرد: باید با همین نمایشنامه‌ها رنج و درد و گذشته فرهنگی غنی این کشور را به نمایش گذاشت و آن را به جایگاه اصلی بازگردانیم.

فخرایی با بیان اینکه ۲۱ اثر به دبیرخانه دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری گیلان ارسال شده بود، ادامه داد: هیئت داوران بعد از بازخوانی این آثار، سه اثر را به عنوان آثار برگزیده و سه اثر را نیز شایسته تقدیر دانستند.

وی، تقویت نگارش نویسندگان برگزیده، فعال کردن آموزشگاه‌های نویسندگی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برگزاری نشست تخصصی بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان آموزشگاه‌ها و چاپ آثار برگزیده را از مهمترین مطالبات و انتظارات هنرمندان از مسئولان برگزاری جشنواره عنوان کرد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از خانواده مرحوم پاک‌سرشت، نمایشنامه‌های «در آتش می‌رقصند» مهسا حبیبی، «رز سفید» سیامک حسن‌زاده و «شماره شناسنامه: هزار و یک» زهرا محمدی، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و از آثار «مجلس مضحک سیاه گزک خان» پویا پرتو، «تلار» زهرا صدری و «دیوار سفید» رضا نورانی‌دوست تقدیر شد.

یوسف فخرایی، فرامرز طالبی و مهرداد هنرمند، داوری آثار دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان را بر عهده داشتند.




نظرات کاربران