در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از اجرای ژاندارک رحمانیان در بوداپست تا اهدای نشان بوعلی سینا به فعالان نمایش درمانی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته اجرای «ژاندارک در آتش» رحمانیان در مجارستان، اهدای نشان بوعلی سینا به فعالان نمایش درمانی، درگذشت ابراهیم آبادی بازیگر تئاتر و سینما و یادی از پری صابری به قلم محمد حاتمی بازیگر از جمله خبرهای مهم بودند و همچنین اخباری هم از شهره سلطانی، بهرام ابراهیمی، شبنم مقدمی و هوشمند هنرکار در آن هفته منتشر شد.  

رویدادها

ژاندارک در آتش در بوداپست: نمایشنامه «ژاندارک در آتش» محمد رحمانیان با بازی دو بازیگر ایرانی و مجارستانی در بوداپست به صحنه رفت.

به گزارش ایسنا، فرید تهرانی نویسنده، کارگردان و مترجم ایرانی ساکن مجارستان در آخرین تجربه اجرای خود نمایشنامه «ژاندارک در آتش» نوشته محمد رحمانیان را به گونه‌ای متفاوت و با دو بازیگر ایرانی و مجار روی صحنه برده است.

این نمایش که یک تک‌گویی است و پیش‌تر در ایران و کشورهایی مثل آمریکا و کانادا روی صحنه رفته است، به آخرین روزهای جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ در یک اردوگاه کار اجباری می‌پردازد؛ زمانی که زندان‌بانان و افسران نازی در روزگار شکست، از بیم بمباران متفقین فرار کرده، زندانیان را پس از قتل عامی ناقص رها کردند و حالا تنها بازمانده این اردوگاه که زنی به نام شارلوت است با مخاطب سخن می‌گوید.

فرید تهرانی این تک‌گویی را  با حضور رحمانیان در کشور مجارستان روی صحنه برده است. در اجرای ایرانی نقش شارلوت را سولما فروزنده اجرا کرده و در اجرای مجاری کلتسی اورشویا آن را بازی کرده است.

اهدای نشان بوعلی سینا به فعالان نمایش درمانی: مدیرعامل انجمن «دراماتراپی» یا نمایش‌درمانی ایران و عضو اتحادیه جهانی دراماتراپی با بیان اینکه نخستین انجمن استانی دراماتراپی در شهرستان اهواز افتتاح شده است، از اهداء نشان بوعلی‌سینا به دو نفر از فعالان عرصه نمایش درمانی خبر داد.

مجید امرایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره برنامه‌های انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی در تهران خاطرنشان کرد: روز جمعه - ۱۰ آبان ماه - در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برنامه‌ای را با هدف معرفی و تقدیر از فعالان رسانه‌ای، نویسندگان، مترجمان، ناشران و دست اندرکاران معرفی و توسعه دراماتراپی در تهران  ترتیب داده‌ایم که این برنامه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه علاوه بر تقددیر از فعالان دراماتراپی چه در زمینه معرفی و چه در زمینه کاربرد نمایش درمانی، از ناشر، مترجم، رسانه و خبرنگار برتر قدردانی می‌کنیم. همچنین بنا داریم تا دو مرکز مشاوره و توانبخشی در تهران را که به حوزه نمایش درمانی توجه کرده‌اند، معرفی کنیم.

امرایی تصریح کرد: نشان بوعلی‌سینا به عنوان نشان برگزیده انجمن دراماتراپی ایران که به تایید اتحادیه جهانی اعلام تراپی رسیده نیز در این مراسم به دو نفر از فعالان و دست اندرکاران اثرگذار در گسترش و توسعه دراماتراپی در کشورمان اهدا خواهد شد.

مدیرعامل انجمن دراماتراپی در ایران با اشاره به آنکه بیست و یکم تا بیست و هفتم اکتبر برابر با ۲۹ مهر تا پنجم آبان ماه به عنوان هفته جهانی دراماتراپی نامگذاری شده است یادآور شد: انجمن دراماتراپی در ایران همزمان با این هفته بزرگداشت برنامه‌های مختلفی را ترتیب داده است.

 

یادمان

یادی از پری صابری: محمد حاتمی می‌گوید، جامعه تئاتری نباید یادش برود که بزرگان هنرهای نمایشی ایران که بودند و چه کردند؛ نمونه این‌ها پری صابری است که خدمات زیادی برای هنر کشور انجام داد ولی این روزها دیگر حالش مثل قبل نیست.

به گزارش ایسنا، پری صابری یکی از اولین کارگردانان زن تئاتر ایران متولد سال ۱۳۱۱ است که  در فرانسه تحصیل کرد و بعد از آن به دلیل علاقه‌ای که به ایران داشت به کشور برگشت و شروع به کار هنری کرد.

او در تمام سال‌های فعالیتش به دنبال انجام کارهای متفاوت بود که خیلی از آن ها براساس ادبیات غنی ایران است.

اما این هنرمند دیگر سلامتی قبل را ندارد و محمد حاتمی، که در نمایش‌ «من به باغ عرفان» این کارگردان تئاتر درباره سهراب سپهری بازی کرده می‌گوید:‌ متاسفانه خانم صابری دیگر هوشیاری خود را به اندازه سابق ندارد و جامعه تئاتری ما باید یادش باشد که چه کسی در ادبیات و هنرهای نمایشی ایران کارهایی بزرگ را نه فقط در اینجا بلکه خارج از کشور اجرا می‌کرد و با استقبال مخاطب مواجه می‌شد.

این بازیگر و کارگردان اضافه می‌کند: امیدوارم حال ایشان خوب شود ولی جای تاسف دارد که ما یادمان می‌رود خیلی از همین هنرمندان در قدیم پایه خیلی چیزها را گذاشتند تا ما و نسل‌های بعد از ما بتوانیم جلو برویم و کار خود را ادامه دهیم پس لازم است که بیشتر به یاد گذشتگان و هنرمندان قدیمی که تلاش زیادی برای هنر این مملکت انجام داده‌اند باشیم.

پری صابری دو سال قبل گفته بود در تئاتر دو آرزو دارد؛ « اول اینکه نمایش «مصدق در آینه تاریخ» را اجرا کنم که به احتمال قوی این کار را خواهم کرد و دیگری اجرای نمایش «بابا نشاط» است.

او اگرچه در پاریس در حوزه سینما تحصیل کرده بود اما علاقه‌مندی‌اش به هنر بیشتر از تئاتر و دوران کودکی‌اش نشأت می‌گیرد. صابری سال ۹۶ در گفت‌وگویی که با مجله «پاراگراف» داشت، دراین باره گفته است: «همواره به مسائل فرهنگی و نمایشی علاقمند بودم به خصوص که مادرم تمام تعزیه‌هایی را که در قزوین دیده بود و شکوه خاصی هم داشت، برای من تعریف می‌کرد و من اینها را در خیال می‌دیدم.  وقتی مادرم از تعزیه‌های مختلف تعریف می‌کرد لحظه به لحظه‌شان را حس می‌کردم و عاشقت تعزیه بودم. بعد هم دنبالش کردم و با تعزیه‌خوان‌های مهم اینجا در ارتباط بودم. تهران هم که آمدم تعزیه را از نزدیک دنبال کردم با بعضی از بزرگان تعزیه آشنا شدم که در کار من شرکت کردند. تعزیه قدرتی جادویی دارد. موقعی که پیتر چلکوفسکی به ایران آمد به تمام نقاط دور افتاده به دنبال تعزیه‌های سنتی ثابت رفت و وقتی به پاریس رفتم و کارهایش را تماشا کردم متوجه شدم که خیلی از تعزیه متاثر است. من فکر می‌کنم دو پدر و مادر در تئاتر ایران داریم که یکی از آن‌ها تعزیه و دیگری روحوضی است

او درباره اینکه بیش از سینما در تئاتر کار کرده و انگار به نوعی سینما را رها کرد بود، هم گفته: « من سینما را رها نکردم سینما مرا رها کرد. وقتی به ایران آمده‌ام طبیعتاً  مثل همه تحصیل کرده‌های از فرنگ برگشته رفتم سراغ آقای پهلبد در وزارت فرهنگ و هنر و گفتم که می خواهم در سینما کار کنم، اما او گفت سینما به درد شما نمی‌خورد چون هنوز خیلی جا نیفتاده و به مرور پی بردم زیاد هم بیراه نمی‌گفت

درگذشت ابراهیم آبادی: ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درگذشت.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از حدود یک ماه قبل در بیمارستان بستری بود و از دو هفته قبل با پایین آمدن سطح هوشیاری، به کما رفت.

اگرچه علائم پزشکی از بالا آمدن اندک هوشیاری در روزهای گذشته حکایت داشت، ولی وی در نهایت عصر روز پنجشنبه نهم آبان ماه در بیمارستان درگذشت.

او متولد سال ۱۳۱۳ بود و زیر نظر اساتیدی همچون علی اصغر گرمسیری به تحصیل پرداخت، برای ادامه تحصیل به «پراگ» رفت و مدرک تحصیلی کارگردانی تئاتر را از این شهر گرفت.

آبادی در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر فعالیت در تئاتر، در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرد که فیلم‌های «عطر کافور عطر یاس»، «توکیو بدون توقف»، «صد سال به این سال‌ها»، «مومیایی 3»، «آپارتمان شماره 13»، «دزد عروسک‌ها» و «گراند سینما» از آن جمله هستند.

همچنین سریال‌های «مختارنامه»، «پاورچین »، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.

 

چهره ها

شبنم مقدمی: شبنم مقدمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون تهیه‌کننده نمایش «سوختن» به کارگردانی مشترک علیرضا آرا و علی‌رضا اولیایی شد.

شبنم مقدمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون تهیه‌کننده نمایش «سوختن» به نویسندگی مهرداد کوروش نیا نویسنده نمایش پرمخاطب آخرین نامه و به کارگردانی مشترک علیرضا آرا و علی‌رضا اولیایی شد.

شبنم مقدمی پیش‌تر نیز با نمایش‌های چون «نامه‌های به تب»، «ترمینال»، «کوکوی کبوتران حرم»، «بی شیر و شکر» و «مرغ دریایی من» به روی صحنه رفته و در سینما نیز با دو سیمرغ بلورین و بازی در آثاری چون «ابد و یک روز»، «نفس»، «خجالت نکش»، «شبی که ماه کامل شد»، «به نام پدر»، «فرزند خاک» و مجموعه‌های «هیولا، زیر تیغ و مدینه» به ایفای نقش پرداخته است.

ابراهیمی و سلطانی: شهره سلطانی و بهرام ابراهیمی به جمع بازیگران نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» به کارگردانی امیر دژاکام پیوستند.

امیر دژاکام کارگردان باسابقه تئاتر این روزها مشغول آماده‌سازی نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» است که از اواسط پاییز به صحنه می‌رود. به تازگی شهره سلطانی و بهرام ابراهیمی که هر دو از هنرمندان قدیمی تئاتر هستند و ۳۰ سال است با یکدیگر در پروژه‌های مختلف همکاری دارند به عنوان بازیگر به این اثر نمایشی پیوسته‌اند.

پیش‌تر نام امیر کربلایی‌زاده نیز به عنوان بازیگر نمایش اعلام شده بود.

این اثر نمایشی توسط حسین دژاکام نوشته شده است و چهار پرسوناژ اصلی دارد.

هوشمند هنرکار: نمایش «زندانی خیابان نواب» به کارگردانی هوشمند هنرکار در سومین دور اجرای خود، در تالار خانه موزه انتظامی روی صحنه می‌رود.

«زندانی خیابان نواب» که بر اساس نمایشنامه «زندانی خیابان دوم» نیل سایمون و با ترجمه شهرام زرگر از سوی هوشمند هنرکار بازنویسی شده، از تاریخ نهم آبان برای سومین سال متوالی اجرا خواهد شد. این نمایش نخستین بار در سال ۱۳۹۶ در خانه نمایش و در سال ۱۳۹۷ در تالار شانو روی صحنه رفته بود.

این نمایش که با لحنی طنز مسائل روز جامعه را به تصویر می‌کشد قصه زن و شوهری است که در میانسالی با بحران رو به رو می‌شوند. مهدی وثوقی و آزیتا نوری‌وفا ایفاگران نقش این زن و شوهر هستند. هر دوی این بازیگران برای بازی در «زندانی خیابان نواب» در جشن بازیگر سال ۱۳۹۷ نامزد دریافت جایزه شده بودند. هوشمند هنرکار، خود دیگر بازیگر این نمایش است.

نمایش «زندانی خیابان نواب» هر شب ساعت ۱۹.۳۰ از نهم آبان در تالار خانه موزه انتظامی واقع در قیطریه روی صحنه می‌رود.

 

تیترها

1. مهلت ارسال آثار به بخش مسابقه مقالات رادی شناسی تمدید شد

2.  دو تریلی سیار تئاتر به روستاها می‌روند

3. فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان

4. استقبال ۱۲ هزار نفری از نمایش تنهاتر از مسیح

5. اجرای دوباره دو نمایش پرمخاطب در تئاتر مستقل تهران
 




نظرات کاربران