در حال بارگذاری ...
گزارش آماری ایران تئاتر از ببیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر

رقابت جذاب 33 نمایش از 23 شهر کشور در خرمشهر

ایران تئاتر- علی رحیمی: بیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر در ۴ بخش صحنه ای، کوتاه، میدانی و محیطی و نمایشنامه و با حضور یک نمایش میهمان از ۱۵ تا ۱۹ ابان ماه در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.

یست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر به منظور گرامیداشت یاد و خاطره حماسه آفرینان و مدافعان سرافراز میهن و تثبیت دلیرمردی و سلحشوری ملت قهرمان ایران به خصوص شهدای گرانقدر فتح خرمشهر، با هدف معرفی و بازشناخت ارزش های این حماسه باشکوه و دست یابی به تجربه های نوین و دریچه های تازه در رویکرد هنر نمایش به ویژه حماسه آزادسازی خرمشهر و با حضور 33 نمایش (12 اثر در بخش صحنه ای، 9 اثر در بخش کوتاه، 11 اثر در بخش میدانی و محیطی و یک نمایش در بخش میهمان) در 8 سالن برگزار می شود.

به گزارش سایت خبری ایران تئاتر، 16 استان کشور در این جشنواره حضور داشتند که براساس اطلاعات آماری، 23 شهرستان کشور شامل منطقه آزاد اروند(4نمایش)، کرمانشاه(3نمایش)، خرمشهر(2نمایش)، تهران(2نمایش)، ساری(2نمایش)، اراک (2نمایش)، زنجان، میناب، ماهشهر، یاسوج، بوشهر، مشهد، اندیمشک، بروجرد، اهر، اهواز، خارک، اسلام آباد، کازرون،  رشت، شیراز، دهلران و زاهدان در این جشنواره به نمایش به اجرا در می آورد.

از بعد کارگردانی و نویسندگی نیز، 35کارگردان(27کارگردان مرد و 8 کارگردان زن) و 34نویسنده (4نویسنده زن و 30نویسنده مرد) در این جشنواره حضور داشتند.

از منظر گروه سنی، شرکت کنندگان در فاصله سنی دهه ۵۰ تا ۷۰ قرار دارند. جوانترین فرد حاضر در جشنواره 17 سال و مسن ترین فرد57 سال دارد.

ایران تئاتر به منظور آگاهی بیشتر از این جشنواره، تحلیل بخشهای مختلف را –براساس جدول اعلامی اجرای نمایش ها- به شرح زیر ارائه می کند:

1) بخش صحنه ای

بخش تئاتر صحنه‌ای در محورهای «مقاومت و دفاع مقدس» و «آزاد، با مضامین جلوه مقاومت و ایثار در آثار نمایشی آئینی و سنتی با مولفه‌های بومی» به صورت رقابتی برگزار می شود.

در این بخش هیئت داوران متشکل از آرش دادگر، فریبا متخصص و علی‌ اوسیوند پس از بازبینی بیش از ۵۲ اثر از گروه‌های نمایشی (آثار استان‌های تهران، مازندران، اردیبل، زنجان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و منطقه آزاد اروند به صورت حضوری و مابقی آثار پذیرفته شده از دیگر استان‌ها طبق درخواست گروه‌های نمایشی، از طریق بازبینی ویدئویی)، به 12 اثر جواز ورود به بخش نهایی جشنواره را دادند.

بیشترین آثار این بخش مربوط به منطقه آزاد اروند (3 نمایش) بود و شهرهای زنجان، میناب، ماهشهر، یاسوج، بوشهر، مشهد، اندیمشک، بروجرد و تهران هرکدام یک نمایش برای اجرا در 3 تالاری که برای اجراهای صحنه ای مدنظر قرار گرفته شده است (تالار خلیج فارس، تماشاخانه فانوس و پلاتوی استاد غریفی) آماده کردند.

از منظر تعداد کارگردانان و نویسندگان حاضر، 14 کارگردان (13 کارگردان مرد و یک کارگردان زن)  و 14 نویسنده (11 نویسنده مرد و 3 نویسنده زن) در این بخش حضور دارند.

از نکات حائز اهمیت در این جشنواره حضور موفق رضا گشتاسب نویسنده نام آشنایی کهگیلویه و بویراحمدی است که سه اثر از 12 اثر صحنه ای (دست‌هایت کو مم‌ حسن، غراب شیطان و رمان سمپاشی) از نوشته های اوست.

 

2) بخش نمایش کوتاه

بخش نمایش‌های کوتاه که برای اولین بار در این جشنواره برگزار می شود شامل نمایش هایی است که در بازه‌ زمانی یک تا ۲۰ دقیقه تعریف شده باشند. موضوع این بخش که به صورت رقابتی برگزار می شود آزاد بود اما نمایش های با موضوع «مقاومت و دفاع مقدس» در اولویت قرار داشتند.

 ایوب آقاخانی، پانته آ پناهی ها و پیام فروتن هیئت انتخاب آثار بخش مسابقه نمایش‌های کوتاه پس از داوری ۲۲ متن راه یافته به مرحله بازبینی، جواز اجرا را به 10 نمایش از منطقه ازاد اروند، هریس، اهر، اهواز، خارک، تهران، اسلام آباد، ساری، کازرون و اراک را دادند.

از منظر تعداد کارگردانان و نویسندگان، 10کارگردان (8کارگردان مرد و 2 کارگردان زن)  و 10نویسنده (همگی مرد) در این بخش حضور دارند.

نمایش های کوتاه جشنواره قرار است در تالار غدیر(شهید فهمیده) به اجرا در آیند.

 

3) بخش میدانی و محیطی

بخش نمایش‌های محیطی و خیابانی(میدانی) نیز با موضوع «مقاومت و دفاع مقدس» و «آزاد، با مضامین جلوه مقاومت و ایثار در آثار نمایشی آئینی و سنتی با مولفه‌های بومی» فراخوان شد.

هیئت داوران این بخش (شیرین بزرگمهر، محمودرضا رحیمی و حمید پورآذری) پس از بررسی ایده ها و طرح های ارسالی به دبیرخانه، 11 اثر را برای اجرا تایید کردند که پیش از اغاز جشنواره، نمایش «خردل لای نون» به نویسندگی رضا بهرامی و کارگردانی جلال حسنوند از تهران اعلام انصراف نمود.

براساس اطلاعات به دست آمده، این نمایش ها از 8 شهرستان کرمانشاه (2نمایش)، خرمشهر (2نمایش)، اراک، رشت، شیراز، دهلران، ساری و زاهدان هستند.

از منظر تعداد کارگردانان و نویسندگان، 11 کارگردان (6 کارگردان مرد و 5 کارگردان زن)  و 10 نویسنده (9نویسنده مرد و یک نویسنده زن) نمایش های خود را در 3 سالن مرکز دفاع مقدس (موزه)، مرکز خرید اروند و موزه کارآفرینی صنعت نفت به اجرا در می آورند.

نقطه حائز اهمیت آن است که در این بخش که به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود قرار است آثار منتخب مردمی در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

4) نمایشنامه نویسی

براساس آماری که حمیدرضا آذرنگ دبیر جشنواره در نشست خبری اعلام کردند 190 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

هیئت داوران متشکل از محمد امیریاراحمدی، محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند، پس از بررسی این آثار، 9اثر را کاندیدای برتر انتخاب کردند که از میان آن‌ها سه نمایشنامه در اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار خواهد گرفت و از مجموع ۹ اثر، ۶ اثر به پیشنهاد ستاد برگزاری جشنواره و با مشارکت انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر می‌شود.

 

 

 

 

 




نظرات کاربران