در حال بارگذاری ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5)

دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند

ایران تئاتر: متن حاضر به قلم علی و مرتضی کخجام است که مباحثی در مورد ساختار ، تکنیک های کاربردی و نکات مهم استندآپ کمدی در اختیار کمدین ها قرار می دهد و همچنین مطالبی را در خصوص بایدها و نبایدها در استندآپ کمدی بیان می کند.

با توجه به استقبال مخاطبان و همچنین توسعه هنر استندآپ کمدی در سالهای اخیر ، بر آن شدیم که در این مقاله مطالبی را به منظور رونق این حرفه جمع آوری کرده و در اختیار هنرجویان استندآپ کمدی قرار دهیم . در این مرقومه مباحثی مطرح شده است که قطعاً در پیشرفت استندآپ کمدی و به اجرای هر چه بهتر کمدین ها کمک شایانی خواهد کرد .

یک استندآپ کمدی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱-موضوع اصلی: اصطلاحاً مواد اولیه یا تم اصلی یک استندآپ است که کمدین با ایجاد شوخی در آن موجب خنده مخاطب می گردد. بطور مثال فرهنگ ترافیک ، مشکلات شهرنشینی و ...

۲-مقدمه ضربه: تمام رفتارها و گفتارها در یک استندآپ کمدی باید به شکل «مقدمه / ضربه» طراحی شود. یعنی یک مقدمه ساده که ذهن مخاطب را بسمتی قابل پیش بینی هدایت می کند و بعد یک ضربه که نکته ای دور از انتظار را مطرح می کند که باعث خنده حضار می گردد. بعنوان مثال: چرا میگن خواب زن چپه ؟(مقدمه) یعنی خواب مرد راسته؟(ضربه)

۳-مکمل شوخی: یک شوخی یا مقدمه ضربه اضافه است که تکمیل کننده مقدمه ضربه اولیه است و موجب گرفتن خنده بیشتری می گردد. مانند:

فقط یه مردِ که حتی اگه کارای فنی بلد نباشه... بازم دل و روده ی دستگاه رو باز می کنه(مقدمه ضربه اولیه) و عینِ اولش دوباره... (مکث) نمی بنده چون بلد نیست... (مکمل شوخی)

 

دانستنی هایی که به کمدین در اجرا کمک می کند:

۱ . دانستن اینکه چگونه ایده ها و مضامینی را برای استندآپ کمدی انتخاب کنید که بهترین شانس موفقیت در اجرای روی استیج را داشته باشد.

۲ . دانستن اینکه چگونه می توان به سرعت از مطالب و متن اولیه ، یک استندآپ کمدی خنده دار خلق کرد‌.

۳ . دانستن اینکه کمدین با توجه به نوع حس شوخ طبعی خود از چه سبکی در اجرا استفاده نماید.

۴. دانستن اینکه بیش از نود درصد هر استندآپ کمدی از مقدمه ضربه تشکیل شده است.

۵ . دانستن اینکه باید به طور متوسط بین ۴ تا ۶ مقدمه ضربه در دقیقه به وجود آورید.

اینها تنها برخی از عوامل مهمی هستند که می توانند تأثیر مستقیم و مطلوبی را در اجرای یک استندآپ کمدی داشته باشند.

 

دلایل موفقیت کمدین های بزرگ

زبان بدن و تغییرات صدا توسط کمدین در اجرا ، بیشترین سهم را در خنداندن مخاطبان دارند و نسبت به مطالبی که روی کاغذ نوشته می شوند از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

 اگر شما به عنوان یک کمدین در استندآپ از روش ها و تکنیک های "سنتی" استفاده می کنید، کمترین پیشرفت را خواهید داشت زیرا بیشتر آموزش های کمدی سنتی بر اساس اطلاعات غیر کاربردی است که نمی تواند به شما در اجرای یک استندآپ کمدی در سطحی بالا کمک نماید.

برخی از دلایلی که موجب اختلاف تعداد طرفداران استندآپ کمدین های حرفه ای با سایر کمدین های دیگر شده است به شرح زیر است:

۱-آنها اطلاعاتشان را بصورت عملی و گام به گام به مخاطب منتقل می کنند که همین امر موجب ایجاد شوخ طبعی بهتری در آنها می گردد.

۲-آن ها ساختار و زمان دقیق استفاده از مقدمه ضربه کارآمد را می دانند.

۳-آنها به دنبال موضوعاتی می گردند که می تواند برای مخاطب جذاب تر باشد. همچنین با زاویه ای تازه و متفاوت به مسائل نگاه می کنند.

۴-آنها تفاوت بین آنچه که نوشته میشود و آنچه که اجرا میشود را می دانند، به خاطر همین است که این کمدین ها خنده بیشتری از اجرا می گیرند.

۵-آنها از ابزارهای دقیقی مانند:Comedy Evaluator Pro اسم یک نرم افزار موبایل است که برای ارزیابی عمکرد کمدین ها استفاده می شود) استفاده می کنند که برای اندازه گیری نتایج واقعی عملکرد و بهبود در اجرا استفاده می شود و به معنای واقعی کلمه می تواند از سالهای زیادی که قرار است بر روی صحنه تلف شود جلوگیری کند.

که در ادامه بصورت مختصر به معرفی چند تن از این کمدین های بزرگ پرداخته شده است:

جرج دنیس پاتریک کارلین (زاده ۱۲ مه ۱۹۳۷ – درگذشته ۲۲ ژوئن ۲۰۰۸) استندآپ کمدین آمریکایی بود. او برای کمدی سیاه‌اش و تفکر خود در مورد سیاست، زبان انگلیسی، روانشناسی، مذهب و موضوعات مختلفی که در آن زمان تابو بودند، شناخته شده بود. کارلین که به عنوان یکی از مهمترین و تأثیر گذارترین کمدین‌های ایستاده در تمام دوران در نظر گرفته شده‌است، توسط یکی از روزنامه‌ها به عنوان «دبیر پادفرهنگ کمدین‌ها» لقب گرفت.

ریچارد فرانکلین لنوکس توماس پریور (زاده ۱ دسامبر ۱۹۴۰ - درگذشته ۱۰ دسامبر ۲۰۰۵) یک مجری و استندآپ کمدین موفق آمریکایی بود. پریور بیشتر برای واکنش‌های سرسختانه‌اش در برابرنژادپرستی و موضع‌گیری نسبت به مسائل معاصر مانند ابتذال و بدزبانی معروف بود.

ویلیام هنری "بیل" کازبی، جونیور (زاده ۱۲ ژوئیه ۱۹۳۷) از استندآپ کمدین های خوب آمریکایی است. او یک مجری استندآپ کارکشته است که کار خود را از کلوب‌های مختلف آغاز کرد و سپس در دهه ۱۹۶۰ با بازی درمن جاسوس (مجموعه تلویزیونی) توانست خوش بدرخشد. او از سال ۱۹۶۹ با بازی در مجموعه تلویزیونی«بیل کازبی شو» به شهرت رسید.

لوئی سی.کی. (متولد ۱۲ سپتامبر، ۱۹۶۷) از بهترین و معروفترین استندآپ کمدین های جهان است و همچنین او بعنوان بازیگر در مجموعه تلویزیونی لوئی از شبکه اف‌ایکس ایفای نقش می کند که تهیه، تدوین، نویسندگی و کارگردانی آن نیز بر عهده او می‌باشد.

کوین دارنل هارت ( متولد ۶ ژوئیه ۱۹۷۹) استندآپ کمدین اهل آمریکا است. وی کار خود را با برنده شدن در چندین مسابقه کمدی در باشگاه‌ هاینیوانگلند آغاز کرد.

وی با نقش آفرینی در فیلمی کمدی به نام " کوین هارت:به درد من بخند " به عنوان برنده عنوان "بهترین بازیگر مرد" در مراسم BET Award سال ۲۰۱۲ انتخاب شد. وی در حال حاضر یکی از بهترین کمدین‌های جهان لقب گرفته‌است.

 

پنج نکته مهم برای خنداندن مخاطب:

۱ . دقت کنید که در اجرا جک تعریف نکنید.

۲ . در اجرای استندآپ کمدی داستان تعریف نکنید.

۳ . سعی نکنید بزور بامزه باشید.

۴ . درحرفه خود جدی و منضبط باشید.

۵ . در طول اجرا آرام و خودتان باشید.

 

 مواردی که در اجرا موجب ناراحتی مخاطب می گردد:

۱ . استفاده از فحش های رکیک و اروتیک های مستقیم و زننده

۲ . صحبت کردن در مورد بیماری های سخت

۳ . بیان جک های نژادپرستانه و قومیتی

۴ . ایجاد تصاویر مشمئز کننده در ذهن مخاطب

 

رکاربردترین تکنیک های طنز در اجرای استندآپ کمدی:

۱ . طعنه زدن

۲ . تشبیه کردن

۳ . ایجاد تضاد

۴ . اغراق کردن

۵ . مقایسه کردن

۶ . تقلید و ادا درآوردن

 و غیره ...

 

کپی برداری و رونویسی از کمدین های دیگر

هرکسی می تواند به سادگی به یوتیوب برود و ویدئو های کمدی بی شماری را پیدا کند که مشهورترین استندآپ کمدین ها اجرا کرده اند که بسیار هم خنده دار هستند و همچنین هر کسی می تواند وقت خود را ساعت ها صرف رونویسی از کلمه به کلمه مطالب کمدین های دیگر کند (که البته این دزدی در دنیای استندآپ کمدی و به شدت ناامید کننده است) که من به او میگویم که اینکار بی فایده است و عمر خود را تلف کرده و اصلا اهمیتی ندارد که شما چه مدت مطلب شخص دیگری را مطالعه کنید ، دلیل آن این است که هر کمدین از یک روش خاص در اجرا و حس شوخ طبعی متفاوتی برخوردار است‌.

 

چگونه یک استندآپ کمدین حرفه ای شویم

اگر به دنبال راه ساده ای برای استندآپ کمدین شدن هستید، پیشنهاد میکنم علاوه بر یادگیری مطالب موجود در این مقاله، به یک کارگاه یا کلاس آموزش استندآپ کمدی مراجعه کنید.

خوشبختانه اولین و منحصر به فردترین آموزشگاه استندآپ کمدی در کشور متعلق به استاد امیر کربلایی زاده است که در اوایل سال ۱۳۹۸ تاسیس گردید. این آموزشگاه پذیرای کلیه کسانی است که می خواهند در آینده به کمدینی حرفه ای تبدیل شوند.

نتیجه:انتخاب با خودتان است ؛ شما میتوانید برای تبدیل شدن به یک استندآپ کمدین حرفه ای از اطلاعات و راهکارهای ساده ای که در این مقاله در اختیارتان قرار دادم استفاده کنید و یا اینکه موارد زیر را امتحان کنید:

 

۱ . به هر وب سایتی که اطلاعات استندآپ کمدی را ارائه می دهد بروید و فیلم های موجود در مورد یادگیری استندآپ کمدی را مشاهده کنید.

۲ . هر کتاب محبوبی که راجع به استندآپ کمدی است را بخرید و مطالعه کنید.

۳ . در منزل بصورت خودجوش شروع به تمرین و خنداندن دوستان و آشنایان کنید و .....

که در اینصورت به شما قول می دهم که هیچوقت نمی توانید به یک استندآپ کمدین موفق تبدیل شوید.

* علی و مرتضی کخجام عضو دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی  با مدیریت امیر کربلایی زاده 

منابع :

۱. کتاب خنداننده شو نوشته جودی کارتر

۲. سایت www.realfirststeps.com

.3سایت www.fa.m.wikipedia.org




نظرات کاربران (4)