در حال بارگذاری ...
  • در گفتگوی ایران تئاتر بارئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند مطرح شد:

    این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان لمس کرده است

    ایران تئاتر: رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند با اشاره به اینکه هنرمندان این خطه در میان تمامی شهرهای شرکت کننده در جشنواره، بیشترین آثار را دارند، گفت: هنرمندان اروند ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند.

    منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی 2رودخانه اروندرود و کارون واقع شده و دارای مرزهای مشترکی میان کشورهای عراق و کویت است. این منطقه که در 1383 تاسیس شده است، دارای جمعیت حدود 500هزار نفر است.

    این منطقه که به قلب تپنده تجاری-صنعتی جنوب ایران است، در کنار تلاش های مستمر در مسیر رشد تجاری و اقتصادی، در حوزه فرهنگی و هنری نیز از رشد قابل قبولی برخوردار است و مدیران آن همواره تلاش کرده اند تا همسان با هدف گذاری اصلی تاسیس این منطقه، اقدام موثری در مسیر فرهنگسازی انجام ندهند. برگزاری جشنواره سراسری فتح خرمشهر برای دومین سال پیاپی در این منطقه از جمله آن اقدامات است.

    اقدامی که هم از منظر زیرساختی و هم رشد و پیشرفت هنرمندان تئاتر این منطقه مورد توجه و نتیجه آن در بیست و دومین جشنواره فتح خرمشهر ملموس می باشد.

    در این ارتباط گفت و گوی کوتاهی با سید محمد حسین مرعشی رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند انجام دادیم:

     

    یکی از جشنواره های مهم تئاتر کشور در منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است، چگونه شرایط برگزاری این جشنواره را در این منطقه تازه تاسیس مهیا کردید؟

    تئاتر در منطقه خوزستان پویاست. آثار هنرمندان آن قابل رقابت با کلان شهرهاست. ما جشنواره استانی مستقل داریم که گروههای زیادی برای حضور در آن اعلام آمادگی می کنند. اما مشکل اصلی کمبود امکانات و آموزش است که در رشد و شکوفایی گروهها موثر خواهد بود.

    خوشبختانه مدیران منطقه آزاد اروند در بحث فرهنگی بسیار پیشرو هستند و اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته است. مثلا در همین جشنواره، تنها بخشی که در کنار اداره کل هنرهای نمایشی از این جشنواره حمایت کرد، منطقه آزاد اروند بود که 300 میلیون تومان اعتبار برای آن درنظر گرفت.

    در کنار آن از ظرفیت های شهرستانی از جمله سالن، تبلیغات و ... نیز برای حمایت از جشنواره بهره گرفت که کمک خوبی برای متولیان جشنواره بود. این کمک ها ما را دلگرم به اجرا جشنواره کرد و شاید اگر مدیران این منطقه نبودند امکان برگزاری جشنواره در این سطح نبود.

     

    یکی از امتیازات جشنواره فتح خرمشهر آن است که برخلاف خیلی از جشنواره ها که در یک فرآیند چند ساله به دلایلی همچون عدم استقبال، کمبود منابع مالی، اعتبار و ... منحل می شوند، بیست و دو سال است در میان تمام مشکلات پایدار مانده و متولیان آن به هر نحوی آن برگزار نموده اند، به نظر چه عواملی در این مسئله دخیل است؟

    من قبل از پاسخ به این سوال جا دارد از بانیان این جشنواره یعنی هنرمندان تئاتر خرمشهر مثل عبدالله حلیات، فواد رابعی، محمدرضا مطوری و ... که از بنیانگذاران جشنواره هستند و سالهاست در بخشهای مختلف آن را حمایت می کنم، تشکر کنم. این هنرمندان تا دوره دهم که جشنواره به صورت شهرستانی و استانی برگزار می شد با چالشهای بسیار زیادی روبرو بودند اما آنچه مهم است اینکه به نظر این شهدا هستند که جشنواره را حفظ کرده اند. فتح خرمشهر نماد مقاومت و پایداری در کشور است و متولیان این جشنواره نیز با همین رویکرد پایمردی نمودند و کارها را پیش بردند. ما همه ساله با چالشهای بسیار زیادی روبروییم حتی امسال جز اداره کل هنرهای نمایشی و منطقه آزاد اروند هیچ ارگانی از جشنواره حمایت نکرد و ما فقط با شعار و وعده و وعید روبرو بودیم. نمی دانم چرا این جشنواره که نماد آزادی خرمشهر است اینقدر مهجور است. به عقیده من یک روح دیگر در پشت این جشنواره است که از آن حمایت می کند و ما از آن غافلیم وگرنه شک نکنید این جشنواره نیز مانند خیلی از جشنواره ها به فراموشی سپرده می شد.

     

    پیشنهاد شما برای برون رفت از این مشکل چیست؟

    به نظر من باید برنامه ریزی مدون داشته باشیم. از همان روزی که جشنواره به پایان می رسد برنامه ریزی برای جشنواره بیست و سوم شروع شود، دست اندرکاران ان معرفی شوند و کار خود را شروع کنند. دبیرخانه مستقل داشته باشد و در طول سال برای برگزاری مناسب آن فعال باشد.

    موضوع بعدی بحث مخاطب است. من همواره اعتقاد دارم که تئاتر باید در سبد خانوار قرار گیرد و این نیازمند رشد و پویایی است و با برگزاری این جشنواره و امثالهم علاقه مندان زیادی به دایره مخاطبان ما اضافه شده اند اما واقعا نیاز به امکانات است. مثلا یکی از مشکلات زیرساختی ما این است که گرچه در خرمشهر 5 سالن نمایش داریم و همین تعداد سالن در آبادان نیز وجود دارد اما همگی قاب صحنه هستند و در این دوره که خیلی از گروهها تمایل به سالن پلاتو دارند ناچاریم انها را تغییر کاربری دهیم که هزینه زایدی است. اگر هر سال که این جشنواره برگزار می شود به جای صرف این هزینه، یک سالن پلاتو تاسیس شود بی شک برای ما موثرتر واقع خواهد بود.

     

    منطقه آزاد اروند، 4 نمایش در این جشنواره دارد که امتیاز بسیار خوبی در رقابت با سایر استان و شهرستان هاست و نشان می دهد این خطه در حوزه تئاتر رشد خوبی داشته است. به نظرتان این جشنواره چقدر در رشد کیفی و کمی گروههای تئاتری موثر بوده است؟

    یکی از دلایل اصلی برتری هنرمندان تئاتر این منطقه در حوزه دفاع مقدس این است که هنرمندان این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند. اینها وقتی اثری را در حوزه دفاع مقدس خلق می کنند آن را دیده یا درک کرده اند. به همین دلیل است که در بیست و یک جشنواره گذشته اکثر آثار برگزیده از بچه های بومی منطقه است. حتی این آثار به جشنواره بین المللی فجر نیز راه یافته اند.

     




    مطالب مرتبط

    گزارش آماری ایران تئاتر از ببیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر

رقابت جذاب 33 نمایش از 23 شهر کشور در خرمشهر
    گزارش آماری ایران تئاتر از ببیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر

    رقابت جذاب 33 نمایش از 23 شهر کشور در خرمشهر

    ایران تئاتر- علی رحیمی: بیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر در 4 بخش صحنه ای، کوتاه، میدانی و محیطی و نمایشنامه و با حضور یک نمایش میهمان از 15 تا 19 ابان ماه در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.

    |

    گفت‌وگو ایران تئاتر با رضاگشتاسب پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر:

دفاع مقدس یک بخش مهم از تاریخ ماست
    گفت‌وگو ایران تئاتر با رضاگشتاسب پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر:

    دفاع مقدس یک بخش مهم از تاریخ ماست

    ایران تئاتر: رضا گشتاسب با 3 نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «غراب شیطان» و «رمان سمپاشی» در بخش صحنه‌ای و نمایشنامه «غراب شیطان» در بخش نمایشنامه نویسی پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر است.

    |

    کنکاش ایران تئاتر بر 22 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر:

تلاش در مسیر مانایی نماد پایداری ملی
    کنکاش ایران تئاتر بر 22 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر:

    تلاش در مسیر مانایی نماد پایداری ملی

    ایران تئاتر- علی رحیمی: جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهردر حالی بیست و دومین دوره خود را طی می کند که تمام تلاش متولیان آن معرفی موضوعات خاص و بکر این حماسه تاریخی است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش  و نگاه خاص دارند مشورت کنند
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

    از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
    سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش و نگاه خاص دارند مشورت کنند

    ایران تئاتر: داریوش مودبیان معتقد است: برای برون رفت از بحران کرونا باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.در کشورهای دیگر هنرمندان با کرونا چگونه مواجه شدند آیا آنها هم در این روزها به گذاشتن برنامه های لایو و فیلم نمایش های سطح پایین و بی کیفیت اکتفا کردند؟

    |

    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

    حماسه مقاومت روی صحنه نمایش
    برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

    ایران تئاتر: سال 98 را می توان به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

    |

    نگاهی به ضرورت بازخوانی  نماد مقاومت یک ملت

34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد
    نگاهی به ضرورت بازخوانی نماد مقاومت یک ملت

    34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: پس از پیروزی بزرگ آزاد سازی خرمشهر که از آن به عنوان پرافتخارترین سند معاصر ایران نام می برند، هنرهای نمایشی سهم قابلی در بازخوانی روایت رشادت های یک ملت مسلمان در عرصه مقاومت را بر عهده گرفت اما روایات زمین مانده بسیاری همچنان باقی است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

    بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است

    ایرج راد با تاکید بر اینکه لازمه تئاتر اجرای زنده و در حضور تماشاگر است و بدون بررسی و شناخت کافی نمی توان تئاتر را در فضای مجازی تعریف کرد، می گوید: در این بحران که امکان اجرای زنده نیست، بهترین راهکار استفاده از تلویزیون است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا  با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت  «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مهرداد رایانی مخصوص(2)

    بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
    اولویت «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی

    مهرداد رایانی مخصوص معتقد است که دگردیسی در تئاتر در این شرایط ممکن است اما نه در یک برهه زمانی، دو سه ماه، باید تامل کرد، تفکر کرد تا در نهایت قدم های درست برداشت.

    |

    مروری بر جایگاه  تئاتر در رسانه ملی

همه آنچه تلویزیون از تئاتر در چنته دارد
کاهش سهم در مقایسه با دورانی که دو شبکه نیمروزی داشتیم
    مروری بر جایگاه تئاتر در رسانه ملی

    همه آنچه تلویزیون از تئاتر در چنته دارد
    کاهش سهم در مقایسه با دورانی که دو شبکه نیمروزی داشتیم

    ایران تئاتر- علی رحیمی: تعامل تئاتر پویا با رسانه ها از جمله محورهایی است که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایش در تشریح برنامه های 11 ماده ای خود مطرح کرد تا نشان دهد راز موفقیت تئاتر در عرصه توسعه پایدار، تعامل مستمر، پویا و موثر با رسانه ها جمعی است.

    |

    نظرات کاربران