در حال بارگذاری ...
بررسی فعالیت تماشاخانه‌های دولتی تهران در شش ماه نخست سال 98 شماره 3

سالن سایه مجموعه تئاتر شهر؛ میزبان 6 نمایش

ایران‌تئاتر: طی سلسله گزارش هایی از فعالیت مجموعه های نمایشی و تماشاخانه های دولتی تهران در شش ماه نخست سال؛ قصد داریم عملکرد این مراکز را در زمینه هایی مرور کنیم. در سومین گزارش از این مجموعه به مرور فعالیت های سالن سایه مجموعه تئاتر شهر می پردازیم.

مجموعه ها و سالن های تئاتری هر یک چه شاخصه هایی را در عرصه ارائه و معرفی هنرهای نمایشی بروز می دهند و مرور فعالیت های مراکزی از این دست چگونه می‌تواند تصویری از چند و چون تولیدات نمایشی در یک بازه زمانی مشخص را به دست دهد؟ سهم هر یک از این مراکز در فرصت دادن به هنرمندان و گروه های نمایشی نسل های مختلف به چه میزان بوده و هر یک تا چه اندازه به ارائه تولیدات طیف های مختلف فعالان تئاتری توجه داشته اند؟ ایران تئاتر طی سلسله گزارش هایی از فعالیت مجموعه های نمایشی و تماشاخانه های دولتی تهران در شش ماه نخست سال؛ قصد دارد عملکرد این مراکز را در زمینه های یاد شده مرور کند. در سومین گزارش از این مجموعه به مرور فعالیت های سالن سایه مجموعه تئاتر شهر می پردازیم.

پس از اتمام ساخت و ساز تئاترشهر در سال 51، اداره آن به سازمان «جشن هنر شیراز» سپرده شد و سپس اداره این تماشاخانه به رادیو و تلویزیون ملی ایران(صدا و سیمای امروز) سپرده شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اداره تئاترشهر به وزارت فرهنگ و هنر که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر نام داد واگذار شد. طرح نمای تئاترشهر، با استفاده از ترکیب کاشی به شکل انتزاعی و آجر برجسته که در دوره های مختلف تاریخی کشورمان، به ویژه معماری ایلخانیان و ستونهای قرینه ای تخت جمشید ساخته شده است؛ ساختمانی مدور و خیمه گونه که تا حدودی یادآور تکیه دولت بعنوان نخستین تماشاخانه عظیم ایران است. از سوی دیگر طراحی دایره ای شکل تئاترشهر، ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش همچون پانئوم و کلوزیوم است.

سالن سایه در تاریخ یکم بهمن ماه سال 1377 همزمان با بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی و برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افتتاح شد و با اجرای نمایش «نیلوفر آبی» با کارگردانی حمید امجد کار خود را آغاز کرد و امروز به عنوان یکی از تماشاخانه های مجموعه تئاترشهر پذیرای هنرمندان و تماشاگران تئاتر است. مکان تماشاخانه سایه در آغاز کارگاه نجاری تئاترشهر بود که به فضای مقابل آن منتقل شد و تماشاخانه سایه در این مکان شکل گرفت. در گزارش خبرگزاری مهر که در تاریخ 23 اسفند 1393 توسط فریبرز دارایی تهیه شده چنین نوشته که: عبدالخالق مصدق درباره وضعیت بازسازی سالن سایه مجموعه تئاتر شهر که با آغاز اجرای عمومی نمایش «کابوس شب نیمه آذر» متوقف شده بود به خبرنگار مهر گفت: با پایان اجرای عمومی نمایش «کابوس شب نیمه آذر» در ۲۶ اسفندماه، بازسازی سالن سایه مجموعه از سر گرفته می‌شود. در ادامه بازسازی سالن سایه، نصب درهای آکوستیکی اصلی، کف‌سازی لابی، نصب روشنایی عمومی، تکمیل کردن اتاق‌های گریم و فرمان، نصب پرده مخمل سالن و نصب دوربین‌های مداربسته و دوربین‌های ضبط برنامه انجام خواهد شد. تالار سایه با عمق 10 متر، عرض 8/5 متر و و ارتفاع 20/4 متری در هر اجرا، پذیرای 72 تماشاگر است. این سالن در شهریور 94، پس از بازسازی، با نمایش مجلس انتقام‌جویی هملت اثر حسین جمالی مجددا بازگشایی شد.

در شش ماه نخست سال 98؛ شش نمایش در سالن سایه به روی صحنه رفته است که 3 نمایش با نمایشنامه‌هایی غیر ایرانی بوده‌اند(مگس به نویسندگی اشتفان ارکنی و کارگردانی توحید معصومی، لانه خرگوش به نویسندگی دیوید لیندزی ابر و کارگردانی مهدی صباغی و ستاره شناس به نویسندگی دیدیه ‌ون کولارت و کارگردانی اصغر نوری). نویسنده 3 اثر دیگر اجرا شده در این سالن کارگردان‌های نمایش‌ها بوده‌اند(چیزهای سرد از رامین اکبری، لانچر 5 از مسعود صرامی و پویا سعیدی و بی صدایی نوشته سهیل امیرشریفی و آزاده شاهمیری و به کارگردانی آزاده شاهمیری). در شش ماهه نخست سال 98 در سالن سایه کارگردانی 5 اثر را مردان و یک اثر را زنان بر عهده داشته‌اند. در ادامه به بررسی این آثار از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم. فروش سالن سایه در 6 ماه نخست سال 98 و با 6 اثر نمایشی(فروش کامل نمایش لانچر5 و ستاره شناس هنوز اعلام نشده)؛ 104 میلیون و 304 هزار تومان و با مجموع 5559 مخاطب می‌باشد.

 

بی‌صدایی؛ از بلژیک تا تهران

نمایش «بی‌صدایی» نوشته سهیل امیرشریفی و آزاده شاهمیری و به کارگردانی آزاده شاهمیری اولین نمایش سالن سایه در سال 98 بود که از تاریخ 20 فروردین تا 13 اردیبهشت به مدت 55 دقیقه  به صحنه رفت. تهیه‌کننده این نمایش فستیوال هنر بروکسل و فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ بودند. در بی‌صدایی شادی کرم رودی و آزاده شاهمیری ایفای نقش می‌کردند. بازیگران ویدئو بهزاد دورانی، سجاد تابش، هدی حیدری و مریم رحیم وند بودند. از عوامل نمایش می‌توان به سهیل امیرشریفی(ویدئو)، علی کوزه گر(طراح نور)، مرضیه سیدصالحی(طراح لباس)، ادیب قربانی(آهنگساز)، حمید حمیدی(طراح گرافیک) و روزبه کمالی(صدا و تکنینک) اشاره کرد. اجراهای گذشته این نمایش در فستیوال هنر بروکسل(بلژیک، اردیبهشت ٩٦)، بخش اصلی فستیوال تئاتر ادینبورو(اسکاتلند، مرداد ٩٦)، فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ(شهریور ٩٦)، فستیوال تئاتر کرالا(هند، بهمن ٩٦)، تئاتر اوزین ژنو(فروردین ٩٧) و فستیوال تئاتر فست وُخن(وین، خرداد ۹۸) بوده است. در خلاصه نمایش آمده: در بهار ۱۴۴۱ نوا در گفت وگو با مادرش گذشته ای را که درست به خاطر نمی آید، از طریق تصاویر باقی مانده بازسازی می کند. شاهمیری در این نمایش، به زمان آینده سر زده و زمانِ حال را گذشته شخصیت­‌هایش در نظرگرفته است. نمایش در سال ۱۴۴۱ می ­گذرد. نوا دختر جوانی است که دستگاهی را اختراع کرده و با کمک آن می ­تواند به صدای ذهن مادرش (یلدا) که در کما است دسترسی پیدا کند. او حتی پا را فراتر می­ گذارد و تصویری از مادرش را در سنین جوانی می­ سازد و با آن حرف می ­زند. نوا می­ خواهد راز قتل پدربزرگش را بداند و نیاز دارد مادرش مدارکی را که او به دست آورده تایید کند تا در دادگاه مجازی به آن رسیدگی شود. او مرزِ میان واقعیت و خیال را زیر سوال می ­برد. چه چیزی وجود دارد و چه چیزی ساخته­ ذهن است؟ یلدا در کما بوده و به خاطرات گذشته وصل است. بخشی از این خاطرات با فیلم­ هایی که او گرفته، به صورت مستند درآمده و حالا نوا می ­تواند با کمک آنها رازِ یک قتل را افشا کند؛ رازِ قتلی که پنجاه سال پیش اتفاق افتاده و مدت ­ها از زمانِ مرگ قاتل می ­گذرد. نوا نمی­ خواهد با اثبات قاتل بودن فردی که به او مظنون است، به پول، ثروت یا امتیازی برسد، او تنها می ­خواهد واقعیت را بداند؛ واقعیتِ قتل پدربزرگش را. نوا از کاری که می ­کند مطمئن است، اما یلدا روی مرز واقعیت و خیال قرار دارد. آزاده شاهمیری سابقه ژورنالیستی و قلم زدن در مطبوعات را دارد و نمایش‌های نظیر «دمشق»، «موزه» و یک نمایش مونولوگ را روی صحنه اجرا کرده است. این نمایش در طول 22 اجرا و با ظرفیت 72 نفر، میزبان 963 نفر بود. در این تعداد، 467 بلیت تمام‌بها، 39 بلیت نیم‌بها، 89 بلیت تخفیف‌دار و 368 بلیت مهمان وجود داشت. به این ترتیب «بی‌صدایی» با بهای بلیت 30 هزار تومان، به رقم 16 میلیون و 731 هزار تومان دست پیدا کرد.

 

لانه خرگوش؛ برنده جایزه ادب پولیترز 2007

نمایش «لانه خرگوش» نوشته دیوید لیندزی ابر، کارگردانی مهدی صباغی و با نگاهی به ترجمه مرجان موسوی کوشا از 19 اردیبهشت تا 24 خرداد به مدت 60 دقیقه در سالن سایه اجرا شد. در این نمایش معصومه رحمانی، شیرین اسماعیلی، مهدی صباغی، مهدیه کوهستان و مانی رحمانی ایفای نقش می‌کردند. از عوامل نمایش می‌توان به مهدی صباغی(طراح صحنه)، ماریا حاجیها(طراح گریم)، رضا خضرایی(طراح نور)، مسعود شامی(مدیر اجرا) و میلاد خرمن‌بیز(طراح پوستر) اشاره کرد. در خلاصه نمایش آمده: اون کل زندگیت رو گرفته، می‌تونی ببخشی؟ این اثر بر گرفته از نمایشنامه Rabbit hole است که در رتبه ١٦ از ٢٥ در جدول نمایش های درام اجرا شده؛ در لیست نمایشنامه‌های برتر قرن ٢١ قرار گرفته است(در آخرین آپدیت فهرست برادوی)؛ اثری که برای نویسنده در سال ٢٠٠٧ جایزه ادبی پولیتزر را به ارمغان آورد و در برادوی بیش از ٧٧ بار در یک مقطع به اجرا رفت با بازی سینتیا نیکسون و جان اسلیتری که خانم نیکسون جایزه بهترین بازیگر زن را برای این نمایش در سال ٢٠٠٦ از تونی اواردز تصاحب کرد. «لانه خرگوش» نمایش ریزبینانه و هنرمندانه‌ای است درباره احساس هم‌دردی میان انسان‌هایی که در سایه وسعت این بال و پر، متحمل دردی فراموش نشدنی شده‌اند و نویسنده قصد دارد ما را با تجربه این درد و رنج آشنا کند ولی این آشنایی چنان هوشیارانه با طنز درآمیخته که هرگز به اندوه خواننده نمی‌انجامد. موضوع نمایش‌نامه درباره پسر بچه چهارساله‌ای است که در جریان یک حادثه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد. مهدی صباغی متولد 1351 در تهران، کارشناسی علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی(1376) و کارشناسی ارشد شهر سازی از دانشگاه علم و صنعت ایران(1381) است. از آثار او می‌توان به بازی در نمایش‌های پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد، مرده ریگ، آخرین نامه، قرمز و دیگران و تالاب هشیلان و کارگردانی خداحافظ، شب شک، دارا انار ندارد، اگر باران ببارد و چترباز اشاره کرد. از جوایز او می‌توان دریافت جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی برای نگارش نمایشنامه دارا انار ندارد و سوم بازیگری(جشنواره سراسری تئاتر طنز، اصفهان 1382)، دریافت لوح تقدیر برای بازی در نمایش قرمز و دیگران(جشنواره تئاتر فجر 1382)، دریافت لوح تقدیر برای کارگردانی نمایش شب شک(جشنواره تئاتر فجر، بخش دانشگاهی 1382) و دریافت جایزه سوم بازیگری برای بازی در نمایش یک شب کوتاه(جشنواره تئاتر بانوان، تهران 1385) را نام برد. این نمایش با ظرفیت 72 نفر و در طول 24 اجرا، میزبان 1010 نفر شد. این 1010 نفر با 437 بلیت تمام‌بها، 45 بلیت نیم‌بها، 85 بلیت تخفیف‌دار و 443 بلیت مهمان به تماشای این اثر نشستند. به این ترتیب «لانه خرگوش» با بهای بلیت 30 هزار تومان، در گیشه به رقم 15 میلیون و 825 هزار تومان دست پیدا کرد.

 

چیزهای سرد؛ از عمارت روبه‌رو تا سالن سایه

نمایش «چیزهای سرد» به نویسندگی و کارگردانی رامین اکبری از 24 اردیبهشت تا 24 خرداد به مدت 50 دقیقه به صحنه رفت. در این نمایش حمیدرضا بداغی، مژده دایی، آوا شریفی، سیما صادقی، احسان قره داغی، سعید نادری، علی نورانی و نغمه معنوی بازی می‌کردند. این نمایش پیش از این در عمارت روبه‌رو از 16 تا 30 دی 97 اجرا شده بود. از عوامل این نمایش می‌توان به سمانه افکاری(تهیه‌کننده)، موسسه فرهنگی و هنری برگ(مجری طرح)، نرگس بهروزیان(طراح صحنه)، منا ناطقی(طراح لباس)، حسام صالح بیگ(طراح پوستر و بروشور) و مصطفی جلمبادانی(طراح نور) اشاره کرد. در خلاصه نمایش آمده: خانواده‌ای در حال برگزاری مراسم مرگ مادرشان هستند. نمایشی که به طور واضح به مساله بیماری و مرگ می پردازد. در این نمایش هم داستان خانواده ای روایت می شود که در تدارک مراسم مرگ مادرشان هستند و در واقع اختلالاتی را می بینیم که وقتی بدن در مواجهه با یک بیماری قرار می گیرد باعث تغییراتی در سیستم بدن می شود. طراحی صحنه نمایش یک خانه را به صورت کاملاً رئالیستی به نمایش می‌گذارد و موسیقی‌ها متشکل از چند قطعه انتخابی است. تمرینات این نمایش 9 ماه به طول انجامیده است. رامین اکبری چندین سال است که به صورت کارگاهی کار می‌کند؛ او بر اساس طرحی، بازیگران را جمع کرده و شروع به خواندن، دیدن و تجربه کردن می‌کند. تمرینات برای او ماهیت کارگاه دارد و متن به موازات کارگاه شکل می‌گیرد و متن از پیش نوشته شده‌ای ندارد. در آثار اکبری مواجهه تماشاگر با اتمسفر و فضای ساخته شده نمایش جذاب‌تر از قصه است. اکبری کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش علوم تربیتی از دانشگاه پیام نور و کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره است. از آثار او می‌توان نمایش‌هایی مانند مساله‌ای نیست، تاریکی و تشریفات را نام برد. این نمایش در طول ۲۱ اجرا میزبان ۷۴۲ نفر شد. این ۷۴۲ نفر با ۳۳۲ بلیت تمام‌بها، ۴۲ بلیت نیم‌بها، ۲۵ بلیت تخفیف‌دار و ۳۴۳ بلیت مهمان به تماشای این اثر نشستند. به این ترتیب «چیزهای سرد» با بهای بلیت ۳۰ هزار تومان در گیشه به رقم ۱۱ میلیون و 190 هزار تومان دست پیدا کرد.

 

مگس؛ ماجرای جنگ جهانی دوم در مجارستان

نمایش «مگس» نوشته اشتفان اُرکنی، با ترجمه کمال ظاهری، دراماتورژی ایوب آقاخانی و توحید معصومی و کارگردانی توحید معصومی 23 تیر تا 17 مرداد 98 به مدت 70 دقیقه در سالن سایه اجرا شد. در این نمایش ایوب آقاخانی، سامان دارابی، مرضیه صدرایی و الهه زحمتی ایفای نقش می‌کردند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان امیرحسین شفیعی و مهدی اکبری‌زاده(تهیه‌کننده)، سینا ییلاق‌بیگی(طراح صحنه)، الهام شعبانی(طراح لباس)، رضا خضرایی(طراح نور)، علی مست‌علی(طراح صدا و انتخاب موسیقی)، خورشید آزادی(طراح گرافیک) و علیرضا خدامرادی(طراح پوستر و بروشور) را نام برد. در خلاصه نمایش آمده: ماجرا در مجارستان همزمان با روزهای جنگ دوم جهانی روی می‌دهد، ژولا تنها پسر خانواده تت در جنگ است، فرمانده ژولا چند روزی مهمان خانواده تت می‌شود و باید پدر و مادر و نامزد ژولا میزبان شایسته‌ای برای فرمانده باشند تا اینکه... در این نمایش پدر خانواده برای بهبود وضعیت پسرش که در جنگ است فرمانده‌اش را به منزلشان در روستا دعوت می‌کند تا خانواده با پذیرایی از او بتوانند پسرشان را از خط مقدم به پشت جبهه منتقل کنند، اما ماجرا به‌گونه‌ دیگری رقم می‌خورد، چون فرمانده فردی بسیار وسواسی و حساس است. اتفاقات در مجارستان و همزمان با وقوع جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. توحید معصومی قائم مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متولد 1354 در اردبیل است. معصومی که کارشناسی نمایش دارد؛ نویسنده، گارگردان؛ بازیگر و طراح دکور است. از آثار او میتوان به تناک، مرگ تابوت، خلوت، مهر گیاه، سرگذشت سال‌های سرد، شب واقعه و طوفان اشاره کرد. از جوایز او می‌توان مقام دوم کارگردانی برای نمایش مرگ تابوت(دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1374)، مقام اول کارگردانی برای نمایش خلوت(سومین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1375)، مقام سوم کارگردانی و بازیگری برای نمایش قایقران(ششمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1378)، مقام اول کارگردانی برای نمایش بازیخانه(هفتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1379)، مقام دوم کارگردانی و مقام اول طراحی صحنه برای نمایش بازیخانه(جشنواره تئاتر منطقه‌ای گیلان 1379)، مقام اول کارگردانی برای نمایش تبار خون(هفدهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1388) و مقام دوم کارگردانی برای نمایش دو دلقک و نصفی(هجدهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1389۹) را نام برد. این نمایش با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان توانست در مجموع ۲۱ اجرا، ۶۲۲ بلیت تمام بها، ۲۸۲ بلیت نیم بها، ۱۵۶ بلیت دارای تخفیف و ۲۷۶ بلیت مهمان را از آن خود کند و با یک هزار و ۳۳۶ تماشاگر به فروشی معادل ۲۶ میلیون و  ۶۳۴ هزار تومان دست پیدا کند.

 

لانچر 5؛ پیشتاز در فروش

«لانچر 5» به نویسندگی و کارگردانی مسعود صرامی و پویا سعیدی که روزهای پرمخاطبی را از 9 آبان در تئاتر مستقل تهران می‌گذراند؛ از 24 تیر تا 8 شهریور 98 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. همچنین از 10 تا 16 شهریور 98 نیز در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفت. در این نمایش 135 دقیقه‌ای امیر نوروزی، میلاد چنگی، مجید یوسفی، محمد حق‌شناس، صادق برقعی، مرتضی سلطان محمدی، فرشید روشنی، ، عماد درویشی، مجتبی یوسفی، باسط رضایی، عرفان امین، هادی شیخ‌الاسلامی و امیرحسین احمدی ایفای نقش می‌کردند. در خلاصه نمایش آمده: در پادگانی نظامی سه تیراندازی به فاصله ی زمانی یک ماه منجر به مرگ سه سرباز شده است. به دلیل اهمیت موضوع سروان شایگان افسر دایره بازرسی از طرف ستاد کل مامور حل و فصل پرونده می شود. «لانچر 5» تندیس بهترین نمایشنامه از نوزدهمین جشنواره دانشگاهی(جایزه اکبر رادی) در سال ۹۵، تقدیر بهترین نمایشنامه از جشنواره تئاتر شهر در سال ۹۶، تندیس بهترین نمایشنامه در بخش صحنه در بیست و یکمین جشنواره دانشگاهی در سال ۹۷، نامزد نمایشنامه در جشنواره تاتر فجر در سال ۹۷، تقدیر بهترین بازیگر مرد در ۲۱مین جشنواره دانشگاهی در سال ۹۷(امیر نوروزی)، تقدیر بهترین بازیگر مرد در جشنواره تئاتر فجر در سال  ۹۷(امیر نوروزی)، تقدیر بهترین طراحی نور در جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۷(علیرضا میرانجم)، نامزد چهار جایزه بهترین بازیگر مرد از بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی و نامزد بهترین طراحی نور از بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را دارا است. از آثار  پویا سعیدی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌توان به فان‌فار، افعال بی قاعده و تلورانس یک اپرای صابونی اشاره کرد. مسعود صرامی نیز از فارغ‌التحصیلان دانشگاه اصفهان است. صرامی نمایشنامه‌ای به نام «آخر دنیا» نوشته بود که همین فضای پادگان را داشته و تندیس متن جشنواره تئاتر دانشگاهی را نیز گرفته است و حدود یک سال و نیم بعد با پویا سعیدی و در بازنویسی‌هایی لانچر5 را نوشته‌اند. تا پایان روز جمعه 18 مرداد ماه با در نظر گرفتن بلیتِ 30 هزار تومانی در مجموع 21 اجرا، 971 بلیت تمام بها، 190 بلیت نیم بها، 81 بلیت دارای تخفیف، 266 بلیت مهمان و یک هزار و 508 تماشاگر را به خود جذب کرده و بالغ بر  33 میلیون و 924 هزار تومان فروش داشته است و فروش ادامه اجراها هنوز اعلام نشده است.

 

ستاره‌شناس؛ تراپی تیپ‌های اجتماعی

نمایش «ستاره‌شناس» نوشته دیدیه ‌ون کولارت، تهیه‌کنندگی سمانه افکاری، ترجمه و کارگردانی اصغر نوری از 30 مرداد تا 5 مهر 98 به مدت 60 دقیقه به صحنه رفت. در این نمایش احمد ساعتچیان، سهیلا صالحی و غزاله رشیدی بازی می‌گردند. از عوامل نمایش می‌توان به موسسه فرهنگی هنری برگ(مجری طرح)، سعید حسنلو(طراح صحنه)، سهیلا صالحی(طراح لباس)، محمدرضا رحمتی(طراح نور)، حسین آگنج(آهنگساز)، سید فرشاد هاشمی(مدیر تولید) و نازیلا باباپور و اصغر نوری اشاره کرد. ستاره شناس با تلفیقی از تخیلات و فضای رئالیستی که در برگیرنده پاره ای از لحظات طنزی گزنده و گاهاً تلخ از طبقه کارگری(کارمندی) و ماشینی و مقیاس زبانی آن با طبقه سرمایه داری است؛ زبان حال انسانهایی تنها و رها شده در دل اجتماعی طبقاتی که ناامیدی در دل شان موج می زند و آنان را چون بخشی تجسد یافته از اجزاء ماشینی خسته در ورطه تکرار و روزمرگی از فرسایش مسیری ناخواسته، یکسان و هم جهت به عرصه عینی می رساند. دیدیه ون کولارت فرانسوی بلژیکی تبار مشتی از خروار را انتخاب و با طرح ایده ای نو در مسیر تراپی تیپ های اجتماعی حاضر در فرانسه گام برداشته و به روانکاوی آنها می پردازد. ایده نمایش نامه نویس مبتنی بر تعلیق در حذف هویت اصلی روانشناس و استفاده از نقابی بر هویت او برای راندن بر سیر درونی در بیماران خود است. اصغر نوری در سال ۱۳۵5 در تبریز متولد شد. او دوره کارشناس زبان و ادبیات فرانسه را در دانشگاه تبریز گذراند و سپس در رشته کارگردانی تئاتر فوق‌لیسانس خود را اخذ کرد. نوری علاوه بر ترجمه ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی، به نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر نیز مشغول است. از ترجمه‌های او می‌توان به دیوار گذر، دفتر بزرگ، مدرک، دروغ سوم، منگی، تراس، روال عادی و ریچارد سوم اجرا نمی‌شود اشاره کرد.




مطالب مرتبط

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه
شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه

حسین تفنگدار*: «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» داستان زنی ا‌ست که از دخمه‌ تاریخ برمی‌خیزد و آهنگِ افشاگری می‌کند. او مدعی می‌شود آنچه از داستان رستم و سهراب شنیده‌ایم، دروغی بیش نیست و راست ...

|

نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت

سیدعلی تدین صدوقی: این شب‌ها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی می‌توانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازه‌ترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. نمایشی که درام معروف «رومئو و ...

|

نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز

احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربه‌های پراکنده‌ای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیش‌تر به‌عنوان بازیگر تئاتر شناخته می‌شود تا کارگردان. او که اغلب در نمایش‌هایی با رویکرد دینی ...

|

نظرات کاربران