در حال بارگذاری ...
  • مروری بر سومین روز برگزاری جشنواره:

    17 آبان ماه در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر چه خواهد گذشت

    ایران تئاتر: سومین روز از بیست و دومین دوره جشنواره فتح خرمشهر با اجرای ۱۲ اثر در سه بخش صحنه ای، میدانی و کوتاه ادامه خواهد یافت.

    سومین روز از بیست و دومین دوره جشنواره فتح خرمشهر با اجرای 3 اثر «شلب»، «جایی که گنجشک ها می میرند» و «تلاقی- گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» در بخش صحنه ای، سه اثر «دست من نیست»، «شین» و «اورارا باتارا»  در بخش کوتاه و سه اثر «یار تویی»، «نام تمام دختران دنیا» و «تیشتر» در بخش میدانی و محیطی ادامه خواهد یافت.

     

    صحنه ها زیر پای نمایش های خوزستانی

    در سومین روز جشنواره فتح خرمشهر، هر سه صحنه میزبان نمایش های خوزستان هستند.

    «جایی که گنجشک‌ها می‌میرند» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردان رضا ذاکری و نوال وائلی از ساعت 15:30 در تالار فانوس به روی صحنه می رود. این نمایش که اجرای دوم خود را در ساعت 18 خواهد داشت، از شهر ماهشر در این جشنواره شرکت کرده است.

    «تلاقی- گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» به نویسندگی و کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک دومین نمایشی است که میزبان مخاطبان اروند است. این نمایش در دو نوبت در ساعات 16 و 18:30 در پلاتوی استاد غریفی به روی صحنه می رود.

    آخرین نمایش صحنه ای که بر روی صحنه می رود، شلب اثر حسین ذوالفقاری و به کارگردانی حمید بقایی از منطقه اروند است. این نمایش که درباره افرادی است که یک رگ عراقی داشتند و به میهن خیانت می‌کردند اما مردم آن‌ها را لو می‌دهند، قرار است در دو سانس 16:30 و 19:30 در تالار خلیج فارس به روی صحنه می رود.

     

    3 اثر 20 دقیقه ای در بخش نمایش های کوتاه

     در بخش نمایش های کوتاه «دست من نیست» به نویسندگی مهدی ضیائیان‌پور و کارگردانی مهدی ضیائیان‌پور و احمد صمیمی از تهران اولین اثری است که در معرض دید عموم قرار می گیرد.

    این نمایش 20 دقیقه ای قرار است از ساعت 15 اجرای اول خود را در تالار غدیر (شهید فهمیده) به روی صحنه ببرد و در ادامه در ساعت 17، 19 و 20:30 سه اجرای دیگر خواهد داشت.

    «شین» و «اورارا باتارا»  دو نمایش دیگری هستند که پس از این نمایش در تالار غدیر(شهید فهمیده) 4 اجرای خود را خواهند داشت.

    نمایش «شین» به نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی حسن همتی از اسلام‌‌آباد، استان کرمانشاه، بر اساس روایت کردهایی‌ نوشته شده است که پس از بمباران شیمیایی کردستان عراق و نسل‌کشی کردها به ایران پناه می‌آورند.

    نمایش « اورارا باتارا » نیز به نویسندگی و کارگردانی ایمان ملکی پور از اراک به اروند آمده است. در این نمایش که شرح حال پزشکی فیلیپنی است که قبل از جنگ تحمیلی در شهر دزفول طبابت می‌کرد و همزمان با آغاز جنگ تا پایان جنگ کنار مردم دزفول ماند و به کشورش باز نگشت، الهام علی‌محمدی و نجمه رودبارانی ایفای نقش می کنند.

     

    هنرمندان کرمانشاه، رشت و ساری در رقابت محیطی و میدانی

    سومین بخش نمایشی سومین روز جشنواره، اجرای سه نمایش محیطی و میدانی «یار تویی»، «نام تمام دختران دنیا» و «تیشتر» است که در 4 محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس(موزه)، مرکز خرید اروند(کنزالمال)، موزه کارآفرینی صنعت نفت آبادان، مسجد جامع خرمشهر(صحن شهدای گمنام) به اجرا در می آیند.

    «نام تمام دختران دنیا» اولین نمایش محیطی است که از ساعت 16 در مرکز فرهنگی دفاع مقدس(موزه) اجرا می شود. این نمایش 20 دقیقه ای پس از آن در ساعت 18 در مرکز خرید اروند به اجرا در خواهد آمد.

    «یارتویی» نمایش دیگر بخش میدانی و محیطی است که از ساعت18:15 در مسجد جامع خرمشهر اجرا می شود.

    این نمایش 20 دقیقه ای که به نویسندگی هومن میرمعنوی و کارگردانی ریحانه حسین‌زاده از رشت به اروند آمده است پس از آن، میزبان تماشاگران حاضر در مرکز خرید اروند خواهد شد.

    سومین نمایش محیطی و میدانی که امروز به اجرا درخواهد آمد «تیشتر» به نویسندگی و کارگردانی حمید ناطقی از ساری است. این نمایش 20 دقیقه ای ابتدا اجرایی در مرکز خرید اروند خواهد داشت و سپس از ساعت 19:30 در موزه کارآفرینی صنعت نفت به اجرا در می آید.

     

    برگزاری کارگاههای نمایشی

    بسان روزهای قبل در کنار اجراهای امروز،کارگاههای آموزشی زیرنظر پیام دهکردی مدیرگروه آموزش و کارگاه‌های جشنواره از ساعت 10 تا 12، 4 کارگاه در سالن سازمان منطقه آزاد اروند واقع در خرمشهر برگزار خواهد شد.

     

    برگزاری جلسه نقد و بررسی

    برگزاری جلسات نقد و بررسی در ساعت 22:30 دقیقه در سالن اجتماعات هنل کاروانسرا حسن ختام امروز است.

    در این جلسات سعید محبی، جواد روشن و عبدالرضا انصاری و با مدیریت نصراله قادری نمایش های اجرا شده در روز سوم را نقد و بررسی می کنند.




    مطالب مرتبط

    صدیقه کیانفر با تجربه ترین بازیگر جشنواره فتح خرمشهر در پاتوق ایران تئاتر

من با عشق کار می کنم، جوانان هم به مرور یاد می گیرند
    صدیقه کیانفر با تجربه ترین بازیگر جشنواره فتح خرمشهر در پاتوق ایران تئاتر

    من با عشق کار می کنم، جوانان هم به مرور یاد می گیرند

    ایران تئاتر: اجرای بی نقص هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران در بیست و دومین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را شاید بتوان به عنوان جذاب ترین رویداد این روزهای تئاتر کشور بنامیم.

    |

    گفت و گو با اکبر قهرمانی کارگردان تنها نمایش میهمان جشنواره فتح خرمشهر:

«پیرننا» نشان داد تئاتر برای پیشکسوتان چیز فراتر از اجراست
    گفت و گو با اکبر قهرمانی کارگردان تنها نمایش میهمان جشنواره فتح خرمشهر:

    «پیرننا» نشان داد تئاتر برای پیشکسوتان چیز فراتر از اجراست

    ایران تئاتر: اجرای بی نظیر پیشکسوت 87 ساله تئاتر صدیقه کیانفر در جشنواره فتح خرمشهر را باید از جذاب ترین صحنه های این جشنواره بنامیم.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

    این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
    مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود

    ایران تئاتر: هادی مرزبان مرزبان با انتقاد از نوع مدیریت این روزهای تلویزیون در مواجه با تئاتر معتقد است فضای مجازی نمی تواند فضای مناسبی برای اجرای تئاتر باشد.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

    تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
    ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد

    ایران تئاتر: میکائیل شهرستانی با تاکید بر اینکه اجرای تئاتر در فضای مجازی امکان پذیر نیست معتقد است هنرمندان می توانند در بحث آموزش، نمایشنامه خوانی و رمان خوانی می توانند از این فضا بهره ببرند.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش  و نگاه خاص دارند مشورت کنند
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

    از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
    سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش و نگاه خاص دارند مشورت کنند

    ایران تئاتر: داریوش مودبیان معتقد است: برای برون رفت از بحران کرونا باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.در کشورهای دیگر هنرمندان با کرونا چگونه مواجه شدند آیا آنها هم در این روزها به گذاشتن برنامه های لایو و فیلم نمایش های سطح پایین و بی کیفیت اکتفا کردند؟

    |

    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

    حماسه مقاومت روی صحنه نمایش
    برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

    ایران تئاتر: سال 98 را می توان به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

    |

    نگاهی به ضرورت بازخوانی  نماد مقاومت یک ملت

34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد
    نگاهی به ضرورت بازخوانی نماد مقاومت یک ملت

    34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: پس از پیروزی بزرگ آزاد سازی خرمشهر که از آن به عنوان پرافتخارترین سند معاصر ایران نام می برند، هنرهای نمایشی سهم قابلی در بازخوانی روایت رشادت های یک ملت مسلمان در عرصه مقاومت را بر عهده گرفت اما روایات زمین مانده بسیاری همچنان باقی است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

    بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است

    ایرج راد با تاکید بر اینکه لازمه تئاتر اجرای زنده و در حضور تماشاگر است و بدون بررسی و شناخت کافی نمی توان تئاتر را در فضای مجازی تعریف کرد، می گوید: در این بحران که امکان اجرای زنده نیست، بهترین راهکار استفاده از تلویزیون است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا  با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت  «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مهرداد رایانی مخصوص(2)

    بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
    اولویت «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی

    مهرداد رایانی مخصوص معتقد است که دگردیسی در تئاتر در این شرایط ممکن است اما نه در یک برهه زمانی، دو سه ماه، باید تامل کرد، تفکر کرد تا در نهایت قدم های درست برداشت.

    |

    نظرات کاربران