در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر 9 اثر حاضر دربخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

عروسک‌ها و تصورات باشکوه در سرزمین بازی

ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه ۹ نمایش راه‌یافته به بخش بین الملل جشنواره معرفی می شود.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان 1398 به میزبانی شهر همدان در بخش های مختلفی به ارائه آثار نمایشی هنرمندان و فعالان تئاتر حوزه کودک و نوجوان خواهد پرداخت. بر این اساس در بخش خیابانی ۸ اثر، در بخش کودک ۸ اثر، در بخش نوجوان ۷ اثر و در بخش خردسال نیز ۸ اثر برای اجرا در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده اند. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز اسامی هفت نامزد اعلام شده که از این میان سه اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد. با نزدیک شدن به برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از این رویداد می پردازد. در سومین گزارش از این مجموعه هفت 9  نمایش راه‌یافته به بخش بین الملل جشنواره معرفی می شود.

 

«تصورات باشکوه»

نمایش «تصورات باشکوه» داستان یک شهردار را روایت می کند که در ساختمان قدیمی شهرداری  با کارمندانش کار می کند، این نمایش نمایانگر حرکات شجاعانه فیزیکی، نمایش بی کلام، شگفتی های بازی و کارهای خارق العاده است.

«تصورات باشکوه» به کارگردانی پابلو دوران اثری از کمپانی تئاتر نیمرا از کشور ایتالیا است و پابلو دوران روجاز و دیانا کاستا بازیگران این نمایش هستند

پابلو دوران بازیگر و کارگردان تئاتر، فارغ التحصیلِ مرکز اسکولا دی آرت دراماتیک سوییل، طی سال های 2002 تا سال های 2006 است. او در این مرکز فعالیت های هنری بسیار زیادی را با هنرمندان مختلفی از قبیل آلفونس زورو، جی م مارتی و کانچا تاوورا انجام داده است. وی برای اجرای نمایش های مختلفی به خارج از کشور مسافرت کرده است. همچنین با افرادی همچون آنتونیو فاوا، کلاودیا کانتین، فروچیو مریسی، فلیپه گالییر، سوفی گارزیل، گابریل چامه بوندیا، همکاری های هنری و نمایشی داشته است. او در خارج از کشور در دوره های هنری و کمدی کشورهای اسپانیا و دیگر مناطق دنیا حضوری فعال داشت. این هنرمند در سال 2014 با همکاری دیانا کاستا کمپانی نیمرا را تاسیس کرد.

 

«دو عروسک»

نمایش «دو عروسک» به نویسندگی اُلگا چرچیچ و کارگردانی الکساندر چرچیچ اثری اجرایی از کمپانی تترو پلاس اسپانیا است که تمام مخاطبان را درگیر می کند. درامی که در تمام لحظات غمگین زندگی مان، ما را خوشحال می سازد.

موسیقی این نمایش را خوزه رامون فیِتو نوشته و الکساندر چرچیچ  علاوه بر کارگردانی طراحی نور اثر را هم بر عهده داشته است.

الکساندر چرچیچ یکی از بازیگران و کارگردانان مطرح، سرشناس حرفه ای در تئاتر است. او در کشور یوگسلاوی (صربستان امروزی) به دنیا آمد.  فعالیت هنری و حرفه ای خود را در زمینه تئاتر از همان دوران کودکی آغاز کرد. وی دارای فعایت های بسیار زیادی در زمینه تئاتر حرفه ای به خصوص در زمینه تئاتر عروسکی است. او تحصیلات خود را در زمینه تئاتر در کشور بلغارستان ادامه داد و توانست فارغ التحصیل این رشته شود. از دیگر فعالیت های او می توان به همکاری اش با آتاناس آیکوف در حیطه  بازیگری و کارگردانی در نقش های مختلف در زمینه تئاتر عروسکی اشاره کرد. او به عنوان اولین مؤسس و بنیان گذار کمپانی  تخصصی تئاتر تترو پلاس شناخته شده است.

 

«راهزن»

نمایش «راهزن» با نویسندگی و کارگردانی محی الدین مظفر داستان فرزندِ یک راهزن را روایت می کند که به مکتب خانه می رود؛ اما نمی تواند درس هایش را یاد بگیرد؛بنابراین پیش پدر پیرش برمی گردد.

این نمایش تولید کمپانی تئاتر کانیبودوم کشور تاجیکستان است. فرخود توخداش اُف، فرخ وایت اُف، موناوار رحمان اُف و مقدس رحمان اُف بازیگران این نمایش هستند و غیرت قدیر اُف تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد.

محی الدین مظفر یکی از نویسندگان و بازیگران مطرح و سرشناس عرصه هنر تئاتر است. این نویسنده  و کارگردان مهم و برجسته در 24 ماه آوریل سال 1987 در شهر کانیبودام در کشور تاجیکستان به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دانشگاه ملی صنعتی تاجیکستان به پایان رساند. در طول زندگی هنری خود در عرصه پر فراز و نشیب تئاتر، در جشنواره های ملی و بین المللی مختلف و متععدی حضوری پرنگ به عمل آورده است و توانسته جوایز مهم و ارزنده ای کسب نماید. از آثار مهم او در زمینه کارگردانی به توان به نمایش های در جستجوی دوستی (2009) مادر- وطن (2013) مادر من زن نمی گیرم (2014) راهزن (2018) و... اشاره کرد.

 

«سرزمین بازی»

نمایش «سرزمین بازی» با نویسندگی و کارگردانی اِل آماری بوتروس داستان پسر کوچولوی بامزه ای است که آرام آرام مثل آلیس در سرزمین عجایب در حال بازی کردن است، او برنده بازی های کامپیوتری است. در سرزمین بازی، بازی کن و...

«سرزمین بازی» اثری از کمپانی مردی روی ماه از کشور فرانسه است. اِل آماری بوتروس علاوه بر نویسندگی و کارگردانی بازیگری این نمایش را نیز بر عهده دارد و پیِرنیکولاس فتحی تکنسین فنی این اثر است.

اِل آماری بوتروس، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است. او در اکول رجینال دی آکتور در شهر کن شروع به یادگیری تئاتر کرد. وی در زندگی حرفه ای خود با افراد بسیار زیادی همکاری نمایشی داشته است که می توان؛ به جورجز لاوادانت در تئاتر اُودن، برنارد سوبل در تئاتر جنویلرز، رجیب میترویتزا و همکاری سه ساله با هلن سینکو در تئاتر دو سولیل اشاره کرد. او همچنین در کارنامه حرفه ای خود بعد از سال ها کار در حیطه تئاتر کمدی و نمایش دلقک، توانست در چند نمایش به نویسندگی دی هارمز و به کارگردانی هلن سینکو ایفای نقش کند. جدیدترین کار نمایشی این هنرمند، نمایشی است که که با نام سرزمین بازی به روی صحنه خواهد رفت.

 

«سیرک ماندراگورا»

«سیرک ماندراگورا» با نویسندگی و کارگردانی خوان کروز براکامونته نمایشی است که در آن، دو شخصیت داستان را طوری نشان می دهند که محتوای افکار و ذهن بدون هیچ دیالوگ و کلامی نشان داده می شود.

این نمایش تولید کمپانی ماندراگورا سیرکو از کشور آرژانتین است و خوان کروز براکامونته و ماریانا سیلوا در آن ایفای نقش می کنند. اِدا کیرمیزی نیز دستیار فنی این اثر است.

خوان کروز براکامونته بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است. وی فعالیت های هنری خود را در مدرسه موسیقی کشور آرژانتین شروع کرد. او در این مدرسه به اجرای تئاتر های کلاسیک و مدرن پرداخت. همچنین، در سال 1999 با پیوستن به گروه نمایشی سیرک به اجرای موفق موسیقی پرداخت و در آنجا نیز توانست؛ همزمان به آموزش و تدریس مهارت های خود، کلاس های کمک آموزشی با استادان تئاتر و نمایش در کشورهای آرژانتین و شیلی بپردازد. او در سال 2002 موفق به نوشتن نمایشنامه سیرک مانداگورا شد که خود نیز در این نمایش ایفای نقش کرده است. این نمایش هنوز بعد از 15 سال در سالن های نمایش در حال اجراست.

 

«شازده کوچولو»

نمایش «شازده کوچولو» نوشته جاودان آنتوان دوسنت اگزوپری به کارگردانی ایرینا بویکو یک سفر جادویی با اجرای بازیگران و شازده کوچولو و عروسک ها، در دنیای پر از اعتماد، لذت و خوشبختی برای یافتن معنی زندگی برای تمام بچه ها است.

این نمایش تولید کارگاه تئاتر عروسکی ایرینا بویکو عروسک سفید کشور یونان است.استایلیانوس اسپینتوراکیس بازیگر این نمایش است و جورجیا پاسپاراکی مسئولیت فنی این اثر را بر عهده دارد.

ایرینا بویکو، عروسک گردان، کارگردان سینما و تلویزیون در اُکراین به دنیا آمد. او فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشگاه ملی فرهنگ و هنر در شهر کیِف اُکراین، کارگردانی فیلم در مدرسه پاناویشن، و تئاتر عروسکی از شهر آتن است. او در سال 2004 کمپانی نمایشی تئاتر عروسکی بویکو را تاسیس کرد که بعدها به کمپانی نمایشی عروسک سفید شهرت یافت. وی علاوه بر تدریس هنر تئاتر در دانشگاه و مدیریت و اجرای کارگاه های آموزشی تئاتر، نمایش ها و تئاترهای عروسکی زیاد و متنوعی را در حیطه  نمایش کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان در کشور یونان به روی صحنه برده است. او همچنین فعالیت های زیادی را با سازمان های فرهنگی هنری در یونان و کشورهای دیگر داشته است.

 

«شنل قرمزی»

داستان نمایش «شنل قرمزی» با نویسندگی و کارگردانی لوانا جرامگنا در یک جنگل روی می دهد. جنگل مکانی پر رمز و راز است، اژدها یا باید کشته شود یا باید اهلی شود، اما ما باید این واقعیت را درک کنیم که باید بر ترس پیروز شویم.

نمایش «شنل قرمزی» تولید کمپانی زاچس تترو از کشور ایتالیا است. آملیا روکو، جیانلوکا گابریل و دریا منیچتی گروه بازیگران، همچنین فرانچسکو جیوان و دیلان لوریمر تکنسین های این نمایش هستند.

لوانا جرامنگا نویسنده و کارگردان مشهور  تئاتر اهل ایتالیا است. او هنر بازیگری تئاتر را زیر نظر استادان برجسته معاصر ایتالیا فراگرفت. او در دوره پربار زندگی هنری و حرفه ای خود فعالیت های زیادی را انجام داده است که از این میان می توان؛ به همکاری با موسسات هنری برجسته از قبیل موسسه رافائلو سانزیو، تترو دِل کارتو، گروتوفسکی و…

ورکسنتر، موسسه تئاتر زنده و پویا، موسسه آلمانی آلو ژورجی، کامپاجینا ویرجیلو سینی اشاره کرد. او همچنین در کارنامه حرفه ای خود به تدریس تخصصی تئاتر پرداخته است که می توان به تدریس در موسسه تئاتر اورست و همکاری با دانشگاه هنر حرکات موزون همراه با ویرجیل سینی اشاره کرد. او در سال 2007 کمپانی زاچس تترو را تاسیس کرد.

 

«کروکودیل»

کروکودیل با نویسندگی و کارگردانی دانیل گُل نمایشی است از ورود یک فرد غریبه به داخل خانه یک پیرزن به قصد دزدیدن نان! پیرزن او را به خانه تعارف می کند، به او نان می دهد و...

«کروکودیل» تولید کمپانی تترودیستینتو از کشور ایتالیا است و ژاکوب فراکاسو به همراه جیسِپو پالاسیانو در آن ایفای نقش می کنند. لارا مارچیگیانی هم تکنسین فنی این نمایش است.

دانیل گُل نویسنده و کارگردان تئاتر، سال 1973 در ایتالیا به دنیا آمد. او فعالیت هنری و نمایشی خود را در سن 9 سالگی با نیکولتا رامورینو در شهر میلان ایتالیا شروع کرد. بعد از اتمام دوره دبیرستان در سال 1991، او برای حضور در موسسه تئاتر لی استراسبورگ به لس آنجلس آمریکا رفت، جایی که او با اشخاصی همچون مارک مارنو، لولا کوهن، هیدی سانتگ از استریو بازیگری به مطالعه تئاتر پرداخت. او همچنین به کمپانی تئاتر راشل رازنتال در لس آنجلس آمریکا پیوست. او در سال 1996 به عنوان بازیگر به گروه تئاتر دایاگنول، یک گروه فرانسوی تخصصی تئاتر پیوست که در آنجا بیشتر بر روی تئاتر فیزیکی و حرکاتی تمرکز می کرد.

 

«واوارا»

واوارا نمایشی مبنی بر یک فرم است؛ با موسیقی زنده، اجرایی از حرکت موزون و عروسک! در این میان ما شاهد حرکات شاعرانه و صحنه های متفاوت از طبیعت انسان هستیم.

این نمایش تولید کمپانی دومین قدم به سوی حقیقت از کشور بلژیک است. نویسندگی این اثر را  جولی دی کلرک و ماریا پرُدو گازمنو کارگردانی را  جودی دی کلرک بر عهده داشته اند. طراحی نور و موسیقی این اثر نیز به ترتیب بر عهده جولی دی کلرک و آیکو دورینت است.آنا لومی بازیگر و کامیلو لومی بوتون بازیگر خردسال این نمایش هستند.

جولی دی کلرک کارگردان و نویسنده تئاتر اهل بلژیک است. او فارغ التحصیل رشته تئاتر در شهر کاراکاسِ کشور ونزولا و همچنین هنرهای سمعی و بصری در بروکسل است. جایی که او از سال 1999  تا به حال در آنجا زندگی می کند. وی در کارنامه حرفه ای خود دارای فعالیت های هنری زیادی است که می توان به کارگردانی فیلم های کوتاه در جشنواره های متعدد بین المللی از جمله؛ فیلم موفق و تاثیرگذار بال ها اشاره کرد. او فعالیت های هنری بسیاری را با آهنگساز مشهور آیکو دورینت انجام داده است. این همکاری منجر به برگزاری اجراهای سمعی بصری شده است. نمایش واوارا  اولین اثر او در زمینه تئاتر کودک است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد
در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با انتشار پیامی، تاکید کرد هنرمندان در این رویداد گردهم می‌آیند تا با رنگ و نور، کلام، حرکت و تصویر و تصور، جلوه‌ای از فردا را با امید و به زیبایی بسازند.

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند
در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که اول اسفند به میزبانی شهر اردکان یزد برگزار خواهد شد، اعلام کرد از بین حدود 1200 اثر ارسالی به دبیرخانه، ۶۶ اثر به بخش رقابت این دوره جشنواره راه‌ یافته است.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود
حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود

حسین سبزواری، فرماندار اردکان با اشاره به نقش مهمی که جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توانند بر فرهنگ‌سازی داشته باشند، خواستار برگزاری دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر شد.

|

همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

دبیرخانه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، هیئت‌داوران آثار بخش نمایشنامه‌نویسی و آثار منتخب مرحله اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی این رویداد هنری را معرفی کردند.

|

نظرات کاربران