در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

خانه ایرانی در واشنگتن و کری یری فرانسوی در ایران

ایران تئاتر- رضا آشفته: اجرای نمایش خانه به قلم نغمه ثمینی در واشنگتن یک خبر امیدوار کننده برای نشر جهانی تئاتر ایران است و همچنین یادمان ژان کلود کری یر نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس فرانسوی که همسر ایرانی دارد، از جمله خبرهای داغ است.

در این هفته همچنین از رضا صابری، نوشین تبریزی، مهدی فرشیدی سپهر، منصور خلج، شکرخدا گودرزی و صدیقه کیانفر خبرهایی در خبرگزاری های رسمی کشورمان منتشر شد.

رویدادها

اجرای نمایش «خانه» به زبان فارسی در آمریکا: نمایش "خانه" به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی نیکو ممدوحی در سالن فمیلی تئاتر آمریکا به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه، نمایش "خانه" به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی نیکو ممدوحی هفدهم آبان‌ (هشتم نوامبر 2019 میلادی) در سالن فَمیلی تئاتر مرکز هنرهای نمایشی کندی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز نمایشی آمریکا واقع در واشنگتن دی سی اجرا می‌شود.

براساس این گزارش، تئاتر "خانه" نخستین نمایش فارسی‌زبان است که در این مرکز مهم تئاتر دنیا به روی صحنه می‌رود.

گروه تئاتر آلما با هدف فراهم کردن عرصه‌ای برای فعالیت  هنرمندان ایرانی و ساختن پلی برای ارتباط میان فرهنگ‌ها از سال 2018 شکل گرفت و نخستین تجربه این گروه اجرای نمایش  "گم‌گشته در میان موج دریا"در بهار سال 2019 و در ریانا استیج واشنگتن دی سی بوده است.

یادمان ها

شب ژان کلود کریر: شب «ژان کلود کریر» برگزار ‌شد.

به گزارش ایسنا، به منظور تجلیل از نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان معاصر فرانسوی که با ادبیات کلاسیک فارسی نیز مأنوس است و درباره آثار عطار و مولوی کار کرده، شب «ژان کلود کریر» ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه، شانزدهم آبان ۱۳۹۸، در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی فیلیپ تیبو (سفیر فرانسه در تهران)، شهرام ناظری، نهال تجدد، فاطمه معتمدآریا، حامد فولادوند، پیروز سیار، مهدی حسینی و علی دهباشی همراه بود.

در معرفی این چهره عنوان شده است: نام ژان کلود کریر در سینما با لوییس بونوئل و در تئاتر با پیتر بروک پیوند خورده است. در طول ۲۰ سال همکاری با بونوئل سناریو شش فیلم و در طول ۳۶ سال همکاری با پیتر بروک نمایشنامه‌های این دوره او را نوشت. نزدیکی او با میلوش فورمن که او را برادر خطاب می‌کرد، علاوه بر سه فیلم‌ سینمایی، به کتاب خاطراتی نیز انجامید.

کریر برنده جوایز سزار، مولیر و بافتا است و در سال ۲۰۱۴ اسکار افتخاری فیلم‌نامه‌نویسی را دریافت کرد. همسر او نهال تجدد، نویسنده و چین‌شناس ایرانی است.

چهره ها

رضا صابری: نمایش «دریاچه قو» از اواخر آبان‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد.

رضا صابری کارگردان نمایش «دریاچه قو» که سال گذشته با این نمایش در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت، با کسب ۱۰ کاندیداتوری و دریافت ۸ جایزه اصلی جشنواره، حالا قصد دارد پرافتخارترین اثر تاریخ جشنواره فجر را به صحنه ببرد.

«دریاچه قو» نوشته‌ای بر اساس باله معروف «ایلیچ چایکوفسکی» است که به تهیه‌کنندگی مسعود حکم‌آبادی روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش برنده تندیس بهترین کارگردانی، بهترین آهنگسازی، بهترین بازیگری زن و بهترین طراحی حرکت و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی صدا و بهترین طراحی نور شد و در ۲ بخش نویسندگی و طراحی لباس نیز کاندیدای دریافت جایزه بود.

نوشین تبریزی: نویسنده و کارگردان نمایش «تالاب هشیلان» از اینکه اثرش ۱۰ سال در نوبت چاپ قرار داشته ولی به نتیجه‌ای نرسیده است انتقاد کرد.
«
تالاب هشیلان» نمایشی با بازی نوشین تبریزی، افشین سلیمان پور، مسعود شاه کرمی، یعقوب صباحی، محمد صدیقی مهر، آیه کیانپور و اتابک نادری است که این روزها در تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نوشین تبریزی که نویسندگی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد درباره اثر خود به ایسنا گفت: ما به عنوان انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنیم تحت تاثیر اخبار و رویدادهای مختلف قرار می‌گیریم و کسانی که دستی در نوشتن دارند و به عنوان یک عضو از جامعه در معرض تاثیرپذیری این رخدادها قرار می‌گیرند همواره با یک خروجی از این رخدادها همراه هستند که توأم با برداشت شخص از رویدادهای اتفاق افتاده است. این خروجی می‌تواند در قالب‌های مختلف مانند ادبیات داستانی، شعر و نمایشنامه برای یک نویسنده همراه باشد. برای من نیز این ورودی که می‌تواند همان اخبار و اتفاقات روزمره باشد منجر به نگارش یک نمایشنامه به نام تالاب هشیلان شده است.

وی درباره اجراهای قبلی این نمایشنامه تصریح کرد: من این نمایشنامه را سال ۸۸ نوشتم و یک بار هم قبلا آن را در تالار مولوی اجرا کردم. آن زمان یک جشنواره نمایشنامه‌خوانی در تالار مولوی برگزار می‌شد و ما این نمایشنامه را در آن جشنواره اجرا کردیم و برای نمایشنامه جایزه اول گرفت و در کارگردانی هم تقدیر شد. در آن زمان متون برگزیده برای انتشار در نوبت چاپ قرار گرفتند ولی از آن سال تا به الآن که قرارداد بسته شد هنوز چاپ این نمایشنامه‌ها رنگ انتشار به خود ندیده‌ است، هرچند به هر حال نمایشنامه‌ای بود که همان موقع نیز با استقبال روبرو شد.

تبریزی درباره فاصله ۱۰ ساله‌ای که برای اجرای دوم این نمایش ایجاد شده است، گفت: من همان ۱۰ سال پیش یک اجرای عمومی از این نمایشنامه در تالار مولوی داشتم ولی ایده‌های الانم با ۱۰ سال پیش قطعا خیلی تفاوت کرده و یک صحنه نیز به نمایش اضافه شده است. آن زمان با اینکه در اسفند ماه اجرا کردیم و تالار مولوی نیز یک تالار دانشجویی است، ولی استقبال خوب بود و مخاطبان با داستان ارتباط برقرار کردند.

او درباره نام این نمایش که با محوریت زنان و آسیب‌های اجتماعی آن‌ها اجرا می‌شود هم پیش‌تر گفته است:‌ «تالاب هشیلان یک منطقه جغرافیایی است که یک باور قدیمی درباره آن وجود دارد. هشیلان یعنی لانه مار بزرگ و روزی در تالابی اژدهایی حرکت کرده  که تا الان هیچ سبزه‌ای از جای رد پای آن رشد نکرده است

نمایش «تالاب هشیلان» اتا ۲۴ آبان‌ماه هر شب بجز شنبه‌ها راس ساعت ۲۰ در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

منصور خلج: منصور خلج معتقد است نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان باید با آموزش همراه شود و علاقه‌مندان و مستعدان این حوزه، دوره‌های نمایشنامه‌نویسی برای کودک و نوجوان را بگذرانند.

منصور خلج مدرس، مولف، مترجم، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر و از اعضای شورای انتخاب مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره ضرورت تدوین آیین‌نامه برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به خبرنگار مهر گفت: قاعدتا هر جشنواره‌ای آیین‌نامه خود را دارد و براساس برنامه‌ای که از ابتدای شکل‌گیری برایش در نظر گرفته شده است، حرکت می‌کند. خاطرم هست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از زمان پایه‌ریزی، شکل خود را داشت و در ابتدا مصوب شد جشنواره‌ای باشد که به تئاتر کودک و نوجوان در سطح منطقه بپردازد و بعد آرام‌آرام وسعت یافت و به جشنواره‌ای کشوری تبدیل شد که منتخب همه گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان برای حضور در آن به همدان می‌آمدند و آثارشان را ارائه می‌کردند.

وی یادآور شد: با توجه به این که گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان ممکن بود در بسیاری از شهرها در طول سال فعال نباشند و جشنواره سبب می‌شد که شروع به تمرین کردن و آماده‌سازی کاری برای حضور در این رویداد کنند، اتفاقی بسیار خوب بود. این جشنواره مانند جَنین روز به روز رشد کرد و کمی بعدتر تبدیل به جشنواره‌ای بین‌المللی شد و گروه‌هایی از کشورهای دیگر یا متقاضی حضور و یا دعوت شدند. در حال حاضر نیز جشنواره در سطحی بین‌المللی اتفاق می‌افتد. یکی، دو دوره در شهرهایی جز همدان مانند گچساران، زاهدان و اصفهان برگزار شد و هیچ‌کدامِ این‌ها فی‌البداهه نبود.

صدیقه کیانفر: صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و رادیو با نمایش «پیرنِنا» در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر حضور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پیر نِنا» کاری از گروه تئاتر «نیایش تهران» است که در بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش صدیقه کیانفر هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون به ایفای نقش می پردازد. این هنرمند در این نمایش نقش مادری را ایفا می‌کند که ۴۰ سال را در انتظار بازگشت تنها فرزندش سپری کرده است.

اکبر قهرمانی کارگردانی این اثر نمایشی را بر عهده دارد که قرار است چهارشنبه ۱۵ آبان ماه ساعت ۱۹ در قالب بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در تالار غدیر خرمشهر به روی صحنه برود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است:« 40  سال یلدای پیرننا در انتظار تنها فرزندش سپری شده او در یلدای ۴۱ در تدارک شب یلدا است که می پذیرد دیگر فرزندش باز نمی‌گردد

مهدی فرشیدی سپهر: نمایش «بی‌چیز» به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر که از ۸ مهر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته، کودکان را دعوت به شناخت بیشتر خود می‌کند.

به گزارش مهر، نمایش «بی چیز» که پیش از این در جشنواره‌های همدان، فرانکفورت، شیراز، برلین، اصفهان، لودویکس هافن و مشهد اجرا شده است، روایت‌گر سرنوشت نوجوان تن‌پروری است که برای رهایی شخصیتِ مجازیِ بازیِ محبوبش، وادار می‌شود تا خودش را هم ببیند و به حرکت درآورد.

مهدی فرشیدی‌سپهر که در این نمایش کارگردانی، نویسندگی و بازیگری را برعهده دارد،‌ سابقه روی صحنه بردن نمایش‌هایی همچون «پدران»، «نادیدنی‌ها» و «عقل صورتی» را در کارنامه‌اش دارد.

وقتی نمایش شروع می‌شود با توجه به تک بازیگر بودن آن انتظار می‌رود که نمایش به شکل مونولوگ اجرا شود، ولی فرشیدی سپهر با خلق دو شخصیت که فضای زندگی آن‌ها با نورهای آبی و قرمز مشخص می‌شود و استفاده از صدای ضبط شده برای شخصیت‌هایی که نقش زیادی در قصه این نمایش ندارند به فضای «بی‌چیز»، حال و هوای دیگری بخشیده و آن را از حالت تک‌گویی خارج کرده است.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده قصه و اجرای این نمایش گفت: ایده نمایش «بی‌چیز» براساس نیت همیشگی من در کار با بچه‌ها یعنی فکرپروری و تقویت ادراک شکل گرفته است. سال‌هاست که در کارهایم با بچه‌ها سعی می‌کنم روایت‌هایی روی صحنه بیاورم که به آن‌ها کمک کند به لایه‌های بیشتر و عمیق‌تری از خودشان دست پیدا کنند.

شکرخدا گودرزی: شکرخدا گودرزی نگارش نمایشنامه «به نام گل» را با موضوع واکاوی مناسبات پیدا و پنهان درون کلیسا به پایان رسانده و قصد اجرای این اثر نمایشی را دارد.

شکرخدا گودرزی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه نگارش و کارگردانی در تئاتر، به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «به نام گل» را که برداشتی از نمایشنامه‌ای اثر اومبرتو اکو است، نوشته‌ام که این نمایشنامه تازه‌ترین اثر من است.

وی درباره موضوع نمایشنامه «به نام گل» توضیح داد: این نمایش روایتگر اتفاقی است که در کلیسایی رخ می‌دهد که مهمترین کلیسای قرون وسطی است و این اتفاقات با اصلاح دینی در ایتالیا پیوند می‌خورد.

گودرزی اظهار کرد: «به نام گل» به واکاوی مناسبات پیدا و پنهان درون کلیسا می‌پردازد؛ چیزی که تار و پود کلیسا را ساخته است.

این کارگردان تئاتر درباره برنامه‌ریزی خود برای اجرای این اثر نمایشی، افزود: قصد دارم نمایش «به نام گل» را در سال ۹۹ روی صحنه ببرم. این نمایشنامه دارای تعداد بازیگر بالایی است و باید سالنی متناسب این کار در اختیار داشته باشم.

تیترها

1. تخفیف ویژه «آن دیگری» برای دانشجویان

2. تمدید اجرای نمایش سجاد افشاریان

3. مدیر و هیات انتخاب نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

4. پیکر ابراهیم آبادی به خانه ابدی رهسپار شد

5. اعزام تماشاخانه‌های سیار کانون و برپایی کارگاه‌های آموزشی




نظرات کاربران