در حال بارگذاری ...

چهارمین جلسه نقد و بررسی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد

چهارمین جلسه نقد و بررسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور سعید محبی و جواد روشن برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، چهارمین جلسه نقد و بررسی جشنواره بیست و دوم با مدیریت نصرالله قادری و  حضور سعید محبی و جواد روشن از منتقدان تئاتر شامگاه جمعه، ۱۷ آبان در سالن هتل کاروانسرا برگزار شد.


نمایش «حنانه» از مشهد
«حنانه» به کارگردانی علی روحی از مشهد اولین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. احسان روحی، نویسنده نمایشنامه هم در این جلسه حاضر بود.
روشن درباره این نمایش گفت: گاهی ما فراموش می‌کنیم که هیچ‌ تضمینی وجود ندارد که ما بتوانیم مخاطب را تا پایان نمایش با خودمان داشته باشیم. به همین دلیل رو کردن اتفاقی در پایان نمایش نمی‌تواند تضمینی برای ماندن مخاطب باشد. منظور من تعلیق دراماتیک نیست که مخاطب را در موقعیتی قرار می‌دهیم که عطش دنبال کردن داشته باشد.
او تاکید کرد: ما فراموش می‌کنیم مخاطب هر آن می‌تواند از ما جدا شود. این جدا شدن می‌تواند فیزیکی باشد، یعنی از سالن خارج شود. می‌تواند ذهنی باشد. ما همواره از نقطه آغاز تا پایان نمایش برنامه‌ای داشته باشیم که مخاطب را با خودمان همراه کنیم.
روشن با اشاره به مینیمالیست صحنه گفت: من این مینیمالست صحنه را دوست داشتم. هر وقت در صحنه چنین اتفاقی می‌افتد به بازیگران فرصت حضور بیشتری می‌دهد. بازیگران نمایش «حنانه» توانسته‌اند از این فرصت استفاده درستی کنند.
او درباره موسیقی«حنانه» بیان کرد: به نظرم در نیمه دوم موسیقی خوب بود و ارزش آن بیشتر در نمایش نمود پیدا می‌کرد.
محبی از حاضران در سالن نقد و بررسی خواست نظراتشان درباره نمایشی که دیده‌اند را بیان کنند.
این منتقد با اشاره به فضای اجرای نمایش‌ها گفت: نمی‌دانم چرا همه علاقه به اجرا در فضای بلک‌باکس دارند و به نظرشان اجرا روی صحنه و در فضای قاب عکسی حتی توهین است. در حالی که بیشتر این نمایش‌ها باید در فضای قاب عکسی اجرا شود.
محبی نقطه قوت نمایش «حنانه» را بازی‌های آن برشمرد و توضیح داد: شاید اگر بازی‌های این نمایش ضعیف بود، این قدر به چشم نمی‌آمد. حنانه موفقیت خودش را مدیون بازی‌های خوبش است که حتما توسط کارگردان هدایت شده است.
علی روحی ضمن تشکر از بازیگران کارش  گفت: ما همه تلاشمان را کردیم که قصه را به شکل ساده‌ای به تماشاگرانمان منتقل کنیم.
احسان روحی، نمایشنامه‌نویس بیان کرد: من بسیار خوشحال هستم که بعد از سال‌ها نبودن جلسات نقد و بررسی در جشنواره‌ها، در این جشنواره دوباره جلسات نقد و بررسی برگزار می‌شود. چند شب پیش هم من در این جلسات حضور پیدا کردم و شاهد اتفاق خوبی بودم.
او ادامه داد: خاستگاه نمایش در جنوب اتفاق می‌افتد و بخشی از این روایت به همین جغرافیا منصوب می‌شود. من دنبال این نبودم که جنگ را از نگاه خاصی روایت کنم. می‌خواستم مواجه قهرمان قصه را با اتفاقی کوچک نشان دهم.


نمایش «غراب شیطان» از میناب
نمایش «غراب شیطان» به کارگردانی حسین سبحانی‌مینایی از میناب دومین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. رضا گشتاسب، نویسنده نمایشنامه به نمایندگی از کارگردان هم در این جلسه حاضر بود.
روشن با بیان اینکه از تماشای این نمایش لذت برده است گفت: به نظرم این دوست داشتنم به خاطر بخش‌های مختلف این اثر است. کارگردانی، موسیقی و بازیگری همه در کنار هم به این نمایش کمک کرده بود. هماهنگی بین اجزا نمایش در مجموعه باعث می‌شد که مخاطب با حس خوبی سالن را ترک کند.
او ادامه داد: فکر می‌کنم فضای اجرا کارگردانی را محدود کرده بود و زیبایی‌شناسی صحنه را از بین برده بود. چرا که نیاز به عمق میدان داشت.
روشن با انتقاد از طراحی صحنه گفت: طراحی صحنه به نظرم آن بخشی بود که ضعیف عمل کرده بود. اصلا نمی‌توانستم فضای آن را درک کنم. پارچه‌های سفیدی که در فضای صحنه پخش شده بود،‌ نتوانسته بود برای ما فضای یک لنج را ایجاد کند.
محبی درباره نمایش «غراب شیطان» بیان کرد: در مجموع که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نمایش موفق شده هماهنگی و جذابیت لازم را ایجاد کند.
گشتاسب درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایشنامه گفت: بچه‌های میناب موسیقی خوبی داشتند که می‌خواستند برای آن نمایش بسازند. من نمایشنامه‌ای داشتم که دوستان میناب آن را دوست داشتند ولی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر اجازه اجرای نمایش تکراری را نمی‌داد. بنابراین مجبور شدم نمایشنامه‌ای شبیه به آن بنویسم.


نمایش «لگاح» از خرمشهر
نمایش «لگاح» به کارگردانی عبداله حلیات از خرمشهر سومین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. احسان روحی، نویسنده نمایشنامه هم در این جلسه حاضر بود. در این جلسه پژمان مهراب‌پور از نویسندگان نمایشنامه حاضر بود.
روشن با اشاره به اینکه نمایش «لگاح» قصه مشخصی دارد گفت: پیچیدگی قصه می‌تواند جذاب باشد، اما در برخی مواقع ممکن است باعث لطمه خوردن ارتباط مخاب با نمایش شود. پیچیده کردن روایت تا زمانی که در خدمت اثر است و شکل زیباشناسی دارد، باید وجود داشته باشد. چون استفاده بیش از اندازه از آن برای مخاطب آزاردهنده است.
او ادامه داد: شکل روایت نمایش «لگاح» پیچیدگی ایجاد کرده که می‌توانست وجود نداشته باشد. در مجموع اثر توانسته قصه خودش را روایت کند و سوالاتی که مخاطب به مرور برایش ایجاد شده است را پاسخ بدهد.
روشن تاکید کرد: بازی بازیگران، به خصوص خانم پورحسینی که جزو گروه نویسندگان هم هست بسیار مناسب و موثر بود. به نظرم طراحی صحنه ساده بود ولی مناسب این کار بود.
محبی درباره نمایش «لگاح» توضیح داد: تمام کسانی که در قصه حضور دارند قربانی آن شرایط هستند. همه قربانی نظام اجتماعی هستند که دارند در آن زندگی می‌کنند. در شکل اجرایی می‌بینیم که نمایش سعی کرده با تمام کم و کاستی‌هایی سالن دارد شکلی از اجرای مفهومی را به تماشا بگذارد.
او افزود: این موضوع در بازی بازیگر‌ان کار به خصوص خانم‌ها بیشتر نمود داشت.
حلیات، کارگردان «لگاح» با اشاره به اینکه جزو پنج نفری است که جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را بنیان ‌گذاشته است گفت: من در تمام ۲۱ دوره گذشته این جشنواره در آن حضور داشته‌ام و جزو پنج نفر بنیان‌گذار این جشنواره هستم که با سختی و مقاومت به فعالیت خودم ادامه می‌دهم.
او تاکید کرد: از تمام گروه‌هایی که به خاطر کمبود امکانات صدمه خوردند،‌ عذرخواهی می‌کنم. ما در طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا این کمبود امکانات را رفع کنیم و خاطره خوبی برای گروه‌هایی که به اینجا می‌آیند باقی بگذاریم. ولی متاسفانه بعد از مدتی جشنواره در اختیار مسئولانی قرار گرفت که در این امر کوتاهی می‌کنند.
بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از ۱۵ تا ۱۹ آبان ‌ماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ برگزار شد و تا ساعاتی دیگر اختتامیه آن برگزار می‌شود.




نظرات کاربران