در حال بارگذاری ...
کاروان جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به ایستگاه پایانی رسید

یاسوجی‌ها 9 جایزه از خرمشهر به خانه بردند

کاروان بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و معرفی نفرات و آثار برگزیده به ایستگاه پایانی رسید و نمایش «دست‌هایم کو مم حسن» با کارگردانی رضا کرمی‌زاده از یاسوج برنده ۹ جایزه این جشنواره شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر شامگاه یکشنبه 19 آبان‌ماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از مسئولان فرهنگی هنری و دوستداران تئاتر در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند برگزار شد.

در آغاز این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی با بیان اینکه؛ جا دارد یاد کنیم از حماسه بزرگ فتح خرمشهر که مفهوم مقاومت با این اتفاق تاریخی مضمون ویژه‌ای را در زندگی اجتماعی ما جاری کرد و همه ما مدیون کسانی هستیم که این واقعه بزرگ را شکل دادند، گفت: وقتی دو دهه از برگزاری یک جشنواره می‌گذرد باید ضرورت و امکانش به‌عنوان اتفاقی اثربخش در جامعه هنری جاری شود و این برای همه ما واجد ارزش است.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: هر سال شاهد هستیم که مفهوم مقاومت در یک جشنواره موضوعی با خلق آثار هنری و نمایشی شکل می‌گیرد که سهم عمده آن به هنرمندان آبادان برمی‌گردد که آغازگر این رویداد بودند.

کرمی همچنین با تاکید بر اینکه جشنواره‌ ملی تئاتر فتح خرمشهر به‌عنوان یک جشنواره موضوعی، رویدادی مهم برای سیاست‌گذاران فرهنگی است، ضمن قدردانی از حمیدرضا آذرنگ دبیر این دوره‌ی جشنواره، خاطر نشان کرد: او دوست و هم‌دوره من بود و از علاقه‌اش به این حوزه باخبر بودم؛ وقتی از آذرنگ برای قبول این مسئولیت دعوت کردم با کمال میل پذیرفت و گفت سهمی است که باید در هنر مقاومت ادا کنم.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با بیان اینکه آذرنگ همیشه بهترین آثار را در حوزه مقاومت تولید کرده و با علاقه وافر و عشق بی‌پایان در این حوزه فعالیت کرده، تصریح کرد: ادای دین او، قبول مسئولیت دشواری بود که در این جشنواره برعهده گرفت. و من شاهد بودم چطور در چند ماه اخیر چندین نقش در فیلم و سریال را نپذیرفت تا بتواند این مسئولیت را به خوبی ایفا کند. او برنامه‌ای ایده‌آل برای جشنواره داشت و سعی کرد برنامه را به خوبی برگزار کند و امروز این مراسم هم حاصل تلاش او و همکارانش است.

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی و اجرای چند قطعه موسیقی محلی، با اهداء تندیس شهید محمد جهان‌آرا و تابلوی عکس، یاد و خاطره هنرمندان فقید حمید مهرآرا بازیگر قدیمی و خرمشهری تئاتر، سینما و تلویزیون و علی غلامی بازیگر و کارگردان پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون آبادان گرامی داشته شد. در این مراسم مجید بشکار (فوتبالیست) به نمایندگی از خانواده مرحوم مهرآرا و فرزند مرحوم علی غلامی تندیس و تابلو عکس این هنرمندان را دریافت کردند.

اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند سخنران بعدی این مراسم بود. مدیرعامل منطقه آزاد اروند در این مراسم با بیان اینکه مجموعه فرهنگی که در حال حاضر در آن حضور دارید بیست هزار متر وسعت دارد، گفت: امیدوار هستیم این مجموعه باعث توسعه منطقه آزاد اروند در حوزه فرهنگ و هنر شود و استفاده‌های خوب و بهینه‌ای از آن شود.
زمانی با بیان اینکه ارتقا فرهنگ عمومی گفت: ارتقا فرهنگی به عنوان راهبرد اساسی برای منطقه آزاد فرهنگ و به عنوان متولی گسترش و توسعه فرهنگی منطقه در اولویت قرار داشته است. به ویژه توسعه فرهنگ عمومی و آنچه مربوط به نیازهای جامعه در حوزه فرهنگ می‌شود، به طبع هنر و رشته‌هایی که مربوط به هنر می‌شوند از جمله تئاتر و سینما در منطقه آزاد اروند در اولویت هستند. این رشته‌های هنری در راهبرد توسعه فرهنگی از اهمیت سرمایه‌گذاری برخوردار هستند.

پس از سخنان مدیرعامل منطقه آزاد اروند نوبت به معرفی نمایش های برگزیده بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رسید.

نمایش‌های برگزیده بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس 

- نمایش محیطی «مترسک و کلاغ‌ها»/فاطمه اعزازی/ دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی

- نمایش کوتاه «بیر دریا سئوگی»/عباس خلیفه‌لو/ دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی

- نمایش صحنه‌ای «دست‌هایت کو مم حسن»/رضا کرمی‌زاده/ دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی

در ادامه این مراسم حمیدرضا آذرنگ دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به‌عنوان سخنران بعدی در میان تشویق‌های فراوان حاضران در سالن پشت تریبون قرار گرفت. آذرنگ با تاکید بر اینکه آینده صادق‌ترین و بهترین قاضی عملکردهای ما است، از تمام کسانی‌که او را در برگزاری این جشنواره به هر شکل یاری کردند، قدردانی کرد.

او همچنین با گلایه از عدم برخی همکاری‌ها علیرغم وعده‌های داده شده، گفت: معمولا دبیران در این موقعیت باید گزارش خودشان را ارائه بدهند اما من ارائه این گزارش‌ها را به آینده موکول می‌کنم.

آذرنگ  با قدردانی ویژه از شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که تا آخرین لحظات این جشنواره نیز او را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد تنها نگذاشته، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند و مدیر مجتمع فولاد جهان آرا نیز بخاطر مساعدت‌ها و کمک‌هایشان برای برگزاری این جشنواره تشکر کرد. او همچنین رنج نامه ای پیرامون دشواری های برگزاری و موانع و بدقولی ها و ... خواند که با تشویق مکرر حاضرین در سالن روبرو شد.

بخش بعدی به اجرای موسیقی سنتی توسط جواد طالبی اختصاص داشت که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت و در نهایت معرفی نفرات و آثار برگزیده پرهیجان‌ترین بخش اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بود که هر بخش با حضور هیئت داوران و هنرمندان پیشکسوت حاضر در سالن از نفرات و آثار برگزیده تقدیر شد.

بر همین اساس برگزیدگان بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش نمایش‌های محیطی و میدانی

شیرین بزرگمهر به‌عنوان داور بخش نمایش‌های محیطی و میدانی برنده این بخش را معرفی کرد.

در بخش نمایش‌های محیطی/میدانی؛ نمایش «مترسک و کلاغ‌ها» به کارگردانی فاطمه اعزازی موفق به دریافت لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی شد.

برگزیدگان بخش نمایش‌های کوتاه

هیئت‌داوران بخش نمایش‌های کوتاه متشکل از؛ یوسف باپیری، پیام فروتن و اشکان خیل‌نژاد برگزیدگان خود را معرفی کردند به ترتیب زیر مغرفی کردند:

- اهداء دیپلم افتخار به مریم طرفی برای بازی در نمایش «بوی خاکستر» از شهر خرمشهر

- اهداء تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی نبی پور برای نگارش و بازی در نمایش «آخرین دکل از اولین پادگان جنگ» از خارک

- اهداء تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیر نصیری برای طراحی و کارگردانی نمایش «اعظم» از شهر کازرون

برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی

هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی متشکل از؛ محمد امیریاراحمدی، محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند پیش از شروع جشنواره برگزیدگان این بخش را معرفی کرده بودند و آثار آنان در قالب کتابی به عنوان «یادگار رهایی» چاپ شده بود.

- در این بخش رضا گشتاسب برای نگارش نمایشنامه‌های «دست‌هایت کو مم حسن» و «غراب شیطان» موفق به دریافت رتبه اول بخش مسابقه نمایش؛ لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی شد.

- زهرا قلی‌زاده برای نگارش نمایشنامه «دو سرباز در سیاهچال زمان» موفق به دریافت رتبه دوم بخش مسابقه نمایش؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی شد.

- علی میرزا عمادی برای نگارش نمایشنامه «قهرمانان» موفق به دریافت رتبه سوم بخش مسابقه نمایش؛ لوح تقدیر شد.

‌برگزیدگان بخش نمایش‌های صحنه ای

هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای متشکل از؛ کوروش نریمانی، فریبا متخصص و شیوا مسعودی برگزیدگان خود را معرفی کردند.

بخش طراحی بروشور:

در بخش طراحی بروشور هیئت‌داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانستند.

بخش نور:

محمد صالح کرمی برای طراح نور نمایش «غراب شیطان» از میناب موردتقدیر قرار گرفت.

سعید فیوضی برای طراح نور نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب» از آبادان موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش گریم:

نازنین نادر پور برای طراحی گریم نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج موردتقدیر قرار گرفت.

مینا پناه پور برای طراحی گریم نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش طراحی لباس:

مریم مرادی برای طراحی لباس نمایش «شلب» از خرمشهر موردتقدیر قرار گرفت.

نسرین صابری برای طراحی لباس نمایش «غراب شیطان» از میناب برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش موسیقی:

آرش خوشنام برای آهنگسازی نمایش «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده» از اندیمشک موردتقدیر قرار گرفت.

در این بخش، حسین اصیلی برای آهنگسازی نمایش «غراب شیطان» از میناب از میناب موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش طراحی صحنه:

حسین ذوالفقاری و حمید بقایی برای طراحی صحنه نمایش «شلب» از خرمشهر موفق به کسب رتبه سوم این بخش،‌ برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

علی حیدری برای طراحی صحنه نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب» از آبادان موفق به کسب رتبه دوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

رضا کرمی زاده طراح صحنه نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج موفق به دریافت رتبه اول، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش بازیگری زن:

پریسا دوستی بازیگر نمایش «حال همه ما خوب است» از زنجان در این بخش موردتقدیر قرار گرفت.

آمنه پورحسینی بازیگر نمایش «لگاح» از خرمشهر و الهام امینی بازیگر نمایش «رمان سم‌پاشی» از بوشهر به‌طور مشترک موفق به کسب رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شدند.

مهنوش بلیان بازیگر «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده» از اندیمشک موفق به کسب رتبه دوم در این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

طیبه نیک آزاد بازیگر نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب» از آبادان موفق به کسب رتبه اول در این بخش، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش بازیگری مرد:

محسن خدادادی بازیگر نمایش «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده» از اندیمشک و جعفر قاسمی بازیگر نمایش «غراب شیطان» از آبادان در بخش بازیگری مرد موردتقدیر قرار گرفتند.

امین مطورچی بازیگر نمایش «شلب» از خرمشهر موفق به کسب رتبه سوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

رضا یاوری بازیگر نمایش «حال همه ما خوب است» از زنجان موفق به کسب رتبه دوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

اکبر آئین بازیگر نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج موفق به کسب رتبه اول این بخش، لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش نمایشنامه:

خسرو امیری، نویسنده نمایشنامه «جایی که گنجشک‌ها می‌میرند» از ماهشهر موردتقدیر قرار گرفت.

باقر سروش نویسنده نمایشنامه «حال همه ما خوب است» از زنجان موفق به کسب رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

طیبه نیک آزاد و علی حیدری نویسندگان نمایشنامه «نامه‌هایی به دخترم سهراب» از آبادان به‌طور مشترک موفق به کسب رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شدند.

رضا گشتاسب نویسنده نمایشنامه‌های «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج و «غراب شیطان» از میناب موفق به کسب رتبه اول، لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره شد.

بخش کارگردانی:

حسن سبحانی مینابی برای کارگردانی نمایش «غراب شیطان» از میناب و علیرضا همتیان برای کارگردانی نمایش «حال همه ما خوب است» از زنجان به‌طور مشترک موفق به کسب رتبه سوم این بخش، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شدند.

علی حیدری برای کارگردانی نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب» از آبادان موفق به کسب رتبه دوم این بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شد.

رضا کرمی زاده برای کارگردانی نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» از یاسوج موفق به کسب رتبه اول، لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره شد.

در پایان هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر 5 نمایش ذیل را به ترتیب اولویت جهت حمایت‌های مالی و اجرای عمومی به سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد روایت فتح معرفی می‌نماید.

1-  نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» به کارگردانی رضا کرمی‌زاده

2-  نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب» به کارگردانی علی حیدری

3-  نمایش «غراب شیطان» به کارگردانی حسن سبحانی مینابی

4-  نمایش «حال همه ما خوب است» به کارگردانی علیرضا همتیان

5-  نمایش «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام‌نشده» به کارگردانی مهدی آشوغ

گفتنی است، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی، سیدوحید فخرموسوی رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی، محسن سلیمانی‌فارسانی سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، جواد مستخدمی خزانه‌دار انجمن هنرهای نمایشی ایران، اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند، یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ارمغان بهداروند پژوهشگر،‌ مدرس و مدیر فرهنگی، سردار محمد علیپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، علی اکبر عبدالعلی‌زاده سردبیر سایت ایران تئاتر و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

نظرات کاربران