اولین نشست ماهیانه "نمایش در تصویر" پنجشنبه دوم خردادماه با مرور آثار عکاسی سیامک زمردی مطلق رئیس انجمن عکاسان خانه تئاتر در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
اولین نشست ماهیانه "نمایش در تصویر" پنجشنبه دوم خردادماه با مرور آثار عکاسی سیامک زمردی مطلق رئیس انجمن عکاسان خانه تئاتر در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
اولین نشست ماهیانه "نمایش در تصویر" پنجشنبه دوم خردادماه با مرور آثار عکاسی سیامک زمردی مطلق رئیس انجمن عکاسان خانه تئاتر در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، این جلسه با حضور تعدادی از عکاسان تئاتر و دانشجویان رشته عکاسی برگزار شد و سیامک زمردی مطلق به عنوان رئیس انجمن عکاسان خانه تئاتر گفت: تمام تلاش ما این است که در طول این یک سال به نحو شایستهای نقش پراهمیت عکاسی در تئاتر را به جامعه هنرمندان تئاتر نشان دهیم. به همین دلیل فکر کردیم برگزاری این جلسات میتواند گام مؤثر و مستحکمی برای افزایش قدرت عکاسی تئاتر و جایگاه آن در میان مسئولان باشد.
وی با اشاره به انتشار کتاب "عکاسی تئاتر ایران" هم گفت: هدف از انتشار این کتاب نگاه کمی به مقوله عکاسی تئاتر در ایران نیست، بلکه تمام سعی ما بر این است که بتوانیم اثری را منتشر کنیم که در آینده به عنوان یک سند باارزش علمی عکاسی بتواند مرجع معتبری برای عکاسان علاقهمند به هنر تئاتر باشد. از این رو از همه اعضای انجمن عکاسان تئاتر ایران میخواهیم آثار خود را برای ما ارسال کنند تا ما نسبت به چاپ آن در کتاب اقدام کنیم.
آثار عکاسی زمردی مطلق که از سال 1367 تاکنون به صورت آنالوگ و دیجیتال گرفته شده با کارشناسی مریم محمدی نایب رئیس انجمن و حاضران جلسه بررسی شد.
علی زارع یکی از عکاسان فعال تئاتر نیز که در این جلسه حضور داشت با اشاره به ویژگیهای آثار زمردی گفت: ویژگی تمام آثار زمردی مطلق، متمایز از آثار دیگر عکاسان است و آن نگاه نقاشانه وی به صحنه تئاتر است که منحصر به فرد است.
وی افزود: به نظر من تعصبات خاص وی در کادربندی آثارش به ویژه در آثاری که با دوربین نگاتیو تهیه کرده او را تبدیل به یک هنرمند ارزشمند در عرصه عکاسی تئاتر کرده است، البته اگر بخواهیم سلیقهای هم آثار او را مورد ارزیابی قرار دهیم، به طور حتم آثاری را انتخاب میکنیم که او به وسیله دوربین نگاتیو گرفته است، عکسهایی که به نظر من در نوع خود بینظیر هستند.
مجید خمسه مدرس و عکاس برجسته سینما و تئاتر هم که در این نشست حضور داشت با اشاره به این که در عکاسی تئاتر کار با دوربین نگاتیو به مراتب مشکلتر از دیجیتال است، گفت: به اعتقاد من آثاری که زمردی مطلق از طریق نگاتیو تولید کرده است، پشتوانه بسیار ارزشمندی برای عکاسی تئاتر ایران محسوب میشود و میتواند مرجع علمی مناسبی برای دانشجویان عکاسی باشد.
وی در مورد آثار دیجیتال زمردی نیز گفت: در تئاتری که نورسنجی آن توسط عکاس به هیچ عنوان قابل مانور نیست، عکاسی دیجیتال هم کار دشواری به حساب میآید، زیرا فضای سیاه صحنه باعث میشود عکاس نتواند محاسبه درستی از نور داشته باشد ولی زمردی با دوربین دیجیتال، به این مسأله دقت زیادی داشته است.
خمسه خطاب به نسل جدید عکاسان تئاتر که با دوربین دیجیتال کار میکنند، تصریح کرد: کار با دوربین دیجیتال وقتی راحت است که قبل از آن بتوانید به راحتی با دوربین نگاتیو عکسبرداری کنید.
مریم محمدی هم در این جلسه اظهار داشت: کار با دوربین آنالوگ این فرصت را به عکاس میدهد که با آرامش بیشتری به اثر نگاه کند، زیرا وجود یک حلقه 36 عددی فیلم این اجازه را به او نمیدهد که دائم و بدون این که نگاهی به اثر داشته باشد به عکسبرداری از اثر مشغول باشد.
این جلسه دو ساعته با بررسی آثار زمردی مطلق و مقوله عکاسی در تئاتر با دوربین نگاتیو و دیجیتال پایان یافت.