در حال بارگذاری ...
  • مهدی فرهادی‌پور در گفت‌وگو با ایران تئاتر خبر داد

    تور اجرای برخوانی داش‌آکل در شهرهای مختلف کشور

    مهدی فرهادپور کارگردان تئاتر از تدارک اجرای تور اجرای نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخکامی آکل» تا پایان سال در شهرهای مختلف خبر داد.

    مهدی فرهادپور کارگردان تئاتر مرودشتی فارغ‌التحصیل بازیگری است. او پیش از این آثاری همچون؛ «مرگ کاکلی»، «اسماعیل، اسماعیل»، «بانوی پرلاشز»، «ژاندارک در آتش» و «والس مرده شوران» را روی صحنه برده و به این ترتیب با تنوع ژانری ویژگی خاصی را در کارهایش ارائه داده است.

    فرهادپور امسال با اجرای نمایش برخوانی شکرشکن از تلخ کامی آکل توانست اثری قابل تعمل و با تکیه بر بن‌مایه داستان صادق هدایت و موتیف‌های تئاتر سنتی ایرانی و استفاده درست و به جا از آن‌ها  روی صحنه اجرا کند. نمایشی که در جشنواره تئاتر آئینی سنتی بازتاب‌های موفقی داشت و نشان داد تئاتر سنتی می‌تواند با تلفیق نگاه خلاقانه اجراهایی ماندگار و صاحب تفکر را رقم بزند.

    این هنرمند در گفت‌وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: مدتی قبل نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخکامی آکل» در جشنواره تئاتر آئینی سنتی اجرا شد  و بعداً هم در شهر شیراز و در سالن استاد هودی روی صحنه رفت و مورد توجه مردم و تئاتر دوستان قرار گرفت. بعد از این اجرای موفق مدتی بعد هم اجراهای نمایش در شهر مرو دشت انجام شد. بر این اساس برای این اجرا یک تور نمایش تدارک دیده‌ام که تا پایان سال به طول خواهد انجامید. بر اساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته این نمایش در شهرهای کاشان ، اصفهان و مشهد روی صحنه می‌رود و در هر کدام از این شهرها سه شب روی صحنه خواهد بود.

    این کارگردان درباره دلایل انتخاب این شهرها برای اجرای این اثر افزود: این شهرها انتخاب خودم بود و با شناخت و تحقیق این کار را انجام دادم. یکی از این دلایل وجود خانه‌های قدیمی در این شهرها بود و تمایل دارم با توجه به بافت سنتی این نمایش، کار در خانه‌های تاریخی و با هویت و با اصالت  اجرا شود. در کاشان اجرای نمایش در خانه تاریخی طباطبایی‌ها و در شیراز هم اجرای نمایش در حمام وکیل انجام شد. در اصفهان هم در خانه مشیرالملک و در حوض خانه‌ اجرا خواهیم داشت.

    فرهادپور همچنین درباره اجرای عمومی نمایش در تهران اظهار کرد: برای اجرای نمایش سالن سنگلج را مد نظر دارم و امیدوارم بعد از مذاکرات نهایی در اواسط دی ماه امسال این اجرا محقق شود.

    مهدی فرهادپور درباره تغییرات در تیم بازیگری نمایش هم تصریح کرد: ساناز روشنایی بازیگر اصلی نمایش کارش را با گروه ادامه می‌دهد و بازیگر نقش مرجان تغییر پیدا کرده است.

    این کارگردان در باره تکنیک‌های اجرایی اثرش گفت : شیوه اجرایی این متن بر اساس شیوه روایتگری‌ است که خود در حدود سیزده شاخه است. این اجرا در شاخه روایتگری تلفیقی است که تمامی عناصر شاخه‌های روایتگری دیگر را در خود دارد؛ به گونه‌ای که این نوع روایتگری را تبدیل به هنری کامل نموده و از تمامی عناصر سازنده نمایش بهرمند است.

    فرهادپور درباره داستان معروف داش آکل و نوع نگاهش به این داستان عنوان کرد: اولین بار ایده اصلی این نمایش توسط مجید رحمتی در سال 90 مطرح شد که داستان داش آکل از زبان طوطی نقل شود. در همان موقع ایده برایم بسیار جذاب بود و سریعاً شروع به کار کردم. حدود سه ماه در کتابخانه ملی مشغول پژوهش پیرامون فرهنگ اجتماعی شیراز و جهان داستان داش آکل صادق هدایت شدم تا به طرح روایت داستان رسیدم و پس از آن در یک دوره دو ساله نوشتن متن به طول انجامید. بعد از اتمام کار دو بار متن را با عنوان‌های «مجلس نقل لوطی شیراز» و «داش آکل» به جشنواره آیینی‌سنتی ارائه کردم که هر دو بار در مرحله بازخوانی رد شد. اما این کم توجهی باعث نشد که آن را کنار بگذارم؛ چون قدم در راهی درست گذاشته بودم و متنی را بر اساس طومارنویسی و شیوه داستان‌گویی ایرانی با استفاده از شگردهای روایی اپیزودیک، تو در تو، گریز داستانی و تغییر زاویه دید با رویکردی جدید و تازه خلق کرده بودم‌. به همین خاطر آنقدر برایم مهم بود که حدود چهار سال صبر کردم  و نهایتاً با پافشاری و صبر توانستم آن را اجرا کنم.

    او در پایان سخنانش در خصوص روایت خود از داستان این نمایش گفت: داستان نمایش در باره داش آکل است که پس از مرگ صمد قوام، امانت‌دار خانه و زندگی او می‌شود. از طرفی دیگر در دنیا هیچ موضوعی به اندازه عشق وسوسه‌گر نیست، و این موضوع را به خوبی در قصه‌های کهن به خصوص داستان شیخ صنعان می‌بینیم. آکل دچار عشق به مرجان دختر صمد قوام می‌شود و باید این شعله عشق را در خود نگه دارد و او را از درون بسوزاند تا رسوای شهر و مردم نشود؛ چرا که او یک لوطی است و باید امانت‌دار باشد نه خیانت‌کار. در حقیقت داش آکل یک لوطی است و لوطی‌گری در فرهنگ اجتماعی ما بسیار نقش مهمی دارد که دارای رفتار، گفتار و کردار مشخص خود است و با فتوت و جوانمردی و پهلوانی پیوند دارد. قدمت این منش به درازای تاریخ است و لوطی‌منشان در دوره‌های مختلف حاکمیت به عنوان یاری‌رسان مردمی در برابر نیروی ستمگر حاکمه با شجاعت و دلیری ایستاده‌اند.

    گفتنی است؛ نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخکامی آکل» به کارگردانی مهدی فرهاد پور و بازی ساناز روشنی و دنیا مستعلمی روایتی متفاوت از قصه مشهور داش آکل لوطی مشهور شیراز و داستان عاشق شدنش و در نهایت مرگ تراژیکی است که برای او رقم خورد . این نمایش مرداد ماه در جشنواره تئاتر آئینی سنتی در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه رفته بود.

     

    گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی

     




    مطالب مرتبط

    چهارشنبه 9 اسفندماه  اتفاق می افتد

افتتاح «برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل»در پلاتو اجرای تئاترشهر
    چهارشنبه 9 اسفندماه اتفاق می افتد

    افتتاح «برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل»در پلاتو اجرای تئاترشهر

    اجرای نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی‌های آکل» جدیدترین اثر نمایشی مهدی فرهادی‌پور با حضور چهره های مطرح و شناخته شده عرصه تئاتر و سینما در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر افتتاح می‌شود.

    |

    رضا کیانیان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران تئاتر

می‌توانید هر فضایی را به صحنۀ تئاتر تبدیل کنید
    رضا کیانیان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران تئاتر

    می‌توانید هر فضایی را به صحنۀ تئاتر تبدیل کنید

    ایران تئاتر:رضا کیانیان بازیگر مطرح تئاتر و سینما در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران تئاتر از امکان‌هایی برای ارائه تئاتر در اقصی نقاط کشور می‌گوید که به اعتقاد او تا کنون نادیده گرفته شده‌اند.

    |

    نگاهی به نمایش «بوف کور» با کارگردانی ناصر حسینی‌مهر

تضاد «بوف کورها با رجاله‌ها» یک مسئله تاریخی و اجتماعی
    نگاهی به نمایش «بوف کور» با کارگردانی ناصر حسینی‌مهر

    تضاد «بوف کورها با رجاله‌ها» یک مسئله تاریخی و اجتماعی

    ایران تئاتر- کاظم هژیرآزاد: وقتی متوجه شدم اجرای صحنه‌ای داستان «بوف کور» صادق هدایت توسط ناصر حسینی‌مهر به زودی اجرا می‌شود، هم خوشحال شدم و هم تعجب کردم. خوشحال شدم که او یک کار ایرانی به صحنه می‌برد (در پنج اثر پیشین که از او دیدم، همه متن‌ها خارجی بودند) و تعجب کردم که چرا ...

    |

    نظرات کاربران