در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

بازگشایی تئاتر شهر، کم فروشی تالارها و صنعان در عشق آباد

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته شاهد بازگشایی تالار اصلی تئاترشهر پس از تعمیرات اساسی در این تالار بودیم .

 همچنین در این هفته به دلیل ناآرامی ها بخش عمده ای از تئاترها به دلیل نداشتن تماشاگر دچار شکست زودهنگام شدند و در خبرها آمد که نمایش صنعان در عشق آباد ترکمنستان اجرا شد. در این هفته اخباری نیز از محمدحسن معجونی، بهنام شرفی، مهتاب نصیری پور، سیاوش تهمورث و مریم معترف منتشر شد. 

رویدادها

بازگشایی تئاتر شهر: طی مراسمی سالن اصلی «تئاتر شهر» بازگشایی و از مراحل بازسازی و نوسازی تجهیزات ماشینری این سالن نیز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه طراحی، نصب و راه اندازی تجهیزات ماشینری تالاراصلی تئاتر شهر عصر روز دوشنبه بیست و هفتم آبان ماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن نمایش، سعید اسدی مدیر تئاترشهر و تعدادی از هنرمندان و اصحاب رسانه افتتاح شد.

در پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماشینری تالار اصلی تئاترشهر تهران که از جمله عملیات‌های استراتژیک وزارت ارشاد در راستای تحقق شعار سال «رونق تولید» بوده است، تئاتر شهر به عنوان کارفرما و شرکت «دورعلی» به عنوان مجری حضور داشته‌اند.

قبل از آغاز مراسم تور بازدید از پشت صحنه تالار اصلی و چگونگی بازسازی و مجهز شدن سیستم ماشینری این تالار برای تعدادی از هنرمندان که اکثر آن‌ها از طراحان صحنه فعال تئاتر ایران از جمله رضا مهدی‌زاده، فریبرز قربان زاده، منوچهر شجاع، امیرحسین دوانی بودند و همچنین اهالی رسانه برگزار شد.

لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تبریک سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را که برای بازگشایی این تالار فرستاده بود، خواند و با اشاره به هزینه‌هایی که در طول چند سال اخیر برای بازسازی مجموعه تئاترشهر شده است، عنوان کرد: ۲۸ میلیارد تومان از ابتدای دولت یازدهم برای بازسازی و نوسازی تئاترشهر هزینه شده است که شامل اصلاحات، زیرسازی، مقاوم سازی و بازسازی این مجموعه می‌شود.

سیدمجتبی حسینی نیز در این مراسم متنی در ارتباط با چگونگی به ثمر رسیدن این پروژه قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: سیل مشتاقان و جمع ارجمند هنرمندان که همواره در سودای اجرایی در تئاترشهر بوده اند در بیشتر اوقات بیش از ظرفیت سازه و ساختار بنا بوده و دغدغه جدی تمامی همکارانِ خدوم و خاص من در جای جای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه در معاونت هنری و چه در معاونت توسعه مدیریت، چه در اداره کل هنرهای نمایشی و چه در دفتر طرح‌های عمرانی همه و همه بر این مستقر است که هم نواقص به درستی شناخته شود، هم اولویت‌های اجرایی تئاتر و هم مولفه‌های ایمنی و خدمات، مایه خوشحالی است که این تامل و تدبیر با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایران در هم آمیخت و نتیجه این حُسن انتخاب و حُسن عملکرد، ان شاء الله مایه مباهات تمام دست اندرکاران بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر و سیستم‌های جدید به کار گرفته شده در آن، چه در صحنه و چه در جایگاه مخاطبان به باور من تعظیمی است به پایگاه هنرمندان گرامی و مخاطبان شریفی که انگیزه تولید و اشتیاق مسئولان هستند.

قطعی اینترنت و اختلال در فروش تئاترها: قطعی و اختلال اینترنت از ۲۵ آبان ۱۳۹۸ به‌طور مستقیم به اقتصاد تئاتر ضربه زده و حیات آن را به‌طور جدی تهدید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از بروز ناآرامی‌های چند روزه در کشور به دلیل افزایش قیمت بنزین، اینترنت قطع و با اختلال سراسری مواجه شد؛ اختلالی که به‌طور مستقیم به اقتصاد تئاتر ضربه زده و حیات آن را به‌طور جدی تهدید کرده است. سایت تیوال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع فروش بلیت تئاتر، از روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در دسترس نبود و سایت‌های دیگر هم با بحران مشابهی مواجه شدند. از سویی دیگر، گیشه سالن‌های خصوصی تئاتر هم برای فروش حضوری بلیت، به دلیل وابستگی مطلق نمایش‌ها به تبلیغات فضای مجازی با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند.

داود نامور (مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو) هم درباره بحران تماشاگر و فروش بلیت در چند روز اخیر به ایلنا می‌گوید: از روز شنبه سایت‌های فروش بلیت بسته شد و تمام تبلیغات تئاتر که به شکل مجازی انجام می‌شد از بین رفت. یادمان باشد دیگر فضای تبلیغات مثل چند سال پیش نیست که گروه‌ها از طریق پیامک یا به شکل دهان به دهان به تبلیغ نمایش‌شان بپردازند؛ چند سال است این تبلیغات به شکل مجازی انجام می‌شود بنابراین با قطعی اینترنت که از روز جمعه اتفاق افتاد، گروه‌ها نه توانسته‌اند تبلیغ کنند و نه ارتباطی با مخاطب بگیرند.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری نوفل‌لوشاتو با اشاره به اینکه در نتیجه این وقایع، چند نمایش در این مجموعه نمایشی دچار شکست در گیشه شده‌اند، یادآور می‌شود: حتی در بعضی از سالن‌ها، کارگردان‌ها نمایش‌هایشان را تعطیل کرده‌اند و گفته‌اند حتی در صورت بازگشت اوضاع به شرایط عادی هم دوباره اجرا نمی‌کنند چون دچار شکست تجاری شدید شده‌اند و نمی‌توانند جبرانش کنند.

نامور با تاکید بر اینکه تاوان افت شدید مخاطب در این سه روز بسیار سنگین بوده است، تاکید می‌کند: نمایشی که تا قبل از این، شبی ۱۰۰ نفر مخاطب داشت الان مخاطبش به ۱۰ نفر رسیده که آن هم فامیل و دوست‌های عوامل اجرایی هستند که با تلفن و هزار خواهش در این ناامنی می‌آیند تا تئاتر ببینند.

مصطفی کوشکی (مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران) هم درباره تاثیر قطعی اینترنت در این چند روز به ایلنا می‌گوید: خوشبختانه نمایش‌های این مجموعه، تا هفته بعد پیش فروش کرده بودند اما چند روز تعطیلی سایت‌ها و امکان خرید بلیت باعث شد تا فروش کلی همین نمایش‌ها برای روزهای آتی به صفر برسد.

کوشکی بسته شدن سایت فروش بلیت را اتفاقی عجیب می‌خواند که می‌تواند تلنگر خوبی هم برای خانواده تئاتر باشد تا «بدانیم همه چیز به اینترنت منتهی می‌شود و هر اتفاقی باعث چنین بحران‌هایی می‌شود» و ادامه می‌دهد: وقتی چنین مشکلی به وجود می‌آید و اینترنت قطع می‌شود، جدای از بلیت‌فروشی، هیچ پایگاه دیگری برای تبلیغات یا حتی اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت تئاتر کشور وجود ندارد.

مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران خاطرنشان می‌کند: فارغ از ابعاد سیاسی و اجتماعی این وقایع، از منظر تئاتری، اتفاقی که افتاده نشان می‌دهد هیچ پایگاه یا تمهیدات گسترده و پیوسته‌ای برای اطلاع‌رسانی در حوزه تئاتر نداریم و این مساله عجیبی است. تئاترها خود را وابسته به فروش اینترنتی بلیت کرده‌اند و تبلیغات‌شان صرفا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی همه اینها ناگهان از دست می‌رود.

صنعان در ترکمنستان: گروه نمایشی «صنعان» با ترکیبی ۱۲ نفره در جشنواره بین‌المللی تئاتر عشق‌آباد شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «صنعان» با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه سال‌جاری در شهر عشق آباد به صحنه رفت.

نمایش «صنعان» با نگاهی آزاد به داستان‌های «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری با نویسندگی و کارگردانی علی اکبر خداشناس تهیه شده و قصه آن مربوط به شیخ صنعان است؛ داستانی که تاریخ مصرف ندارد و از سیر عشق زمینی به عشق آسمانی بشر را در قالب مضامین و مصادیق عینی روایت می‌کند.

خداشناس، این اثر را با پایبندی به اصل داستان «منطق‌الطیر» به رشته تحریر درآورده و در این اثر نمایشی سعی کرده است داستان قدیمی و معروف صنعان را با شیوه‌های اجرایی نو و با ترکیب موسیقی اصیل ایرانی، به مخاطبان هنر تئاتر ارایه دهد.

این کارگردان ایرانی که چندی قبل نمایش خود را با هنرجویانی در شهر مشهد روی صحنه برده بود، این بار با بهره‌مندی از بازیگران حرفه‌ای زادگاه خویش و با اعمال اندکی تغییر در روایت سعی دارد که اثری کاملا ایرانی با ذائقه مخاطب جهانی روی صحنه نمایش ببرد.

علی اکبر خداشناس  دارای دکترای تخصصی کارگردانی تئاتر است و بیش از سی سال تجربه کار در اجراهایی داخلی و خارجی منجمله قزاقستان و گرجستان در کارنامه دارد. وی گروه تئاتر قاصدک را در سال ۱۳۷۱ پایه گذاری کرد که طی سال‌ها تعداد زیادی نمایش را برای صحنه، رادیو و تلوزیون تهیه و تولید کرده است.

این کارگردان مشهدی در سال‌جاری نمایش‌های «توکا» را بر اساس داستانی از نیما یوشیج و نمایش «ازدواج مبارک» را با محوریت احیای نمایش‌های سنتی ایرانی در مشهد به صحنه برده است.

یادمان ها

یادمانی برگزار نشده است.

چهره ها

حسن معجونی: حسن معجونی در نمایش «اختراع والس» به کارگردانی سارا افشار به ایفای نقش می‌پردازد.

حسن معجونی کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و سرپرست گروه تئاتر لیو قرار است با نمایش اختراع والس به کارگردانی سارا افشار در مقام بازیگر به ایفای نقش بپردازد. از نیمه اول آذرماه در پردیس تئاتر شهزراد به صحنه می‌رود.

معجونی طی حدود ۳ دهه حضور درخشان خود در عرصه بازیگری تئاتر در کارنامه کاری خود بازی در نمایش‌های متعددی از جمله عروسی خون، یادگار سال‌های شن و در مصر برف نمی‌بارد به کارگردانی علی رفیعی، روز رستاخیز و دیر راهبان به کارگردانی فرهاد مهندس‌پور، منهای دو به کارگردانی زنده‌یاد داود رشیدی، ایوانف، در میان ابرها و سالگشتگی به کارگردانی امیررضا کوهستانی را ثبت کرده است.

وی همچنین در فیلم‌هایی چون از رئیس جمهور پاداش نگیرید، خیابان‌های آرام و ما همه با هم هستیم به کارگردانی کمال تبریزی، اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی، برف روی کاج‌ها به کارگردانی پیمان معادی و کنعان و خوک به کارگردانی مانی حقیقی به ایفای نقش پرداخته است.

سارا افشار نیز پیش از این نمایش‌ صندلی‌ها و married in a white dress, buried in a white shroud را در مقام کارگردان در سال ۲۰۱۸ در کشور استرالیا به صحنه برده است.

وی همچنین در نمایش‌های راهزنان به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی، باغ آلبالو به کارگردانی حسن معجونی، دیده‌بانان به کارگردانی محمدرضا خاکی، خانه برناردا آلبا به کارگردانی علی‌اکبر علیزاد و اسم به کارگردانی لیلی رشیدی به ایفای نقش پرداخته است.

بهنام شرفی: نمایش «بوی گند دهن خانم مارکز» که به دلیل شکستگی پای بهنام شرفی دو روز متوقف شده بود از دوشنبه، 27 آبان با حضور این بازیگر از سر گرفته ‌شد.

به گزارش ایسنا، «بوی گند دهن خانم مارکز» به کارگردانی فرید قادرپناه از 28 مهرماه در تماشاخانه سپند روی صحنه رفت ولی اجرای روز جمعه و یکشنبه (24 و 26 آبان‌ماه) به دلیل شکستن پای بهنام شرفی بازیگر این نمایش سر صحنه یک فیلم سینمایی متوقف شد.

بهنام شرفی، کاوه مرحمتی، آزاده مشعشعی، امین جلالی و مینا زرنانی بازیگران تازه‌ترین تولید گروه تئاتر ریگولیتو هستند و قادرپناه که خود نویسندگی این نمایشنامه را به عهده داشته در خلاصه داستانش نوشته:« پترسون که نویسنده مطرحی در شهر است در شصت و چند سالگی به دلیل نامعلوم دیوانه می‌شود و خانه را ترک می کند، الان هفت سال رفتن پترسون می‌گذرد.»

اجرای این نمایش تا پنجم آذرماه تمدید شده است.

مهتاب نصیری پور: مهتاب نصیرپور قرار است به زودی مجموعه کارگاه های بازیگری را در شهرهای مختلف استان مازندران برگزار کند.

به گزارش مهر، مهتاب نصیرپور از بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون طی روزهای آینده مجموعه کارگاه های بازیگری را در شهرهای مختلف استان مازندران برگزار خواهد کرد.

این کارگاه های آموزشی بنا به درخواست تعدادی از دوستداران هنر بازیگری که امکان عزیمت به تهران جهت حضور در کارگاه های آموزشی بازیگری را ندارند، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و همراهی هما علی نژاد برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.

برای برگزاری هریک از این کارگاه های آموزشی که از نیمه اول دی آغاز می شود سه روز طراحی و برنامه ریزی شده است. این کارگاه ها در شهرهای نور، بابل، محمودآباد و تعدادی دیگر از شهرها میزبان علاقه مندان حوزه بازیگری است.

مهتاب نصیرپور از جمله هنرمندانی است که علاوه بر حضور در آثار نمایشی و فیلم های سینمایی در سال های گذشته کارگاه های آموزشی مختلفی را در حوزه های بازیگری و کارگردانی برگزار کرده است.

سیاوس طهمورث: سیاوش طهمورث کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون قصد دارد در نیمه اول سال ۹۹ نمایش «مولانا» را در تالار وحدت روی صحنه ببرد.

سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان تئاتر درباره برنامه‌ریزی خود برای اجرای اثری جدید در مقام کارگردان، به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم در جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر، نمایش «مولانا» را روی صحنه ببرم. حدود ۱۷ سال پیش طرحی را بر اساس زندگی مولانا مدنظر داشتم که چند بار برای تولید و اجرای آن اقدام کردم که به سرانجام نرسید و حالا قصد دارم این اثر را روی صحنه ببرم.

طهمورث درباره نوع نگاهی که به مولانا در این اثر نمایشی دارد، توضیح داد: در این اثر قرار است مخاطب در ابتدا با مولانا آشنا شود و بعد از آن وارد برخورد مولانا با شمس تبریزی می‌شویم.

این هنرمند تئاتر درباره وضعیت نگارش نمایشنامه «مولانا»، افزود: طرح این اثر را با ۲ مولانا شناس و یک دکترای ادبیات فارسی در میان گذاشته‌ام و کار نگارش متن در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه نمایش «مولانا» دارای تعداد بازیگر بالایی است، بیان کرد: در اجرای این نمایش یک خواننده معتبر حضور خواهد داشت و یک آهنگساز شناخته شده نیز سمفونی این نمایش را خواهد ساخت.

مریم معترف: کارگردان «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» این نمایش را که با استفاده از عروسک‌های حیوانات ساخته شده از مواد دور ریختنی پلاستیکی و بازیافتی روی صحنه می‌رود، درباره آموزش زندگی مسالمت‌آمیز کنار هم به کودکان دانست.

به گزارش ایلنا، «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» به کارگردانی مریم معترف روایتگر داستان حضرت نوح(ع) و فرمان خداوند برای ساختن کشتی و سوار کردن جفت‌های مختلف حیوانات در آن، ماجراها و اتفاقاتی که بین حیوانات در کشتی و تحت تأثیر شیطنت‌های شیطان رخ داده، نگارش کتیبه قانون زندگی در کنار هم از سوی‌ حضرت نوح و در نهایت رسیدن به خشکی بوده و روایت داستان همراه با نصب پرده نقالی مربوط به داستان کشتی حضرت نوح است.

کارگردان نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» درباره اهمیت آموزشی تئاتر کودک و نوجوان گفت: من فکر می‌کنم اگر در مقام والدین، بچه‌تان را نصیحت کرده و برایش باید و نباید کنید، ممکن است به حرف‌تان گوش نکند، اما تئاتر می‌تواند به خوبی تاثیر آموزشی داشته باشد.

کارگردان نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» یادآور شد: چندی پیش که نمایش «قصه‌های من و تو و رستم و شاهنامه» را با عروسک‌های بازیافتی روی صحنه برده بودم، بعد از اتمام اجرا بچه‌ها با ذوق به پدر و مادرهایشان می‌گفتند زودتر برویم خانه تا با بطری عروسک بسازیم. یعنی بدون شعار و اجبار، ناخودآگاه بچه به مساله محیط زیست علاقه‌مند می‌شد.

معترف با تاکید بر اینکه تئاتر صد در صد در آموزش بچه‌ها تاثیرگذار است، گفت: معتقدم آنچه می‌خواهیم به کودکان آموزش دهیم را می‌توانیم از طریق نمایش و به شکلی غیرمستقیم به آنها یاد دهیم.

او با اشاره به اینکه این نمایش برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است، یادآور شد: نمایش با برقراری ارتباط میان گروه بازیگران و مخاطبان کودک شکل می‌گیرد.

نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» با بازی میثم یوسفی، مجتبی گوهرخای، علی بیک‌محمدی، منا شمس‌الدینی، شهرام نجاتی و مسعود پورجمشید به شیوه نمایش‌های ایرانی و با استفاده از تکنیک‌های نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه اجرا می‌شود. این نمایش هر شب ساعت ۱۹ در تالار گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله به صحنه می‌رود.

تیترها

1. «برگشتن» تمدید شد

2. پوستر «دست‌های آلوده» رونمایی شد/تلفیقی از گذشته و حال در یک متن تاریخی

3. انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش

4. تیزر «پروفسورها» منتشر شد

5. «سفر خسرو به مسکو» تحت‌تأثیر اختلال اینترنت

6. اجرای کمدی «لباس جدید پادشاه» در سنگلج

7. علاقه‌مندان به تئاتر برای خرید بلیت به گیشه مراجعه کنند

 

 

 

 




نظرات کاربران