در حال بارگذاری ...
یادداشت مصطفی مختاباد بر نمایش جمعه‌کُشی

جمعه‌کُشی یک اثر از شکوهِ یک خلاقیتِ اصیل است

ایران تئاتر_دکتر مصطفی مختاباد:در جمعه‌کُشی در میدانی که خلج در این سن و سال، با همه‌ی توان و خلاقیت و حسِ خوبِ یک متن، حتی بازی‌ای یک‌دست و زیبا را خلق می‌کند، این حرکت، ستایش‌آمیز و غرورآفرین است.

دکتر گیاه‌چی عزیز، با درود و دست‌مریزاد برای پایمردی ارزشمندی که برای استاد اسماعیل خلج و حضورش با "جمعه‌کُشی" در قامتِ نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر در صحنه‌ی خاک‌گرفته‌ی سنگلج، در روزهای خزانی تئاترِ ایران به‌خرج دادید، بی‌شک در تاریخِ تئاتر ایران، این نقشِ شما به‌یادگار خواهد ماند، چون توانستید یکی از ماندگارترین هنرمندانِ صحنه‌یِ تئاترِ ما را در این وانفسا، چه زیبا و با اثرگذاریِ چشم‌نواز و به‌یادماندنی در دیده‌ها و نگاه‌ها، پدیدار نمائید.

همه می‌دانیم کارِ صحنه‌ای اصیل و جدی، به‌تعبیرِ استاد خسرو حکیم‌رابط در شرایطی که تئاتر ایران، تبدیل به "بازارِ سید اسماعیل" گردید، بازاری که در آن، از دندانِ مصنوعی تا تاجِ شاهی، نمایش داده می‌شود و حتی به‌فروش می‌رسد، کاری کارستان است.

در جمعه‌کُشی در میدانی که خلج در این سن و سال، با همه‌ی توان و خلاقیت و حسِ خوبِ یک متن، حتی بازی‌ای یک‌دست و زیبا را خلق می‌کند، این حرکت، ستایش‌آمیز و غرورآفرین است.

به‌واقع جمعه‌کُشی نشان‌گرِ یک اثر از شکوهِ یک خلاقیتِ اصیل و باورپذیر است که با همت و نگاهی به‌گونه‌ای تجربی، به خلاقیتِ نابِ بومی و ایرانی، دست یافته است. البته اگرچه غبطه بر جان می‌آورد که چرا چنین ترنمی کم‌تر در صحنه‌ی تئاترِ امروزِ ایران، باریدن دارد، ولی می‌توان باز به تعبیرِ ابتهاجِ بزرگ اندیشید: "زندگی زیباست ای زیباپسند، زنده‌اندیشان به زیبایی رسند".

حقیقت آن‌که هنوز در صحنه‌ی تئاترِ ایران، با حضورآثار و خلاقیتی از جنس و جمعِ جمعه‌کُشی، می‌توان امید داشت که زیبایی در صحنه‌ی تئاترِ کشور، با حضورِ نمایش‌نامه‌نویسان، کارگردانان و مهم‌تر از همه، تهیه‌کنندگان، فهیمی چون گیاه‌چی، به‌زیبایی به منصه‌ی ظهور برسد.

مصطفی مختاباد

24 آبان 1398

تالار سنگلج

اجرای پایانی "جمعه‌کُشی"  




نظرات کاربران