در حال بارگذاری ...
نگاهی به چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین

«روایت راهیان» چگونه گذشت؟

همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» برای چهارمین سال متوالی با حضور گسترده هنرمندان و با برنامه‌های مستحکم‌تر از دوره‌های گذشته، اربعین امسال بار دیگر میزبان زائران کربلای حسینی شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین هم‌زمان با برپایی پیاده‌روی اربعین در مرز ایران با عراق و مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد. در این همایش که طی روزهای 18 لغایت 25 مهرماه 1398 در دو بخش ایران و عراق برگزار شد، بیش از 20 گروه نمایشی از 11 استان کشور شامل استان‌های خوزستان، گلستان، تهران، اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، فارس، آذربایجان‌شرقی، کهگیلویه‌ و بویراحمد، یزد و خراسان رضوی به‌عنوان نذر فرهنگی خود شرکت کردند.
اگر بخواهیم سهم و مشارکت هر استان به میزان تعداد گروه‌های شرکت‌کننده آن‌ها در برپایی این همایش را بدانیم احتمالا استان خوزستان پیشتاز آن‌ها باشد. چرا که حوزه هنری خوزستان مدیریت اجرایی همایش امسال را برعهده داشت و از طرفی با توجه به بیشترین حضور هموطنان عرب کشورمان در این استان ضمن اهمیت زبان عربی برای اجرا در مسیر پیاده‌روی اربعین سهم بیشتری در این نذر فرهنگی داشته باشد. به این ترتیب پس از بررسی‌های انجام شده از جدول اجراها و برنامه‌ریزی‌های این همایش شاهد حضور 5 گروه نمایشی از استان خوزستان هستیم. این گروه‌های نمایشی را «آهات الحزن» به سرپرستی حسن سواری از اهواز، گروه سنج و دمام «اباالفضل العباس» به سرپرستی رضا نواصر از اهواز، گروه نمایش «شمایل» به سرپرستی هادی ال جرف از سوسنگرد، گروه نمایش «حیدر کرار» به سرپرستی جنان ساعدی از اهواز و گروه نمایش «منتظرین فرج» به سرپرستی میلاد دریس از اهواز تشکیل می‌دهند.
همچنین استان تهران یکی دیگر از استان‌هایی است که با گروه‌های نمایشی خود حضور پر رنگی در چهارمین همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین داشت. تهران با 5 گروه نمایشی شامل گروه نمایش «حضرت رقیه» به سرپرستی حمید ابراهیمی، گروه سنج و دمام «بیت‌الزهرا» به سرپرستی مصطفی آقا بیگی، نقالی و پرده‌خوانی مرشد رسول میرزاعلی، نقالی و پرده‌خوانی مرشد ابوالفضل ورمزیار و اجراهای شروه خوانی، نقالی، مداحی و مقتل‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی سهم قابل توجهی از گروه‌های نمایشی حاضر در همایش اربعین امسال را به خود اختصاص داد.
 اما استان کرمانشاه هم همانند خوزستان و تهران به شکل جدی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین را پی‌گیری کرد و با 5 گروه نقش مهمی را در برپایی این رویداد فرهنگی و هنری ایفا کرد. گروه‌های شرکت‌کننده کرمانشاهی در همایش را گروه نمایش «نوای نینوا» به سرپرستی علی زیستی از کرمانشاه، گروه نمایش «وصیت» به سرپرستی سعید نوروزی از کرمانشاه، گروه نمایش «کلهر» به سرپرستی سعید نوروزی از کرمانشاه، گروه نمایش «باران» به سرپرستی سعید ذبیحی از کرمانشاه و گروه نمایش «عاشوراییان» به سرپرستی محمدرضا عظیمی‌فشی از کرمانشاه تشکیل دادند.
از دیگر استان‌های شرکت‌کننده در همایش می‌توان به استان‌های گلستان با 2 گروه متشکل از گروه نمایش «هل من معین» به سرپرستی ابوالفضل ابوکوچکی از گلستان و گروه نمایش «هدف‌های روشن» به سرپرستی فاطمه احمدی از گلستان، آذربایجان شرقی با 2 گروه متشکل از گروه نمایش «موس بن جعفر» به سرپرستی عیسی قربان پور و اجرای نقالی و پرده‌خوانی مرشد علی مداحی از تبریز، شیراز با 2 گروه متشکل از گروه نمایش «سفیر» به سرپرستی علیرضا حیدرپورفرد از شیراز و اجرای نقالی علیرضا حیدرپورفرد از شیراز، خراسان رضوی با گروه نمایش «سفیر» به سرپرستی مصطفی عنایت پور از سبزوار، کهگیلویه و بویراحمد با گروه نمایش «جوانان بنی‌هاشم» به سرپرستی داوود پارسا از گچساران، کرمان با گروه نمایش «فاطمیه» به سرپرستی محمد حسین سلجوقی از کرمان، استان مرکزی با گروه نمایش «ائمه اطهار» به سرپرستی اسماعیل مجللی از اراک، اصفهان با گروه نمایش «شیرین‌تر از عسل» به سرپرستی هیام احمدی از اصفهان و یزد با اجرای نقالی و پرده‌خوانی سید علی موسوی اشاره کرد.
190 هنرمند در قالب‌های تعزیه، پرده‌خوانی، نقالی، موکبی، خیابانی، مقتل‌خوانی، شروه‌خوانی و نمایش عروسکی چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین را در دو بخش اجرا در ایران و اجرا در عراق همراهی و برپا کردند.
در بخش عراق، همایش «روایت راهیان» کار خود را با اجرا در شهر مقدس نجف به مدت 3 روز در چند مکان مختلف این شهر شامل صحن حضرت زهرا سلام الله علیها، مرقد صافی صفای یمانی، پشت بام حرم مطهر امیرالمومنین علیه السلام، موکب شهدای مدافع حرم لنگرود، موکب شهدای مدافع حرم همدان و نیز در شارع الرسول موکب حضرت رقیه آغاز کرد. همچنین اجراهای همایش در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا به مدت 3 روز در موکب‌های عمود 161، 181، 336، 442، 707، 975، 1392 برگزار شد. گفتنی است گروه‌های شرکت‌کننده این همایش در کربلای معلی نیز به مدت 1 روز در موکب قاسم بن الحسن (سادات طباطبایی)، موکب ابوفاطمه، باب القبله، بین‌الحرمین و همچنین سرداب حرم مطهر امام حسین علیه السلام به اجرای تعزیه و نقالی پرداختند. به این ترتیب و در مجموع 156 نمایش و اثر نمایشی طی 7 روز برگزاری همایش در بخش عراق اجرا شد.
همایش «روایت راهیان» در بخش ایران نیز طی روزهای 21 تا 25 مهرماه در مرزهای چذابه؛ شلمچه و خسروی برپا شد که در این بخش هر یک از گروه‌های نمایشی 6 مرتبه اثر خود را برای مخاطبان اجرا کردند.
گفتنی است، چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین هم‌زمان با برپایی پیاده‌روی اربعین در مرز ایران با عراق و مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران