در حال بارگذاری ...
مهسا باقری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

تک تک اکت هایم را مثل یک فریم عکس نگاه می کنم

ایران‌تئاتر: در مناسبات پیچیده و چند لایه اجتماعی و خانوادگی این روزهای جامعه معمولا زنان قربانی می شوند و چنین رویکردی در نمایش پارتی از جانب آرش عباسی به مخاطب عرضه می‌شود. نگین شخصیتی است که مهسا باقری درست و رئالیستی آن را بازی می کند نیز یک قربانی در مناسبات زندگی زناشوئی محسوب می شود.

مهسا باقری جزء بازیگران نسل جوانی است که همزمان در سینما، تلویزیون و تئاتر حضور موفقی دارند. باقری در تئاتر با بزرگانی نظیر اکبر زنجانپور و دکتر عی رفیعی و کارگردان های صاحب سبکی نظیر رضا ثروتی همکاری داشته است. اولین حضور تاثیر گذار باقری در بازیگری سینما در فیلم لاتاری مهدویان شکل گرفت و در تلویزیون در قالب نقش یک دختر روستایی در سریال علی البدل به وجود آمد. آسپرین به کارگردانی فرهاد نجفی، سریال گاهی به پشت سر نگاه کن مازیار میری، فیلم تلویزیونی پچ پچه های شهر علیرضا امینی، نمایش خاطرات و کابوس های جامه دار از زندگی و  قتل میرزا تقی خان فراهانی علی رفیعی، نمایش ازدواج های مرده علیرضا وحدی، نمایش باغ آلبالو اکبر زنجان پور و نمایش فهرست رضا ثروتی از جمله کارهای موفق کارنامه بازیگری باقری هستند.نمایش پارتی به بررسی ناگفته‌های یک جمع دوستانه قدیمی پرداخته می‌شود و اینکه دروغ و پنهانکاری چگونه دوستی‌های عمیق را متزلزل می‌کند. این نمایش در آبان و آذر در ساعت ۲۰ در سالن سایه روی صحنه است.با مهسا باقری درباره بازیش در نمایش پارتی گفت وگویی انجام داده ایم.

 

علی رغم اینکه سالها است در سینما و تلویزیون با کارگردان های بزرگی مثل محمد حسین مهدویان و سیروس مقدم همکاری کرده اید؛ اما در تئاتر در همکاری با بزرگانی نظیر دکتر رفیعی و اکبر زنجانپور به دست آوردهای بهتری رسیده اید. در حال حاضر بازی در تئاتر برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

بازی در تئاتر به من حس و حال خوبی می دهد و نقش های موفق زیادی بازی کرده ام. در سینما و تلویزیون اوضاع فرق می کند و چند سالی به صرف تجربه اندوزی پیشنهادات را قبول می کردم و تلاش می کردم توانایی های خودم  را محک بزنم. اما فیلم لاتاری و نقشم در آن را خیلی دوست دارم و فیلم موفقی هم در ارتباط با مخاطب بود. در حال حاضر بیشتر پیشنهادات تئاتری را رد می کنم.

 

به چه دلیل پیشنهاد بازی در تئاتر را رد می کنید؟

من به این قضیه بر خلاف برخی از همکارانم اعتقاد ندارم که چون این کار تئاتر است؛ باید از گرفتن دستمزد مناسب صرف نظر کنیم. همه ما در یک پروسه چند ماهه برای حضور در تئاتر زحمت می کشیم و ممر درآمد ما همین بازیگری است. در مواردی جدا از بحث مالی چند ماهی تمرین می کنیم و بنا به دلائل غیر منطقی نمایش نمی تواند اجرای عمومی داشته باشد و زحمات همه اعضا گروه به هدر رفته است. مشکلات سالن و ده‌ها بحث دیگر باعث می شود با احتیاط پیشنهادات بازی در تئاتر را قبول کنم.

 

نگین نمایش پارتی با توجه به جنس شخصیتش به هرحال این جذابیت را برای شما داشت که علی رغم سختی های بازی در تئاتر آن را بازی کنید؟

بله کارهای قبلی آرش عباسی را دیده بودم و نمایش آنا کارینای او را دوست داشتم. بعد از ارائه پیشنهاد بازی در پارتی تمایلم را برای بازی ابراز کردم و نکته خوب ماجرا نزدیک بودن تفکرات من و کارگردان به هم بود و این کار من را راحت تر می کرد. در روز اولی که برای صحبت درباره نمایش رفتیم از آرش عباسی پرسیدم که من را برای بازی در کدام نقش مد نظر دارد و عباسی گفت فعلا به هیچ شخصیتی فکر نکن و روی متن متمرکز باش. به شخصه از میان سه شخصیت نمایش به نگین و لیلی علاقه بیشتری داشتم. شخصیت ندا را به این دلیل دوست نداشتم که قبلا نقش دختران شیطان را زیاد بازی کرده بودم.

 

نکته مهم در نمایش پارتی نگاه جانبدارانه کارگردان نسبت به شخصیت های زنان است و آنها را قربانی نشان می دهد. این مسئله چقدر برایتان دارای اهمیت بود؟

درباره نقش نگین باید این را اضافه کنم که من به عنوان یک چالش بازیگری به آن نگاه می کنم و نگین در عین اهل شوخ و شنگ بودنش زن مظلومی است و به نظرم نگاه نویسنده و کارگردان به مسائل زنان مطنقی و درست است.

 

آیا برای ایفای این نوع نقش های رئالیستی دنبال مابه ازا بیرونی هم می گردید؟

نکته مهم این بود که در تئاتر تا به حال نقش رئالیستی بازی نکرده بودم و اغلب اجراهایم در سالن های قاب صحنه ای مثل تالار وحدت بوده و تجربه بازی در سالن های بلک بکسی را نداشتم. در مورد مابه ازا داشتن نگین هم در جامعه نمونه های زیادی داریم و همه ما در زندگی با این نوع آدم ها برخورد داشته ایم.

 

آیا بازی در سالن های بلک باکسی با بازی در سالن های قاب صحنه تفاوت های زیادی دارد؟

در بلک باکس نسبت به بازی در سالن قاب صحنه حجم بازی تفاوت زیادی دارد. نوع صدا و بلندی آن حتما در سالن قاب صحنه با توجه به فاصله زیاد سن با تماشاگر باید بالا و زیاد باشد. نمی شود انتظار داشت بازی بیرونی تری که در تالار وحدت برای دیدن شدن بهتر فیزیکم انجام می دهم در سالن سایه تئاتر شهر هم آن را انجام بدهم. همه نکات و آموزه هایی که در تئاتر به خصوص از دکتر رفیعی و رضا ثروتی آموخته ام، به من کمک کرده تا بهتر بتوانم در صحنه جلوی تماشاگر بازی کنم. من از این بزرگان یاد گرفتم که بازی خودم را از بیرون ببینم و تک تک اکت هایم را مثل یک فریم عکس نگاه می کنم و این نکته عین جمله ای است که دکتر رفیعی در تمرین ها به ما می گفت. البته این کار بسیار ذهنی است و به تجزیه و تحلیل و تصویر سازی نقش در ذهن بازیگر کمک بسیاری می کند و در کنارش اندازه و متر درست بازی را هم در اختیار بازیگر قرار می دهد.

 

ریشه اصلی عدم رو راستی و عدم صداقت بین زوج های جوان در شرایط فعلی بسته به چه عواملی است؟

شریط جامعه روی موقعیت و کنش آدم ها تاثیر دارد و موقعیت های زندگی در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است و به نظرم ریشه اصلی این تلاطم ها در زندگی ها عدم راستگویی و صداقت است. اگر آدم ها خیلی شفاف حقیقت را بیان کنند به طور حتم زندگی بهتری خواهند داشت.

 

البته با توجه به شرایط موجود راستگویی تاوان های زیادی هم در پی خواهد داشت؟

مطمئن باشید ماه پشت ابر باقی نمی ماند و هر دروغی روزی برملا می شود و آن موقع شرایط بدتر می شود و رابطه ها به سمت تردید و سوظن پیش می رود.

 

آیا رابطه علی و نگین از ابتدا عاشقانه بوده است؟

نگین به علی علاقه دارد و البته در بطن نمایش خیلی به وضوح و شفاف این علاقه دیده نمی شود. نگین در انتهای نمایش به سمت علی می رود و بنابراین هنوز علاقه ای به او دارد. اما علی اینگونه نیست و بعد از یک شکست رابطه عاطفی با نگین ازدواج کرده است.

 

گفت  و گو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران