در حال بارگذاری ...
پیشنهادهای هفته 21

کد 13، خاک و تاج، و دریاچه قو

ایران تئاتر- رضا آشفته: پیشنهاد می کنیم این هفته به جای یک نمایش، یکباره سه نمایش را در این روزهای پیش روی ببینید و برای این منظور سه نمایش نسبتا متفاوت را برایتان در نظر گرفته ایم.

اولی نمایش کد 13 کار سوگل جعفری که در نوفل لوشاتو ساعت 18، دومی خاک و تاج کار زهرا صبری که ساعت 18 در تالار قشقایی، و سومی دریاچه قو کار رضا صابری هست که ساعت 21 در تالار ایرانشهر دارند اجرا می شوند.

 

کد ۱۳

اگر علاقه مند به نمایش های اجتماعی هستید و می خواهید با یادآوری دوران دبیرستان حال خوشی پیدا کنید، حتما دیدن نمایش کد 13 را در برنامه هفتگی تان قرار دهید و این نمایش می تواند هم حالتان را خوش کند و هم دلگیری ها و شاید اندوهی را هم به دنبال داشته باشد. به هر روی می دانیم که بررسی مسائل اجتماعی همیشه هم خوشایند دلتان نخواهد بود چون برخوردهای دختران دبیرستانی و مواجهه شان با مسائلی چون مصرف مواد توهم زا، طلاق و جدایی والدین، ازدواج زودهنگام یا ازدواج با مردان مسن، روابط اجتماعی و بلوغ جنسی و مشکلات خاص این دوران و دزدی در دبیرستان و از دبیرستان دزدی کردن و مسائل ریز و درشت دیگر این متن را جدی و قابل دیده شدن می کند و این یک نیاز و ضرورت است که هر یک از ما به گونه ای احساسش می کنیم.

کد 13 را یک نویسندۀ جوان گرگانی به نام عماد رجبلو نوشته که گویا خودش هم آنرا این روزها در همین شهر دارد اجرا می کند و کارگردانش در تهران، سوگل جعفری هست که در نخستین تجربۀ کارگردانی اش بسیار هم توانمند می نماید و باید منتظر حضور پر رنگ تر این کارگردان در کارهای آینده اش باشیم. او پیش از این، دو فیلم کوتاه با محتوای نقد اجتماعی کار کرده است و این بار نیز در تئاتر یا چنین رویکردی ما را متوجه نوع نگاه خاصش می کند و البته در کنار خود میثاق زارع بازیگر را به عنوان مشاور و دراماتورژ قرار داده که در نهایت از بازیگرانی که هنوز شناخته شده نیستند اما هر یک به نوعی با توانمندی خاص در کنار هم قرار بگیرند و در نهایت به شیوه گروهی بتوانند نقش ها و بازی ها را طوری پیش ببرند که در یک دبیرستان شاهد اتفاقات قابل بررسی باشیم. خاطراتی که سویه های تند و تیزی به خود می گیرد اما همه چیز خیلی مهار شده در وضعیتی قابل استناد و به شیوه پایان باز و با طرح پرسش در اختیار مخاطبانش قرار می گیرد.

بازیگران به ترتیب حروف الفبا: زهرا آقاپور، پروا آقاجانی، نسا توافق، مارال جمال پناه، انیس صنیعی، پژند سلیمانی، الهه فرازمند، مهناز مهدی زاده

خلاصه: دختر‌ها به صف می‌شوند. پچ‌پچه می‌کنند، می‌خندند، آن‌ها خبر ندارند آن روز برای آن‌ها مثل همیشه نخواهد بود.

خاک و تاج

«خاک و تاج» نگاه و رویکرد عارفانه به دو نمایشنامه قدرتمند و درباره شکل گیری و سمت و سو یافتن قدرت از شکسپیر را در هم ادغام می کند و البته با ساختاری فرم گرایانه بر آن هست که مخاطبلنش را با یک اندیشه ورزی بدون سمت و سویه دادن های رایج رها کند به حال خودشان که درباره قدرت فقط بیاندیشد و اگر چنین چیزی حالتان را خوب می کند پس اگر به عنوان یک اثر نمایشی مورد علاقه در برنامه هفتگی تان قرار بگیرد؛ حتما نه ضرر می کنید و نه با حال زار تالار را ترک می کنید.

«خاک و تاج» برگرفته از نمایشنامه‌های «هملت» و «مکبث» از بزرگترین آثار ویلیام شکسپیر است. نگاهی که در این اثر به نمایشنامه بزرگ شکسپیر دارند، خیانت و دروغ است؛ دروغ به عنوان سرآغاز تمامی مشکلات.

زهرا صبری از ۳۰ آبان نمایش «خاک و تاج» را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است. نمایش «خاک و تاج» را که اثری با شیوه عروسک کاغذی است، او برای اولین بار سال ۹۷ در جشنواره عروسکی کاغذی شارل ویل مزیه اجرا کرد. طی ۳ اجرایی که داشت، دبیر جشنواره تئاتر عروسکی شارل ویل مزیه کار را دید و از آنها برای حضور در جشنواره دوسالانه شار ویل مزیه که بزرگترین جشنواره‌ تئاتر عروسکی در جهان است، دعوت کرد.

نمایش «خاک و تاج» با طراحی و کارگردانی زهرا صبری جدیدترین اثر گروه تئاتری «یاس تمام» است که از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۳۰ آبان اجرای عمومی خود را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.

این اثر نمایشی توسط گیتی صفرزاده نوشته شده، پیش از این در فستیوال‌های بین المللی کشورهای فرانسه و روسیه به صحنه رفته است.

سعید ابک و فهیمه باروتچی بازیگران «تاج و تخت»، حداد حیدری آهنگساز، علی کوزه گر طراح نور، رفعت هاشمی سی سخت و مرضیه سرمشقی طراح و سازنده عروسک، گلچهر دامغانی راوی، هایده حسین زاده دستیار اجرا، مهدی آشنا و ارغوان عرب سرخی عکاس، علی ذاکری و آهو قدس مدیران صحنه و محسن ولیحی طراح پوستر و بروشور این اثر نمایشی هستند.

دریاچه قو

اگر به نمایش های موزیکال توجه نشان می دهید، و دلتان می خواهد که یک برداشت نمایشی از یک باله بسیار مهم روسیه را تماشا کنید، فرصتی خوبی است که نمایش دریاچه قوی رضا صابری را در این هفته پیش روی تماشا کنید.

دریاچه قو، نمایشی افسانه وار است که در حالتی شاعرانه و رمانتیک اجرا می شود. در آن به زندگی شاهزاده ای پرداخته شده که در سن ازدواج و دنبال عشق یابی است. دریاچه قو از مشهورترین و پرنمایش ترین باله های جهان است. پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگ ساز روسی، این باله را در سال ۱۸۷۶ نوشت و یک سال بعد، در سال ۱۸۷۷، برای اولین بار اجرا شد. چایکوفسکی از آهنگ سازان برجسته باله است و باله های زیبای خفته و فندق شکن از دیگر آثار اوست. باله «دریاچه قو» نخستین بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بولشوی مسکو روی صحنه رفت. امروزه این نمایش یکی از شناخته شده ترین نمایش ها در ستایش عشق و زیبایی محسوب می شود.

رضا صابری یک بار دیگر با اجرای دریاچه قو ثابت می کند همچنان دوست دارد در صحنه باشد و از آن باله با یک دراماتورژی امروزی تر، نمایشی تنظیم کرده است که به صورت صحنه ای و تلفیق با حرکات موزون اجرا شود. دریاچه قو حرف روز نیست؛ اما عشق امری مقدس و درونی است که در دنیای امروز و در این هولناک شدن روابط، افراد بیشتری دنبالش می گردند و چه چیزی بهتر از اینکه آثار قدیمی تر با یک رتوش و بازنگری به صحنه آورده شوند. می دانیم رضا صابری از بزرگان تئاتر مشهد است و حضور دوباره او در این شهر نیز باعث رونق تئاتر خواهد بود. او هم با آسودگی خاطر می تواند در فضایی که ایجاد شده است، تولیدات درخوری آماده و حتی به تهران و دیگر شهرها ببرد. بنابراین اگر این فرصت در اتیارش قرار گرفته که دریاچه قو را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کند، برای مخاطبان تهران هم فرصتی است که باید از آن استقبال کنند.

روزگاری برای او اجرای تئاتر در مشهد سخت بود؛ چون هیچ امکان و بازیگری در مناسبات معقول برای اجراهایش یافت نمی شد؛ اما حالا مشهد هم تئاترشهر دارد و هم در بخش خصوصی چند تئاتر ایجاد شده و هم مردم برای دیدن آن، وقت و پولشان را هزینه می کنند.

رضا صابری که سال گذشته با نمایش «دریاچه قو» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت با کسب ۱۰ نامزدی و دریافت ۸ جایزه اصلی جشنواره توانست برگزیده این دوره از جشنواره لقب بگیرد. این نمایش برنده تندیس بهترین کارگردانی، بهترین آهنگسازی، بهترین بازیگری زن و بهترین طراحی حرکت و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی صدا و بهترین طراحی نور شد و در ۲ بخش نویسندگی و طراحی لباس نیز کاندیدای دریافت جایزه بود.

بازیگران: مهران امام‌بخش، مارال فرجاد، ستایش رجایی‌نیا، مجتبی شفیعی، عاطفه پوربهرام، محبوبه سلطانی، عارفه معماریان
با همراهی: مهرانا ابوالقاسمی، دل‌آرا ادراکی، عارفه باشی، کمند بخشی‌زاده، نیلوفر بهشتی، هانیه خسروانی، مهدیه رمضان‌پور، سارا رضایی، پگاه زرقامی، مونا فلاح، ساغر قاسمی، ثنا عباس‌پور، سپیده غلامی، سارا کرمی، سحر منصوری، زرین همتیان.




نظرات کاربران