در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از برنامه نمایش ها در سالن های دولتی

23 نمایش در آخرین روزهای پائیز

ایران تئاتر: در نهمین ماه از سال نمایش‌های تازه ای در سالن های دولتی آغاز به کار کرده اند. در متن پیش رو نمایش هایی که در اواسط آذر ماه ۹۸ میهمان سالن های دولتی هستند را به شما معرفی می کنیم.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش های جدیدی در نهمین ماه سال 98 در سالن های دولتی به صحنه می روند. در هفته پیش رو نمایش های تازه ای همچون «فرانکشتاین»، «پیک نیک در میدان جنگ» و «مقدس» میزبان مخاطبان شده اند. در متن پیش رو می خواهیم نمایش هایی که در روزهای میانی آذر ماه میهمان سالن های دولتی تئاتر تهران هستند را به شما معرفی کنیم.

 

6 نمایش در مجموعه تئاتر شهر

نمایش «فرانکشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان ساعت 20 در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش فرانکنشتاین روایت دانشمند جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود. بهای بلیط این نمایش 90 دقیقه‌ای 60، 70، 80 و 90 هزار تومان می‌باشد.

 

نمایش «آسانسور نداره» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی لبخند بدیعی ساعت 18 در پلاتو اجرا تئاتر شهر به صحنه می‌رود. در این نمایش اعلی عامل هاشمی، ارسطو خوش رزم و مینا ترکمن ایفای نقش می‌کنند. در یادداشت کارگردان آمده: اگرچه شیوه های گوناگونی در اجرای نمایشنامه های ابسورد وجود دارد،اما شیوه ی اجرایی بورلسک یکی از کارآمد ترین آنهاست.شیوه ی اجرایی بورلسک که پیش از هر چیز وام دار پیش بینی ناپذیری حرکت دلقک ها در سده های پیشین سینمای صامت دهه های ۱۹۲۰و ۱۹۳۰ است، برجانشینی یا هم نشینی غیر منطقی اشیاء،تکرار عناصر ضمنی متن در اجرا ،هم ارزی انسان و اشیاء روی صحنه و پرهیز از رئالیسم و مولف های روایی و تقلید و محاکات ارسطویی بر ساختار صحنه ،و نیز بهره گیری از کنش های رفتاری به جای حرکت ،گزینش نا موزون ریتم بدن با آوا ها و گفتگو ها،بداهه پردازی های نظامند و سکون و نشانه گریزی بصری چهره ی بازیگر در فرآیند هدایت بازیگر و دست یابی به نقش استوار است .پویایی تئاتر ابسورد مبتنی بر آزاد بودن آن است. آزادی از حصار روایت و قصه گویی، و از دراماتورژی مکتبی و مرکزیت معنا؛و برای اجرای این مرکز گریزی،یکی از بهترین شیوه های ممکن شیوه ی اجرایی بورلسک است. بهای بلیط این نمایش 55 دقیقه‌ای 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «دست‌های آلوده» به نویسندگی ژان پل سارتر و کارگردانی مسعود موسوی ساعت 20 در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. در این نمایش حمیدرضا نعیمی، مسعود موسوی، ریحانه سلامت، شهاب مهربان، محسن بابایی، فرزانه رضایی، آریاز ذوالفقاری و مهدی باقرزاده ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای؟ من در میان جمع و دلم جای دیگرست. بهای بلیط نمایش 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «خاک و تاج» به نویسندگی گیتی صفرزاده و کارگردانی زهرا صبری ساعت 18 در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش که برداشتی از «هملت» و «مکبث» شکسپیر است؛ سعید اَبک و فهیمه باروتچی بازی می‌کنند. بهای بلیط این نمایش 60 دقیقه‌ای 40 هزار تومان می‌باشد.

 

نمایش «سگدو» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری ساعت 18 در سالن سایه تئاتر شهر به صحنه می‌رود. در این نمایش مرتضی آقاحسینی، زهره رستمی، محمدرضا صولتی، سروش طاهری و آیه کیان‌پور ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: سگدو درباره دختری به نام لناست که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود، اما کابوس‌ها رهایش نمی‌کنند. بهای بلیط این نمایش 70 دقیقه‌ای 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «پارتی» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی ساعت 20 در سالن سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش مهسا باقری، شقایق پور حمدی، مسعود روستا، محمد عسگری، شیوا مکی نیان و علی نجفی بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: سه زوج بعد از سال ها دوستی در یک مهمانی شبانه، تصمیم می گیرند بازی با موبایل شان راه بیندازند. بهای بلیط این نمایش 60 دقیقه‌ای 35 هزار تومان می‌باشد.

 

نمایشی موزیکال در وحدت

نمایش «مری پاپینز» به کارگردانی احمد سلیمانی ساعت 18:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود. در این نمایش آرمین رحیمیان، مهراوه شریفی نیا، بهنوش طباطبایی، احسان کرمی، با همراهی بیش از ۱۰۰ هنرمند گروه حرکت و بخش آوازی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: آقای بنکس و همسرش در جستجوی پرستار جدیدی برای فرزندانشان هستند، غافل از آنکه با استخدام مری پاپینز، اتفاقات عجیبی رقم می‌خورد که همه ی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد تا اینکه... بهای بلیط این نمایش 100 دقیقه‌ای از 60 تا 160 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

دو نمایش در حافظ

نمایش «زیراکس» به نویسندگی محمدرضا مرزوقی و کارگردانی علی اصغر دشتی ساعت 18:30 در تالار حافظ به صحنه می‌رود. در این نمایش علی ابر، داریوش احمدی، نونا تاجداران، فرزانه توسلی، فاطمه توکلی، زهرا خدادوست، علیرضا دست افکن، بهرام شرقی، محمد امین عمیدیان، آزاد فرامرزی، ریحانه فراهانی، محمد قربانی، کیمیا کتابدار، غزل معصوم شاهی و مریم یوسفی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ناگهان محمد قربانی با طرح یک پدیده­‌ی نجومی جرقه­‌ی تازه­‌ای ایجاد کرد. او در شروع عکس منتشر شده­‌ی ناسا از سیاه‌چاله را پخش کرد و گفت: «سیاه‌چاله من را یاد مادرم می­‌اندازد.» بهای بلیط این نمایش 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «احتمال اشتباه» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی ساعت 20:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود. در این نمایش مجید رحمتی، حمید رحیمی، آرش غلام آزاد، بهناز نادری، مهتاب شهریاری، مهدی مختاری، مونا آثار جوی، المیرا احمد، احسان امینی، طاها حسنوند، پریا زنجیرانی، نیکا فرامرزی، هانیه کلهر، شیما ملکی، ستاره موسوی‌ها و ستار ناصری ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: «احتمال اشتباه» یک کلاژ با محوریت داستان رستم و سهراب است. این روایت از دید تهمینه مادر سهراب شکل گرفته و با داستان‌هایی در عصر حاضر تلفیق گردیده است. بهای بلیط این نمایش 70 دقیقه‌ای از 30 و 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

ایرانشهر میزبان 4 نمایش

نمایش «سوختن» به نویسندگی مهرداد کوروش‌نیا و کارگردانی علیرضا آرا و علیرضا اولیایی ساعت 19:15 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر اجرا می‌شود. در این نمایش مجتبی پیرزاده، سوگل خلیق، میثاق زارع و مصطفی پروین ایفای نقش می‌کنند. این نمایش با نگاهی به رمان «مفتش و راهبه» نوشته کالین فالکنر و به ترجمه جواد سید اشرف است. بهای بلیط این نمایش 70 دقیقه‌ای 35، 40 و 45 هزار تومان تعیین شده است.

 

نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی ساعت 19 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. در این نمایش که بر اساس فیلم فرانکنشتاین جوان به کارگردانی مل بروکس است؛ خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، اصغر پیران، رامبد جوان، نوید جهان زاده، روح اله حقگوی لسان، سیما خوشنویس، ‌علی شادمان، ناز شادمان، مهدی صدر و فاطمه نقوی ایفای نقش می‌کنند. بهای بلیط این نمایش 80 دقیقه‌ای 80 هزار تومان است.

 

نمایش «دریاچه قو» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر اجرا می‌شود. در این نمایش که با نگاهی به باله جاودانه «ایلیچ چایکوفسکی» است؛ مهران امام‌بخش، مارال فرجاد، ستایش رجایی‌نیا، مجتبی شفیعی، عاطفه پوربهرام، محبوبه سلطانی، عارفه معماریان، مهرانا ابوالقاسمی، دل‌آرا ادراکی، عارفه باشی، کمند بخشی‌زاده، نیلوفر بهشتی، هانیه خسروانی، مهدیه رمضان‌پور، سارا رضایی، پگاه زرقامی، مونا فلاح، ساغر قاسمی، ثنا عباس‌پور، سپیده غلامی، سارا کرمی، سحر منصوری و زرین همتیان ایفای نقش می‌کنند. «دریاچه قو» برنده تندیس بهترین کارگردانی، برنده تندیس بهترین آهنگسازی، برنده تندیس بهترین بازیگری زن، برنده تندیس بهترین طراح حرکات فرم، برنده دیپلم افتخار برترین بازیگری زن، برنده دیپلم افتخار برترین طراحی آرایه‌های صوتی، برنده دیپلم افتخار برترین طراحی نور، برنده دیپلم افتخار برترین طراحی گریم، کاندیدای برترین نویسندگی و کاندیدای برترین طراحی لباس از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. بهای بلیط نمایش25، 35، 40 و 45 هزار تومان تعیین شده است.

 

نمایش «هیچ چیز جدی نیست» به نویسندگی رچ اورلاف و کارگردانی مسعود دلخواه ساعت 21 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. در این نمایش حمید رضا هدایتی، گیلدا حمیدی، ناصر عاشوری، پریسا رضایی، سارا الهیاری، بیژن زرین، سجاد بابایی، صادق حیدری، مریم قربانیان، کوثر سعادت، علی بهمنی، محمد رضا میری، فرشید گویلی و آریا توسلی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: یک گروه تئاتری قصد دارد تلفیقی از آثار شکسپیر، بکت، پینتر و اورلاف را به شیوه پست مدرن اجرا کند، اما آن چنان درگیر حواشی می‌شوند که اتفاقات غیر منتظره ای پیش می آید که... بهای بلیط این نمایش 90 دقیقه‌ای 30، 50 و 60 هزار تومان است.

 

لباس جدید پادشاه در سنگلج

نمایش «لباس جدید پادشاه» به نویسندگی فرزاد فخری‌زاده و کارگردانی لادن نازی ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. در این نمایش ایمان سلگی، حسین دیوان، بهرام عباسی فرد، میر نادر مظلومی، علی قربانخانی، مهبد قناعت پیشه، سمیه قهرمانی، یکتا طبیبی، سپیده زینالی، حسین قاسمی هنر، آندیا حمیدی، مبینا افشار، شکیبا رمضانعلی، عسل عبدالرزاق و ناعمه علمی نژاد بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: در ایران قانون منع استعمال البسه خارجی توسط مجلس ملی تصویب شده است و هم‌زمان با تصویب این قانون احمد قاجار به انگلستان سفر کرده است. بهای بلیط این نمایش 70 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

تالار مولوی و سه نمایش

نمایش «مقدس» به نویسندگی و کارگردانی سعدی محمدی عبد ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود. در این نمایش امیر ابراهیم زاده، نادر خوش بخت، میثم دامن زه، یگانه رجبی، محمد زنگنه، مصطفا لطیفی خواه و یاسمن میرزایی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش که برنده جایزه کارگردانی برتر از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی است؛ آمده: آنچه  در خیابان رخ می دهد ناگزیر در بدن های ما جلوه پیدا می کند. بدن انسان عرصه ی پیکارهای اجتماع است. هرچند تاکنون این امر محقق نشده باشد اما کار تئاتر به زعم من آشکار کردن همین پیوند و عریان کردن آن برای تماشاگر است. تئاتر امروز ما بیش از لاشه ای از آنچه که باید باشد، نیست. لال و اخته. کاری که احتمالا بیشتر ماها کرده ایم محصولش تا کنون همین اختگی بوده و انداختن تقصیر به گردن آن دیگری ملعون هم کارکردی بیش از کاری که مسکن با سرماخوردگی می کند، ندارد. در پی این انتخاب به ناچار تئاتر ما هم کارکردی سست و بی مایه دارد. جنون بیش از هر دوره تاریخی دیگری در دسترس است. شاید این ماشین جوری طراحی شده یا شاید ما جوری در آن کار می کنیم که ظاهرا هر تلاش ما را به ضد تلاش و هر عمل ما را به گامی به عقب بدل می کند. چاره چیست؟ ایستادن و کنج عزلت گرفتن؟ سر به زیر افکندن و تن دادن به هر چه "به صلاح" است؟ برخاستن و تلاش برای شکستن دنده های ماشین؟ به باور ما تئاتر ضرورتی حیاتی دارد. هیچ کاری با انصراف و خاموشی تئاتر پیش نمی رود و تا زمانی که اهالی این جزیره کوچک به ضرورت تئاتر باور نداشته باشند، در اجتماع جایی برای زیست نخواهند یافت. بهای بلیط این نمایش 65 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «درس‌های عمو شلبی برای زندگی» به نویسندگی شل سیلور استاین و کارگردانی مسعود جعفری ساعت 17 در سالن کوچک تالار مولوی اجرا می‌شود. در این نمایش حجت سلیمی، نیلوفر احدی، امین سیمیار، عرفان امین، یاسمن دهقانی، علی قانعی، محمد نوحی و سروین امامی بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: عمو شلبی از درس‌ها و حقیقت‌هایی مهم درباره زندگی پرده‌برداری می‌کند. بهای بلیط این نمایش 60 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا محمودی ساعت 19 در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود. در این نمایش صادق برقعی، علی تاریمی، پارمیدا حسینی، گل آرا غفرانی و نرگس نیک سیرت بازی می‌کنند. این نمایش تقدیر طراحی صحنه،  کاندید طراحی نور، کاندید نویسندگی، کاندید کارگردانی و برگزیده بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران است. بهای بلیط این نمایش 50 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

دو نمایش در خانه هنرمندان

نمایش «غریبه‌های کامل» به نویسندگی سیدعلی شانه ساز و سعید زارعی و کارگردانی سیدعلی شانه ساز ساعت 20:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. در این نمایش که با اقتباسی از فیلم Perfetti sconosciuti است؛ زهرا آقاپور، مهرداد اقبالی، مرجان پورمحمودی، امیر فتحی، حامد کاویانی نسب، مریم کیان پیشه و نوید ناظری بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: چند زوج که دوستان صمیمی یکدیگرند، برای شام در خانه یکی از زوج ها، دور هم جمع می شوند. آنها در هنگام مهمانی، تصمیم به انجام بازی می گیرند. بهای بلیط این نمایش 95 دقیقه‌ای 30 هزار تومان می‌باشد.

 

نمایش «زن خوب سچوان» به نویسندگی برتولت برشت و کارگردانی حسین کاظمی ساعت 18:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود. در این نمایش ملیحه بقایی، محمد دهملایی، فرنوش صادقی، مهران ماروسی، سپهر محمودی و مجتبی واشیان ایفای نقش می کنند. در خلاصه نمایش آمده: خدا برای پیدا کردن انسانی خوب پا به شهر سچوان میگذارد. بهای بلیط این نمایش 90 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

دو نمایش در حوزه هنری

نمایش«نسیان» به نویسندگی عرفان پورمحمدی و کارگردانی علیرضا مهران ساعت 19:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا می‌شود. در این نمایش امین آقایی، امیر ارسلان خالویی، دیبا دهقانی، احسان سخی، بهار صبوریان، مانی طربی، حدیثه قربانی، امین محمودی، شیدا مقدری، مریم مقدم و پریسا وظیفه شناس ایفای نقش می کنند. در خلاصه نمایش آمده: یه زندون که اسمش بشه زندگی حروم میکنه بهت نفس کشیدن و جوری که حتی از صدای خودتم بدت میاد ، من و این آدمها روزی صد بار کشتن که الان ازم فقط یه جسم مونده ولی بی روح... بهای بلیط این نمایش 50 دقیقه‌ای 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

نمایش«غراب شیطون» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی حسن سبحانی مینابی ساعت 18 در سالن جوانمرد خانه تئاتر به صحنه می‌رود. در این نمایش جعفر قاسمی، فرشاد اسلامی، داوود رمضان زاده، احمد رنجبرنیا، قنبر نژاد سبحانی، شیوا قاسمی، رومینا احمدی پور، فاطمه احمدی نسب، حسین اصیلی، شیرزاد عشقی، امیر حسین قوسی و مهرداد ذاکری ایفای نقش می کنند. در خلاصه نمایش آمده: دهیر با تعدادی از دوستان خود در بحبوحه جنگ از هرمز به قصد خرمشهر با لنجی به دریا می زنند. اما مردم هرمز نمی دانند و فکر می کنند برای صید رفتند. بهای بلیط این نمایش 50 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

محراب و یک نمایش

نمایش«رابعه، زخمه بر گیسوی نار» به نویسندگی و کارگردانی احسان مالمیر ساعت 19:30 در سالن اصلی تالار محراب به صحنه می‌رود. در این نمایش الهام غریب، بهار ذوالقدری، احسان مالمیر، حسام الدین آریانفر، فربد غفاری، مریم حاجی زاده، حمیرا موسوی، نازنین مریم کلانتریان، محمد بخشی، ارسلان نصیرآبادی، مجید مرادی، الهام اکبری، هلیا عمرانی، سمیه رضایی راد، آبتین گورجه ای، زهرا طاووسیان و شیوا شاد ایفای نقش می کنند. در خلاصه نمایش آمده: بکتاش: تو را در خواب هایم می دیدم، زنی تنها در چمنزار، چو آهویی رمیده. حرکات موزون پاهایت راه رهایی را نشانم می داد. رابعه: راهی که گمش کرده بودم و دوباره در تو یافتمش. دلم عاشق شد و جان متهم گشت / ز سر تا پا وجود من عدم گشت. نمایش «رابعه، زخمه بر گیسوی نار»، حکایت عشق های ممنوعه است، چون ماه میان ابرهای سیاه پنهان. رابعه شاعریست که جانمایه‌ی عشقش را در آخرین شعرها، بر دیوار تاریخ حک می کند. عشقی که یک تنه در برابر جبر دوران قیام کرد. همچون اساطیر یونان که در مقابل سرنوشت می‌ایستادند و معنایی دوباره می بخشیدند به جهان. بهای بلیط این نمایش 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

پیک نیک در خانه تئاتر

نمایش«پیک نیک در میدان جنگ» به نویسندگی فرناندو آرابال و کارگردانی زری اماد ساعت 19 در سالن جوانمرد خانه تئاتر به صحنه می‌رود. در این نمایش کامبیز امینی، شهروز دل افکار، محمد زوار بی‌ریا، رضا جهانگیری، صالح لواسانی و زری اماد ایفای نقش می کنند. در خلاصه نمایش آمده: پدر و مادر سربازی به نام زاپو تصمیم می‌گیرند روز یکشنبه پیک‌نیک را در میدان جنگ به همراه پسرشان برگزار کنند. بهای بلیط این نمایش 60 دقیقه‌ای 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 




نظرات کاربران