در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

بزرگداشت سهیلا نجم، آغاز فرانکشتاین وثبت 800 گروه نمایشی

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته قبل نمایش فرانکشتاین به کارگردانی ایمان افشاریان در تالار اصلی تئاتر شهر اجرای عمومی اش را آغاز کرد و در این هفته همچنین شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر سهیلا نجم در خانه تئاتر بودیم.

از دیگر خبرها اینکه هنرمندانی چون روح اله جعفری، روح تقیانی پور، کورش سلیمانی، لادن نازی، سیما تیرانداز، افشین زمانی، علی اصغر دشتی، مهدی کوشکی و سهراب سلیمی در این روزها خبرساز شدند.

 

رویدادها

فرانکشتاین در تئاتر شهر: نمایش «فرانکنشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان از روز چهارشنبه ششم آذر در سالن تازه نوسازی و تجهیز شده اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد.

آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، نمایش «فرانکنشتاین» که بر اساس رمان مشهوری به همین نام نوشته مری شلی و کارگردانی ایمان افشاریان از روز چهارشنبه ششم آذر در سالن تازه نوسازی و تجهیز شده اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد.

در این نمایش که ساعت ۲۰ هر روز غیر از شنبه ها به مدت زمان ۹۰ دقیقه روی صحنه می رود،  پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، محمد پویا، سوده شرحی، سیاوش میری، حامدابریشمی، امید رضایی، فرید کیامرثی، محمد حقیقی پور، مهدی روحانی، مجتبی نصرت، سعید زینلی، حسین آیرمی، مبین تقوی، توحید لواسانی، امین رجایی و پویا نجفی به عنوان بازیگر حضور دارند.

800 گروه تئاتر: مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت: ۸۰۰ گروه از ۳۲۰ شهرستان در انجمن هنرهای نمایشی به ثبت رسیده که این نشان از وجود ۳۲۰ فرهنگ غنی و مایه بالندگی و افتخار است.

حمید نیلی در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر افزود: تئاتر هنری است که به دلیل ارتباط نزدیک با مخاطبان بیشترین تاثیرگذاری در انسان دارد.

وی بیان کرد: در چند ساله اخیر هنرمندان شهرستانی با پشتکار پیشرفت قابل توجهی در بخش نمایش داشته و این تلاش و زحمات در تک تک جشنواره های استانی قابل مشاهده‌است.

 

یادمان ها

بزرگداشت سهیلا نجم: مراسم بزرگداشت سهیلا نجم، شنبه دوم آذر در تماشاخانه جوانمرد برگزار شد.

در این مراسم که با سخنرانی فریندخت زاهدی، قطب‌الدین صادقی و مسعود دلخواه همراه بود، لوح تقدیر خانه تئاتر و حکم مشاور انجمن مدرسان خانه تئاتر، به سهیلا نجم اهدا شد.

در ابتدای مراسم، شهرام گیل‌‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، ضمن خوشامدگویی به مهمان‌ها و پیشکسوتان، درباره سهیلا نجم گفت: "خرسندم که انرژی خوب دکتر نجم، همه ما را دورهم جمع کرد. این دلدادگی‌ها اگر روز‌به‌روز در تئاتر تکثیر شود، ما به یک نمونه‌ای دست پیدا می‌کنیم به‌عنوان مدل ارتباط آئینی. این مدل در ارتباطات، یک شیوه ویژه‌ای است که همدلی و هم‌گرایی ایجاد می‌کند."

مدیرعامل خانه تئاتر درباره شیوه کار سهیلا نجم بیان کرد: "دکتر نجم در طول عمر خود، با پویشی که داشتند، سعی کردند در مرز یک بین‌رشته‌ای حرکت کنند که این بین‌رشته‌ای، یک سمتش به ارتباطات و سمت دیگر به موضوعات تخصصی نمایش مربوط می‌شد."

پس از او، فریندخت زاهدی به‌عنوان اولین سخنران این مراسم، با اعلام رضایت از حضور در بین خانواده‌ خود، گفت: خوشحالم از اینکه در حال حاضر نسل‌های جوان‌تر فضاهای نمایشی و سینمایی را مدیریت می‌کنند و باید تا زمانی که می‌توانیم، شانه‌به‌شانه آن‌ها حرکت کنیم.

این استاد پیشکسوت تئاتر درباره سهیلا نجم گفت: "امروز روز بزرگداشت دوست قدیمی من، زن بزرگ هنرمند متفکر مدیر معلم است. باید درباره او بگویم، از روزی که در حرفه نمایش چشم‌باز کردم، شاهد آن بودم که سهیلا نجم هم در همین حرفه،‌ قدم می‌زند و همیشه در جریان فعالیت‌های بسیار پرارزش هنری و فرهنگی او بودم."

زاهدی درباره فعالیت‌های سهیلا نجم در حوزه نمایش گفت: "نجم یکی از افرادی است که یک حرکت جسورانه برای میان‌رشته‌ای کردن هنر نمایش انجام داده است. کسی که توانسته هنر نمایش را با هنر سینما و تلویزیون و رادیو پیوند داده که این یک حرکت بزرگ و ارزشمند بود؛ حداقل در یکی دو دهه اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته که چگونه می‌شود یک هنر را در حوزه بینارشته‌ای قرار دهیم."

برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی: جمشید مشایخی بازیگر سرشناس سینمای ایران اگر می‌بود امروز 6 آذر ماه ، خانواده و علاقه‌مندانش جشن 85 سالگی‌اش را می‌گرفتند.

به گزارش ایسنا، جمشید مشایخی 13 فروردین ماه امسال از دنیا رفت و حالا تقریبا 8 ماه بعد از درگذشتش، سالروز تولدش است و خانواده و علاقه‌مندانش اولین جشن تولد را بدون حضور کمال الملک سینمای ایران می‌گیرند.

همسرش در بخشی از نوشتاری که به تازگی منتشر شده،نوشته است:« با بچه‌ها قرار گذاشتیم سر خاکش برویم؛ با کیک و شمع تولد. تا برایش بگویم «تولدت مبارک، قربانت بروم. جایت خالی است. خیلی. اصلاً صحبت از خیلی نیست. جای خالی‌ات آنقدر زیاد است که نمی‌توان اندازهاش گرفت.»

سال گذشته در چنین روزی خانه هنرمندان ایران برای جمشید مشایخی جشن تولدی گرفت که او در آن حاضر شد و در سخنانی کوتاه فقط قطعه شعری از حافظ را قرائت کرد: «گر در سرت هوای وصال است حافظا، باید که خاک درگه اهل هنر شوی».

 

چهره ها

خیراله تقیانی پور: کارگردان نمایش «بوقلمون» که پیش از این در سال ۹۴ در مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود، اعلام کرد که این اثر را با تغییراتی در متن و گروه بازیگری، از ۱۹ آذر در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی، به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم نمایش «بوقلمون» را که سال ۹۴ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه بردم، با تغییر جزییاتی در متن و گروه بازیگری، این بار در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کنم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است «بوقلمون» از ۱۹ آذر در سالن سمندریان روی صحنه برود.

وی درباره تغییرات ایجاد شده در گروه بازیگری نمایش افزود: در اجرای جدید نمایش «بوقلمون» هدایت هاشمی و محسن زرآبادی به همراه بازیگرانی که در اجرای پیشین نمایش حضور داشتند، به ایفای نقش می‌پردازند.

تقیانی‌پور درباره چرایی اجرای مجدد «بوقلمون»، اظهار کرد: فضا و موضوع این اثر نمایشی با شرایط امروز جامعه ما همخوانی دارد و با تغییراتی که در متن دادم آن را به روزتر کردم. «بوقلمون» درباره بحث و اتفاقات امروز جامعه است.

مهدی کوشکی: نمایش «ولپُن» نوشته بن جانسون به کارگردانی مهدی کوشکی از نیمه آذر در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

نمایش «ولپُن» که در فهرست نخستین تجربه‌های کارگردانیِ مهدی کوشکی قرار می‌گیرد، به زودی و از اواسط آذر ماه در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود.

«ولپُن» روایتگر ماجرای شخصیتی است به همین نام که ثروت زیادی دارد و دیگرانی که چشم به دارایی‌هایش دوخته‌اند. این نمایشنامه کمدی نوشته بنجامین جانسون یا بن جانسون نمایشنامه‌نویس اسکاتلندیِ هم‌دوره ویلیام شکسپیر است که برخلاف سبک و رویکرد نمایشنامه نویس هم عصر خود، از پرداختن به ماجراهای دربار و اشراف دوری کرد و در آثارش بیشتر به توده مردم توجه نشان داد. بعضی پژوهشگران بن جانسون را در زمینه نگارش آثار کمدی حتی چیره دست‌تر از شکسپیر می‌دانند.

«ولپُن» به کارگردانی مهدی کوشکی برای نخستین بار یازده سال قبل، در جریان جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روی صحنه رفت و جایزه کارگردانی مشترک (به همراه نمایش «مکبث» کاری از رضا ثروتی) و بهترین بازیگری جشنواره (محسن نوری) را دریافت کرد. این نمایش سپس در سال ۹۰ در مجموعه تئاترشهر اجرای عموم را تجربه کرد و سال ۹۵ نیز برای دومین بار در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

لادن نازی: کارگردان نمایش «لباس جدید پادشاه» درباره ویژگی‌های این نمایش و روایت یک اتفاق واقعی در زمان قاجار و به زبانی طنز توضیح داد.

لادن نازی که این روزها نمایش «لباس جدید پادشاه» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد درباره مضمون این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «لباس جدید پادشاه» برعکس نامش که یادآور داستان کوتاه هانس کریستین اندرسن است ارتباطی به این داستان ندارد و تاریخ معاصر ایران را در بستری رئالیستی و فانتزی به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: این نمایشنامه واقعه تاریخی سفر احمدشاه قاجار به انگلستان در سال ۱۹۳۰ را به تصویر می‌کشد که در آن با استفاده از تکنیک‌های تئاتر عروسکی و عناصر صحنه مثل نورپردازی و دکور و طراحی لباس به سمت خلق فضایی فانتزی و جادویی رفته‌ایم از همین رو مخاطبان علاوه بر اینکه می‌توانند به دیدن یک اثر نمایشی تاریخی بنشینند و به اطلاعات تاریخی‌شان نیز اضافه شود از شنیدن موسیقی و دیدن تصاویر نمایش نیز حظ بصری ببرند.

این کارگردان درباره داستان نمایش توضیح داد: در سال ۱۹۳۰ در ایران قانون منع استعمال البسه خارجی توسط مجلس ملی تصویب شده است و همزمان با تصویب این قانون احمدشاه قاجار به انگلستان سفر کرده است اما در خارج از کشور لباس شاه پاره می‌شود و او مجبور است از یک خیاط انگلیسی برای دوخت لباسش کمک بگیرد.

نازی عنوان کرد: اتفاقات نمایش در انگلستان و در کاخ جرج ششم رخ می‌دهد که در طراحی صحنه تلاش شده است با وجود مینیمالیستی بودن، فضای کاخ انگلیسی به درستی برای مخاطب بازنمایی شود. متن نمایشنامه به‌صورت تراژدی نوشته شده بود اما در اجرا سعی کردم اثری طنازانه خلق شود و مخاطبان با وجودی که شاهد یک طنز تلخ هستند به وجد نیز بیایند و از دیدن این اثر تاریخی، لذت ببرند. این نمایش یک کار کاملا ایرانی است اما با اجراهای آیینی و سنتی که مبتنی بر تکنیک‌های نمایش ایرانی مثل روحوضی هستند، تفاوت دارد و در فضایی واقعی از صحنه‌های خیال انگیز و جادویی بهره می‌برد.

نمایش «لباس جدید پادشاه» به کارگردانی و طراحی لادن نازی و نویسندگی فرزاد فخری هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

علی اصغر دشتی: نمایش «زیراکس» به کارگردانی علی اصغر دشتی و تهیه کنندگی خانه بین الملل بامداد در تالار حافظ به صحنه می رود.

علی اصغر دشتی در جدیدترین تجربه خود قصد دارد نمایش «زیراکس» را ۷ آذر در تالار حافظ به صحنه ببرد. این نمایش به پیشنهاد خانه بین الملل بامداد و با همراهی ۱۵ نفر از هنرجویان فارغ التحصیلان بازیگری این موسسه تولید شده است.

متن نمایش «زیراکس» توسط محمدرضا مرزوقی و بر اساس روایت های شخصی بازیگران نوشته شده است.

نمایش «زیراکس» به تهیه کنندگی خانه بین الملل بامداد از ۷ آذر ساعت ۱۸:۳۰ در تالار حافظ به روی صحنه می رود.

افشین زمانی: نمایش «شازده احتجاب» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی در تئاتر هامون روی صحنه می رود.

«شازده احتجاب» با نگاهی به اثر هوشنگ گلشیری به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی در تئاتر هامون روی صحنه خواهد رفت.

تجربه پیشین زمانی نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» بود که تندیس بهترین کارگردانی جشنواره تئاتر فجر را کسب کرد.

سهراب سلیمی: سهراب سلیمی قصد دارد نمایش «آقای اشمیت کیه؟» را دی ماه سال جاری در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه ببرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب سلیمی بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش هایی چون «خرده جنایت های زن و شوهری»، «نوای اسرارآمیز»، «عشق لرزه» و «مهمانسرای دو دنیا» را به صحنه برده بود، سال ۹۶ نمایش «بوی خواب» را در مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد. وی قصد دارد در جدیدترین تجربه کارگردانی خود، نمایش «آقای اشمیت کیه؟» نوشته سباستین تیری را دی ماه سال جاری در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه ببرد.

در این اثر نمایشی ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر و سینا خدابخشی به ایفای نقش می پردازند.

سیما تیرانداز: سیما تیرانداز با حضور ۲۲ بازیگر جوان نمایش «راپسودی» را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برد؛ اثری که از طریق یک اتفاق به آسیب شناسی معضلات اجتماعی و افراد اجتماع می‌پردازد.

سیما تیرانداز بازیگر و کارگردان تئاتر که نمایش «راپسودی» نوشته تایماز رضوانی را از روز جمعه ۱ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: حدود ۳ سال است که به صورت مداوم با هدف پرورش بازیگر با بچه‌های گروهم کار می‌کنم و نمایش «راپسودی» به‌عنوان یک کارگاه جدی بازیگری برای ۲۲ بازیگری است که با اجرای آن به صحنه رفته‌اند.

تیرانداز با بیان اینکه ۶ ماه زمان صرف تمرین این اثر نمایشی شده است، درباره موضوع نمایش «راپسودی»، توضیح داد: این اثر معنا و مفهوم اجتماعی دارد و بر اساس نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر ساموئل بکت نوشته شده است. در این نمایش از طریق یک اتفاق به آسیب شناسی جامعه و معضلات اجتماعی می‌پردازیم.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود اعلام کرد که نمایش «راپسودی» به مدت یک ماه روی صحنه خواهد بود.

کورش سلیمانی: کوروش سلیمانی با تاکید بر اینکه به اعتقاد او اثر هنری باید کارکرد انسانی و اجتماعی داشته باشد، گفت: چون هنر بدون مخاطب، ‌تولیدی است که در خلاء رها می‌شود؛ یعنی صرفا تولید می‌شود بدون آنکه عرضه شود.

به گزارش ایلنا، «سکوت سفید» نمایشی به کارگردانی کوروش سلیمانی است که این روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته است؛ نمایشی درباره «جان براون»، مردی در آستانه میان‌سالی که گذشته‌ای عجیب و دشوار را پشت سر گذاشته است و برای دور شدن از اجتماع خشمگین و رسیدن به آرامش مورد نظرش به بیمارستان بیچ وود پناه می‌آورد و درخواست می‌کند که او را بدون هیچ بیماری‌ای بستری کنند؛ اما پرسنل بیمارستان این را نمی‌فهمند و این آغاز داستان است. نمایشی که کوروش سلیمانی بر فضای آرام‌بخش آن تاکید دارد.

سلیمانی در گفتگو با ایلنا، درباره اینکه چقدر دغدغه حس خوب و آرامش مردم را به ویژه در شرایط اجتماعی کنونی داشته و برای هنرمند مسئولیتی اجتماعی را در کنار ارائه اثری هنری قائل است، گفت: من به‌عنوان یک فعال تئاتری، در هر کاری که انجام داده‌ام حتی در سینما و تلویزیون، به کارکرد اجتماعی و انسانی آن اثر همیشه توجه داشته‌ام.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه به اعتقاد او اثر هنری باید کارکرد انسانی و اجتماعی داشته باشد، گفت: چون هنر بدون مخاطب، ‌تولیدی است که در خلاء رها می‌شود؛ یعنی صرفا تولید می‌شود بدون آنکه عرضه شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه مساله عرضه در هنر بسیار مهم است، یادآور شد:‌ مثل اهمیت انتقال پیام میان فرستنده و گیرنده در مبحث ارتباطات؛ وقتی فرستنده پیامی را با زبانی که گیرنده اصلا نفهمد یا دغدغه‌اش نباشد ارسال کند، آن پیام هر چقدر هم خاص باشد در فضا رها می‌شود. در نتیجه در کارهایی که سال‌های اخیر انجام دادم،‌ سعی کردم ببینم دغدغه‌هایی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده چیست؛ هرچند نمی‌توان همه این دغدغه‌ها را پوشش داد،‌ اما شاید بشود برای چند هزار نفر اثرگذاری داشت و هم‌دلی کرد و دیالوگی برقرار کرد.

روح الله جعفری: سرپرست رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی از اختصاص درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی نمایشنامه‌خوانی این گروه برای تجهیز کارگاه کارآفرینی بانوان شهر سیلزده معمولان لرستان و مشارکت در بازسازی روستای بابازید خبر داد.

به گزارش مشاور رسانه‌ای رپرتوار نمایشنامه خوانی گروه تئاتر گیتی، شهریور امسال این پروژه در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان با سرپرستی روح‌الله جعفری و با مشارکت بیش از ۱۰۰ هنرمند در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

رپرتواری که به گفته جعفری، از محل فروش بلیت به شکل همت عالی و همچنین حمایت معنوی شرکت هارمونی و حمایت مادی جمعیت امام‌رضایی‌ها ۲۰۰ میلیون تومان عایدی داشته است که برای تجهیز کارگاه کارآفرینی بانوان شهر معمولان و مشارکت در بازسازی روستای بابازید صرف می‌شود.

جعفری در یادداشتی به ذکر جزییات فروش این رپرتوار و حمایت‌های معنوی و مالی که از آن شده، پرداخته است که به شرح ذیل آمده است: «اگر جامعه‌ای از داشتن آرمان و همچنین از ترویج و دمیدن روح حمایت از هم‌نوع در آن برای رسیدن به فردایی بهتر تهی شود، لاجرم تن به فرو غلتیدن به جامعه‌ای می‌دهد که راضی به وضع موجود و متزلزل و ناکارآمد و عقیم است و در نهایت به سرنوشت روزمرگی دچار خواهد شد.

تیترها

1. لیست بازیگران نمایش «ماسک» تکمیل شد

2. پوستر «اختراع والس» منتشر شد

3. سرو میزبان «اتوبان سکوت» می‌شود

4. پوستر نمایش «احتمال اشتباه» رونمایی شد

5. «کبوتری ناگهان» به محفل نقد «تو» رسید

6. ۱۶ اجرای خیابانی در طول چهار روز در محوطه تئاترشهر

7. ضرورت آموزش تئاتر از مقطع ابتدایی به دانش آموزان بررسی می شود




نظرات کاربران