در حال بارگذاری ...
میثاق زارع در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

آدم مثبت هم ممکن است به مرور تبدیل به آدم دیگری شود

ایران‌تئاتر: برای هر بازیگری ایفای نقش مردان خدا جذابیت دارد و میثاق زارع که دو سال قبل با درخشش در نمایش مافیا توانست نام خودش را به عنوان یک بازیگر تاثیر گذار در صحنه تئاتر تثبیت کند؛ به خوبی ابعاد مختلف شخصیتی پدر برانژه را ایفا می کند.

در دوران تلخ، تاریک، سیاه و مخوف قرون وسطا و تقابل میان خرد و جهل کشیشان متعصب آن روزگار وقایع دراماتیک و تلخی زیادی در قبال سوزاندن و به صلیب کشاندن آدم های باخرد و حقیقت‌جویی از قبیل گالیله و ژاندارک به همراه داشته است. در نمایش سوختن که بر اساس رمان مفتش و راهبه کالین فاکنر روی صحنه رفته است؛ دختر جوانی به نام مری قربانی چنین شرایطی می شود.مایش سوختن با کارگردانی مشترک دو بازیگر و کارگردان با سابقه علیرضا آرا و علیرضا اولیایی روی صحنه رفته است. کلاه آهنی ها، اعتراف، کد13، رئال مادرید11 – بارسلونا1، بی گناهان، عصبانی نیستم، اعترافات ذهن خطرناک من، سه روایت از زندگی، پابرهنه لخت با قلبی درشت، سارا و آیدا، لرد، زار، برف روی کاج ها و فصل انار از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری زارع در سینما و تئاتر هستند. سوختنآذر ماه راس ساعت 19 در سالن استاد ناظر زاده کرمانی مجموعه ایرانشهر روی صحنه است. با میثاق زارع درباره بازیش در نمایش سوختن گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که حاصل آن را در ادامه میخوانید.

 

در دورانی که نمایش های اجتماعی با تم های یکسان ظرفیت‌های سالن های نمایشی را اشغال کرده اند؛ بر اساس چه ویژگی هایی در نمایش سوختن بازی کردید؟

مهم ترین دلیل حضورم در سوختن بحث متفاوت بودن متن نمایش نامه بود و در کنارش دوست داشتم با علیرضا آرا همکاری مشترکی داشته باشم. نقش پدر برانژه هم جذابیت های خاص خودش را داشت.

 

در بیشتر آثار این نوعی یک تصویر ثابت از کشیشان ارائه می شود؛ اما پدر برانژه ویژگی های خاص خودش را دارد. برای طراحی این شخصیت با کارگردان چه تعاملاتی داشتید؟

در ابتدای شروع تمرینات با کارگردان های نمایش  به این جمع بندی رسیدیم که کشیشی به دور از کلیشه های رایج ارائه کنیم و شبیه سایر کشیشان در آثار سینمایی و تئاتری نباشد. نکته مهم تر هم متفاوت بودنش با آن چیزی است که در متن از آن ارائه شده بود. همه انتظار داشتند با یک پدر روحانی ترسناک، مخوف و خشن روبه رو شوند. ما در این تعاملات به این نتیجه رسیدیم که پدر برانژه مثل تمام آدم ها نشان داده شود و او هم مثل هر آدم عادی در موقعیت های مختلف تصمیم می گیرد. این شغل او است که تصمیماتش را مهم و جلب توجه کننده می کند.

 

در ترسیم چهره ای متفاوت از پدر برانژه فیزیک و استفاده از عینک آفتابی تیره با عصایی بلند نقش مهمی داشتند؟

لباس و گریم برای نزدیک شدن بهتر به نقش به من کمک زیادی انجام داد.

 

آیا استفاده از عینک آفتابی گرد پیشنهاد شما بود؟

طراحی لباس و سایر مسائل مربوط که توسط سوده شرحی انجام شد با آن چیزی که امروز در اجرای عمومی نمایش دیدید بسیار متفاوت بود. خانم شرحی برای تمام بازیگران لباس هایی طراحی و در ادامه لباس ها دوخت و دوز شد. یک روز مانده به اجرای عمومی و در اجرای ژنرال نمایش کارگردان ها تصمیمشان تغییر پیدا کرد و از ما خواستند خودمان لباسی را برای فردا تهیه کنیم.

 

آیا شما با این کار موافق بودید؟

موافق بودم؛ زیرا اگر قرار بود به لباس های تاریخ آن دوران کیشیشان در قرون وسطا وفادار باشیم کار خاصی انجام نداده بودیم. اگر با تحلیل کامل و درست به سراغ متن و نقش برویم به طور حتم به دست آوردهای خوبی می رسیم. شاید خیلی از تماشاگران متوجه این رویه نشوند؛ اما مهم این است که به سراغ ادراک درست از اثر برویم.

 

در لباس بازیگران یک سری المان وجود دارد که شخصیت و منش آنها را نشان می دهد؟

بله در لباس ماری گل هایی دوخت و دوز شده که نشان از الفت او با طبیعت و داروها و گیاهان دارد. در لباس تمام بازیگران نشانه ای از کلیسا بود که رنگ قرمز را شامل می شد و فقط در لباس دختر نقش و نگار گیاه وجود دارد.

 

عینک آفتابی که بر صورت دارید شبیه عینک آفتابی پیتر سلرز در فیلم دکتر استرنج لاو بود. چقدر این شباهت آگاهانه شکل گرفت؟

بعد از استفاده از این عینک در اتاق گریم یاد شخصیت ژان رنو در فیلم لئون افتادم.

 

به نظر می رسد پدر ژان جوان همان راهی که پدر برانژه در جوانی طی کرده را تجربه می کند و تاریخ برای آنها یک شکل تکرار می شود؟

تفکر جایگاه آدم ها را تغییر می دهد. آدم خوب و مثبت هم ممکن است در جایگاه و شغلی قرار بگیرد و به مرور تبدیل به آدم دیگری بشود و هیچ قاتلی از ابتدا قاتل نبوده و اولین قتلی که انجام می دهد قبح کشتن برایش از بین می رود. پدر ژان و پدر برانژه یک جورهایی شرایط مشابهی داشته اند و هر کدامشان درگیر دادن حکم گناهکار و یا گناهکار نبودن زندانی بوده اند. در هر حال پدر برانژه با محکوم نکردن زندانی به احساساتش پاسخ مثبت می‌دهد و تاوانش هم که یک سال تعلیق بوده را داده است و در موقعیت مشابه تجربیاتش را به پدر ژان منتقل می کند.

 

در جاهایی پدر برانژه با کوبیدن عصایش به زمین تلاش می کند اقتدار و صلابتش را به رخ بکشاند؟

بله او می خواهد صلابت و قدرتش را نشان بدهد و در تمرینات هم روی این قضیه کار کردیم و قرار شد جاهایی که کار تخت به جلو می رود؛ با رفتاری شوکی به شرایط بدهیم.

 

نکته مهم درباره ساختار نمایش سوختن ساختار شخصیت محور بودنش است. این ویژگی چقدر برایتان حائز اهمیت بود؟

نمایش سوختن طبق گفته های مهراد کوروش نیا نویسنده متن بارها بازنویسی شد و مدام موجزتر شد و تعدادی از شخصیتها حذف شده اند و به مربع شخصیتی فعلی در نمایش رسیدیم.

 

یکی از چالش های مهم مذهب کاتولیک در میان سایر مذاهب عیسوی مثل پروتستان و ارتدکس که وجود دارد؛ بحث مجرد بودن کشیشان و دوری آنها از تاهل است که موقعیت های دراماتیکی مثل همین مخفی نگه داشتن رابطه پدر ژان با ماری را باعث می شود؟

موقعیت خاصی است و البته تبعات منفی زیادی دارد و گاهی مواقع فاجعه آفرین می شود و منجر به مرگ دختر بی گناهی می شود. هر چیزی که ممنوع می شود چالش های خاص خودش را دارد.

 

بر اساس چه ویژگی هایی بازی های بازیگران نمایش سوختن به سراغ بازی های درونی و مینیمال رفت؟

در 15 جلسه ابتدایی تمرینات 15 مدل مختلف نقش پدر برانژه را اتود زدم و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که نه صداسازی انجام بدهم و نه فیزیک خاصی طراحی شود. از طرفی نیازی ندیدم که شخصیت پدر برانژه حتما باید سالخورده باشد. ئدر خیلی از جاها پدران روحانی در حول و حوش 40 سالگی هم به مقام اسقفی رسیده اند؛ بنابراین از هر نوع تیپ سازی فاصله گرفتم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران