در حال بارگذاری ...
  • مسعود موسوی در نشست خبری «دست‌های آلوده»:

    در تئاتر به سلبریتی‌ها باج نمی‌دهم!

    نشست مطبوعاتی «دست‌های آلوده» با حضور مسعود موسوی، کارگردان و عوامل نمایش در کافه بیستروپاپ برگزار شد. در این نشست مسعود موسوی گفت: افتخار من این است که با اعتماد به تئاتری‌ها، هیچ وقت از چهره‌های سینمایی استفاده نکرده و به سلبریتی ها باج نمی‌دهم».

    به گزارش ایران تئاتر در این نشست کارگردان نمایش مسعود موسوی، ریحانه سلامت و فرزانه رضایی بازیگران اثر، طراح صحنه علی ساسانی‌نژاد، طراح لباس ثمین تحویلداری، مشاور کارگردان علی شاه‌صفی و جمعی از خبرنگاران مطبوعاتی حضور داشتند.
    دست‌های آلوده سرشار است از دیالوگ‌های عمیق و تکان دهنده و این نشانه، مهم‌ترین دلیل است که مسعود موسوی، دست‌های آلوده را برای کارگردانی انتخاب کرده است. این کارگردان تئاتر، در این نشست خبری، به بیان دلایل انتخاب این نمایشنامه و تفاوت اجرای آن با سایر اجراهای پیش از این پرداخت و گفت: «در سال‌های گذشته نیز، مرور تاریخ برایم بسیار با اهمیت بود. من بر این باورم که هر بار، با نگاهی با رویدادهای تاریخی می‌توانیم به دریافت و حرفی جدید برسیم. برای اجرای این اثر، در مدت نزدیک به دو سال، سایر نوشته‌های غیر نمایشی سارتر را مطالعه کرده و برخی از آن‌ها را به نمایشنامه تبدیل کردم. اجرای سال‌های متفاوت همین نمایشنامه را تا جایی که در دسترس بود نیز بررسی کردم».
    موسوی با تاکید برنگاه متفاوت در اجرای این نمایشنامه، گفت: «پس از بررسی اجراهای قبلی، اولین سوالی که در ذهنم ایجاد شد، این بود که من می‌خواهم با دست‌های آلوده سارتر چه کنم؟ بسیار برایم اهمیت داشت که علاوه بر ایجاد تفاوت محسوس نسبت به اجراهای قبلی، اثری ارائه شود که با شرایط کنونی و احوال مخاطبان، هم سویی و بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد».
    به گفته این کارگردان و مدرس تئاتر، در این نمایش، تلاش بر این بود که نشان داده شود سیاست در صورتی که به خدمت انسان گرفته شود، ارزشمند است. در غیر این صورت، به یک بازی تبدیل شده و در نهایت خیانت قدرت به مردم را به دنبال خواهد داشت.
    او با تاکید بر اینکه تئاتر یک بیانیه سیاسی نیست، گفت: «سعی کردم این نمایشنامه را فارغ از شعارهای سیاسی، با شرایط کنونی جامعه و مخاطب هماهنگ کنم. به همین دلیل می‌توانم بگویم که با کار اصلی تفاوت‌های بسیاری دارد».
    موسوی با بیان اینکه سیاست برای مردم ایران طنز نیست و حتی می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغه آن‌ها به شمار می‌رود، گفت: «من تلاش کردم نگاه کمونیستی را از نمایشنامه حذف کنم. پیش از این، در بسیاری از اجراها، به این اثر نگاه طنز شده که با توجه به شرایط امروز جامعه، نخواستم کار به سمتی پیش برود که خنده و هجو به آن وارد شود».
    علی ساسان نژاد طراح صحنه دست‌های آلوده هم با اشاره به اینکه هر آکسسواری در این نمایش، تبدیل به کاراکتر شده و هر کدام انگار بخشی از مفهوم نمایشنامه را به مخاطب اعلام می‌کنند، گفت: «به باور من، صحنه تئاتر، جهان من است که تا زمانی که همه چیز را کنار هم نداشته باشم، کاری نمی‌توانم بکنم. طراحی صحنه این نمایش، به گونه ای است که هر قسمت، شخصیت‌ها و رویدادها، حتی حالت‌های فردی را معرفی می‌کند. از طرفی باید بگویم که این کار، بی زمان بوده و اشاره به دوره تاریخی و مکان شناخته شده ای ندارد؛ چرا که مهم بود صحنه هم به انتقال پیام نمایش کمک کند».
    ریحانه سلامت در ادامه این نشست گفت: «اجرای این نمایشنامه سارتر، با ریسک زیادی همراه بود، چرا که علاوه بر محدودیت‌ها برای بیان شعارهای سیاسی، جامعه امروز ما خسته و دلزده هستند و انگار نمی‌خواهند پیام تلخ سیاسی بشنوند. آقای مسعودی اما با جسارت این نمایش را اجرا کرد و مهم تر از همه، به تئاتری‌های غیر چهره اعتماد کرد. ما در این کار، سلبریتی و چهره معروف سینمایی نداریم و هر کدام برای رسیدن به نقش مان بسیار تلاش کرده‌ایم».
    فرزانه رضایی نیز، دیگر بازیگر این نمایش، با اشاره به اینکه دست‌های آلوده هدفمند و دغدغه دار است، گفت: «کارگردان با شرایط کنونی جامعه، کار را پیش برده و برای من افتخار بسیاری دارد که در کاری بازی می‌کنم که جامعه می‌طلبد».
    مسعود موسوی در انتهای این نشست، با گلایه از ورود سلبریتی ها به تئاتر و تجاری ساختن فضای این حرفه گفت: «برای من بسیار جای تأسف دارد که ورود سلبریتی ها باعث شده که در تمام طول سال، گاهی حتی 90 درصد از تئاتری‌های حرفه ای و دانشجویان با استعداد، بیکار مانده و پیشنهاد اجرا ندارند. پیش از این هر کارگردانی به سختی می‌توانست سالن اجاره کند اما امروز، با پول نه تنها سالن که حتی بازیگر هم قابل اجاره است. افتخار من این است که با اعتماد به تئاتری‌ها، هیچ وقت از چهره‌های سینمایی استفاده نکرده و به سلبریتی ها باج نمی‌دهم».
    به گفته این کارگردان پیشکسوت، تئاتر در بدترین شرایط به سر می‌برد و در حال نابودی است. در این میان کارگردان دو راه دارد، یا تن به اجراهای سخیف و تجاری بدهد یا با تمام سختی‌ها دست و پنجه نرم کرده و به رسالت تئاتر بیندیشد. هدف تئاتر، تلنگر زدن به جامعه است.
    در نشست خبری نمایش «دست‌های آلوده» که در کافه بیستروپاپ واقع در خیابان سمیه بعد از سپهبد قرنی، کوچه افشار برگزار شد، مسعود موسوی کارگردان، علی ساسان نژاد طراح صحنه، ریحانه سلامت و فرزانه رضایی بازیگر، ثمین تحویلداری طراح لباس و دیگر عوامل این نمایش حضور داشتند.
    حمیدرضا نعیمی، مسعود موسوی، ریحانه سلامت، شهاب مهربان، محسن بابایی، فرزانه رضایی، آریاز ذوالفقاری و مهدی باقرزاده بازیگران این نمایش هستند.
    سایر عوامل عبارت‌اند از:
    آهنگساز: محمد فرشته‌نژاد، طراح صحنه: علی ساسانی‌نژاد، طراح لباس: ثمین تحویلداری، مشاور کارگردان: علی شاه‌صفی، پویا موسوی، مشاور روابط عمومی و تبلیغات: بهزاد مرتضوی، مشاور رسانه‌ای: سبا حیدرخانی، مدیر تولید: بهنود محمدی‌پور، گروه کارگردانی: لیدا حکانی، نازنین ابارشی، گلریز ابراهیم، طراح پوستر و بروشور: محمدرضا غلامی، طراح گریم: علی گودینی، تیزر: مرجان مروستی علی شاه‌صفی، اجرای لباس: مهسا شریفی، عکاس: رامین نیک‌بین، گروه صحنه: سینا سلمان روغنی، دانیال محسنی، زهرا الماس‌پور، ثمینه نعیمی.

    نمایش «دست‌های آلوده» به کارگردانی و دراماتورژی مسعود موسوی تا 30 آذر ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

     




    مطالب مرتبط

    در نشست نقد «دست های آلوده» عنوان شد

گذر از متن برای خلق جهانی معاصر از سیاست
    در نشست نقد «دست های آلوده» عنوان شد

    گذر از متن برای خلق جهانی معاصر از سیاست

    محفل نقد نمایش‌های روی صحنه که این هفته به اجرای نمایش دست‌های آلوده به کارگردانی مسعود موسوی اختصاص داشت با حضور کارگردان، بازیگران و دست اندکاران این نمایش توسط کارشناسان عمارت هنری تو نقد و بررسی شد.

    |

    نقد نمایش دست‌های آلوده به کارگردانی مسعود موسوی

همسو با اوضاع روز جامعه
    نقد نمایش دست‌های آلوده به کارگردانی مسعود موسوی

    همسو با اوضاع روز جامعه

    ایران‌تئاتر - سید علی تدین صدوقی: نمایشنامه دست‌های آلوده برای اولین بار در 2 آپریل 1948 در پاریس به اجرا درآمد. داستان این اثر درامی سیاسی است که در کشوری خیالی به نام ایلیریا بین سال های 1943 و 1945 می گذرد و ماجرای قتل سیاست مداری برجسته را روایت می کند.

    |

    ریحانه سلامت در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

بازیگر باید بتواند هر نقشی در هر ژانری را بازی کند
    ریحانه سلامت در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

    بازیگر باید بتواند هر نقشی در هر ژانری را بازی کند

    ایران‌تئاتر: زنان عصر مدرن بعد از طی کردن تنگناهای قرون گذشته و منع از حضور در اجتماع در قرن بیستم حضور و مشارکت جدی در فعالیت های اجتماعی داشته اند و خیلی از زنان در احزاب مختلف سیاسی به جایگاه های موثری رسیده اند. الگای نمایش دست‌های آلوده با بازی درست و کنترل شده ریحانه ...

    |

    گفت وگو ایران تئاتر با مسعود موسوی کارگردان نمایش دست های آلوده

مرور وقایع تاریخی همیشه برای مخاطب ایرانی جذاب است
    گفت وگو ایران تئاتر با مسعود موسوی کارگردان نمایش دست های آلوده

    مرور وقایع تاریخی همیشه برای مخاطب ایرانی جذاب است

    ایران تئاتر:حزب و حزب بازی همواره در دنیای نوین و از قرن نوزدهم به بعد یکی از دغدغه های آدم ها بوده است و حزب و حزب بازی سر منشا بسیاری از جاه طلبی ها ، جنگ ها ، خون ریزی ها و کشت و کشتار بوده و آدم ها درپس ظاهر دمکراتیک حزب دست به چنین جنایت می زنند.

    |

    نگاهی به نمایش «دست‌های آلوده» به کارگردانی مسعود موسوی

سرمایه‌گذاری در اندیشه و بافتار هنری
    نگاهی به نمایش «دست‌های آلوده» به کارگردانی مسعود موسوی

    سرمایه‌گذاری در اندیشه و بافتار هنری

    ایران تئاتر- عبدالرضا فریدزاده*: پنجه درافکندن با ژان پل سارتر و دراماتورژی متن متعالی و ماندگار او کاری‌ست دشوار که موسوی با تعریف استراتژی صحیح برای دراماتورژی خود از پسش برآمده است. انطباق مضامین و رویداد اثر سارتر بر اوضاع و احوال کنونی و رویکردها و عملکردهای دسته‌جات ...

    |

    حمیدرضا نعیمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

در دست‌های آلوده حرف های امروز جامعه مطرح می شود
    حمیدرضا نعیمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

    در دست‌های آلوده حرف های امروز جامعه مطرح می شود

    ایران‌تئاتر: در نمایش «دست‌های آلوده» نویسنده و کارگردان با نگاهی واقع گرایانه به نقد حزب بازی و جنگ قدرتی که راه می افتد می پردازد. حمیدرضا نعیمی که او را بیشتر به عنوان یک نویسنده و کارگردان توانا و صاحب سبک می شناسیم با استفاه از تجربیات دوران بازیگریش شمایل درستی از شارل ...

    |

    نظرات کاربران