در حال بارگذاری ...
  • در محفل نقد نمایش «کبوتری ناگهان» مطرح شد

    رشد بی‌نظیر صدا، شنوایی و تمرکز در بازیگران نابینا

    محفل نقد «کبوتری ناگهان» روز گذشته با حضور رضا آشفته به‌عنوان منتقد، کارگردان و بازیگران اثر در عمارت هنری تو برگزار شد. رضا آشفته از افزایش توانایی و رشد بی‌نظیر صدا، شنوایی و تمرکز در بازیگران نابینا سخن گفت.

    به گزارش ایران تئاتر در این نشست که در فضایی صمیمانه در کافه عمارت هنری تور برگزار شد رضا آشفته نویسنده و منتقد تئاتر با بررسی اجرای غلامرضا عربی و هنرمندان نابینای گروه نمایش «کبوتری ناگهان»، فهم درست بازیگران از شخصیت‌ها، نسل شاعرانه و زنان محبوس در اندرونی را ستود.
    رضا آشفته درباره حرکت و میزانسن شبح وار بازیگران در این نمایش گفت: اتفاقی که در این صحنه می‌افتد با ایجاد رنگ‌های سیاه و قرمز، موسیقی خاصی تولید می‌کند. این تصور را ایجاد می‌کند که آیا این‌ها یک پیانو هستند و دارند با پاهایشان ساز می‌نوازند؟ گرچه هیچ سازی وجود ندارد ولی چنین تصویری هست و عامل آن صداهای زیبایی است که بوسیله بازیگران تولید می‌شود. در هماهنگی که صورت می‌گیرد و حرکت بسیار نرم بازیگران که بسیار درست اتفاق می‌افتد این ملودی ساخته می‌شود.
    او ادامه داد: به‌عنوان تماشاگر در لحظات اول این نگرانی را داریم که بازیگران بیافتند و همین که نمی‌افتند نشان دهنده میزانسن است. متاسفانه در 98 درصد تئاترهایی که روی صحنه هستند میزانسن تعریف نشده است. چون فرصت این را که بازیگر کشف کند چگونه باید لحظه به لحظه دیالوگ‌ها را به حرکت در آورد نداشته اند. خوشبختانه در این نمایش اتفاق میزانسنی افتاده است و نشان می‌دهد که بازیگران فهم درستی از این شخصیت‌ها، نسل شاعرانه و این زنان محبوس شده در این اندرونی دارند.
    وی خوانش عربی از نمایشنامه کبوتری ناگهان را متفاوت از دیگر اجراهایی که از این متن شده است معرفی کرد.
    آشفته در بخش دیگری از این نشست به پروسه طولانی تمرین با نابینایان پرداخته و ضمن مقایسه آثار قبلی غلامرضا عربی گفت: اولین نمایشتان 14 ماه تمرین شده بود و 11 ماه هم کار بعدی شما تمرین برد و این کار هم به گفته خود شما 6 ماه تمرین داشته است. این نشان می‌دهد که دوستان بازیگر دارند روی بدن، بیان و حرکت مسلط می‌شوند و اتفاقات بهتر در زمان کوتاه‌تری روی صحنه شکل می‌گیرند.
    او دربخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به اندوه و افسردگی بازیگران نسبت به حذف اثر در جشنواره فجر گفت: غصه نباید بخورید که فجر یا هر جای دیگری دارد شما را حذف می کند. همه این حذف‌ها کمک به بودن شما است. کمک به شایستگی شماست.
    آشفته از افزایش توانایی هنرمندان معلول در دیگر بخش‌های سالم بدن و رشد بی‌نظیر صدا، شنوایی و تمرکز در بازیگران نابینا گفته و ادامه داد: بسیاری از ما هنوز نمی توانیم روی صحنه درست راه برویم. صحنه شما صحنه متفاوت تری است که کل زندگی را به ما منتقل می‌کند.
    نمایش کبوتری ناگهان به کارگردانی غلامرضا عربی این روزها در تماشاخانه مشایخی روی صحنه است.




    مطالب مرتبط

    مروری ایران تئاتر بر فعالیت بازیگران مرد در 1398

درخشش ستاره های تئاتر درسال پرحادثه
    مروری ایران تئاتر بر فعالیت بازیگران مرد در 1398

    درخشش ستاره های تئاتر درسال پرحادثه

    ایران تئاتر- رضا آشفته:سالی که گذشت سال پرباری در حیطه بازیگری نمایش کشور و سالی پرحادثه برای ایران و جهان بود . با این همه تئاتر کشور به نحوی پیش رفت که از پیشکسوتان تا جوانان روی صحنه درخشان بودند.

    |

    در جشن امضای نمایشنامه‌های شکرخدا گودرزی عنوان شد

مردی از جنس تئاتر ملی
    در جشن امضای نمایشنامه‌های شکرخدا گودرزی عنوان شد

    مردی از جنس تئاتر ملی

    در مراسم رونمایی از نمایشنامه های شکرخدا گودرزی اهل فرهنگ و هنر ضمن تایید این متون نمایشی درباره وجوه مختلف آنها سخنرانی کردند و در پایان شکرخدا گودرزی این آثار را به نوه اش تقدیم کرد که آینده ایران است.

    |

    در نقد و بررسی «پارتی» مطرح شد

فروپاشی خانواده یا پازل دردناک
    در نقد و بررسی «پارتی» مطرح شد

    فروپاشی خانواده یا پازل دردناک

    رضا آشفته در نقد نمایش پارتی نوشته و کار آرش عباسی به فروپاشی خانواده پرداخت و مریم جعفری حصار دیگر منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به پازلی اشاره کرد که در آن فیلمی ناتمام برای آیندگان ساخته می‌شود.

    |

    نظرات کاربران