در حال بارگذاری ...
فهیه باروتچی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

کار با یک کارگردان ایده‌پرداز بسیار لذت‌بخش است

ایران‌تئاتر: بازی در کنار عروسک و یا صورتک‌های کاغذی و نخی برای هر بازیگری که در حوزه تئاتر عروسکی فعالیت می کند؛ کار دشوار اما در عین حال لذت بخشی است و به تمرکز و ارتقا سطح کیفی کار بازیگر کمک می کند. در نمایش خاک و تاج دو بازیگر نمایش در مدت یک ساعت زمان نمایش مدام با صورتک های کاغذی فضا و شخصیت های متفاوتی را تجربه می کنند و فهیمه باروتچی که سالها است که در حوزه تئاتر عروسکی کار می کند به خوبی ارتباطش را با این عروسک های کاغذی حفظ می٬کند.

فهیمه باروتچی کارشناس ارشد تئاتر عروسکی از دانشگاه تهران، بازیگر و عروسک گردان و خیمه شب باز از دهه هشتاد کارش را آغاز کرد. فیلم سینمایی گزارش یک جشن(ابراهیم حاتمی کیا)، بغلم کن تا دمپایی نیومده، وقتی از بریدگی های خون بار عصب میگذرد، موش و گربه، من شمارو جایی نیدیدم؟، معرکه درمعرکه، دخی ها، مرگ مبارک و نازی چهل گیس از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری، عروسک گردانی و کارگردانی او است. دو عروسک گردان، تعدادی نخ، کش و صورتک های کاغذی جهان اثر نمایش خاک و تاج درباره خیانت و دروغ را که تلفیقی جذاب از نمایش‌نامه‌های هملت و مکبث است را شکل می دهند. نمایشی که با شیوه عروسک کاغذی روی صحنه رفته و برای اولین بار سال ۹۷ در جشنواره عروسکی کاغذی شارل ویل مزیه اجرا شد و در ادامه هم در جشنواره دوسالانه شار ویل مزیه که بزرگترین جشنواره‌ تئاتر عروسکی در جهان است روی صحنه رفته است و همچنین در فستیوال‌های بین المللی کشورهای فرانسه و روسیه حضورهای موفقی داشته است. خاک و تاج توسط گیتی صفرزاده نوشته شده و ساعت 18 آبان و آذرماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. با فهیمه باروتچی درباره حضورش در نمایش خاک و تاج گفت‌وگویی انجام داده ایم.

 

در گذشته هم سابقه همکاری با زهرا صبری را دارید؛ کارگردانی که سابقه درخشانی در حوره تئاتر تئاتر عروسکی دارد. کار با این کارگردان صاحب سبک برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

زهرا صبری در شیوه تئاتر عروسکی دارای سبک و شیوه است و همکاری با ایشان در عین دشوار بودنش بسیار لذت بخش و جذاب است. ایشان برای اجرای نمایش هایشان از ایده های متفاوت و نویی بهره می برند و این ایده در طول تمرینات بسط و گسترش پیدا می کند. برای نمایش خاک و تاج پایه اصلی استفاده از دو نمایش‌نامه هملت و مکبث بود و دو سال قبل استارت این اجرا زده شد و در طول تمرینات شکل‌های اجرایی گوناگونی اتود زده شد و چون کارگردان ایده آل طلبی هستند از تمام ایده هایی که برای این نمایش ارائه شد؛ می شد سه نمایش مستقل هم روی صحنه اجرا کرد.

 

اولین اجرای خاک و تاج در یک جشنواره خارجی انجام شد؟

بله در جشنواره عروسکی کاغذی شارل ویل مزیه اجرا شد و سال بعد هم در جشنواره اصلی این رویداد فرهنگی روی صحنه رفت و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

 

در این پروسه حضور در کار یک کارگردان ایده پرداز، بازیگر چقدر آزادی عمل در جهت ایده‌هایش دارد؟

ایشان به بازیگرش اختیار می دهد تا ایده‌هایش را مطرح کند و هیچ وقت نمی گوید حرف اول و آخر همان چیزی است که من گفته ام و همیشه از ما می خواستند تا اتود بزنیم و بفهمد چه چیزی در چنته داریم.

 

خیلی از بازیگران اذعان دارند یکی از شیوه های دشوار بازیگری کار با عروسک است. شما در این باره چه نظری دارید؟

کار بسیار سختی است. البته در سال های اخیر به واسطه گسترش هنر و تلفیقش با شکل های مختلف هنری مرز میان هنرها برداشته شده است و اغلب هنرها باهم تلفیق شده اند. در تئاتر عروسکی از تخیل و ایده پردازی جهانی استفاده می شود و آن را خاص و منحصر به فرد می کند. در تئاتر عروسکی تخیل تماشاگر با اجرا همراه می شود و تصویرسازی اثر برایش جذاب می شود. متریالی که در تئاتر کاغذی عروسکی مورد استفاده قرار می گیرد؛ متریال سختی است و تا در صحنه نباشید و با آن کار نکنید متوجه این سختی نمی شوید. اگر به اندازه یک سانتی متر زاویه دستم درست نباشد تصویری که کارگردان طراحی کرده از بین می رود.

 

آیا با توجه به توضیحاتی که دادید؛ در تمرینات برای هماهنگی از چه شیوه های تکنیکالی بهره بردید؟

همین چند شب پیش بعد از خاتمه اجرا زهرا صبری به من گفت در یکی از صحنه ها عروسک را کج گرفته ام و هر چه تلاش می کردم که عروسک صاف باشد این اتفاق رخ نداد و در تمرینات روز بعدش متوجه شدم چون ایشان از زاویه دید تماشاگران و از روبه رو دست من را با عروسک می دید با توجه به زاویه نور صحنه کج به نظر می رسید و من دستم صاف بوده و به همین دلیل من دستم را کج کردم تا از روبه رو صاف به نظر برسد. به هر حال در اجرای عروسکی با این چالش ها مواجه هستیم.

 

نکته چالش برانگیز در این نمایش تعداد زیاد عروسک های کاغذی است و شما باید با همه این‌ها بازی کنید و طراحی درست حرکات دستان بر همه این عروسک‌ها نیازمند تمرکز و دقت زیادی دارد؟

هر کدام از ما دو بازیگر در هر شب اجرا با سی عروسک کاغذی بازی داریم.

 

با توجه به اینکه تمام عروسک ها در کف صحنه و در زیر نخ های دار قالی وجود دارد؛ آیا امکان اشتباه برداشتن عروسک ها هم وجود دارد؟

نه چنین اتفاقی رخ نمی دهد؛ زیرا ما بیش از شش ماه تمرین داشتیم و جای هر عروسک را به طور دقیق با تمرکز دقیق می دانیم. در کنار این چالش ما در داخل این دار قالی با کش های زیادی مواجه هستیم و اگر به فاصله 5 سانتی متر جایم درست نباشد بازیم اشتباه شده و میزانسن خراب می شود.

 

آیا وجود این کش ها باعث محدودیت در بازیتان شده و یا کمک کرده که کار چیدمان تصویری مناسب تری داشته باشد؟

نمایش به مریم میرزا خانی از نوابغ ریاضی تقدیم شده است و ایده استفاده از کش و دار قالی از تفکرات اعدادی میرزا خانی در علم ریاضی ایده گرفته شده است. یک جور داستان فرش ایرانی با چالش رسیدن به قدرت در درام نمایش تنیده شده است.

 

درچنین نمایشی که میزانسن های پیچیده و تو درتویی دارد؛ هماهنگی با پارتنر روبه رو عامل تعیین کننده ای برای ارائه بازی درست است؟

بله پارنتر در نمایش ما بسیار تعیین کننده است. سعید ابک از بازیگران باسابقه و قدیمی تئاتر عروسکی است و در این دو دهه تجربیات ارزنده ای در جهت کار با عروسک دارد و همکاری و اعتماد به این ایشان در صحنه کار لذت بخشی بود و مطمئن هستم که اگر حتی من اشتباهی انجام بدهم؛ ایشان اشتباه را رفع می کند.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران