در حال بارگذاری ...
حسین مسافر آستانه در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

موضوع درآمد سلبریتی‌ها سرپوش گذاشتن بر سختی فعالیت هنری است

حسین مسافر آستانه در خصوص طرح مسئله حضور سلبریتی ها در فعالیت های هنری گفت: طرح این مسئله بهانه و دست آویزی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت های موجود در خصوص وضعیت فعالیت های فرهنگی و هنری است.

حسین مسافر آستانه کارگردان تئاتر و مدیر هنری باسابقه در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص حواشی اخیر که بعضی جریان های رسانه ای به دنبال زمزمه های لغو معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی هنری و در ارتباط با حضور سلبریتی ها و درآمدهای آنان دنبال کرده اند، بیان کرد: متاسفانه گروه ها و جریان هایی که این روزها خواه از طریق بعضی رسانه ها و خواه در مجامع دیگر موضوع درآمدهای سلبریتی ها را پیش کشیده اند، در حقیقت این بحث را به عنوان بهانه و دست آویزی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت های موجود در خصوص وضعیت فعالیت های فرهنگی و هنری دنبال می کنند. واقعیت این است که سلبریتی ها در مجموع حتی پنج درصد جامعه هنری ما را شامل نمی شوند و همین تعداد کم نیز عموماً در حوزه سینما فعالیت دارند. بنابراین در خوشبینانه ترین حالت 95 درصد هنرمندان که فعالیت اندیشه ورزانه را در شاخه های مختلف هنری دنبال می کنند، درآمدهایی بسیار ناچیز دارند و در واقع در فقر مالی به سر می برند. متاسفانه بعضی جریان های رسانه ای و حتی صدا و سیما به دنبال القای این مسئله هستند که هنرمندان در عرصه های مختلفی فعالیت دارند و صاحب درآمدهای بالایی هستند و با این حال از معافیت مالیاتی هم برخوردار هستند. القای این مسئله در ذهن مخاطبان عام این رسانه ها که ممکن است آگاهی کافی از وضعیت و شرایط تولید و ارائه آثار هنری ندارند این تصور را ایجاد کند که فعالان عرصه های هنر در هر یک از فعالیت هایی که دنبال می کنند معاف از پرداخت مالیات هستند. اما این تصوری کاملاً اشتباه و خطا است؛ چرا که معافیت مالیاتی هنرمندان تنها در حوزه تولید محصول هنری است که از این معافیت برخوردارند و برای نمونه در فعالیت در آموزشگاه ها و موسسات فرهنگی و هنری دریافت مالیات از هنرمندان برقرار است.

مسافر آستانه در بخشی دیگر از سخنانش نیز در ارتباط با وضعیت و چگونگی تولیدات هنری خاطر نشان کرد: مخاطبان چنین مباحثی و البته بیش از آن ها مسئولین امور فرهنگی گاهی هم دچار این اشتباه می شوند که اگر برای مثال قرادادی با یک هنرمند برای تولید هنری بسته می شود، به این معنی نیست که تمامی مبلغ آن به تمامی به جیب این یک نفر برود. مشخصاً همه ما اطلاع داریم که هنرهایی چون تئاتر فعالیت هایی گروهی هستند و ممکن است در یک پروژه تئاتری حتی نزدیک به یکصد نفر و حتی بیشتر با تخصص ها و نقش های مختلف حضور داشته باشند. به این ترتیب است که مشخص خواهد شد با تقسیم مبلغ یک قرارداد که در اغلب اوقات ارقام بسیار پایینی هم دارد سهم هر یک از اعضای گروه چه میزان می تواند باشد. در حقیقت با روشن شدن اذهان عمومی با فعالیت های هنری متوجه خواهیم شد که درآمدهای گروه های هنری در اکثریتی قریب به اتفاق تا چه اندازه ناچیز است و هنرمندان با چه دشواری ها و محدودیت های مالی است که همچنان با علاقه و اشتیاق به فعالیت هنری شان ادامه می دهند.  

این کارگردان و مدیر هنری شناخته شده در بخش پایانی سخنانش نیز بیان کرد: شاید بخش بزرگی از سوءتفاهم ها در ارتباط با فعالیت های هنری ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی بعضی نهادها است که به دنبال تصمیمات غیرکارشناسانه و مطالعه نشده، تصورات اشتباه از فضای فعالیت های هنری را دامن می زنند. درخواست من از این نهادها این است که دست کم برای یکبار هم که شده و برای نمونه بر روی وضعیت درآمدی و معیشت جامعه هنری مطالعه و کارشناسی کنند تا بدانند وضعیت واقعاً چگونه است. شاید تنها در این صورت باشد که متوجه شویم حتی صحبت از لغو معافیت مالیاتی فعالیت های هنری چه اجحاف و ظلم بزرگی به جامعه هنری خواهد بود و چه آسیب های جبران ناپذیری در فضای فرهنگ و هنر کشور را به دنبال خواهد داشت.




مطالب مرتبط

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» می‌گوید این نمایش با توجه به محتوا و ساختار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست و باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.

|

نظرات کاربران