در حال بارگذاری ...
  • مصطفی رضوی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

    دانش‌آموزان مدارس از تجربه تماشای نمایش بی‌بهره هستند

    مصطفی رضوی کارگردان نمایش «مامبو جامبو» به ایران تئاتر گفت: بخش قابل توجهی از مخاطبین تئاتر کودک و نوجوان دانش آموزان مدارس و دیگر مراکز آموزشی هستند که متاسفانه نمی توانند بهره چندانی از آثار نمایشی داشته باشند.  

    مصطفی رضوی کارگردان نمایش کودک و نوجوان «مامبو جامبو» که  این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته، در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص درونمایه این نمایش بیان کرد: متن این اثر برپایه نمایشنامه «هملت شاهزاده کوچک دانمارک» نوشته «تورستن لترز» و با ترجمه ناصر حسینی مهر، توسط المیرا پارسا بازنویسی شده است.  این نمایش مشخصاً بر دنیای کودکی تمرکز دارد. اغلب ما باور داریم که جهان کودکی جهان پاکی و راستی است و متاسفانه هنگامی که به بزرگسالی می رسیم از این خصلت ها فاصله می گیریم؛ بنابراین لازم است هر از چند گاهی به کودکی مان بازگردیم.

    این کارگردان تئاتر در ادامه سخنانش در ارتباط با شیوه و فضای اجرای این اثر گفت: این نمایش در قالب ترکیب عروسک و بازیگر زنده اجرا می شود و همزمان با بازنویسی متن و در نشست هایی که با خانم المیرا پارسا داشتیم، تلاش کردیم تا شیوه اجرای اثر را هم پیدا کنیم. بر این اساس می توانم اینطور عنوان کنم که «مامبو جامبو» نمایشی مبتنی بر فضا و طراحی صحنه است. در واقع میزانسن های نمایش بر پایه طراحی صحنه شکل گرفته و هر صحنه طراحی متفاوتی دارد که در عین حال روایتی پیوسته این صحنه ها را با یکدیگر متصل می کند. به این ترتیب در کنار روایت داستانی پیوسته و قصه گو تنوع فضایی زیادی را در صحنه نمایش شاهد هستیم که در همراهی با فانتزی و موسیقی فضایی جذاب را پیش روی مخاطب می گذارد.

    رضوی در بخشی دیگر از سخنانش با تشریح رویکردش در ارائه این اثر بیان کرد: ما دراطلاع رسانی ها این شعار را دنبال می کنیم که؛ « این نمایش مختص بچه ها و پدران و مادرانی است که می خواهند فکر کنند». بر این اساس «مامبو جامبو» اثری تفکر محور است که در عین حال به جذابیت های دیداری و شنیداری به عنوان یک اصل در تئاتر کودک و نوجوان پایبند است.

    این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ارتباط با بازخوردهای اجرای این اثر نیز بیان کرد: خوشبختانه باید بگویم در مجموع درصد بالایی از بازخوردهای تماشاگران این نمایش مثبت بوده و بر این اساس به نظر می رسد علاوه بر اینکه عمده مخاطبان ما از تماشای این اثر لذت برده اند، پیام و محتوای نمایش را نیز به درستی دریافت کرده اند. به ویژه باید گفت کودکان همواره از توانایی و آمادگی بالایی در پذیرش محتوا و پیام های تازه برخوردارند و بر خلاف بزرگسالان که گاهاً انتظارات معمول و متداولی را از آثار نمایشی دارند، نسبت به پیام ها و شیوه های مختلف اجرا واکنش های مثبتی از خود نشان می دهند. جای خوشبختی است که امروزه قدرت تشخیص و تصمیم گیری کودکان در خانواده ها هم بالاتر رفته و در بعضی مواقع آن ها هستند که والدین خود را برای دیدن آثار مورد علاقه شان ترغیب می کنند.

    رضوی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مقوله مخاطب شناسی تئاتر کودک و نوجوان گفت: مخاطب سنجی تئاتر کوک و نوجوان عرصه های متعددی را در بر می گیرد که بخش بزرگی از آن را باید در مدارس و مراکز آموزشی در نظر گرفت. باید به این نکته توجه کرد که بخش قابل توجهی از مخاطبین تئاتر کودک و نوجوان دانش آموزان مدارس و دیگر مراکز آموزشی هستند که متاسفانه اغلب به دلیل کم توجهی مراکز آموزشی  یا به دلایل متعدد دیگر نمی توانند بهره چندانی از آثار نمایشی داشته باشند. شخصاً به خاطر دارم که در دوران کودکی ام تنها یکبار فرصت تماشای نمایش برایم پیش آمد و با وجود علاقه و اشتیاقم از فرصت های بیشتر در این زمینه محروم شدم. در این ارتباط مایل هستم این پیشنهاد را مطرح کنم که تالار هنر به عنوان تماشاخانه تخصصی تئاتر کودک و نوجوان امکان اجرای نمایش ها را صبح ها و در ساعت هایی که مدارس و مراکز آموزشی فعال هستند فراهم کند؛ تا دانش آموزان نیز بتوانند از تماشای نمایش ها که تجربه جذاب و پرنشاطی را برای آن ها رقم خواهد زد، بهره مند شوند. تا آنجا که اطلاع دارم در اوایل دوره مدیریت جدید تالار هنر، در مقطعی چنین امکانی فراهم شده است و امیدوارم بار دیگر شاهد شکل گرفتن چنین اتفاقی در این مجموعه باشیم.




    مطالب مرتبط

    مجید علم‌بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان کارکردهای ویژه‌ای دارد
    مجید علم‌بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان کارکردهای ویژه‌ای دارد

    مجید علم‌بیگی کارگردان نمایش «پروفسور جیلی بیلی» به ایران تئاتر گفت: معتقدم دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان از کارکردهای ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش موثر و مثبتی در کیفیت نهایی آثار داشته باشد.

    |

    نقد نمایش « پدرآن» به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر

تجربۀ ساختاری متفاوت در یک فضای بینابینی
    نقد نمایش « پدرآن» به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر

    تجربۀ ساختاری متفاوت در یک فضای بینابینی

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: نمایش « پدرآن» در ابعاد محتوایی، همچنین در شکل هم به سمت نوعی ساختار ترکیبی می‌رود که واجد ارزش‌های زیبایی‌شناسانه صحنه تئاتر کلاسیک است و در عین حال به سمت نوعی بیان رها از قواعد حرکت می‌کند.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با میلاد رمضانی کارگردان نمایش« کاشف گیج»

تکنیک داستان‌های مصور روی صحنه نمایش
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با میلاد رمضانی کارگردان نمایش« کاشف گیج»

    تکنیک داستان‌های مصور روی صحنه نمایش

    میلاد رمضانی کارگردان نمایش کودک و نوجوان« کاشف گیج» گفت: شیوه روایت در این نمایش بازآفرینی شیوه ای در تصویرسازی کتاب های مصور است که با عنوان «کمیک استریپ» شناخته می شود.

    |

    عادل بزدوده در پاتوق ایران تئاتر :

فقدان شاخه دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان آسیب‌زا است
    عادل بزدوده در پاتوق ایران تئاتر :

    فقدان شاخه دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان آسیب‌زا است

    عادل بزدوده نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان معتقد است؛ واضح است که حضور دانشگاه در تبیین و ترسیم مسیر درست فعالیت ها در حوزه تئاتر کودک بسیار تعیین کننده است و به دلیل این فقدان نتوانسته ایم در این عرصه چنان که باید رو به جلو برویم.

    |

    گزارش مردمی ایران تئاتر در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

گرمی برگزاری جشنواره سردی هوای همدان را به فراموشی سپرده است
    گزارش مردمی ایران تئاتر در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

    گرمی برگزاری جشنواره سردی هوای همدان را به فراموشی سپرده است

    ایران تئاتر: جشنواره کودک در حالی به روزهای پایانی برگزاری نزدیک می شود که شور و هیجان حضور کودکان خندان و پر انرژی همدانی باعث شده که اصلاً سرمای پاییزی هوای شهر همدان احساس نشود.

    |

    ایران تئاتر 8 اثر حاضر دربخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

دنیای رنگی رنگی
    ایران تئاتر 8 اثر حاضر دربخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

    دنیای رنگی رنگی

    ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه 8 نمایش راه‌یافته به بخش خردسال جشنواره معرفی می شود.

    |

    پیام عزیزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اتاق جادویی بر اهمیت رویاپردازی کودکان تاکید دارد
    پیام عزیزی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    اتاق جادویی بر اهمیت رویاپردازی کودکان تاکید دارد

    پیام عزیزی کارگردان نمایش «اتاق جادویی» گفت: در این نمایش می خواهیم بگوییم رویاپردازی و تخیل هم به اندازه فعالیت های درسی و حتی بیشتر از آن دارای اهمیت است و کودکان نباید در شرایطی قرار بگیرند که ذهن خیال پرداز و خلاق خود را از دست بدهند.

    |

    ایران تئاتر 9 اثر حاضر دربخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

عروسک‌ها و تصورات باشکوه در سرزمین بازی
    ایران تئاتر 9 اثر حاضر دربخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

    عروسک‌ها و تصورات باشکوه در سرزمین بازی

    ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه 9 نمایش راه‌یافته به بخش بین الملل جشنواره معرفی می شود.

    |

    ایران تئاتر 7 اثر حاضر دربخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

رویاهای کودکانه با ابوالقاسم فردوسی و عطار نیشابوری
    ایران تئاتر 7 اثر حاضر دربخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

    رویاهای کودکانه با ابوالقاسم فردوسی و عطار نیشابوری

    ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه هفت نمایش راه‌یافته به بخش نوجوان جشنواره معرفی می شود.

    |

    نظرات کاربران