در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

حضور کاستلوچی و باربا در تئاتر فجر

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته هیچ خبری جذاب تر از این نبود که بر حضور رومئو کاستلوچی و یوجینو باربا، دو کارگردان اصالتا ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر امسال تاکید می کرد.

دوباره کار کردن قطب الدین صادقی، هادی مرزبان و پرستو گلستان هم خبرهای خوشایندی برای تئاتر کشورمان بود. در هفته گذشته، خبر برهم ریختن گروه بازیگران نمایش مدرسه پینوکیو و کم فروغی چراغ جشنواره تئاتر کُردی در سقز هم خبرهای ناخوشایندی بودند که پشت سر نهادیم. همچنین تشییع پیکر نصرت کریمی برای دوستدارانش دردناک بود.

 

 

رویدادها

حضور رومئو کاستلوچی و یوجینو باربا در تئاتر فجر: رومئو کاستلوچی کارگردان شناخته شده ایتالیایی و یوجینو باربا نویسنده و کارگردان شهیر دانمارکی شرکت کنندگان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهند بود.

نمایش «جولیوس سزار» به کارگردانی رومئو کاستلوچی و نمایش «بلای زندگی (زندگی مزمن)» به کارگردانی یوجینو باربا در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.

نمایش «جولیوس سزار» با نگاهی پژوهشی و رویکردی غیرمتعارف توسط کاستلوچی و گروهش طی ۲ دهه اجرا شده است. همچنین گروه تئاتر «اودین» با نمایش «بلای زندگی (زندگی مزمن)» به کارگردانی یوجینو باربا و نیز مجموعه‌ای از کارگاه‌های تخصصی به مدت پنج روز در این رویداد هنرهای نمایشی حضور خواهند داشت.

شهرداری تهران بیلبورد رایگان برای تئاتر ندارد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران برخلاف صحبت‌های چندی پیش مدیرعامل خود، به گروه‌های تئاتری اعلام می‌کند که تئاتر به دلیل بلیت فروشی، مقوله‌ای تجاری است و بیلبورد رایگان به آن تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نیمه دوم سال جاری موضوعی در میان خانواده تئاتر مطرح شد حاکی از اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران دیگر به گروه‌های تئاتری برای تبلیغ آثارشان بیلبورد شهری رایگان ارائه نمی‌کند. این بحث باعث واکنش و ابراز نگرانی هنرمندان تئاتر شد زیرا با توجه به هزینه‌های تولید و فروش غیرقابل مقایسه تئاتر نسبت به سینما، امکان تأمین هزینه‌های بیلبوردهای شهری برای گروه‌های تئاتری غیرممکن است.

مهرماه سال جاری بود که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به برخی گروه‌های تئاتری از جمله گروه نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف که با حضور سعید پورصمیمی به صحنه رفت، اعلام کرد که دیگر بیلبورد رایگان به تئاترها اختصاص پیدا نمی‌کند، زیرا تئاتر دارای بلیت فروشی است و مقوله‌ای تجاری محسوب می‌شود. این موضوع که کاملا دور از منطق و شناخت درست از تئاتر بود، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

در تاریخ ۸ مهرماه سال جاری برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه برخی از گروه‌های تئاتری برای تبلیغات محیطی در شهر دچار مشکل شده و به آن‌ها اعلام شده باید تعرفه تجاری برای تبلیغات بپردازند، گفت: سیاست‌های کلی ما حمایت از آثار هنری است اما برخی از فیلم‌ها و تئاترها تجاری محسوب می‌شوند و ما از آثار تجاری و گیشه‌ای حمایت نمی‌کنیم. اما تئاترهایی که مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی باشند، طبق روال گذشته مورد حمایت هستند.

ضرغامی تأکید کرده بود: در مکاتبه‌ای که با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشته‌ایم نیز اعلام کرده‌ایم آثار هنری که مورد تأیید باشند، طبق روال گذشته برای تبلیغات هیچ تعرفه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با رد این موضوع که اعلام شده تمامی تئاترها باید برای تبلیغات تعرفه بپردازند، گفت: اینکه تئاتری بلیت‌های خود را در سایت به فروش برساند، دلیلی بر تجاری بودن آن تئاتر نیست و اگر چنین برداشتی شده، غلط است و تأکید می‌کنم روال تبلیغات تئاترهای هنری همانند گذشته است.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در سوم آذر سال جاری در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد که باید شرایط استفاده گروه‌های تئاتری از تبلیغات شهری فراهم باشد.

وی در آن گفتگو بیان کرد: می‌توانیم با کمک خود صنف تئاتر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر ذی‌نفعان به طرحی مشترک برسیم که هم ضابطه‌مند بوده و تبعیض‌آمیز نباشد و هم اینکه قابلیت نظارت دقیقی داشته باشد تا جای گلایه برای کسی باقی نماند.

اختلاف و جایگزینی در مدرسه پینوکیو: اتابک نادری، سیما خضرآبادی و فاطیما درستکار به «مدرسه پینوکیو» پیوستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اتابک نادری، سیما خضرآبادی و فاطیما درستکار به جمع بازیگران نمایش «مدرسه پینوکیو» پیوستند. نمایش «مدرسه پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی که از ۱۷ آذر ماه در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه رفته بود در اولین شب اجرا با انصراف نیلوفر لاری پور، رویا دعوتی، فرزاد حسنی و مروارید کاشیان ۴ بازیگر اصلی نمایش به دلیل اختلافات درون گروهی روبرو شد.

با پیوستن اتابک نادری، سیما خضرآبادی و فاطیما درستکار به «مدرسه پینوکیو» اجرای این نمایش از روز نوزدهم آذرماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو از سر گرفته شده است.

نورا هاشمی، بابک صحرایی، علیرضا میرزامحمدعلی، رازیما میرزایی، سوزان صفانیا و فریبرز گلبن دیگر بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«مدرسه پینوکیو» بر اساس برداشتی آزاد از رمان «بختیار علی» نوشته شده و در خلاصه آن آمده است: الان چیز زیادی از اون مجموعه رخدادها یادم نیست، اما بهش میگفتن مدرسه پینوکیو!

کم فروغی جشنواره تئاتر کُردی: سنندج - ایرنا - شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز در حالی روز سه شنبه آغاز شد که انتظار می‌رفت با استقبال هنرمندان خارجی، رسانه‌ها و تلویزیون‌های مطرح خارجی و داخلی و علاقمندان به تئاتر همراه شود ولی خبری از ذوق و شوق همیشگی آن نبود.

برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز به دلیل اینکه مسوئلان وعده اتمام ساختمان پلاتوی نمایش را داده بودند به تعویق افتاد و از همان ابتدا برگزاری این جشنواره با مشکلات متعددی روبرو شد، به نوعی که این مشکلات دلسوزان تئاتر را نامید کرد اما بعد از کش و قوس های طولانی جشنواره تامین اعتبار شد و در روز سه شنبه ۱۹ آذرماه با حضور ۹ گروه داخلی و ۲ گروه خارجی آغاز به کار کرد.

جشنواره تئاتر کُردی که بهانه‌ای برای گردهمایی بیشتر هنرمندان کرد است تا دغدغه ها، مشکلات، گرفتاری های مردمان کرُد را با شکلی هنری نمایش دهند و سرگذشت کُرد زبانان در طول تاریخ به مخاطبان تئاتر در سراسر جهان ارائه و نمایش دهند. این جشنواره خیلی از هنرمندان که سالها است یکدیگر را ملاقات نکرده بودند را به هم رساند، این تجمع هنری قطعا حاصل شیرینی از آن خلق خواهد شد و توجه ها را نیز در آینده به خود معطوف می‌کند.

با برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی در روز اول، بارش سنگین برف در سقز نیز شروع شد و این رحمت الهی از یک جهت باعث خیر و برکت و از جهت دیگر باعث اختلال و عدم حضور تعدادی از هنرمندان دیگر در این جشنواره به دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها شد به طوریکه نه جاده‌های کردستان آنقدر مساعد و خوب است و نه شهرستان سقز فرودگاهی دارد تا مسافران به راحتی در این جشنواره حضور بهم رسانند.

 

یادمان ها

مراسم تشییع نصرت کریمی: تهران- ایرنا- کارگردان سینمای ایران در آیین تشییع پیکر نصرت‌الله کریمی گفت: روح او از هنر ایران دریغ شد و جسمش را با احترام به ابدیت می‌سپاریم.

آیین تشییع پیکر نصرت الله کریمی هنرمند سینما، تئاتر و مجسمه سازی با حضور جمعی از هنرمندان از جمله اردشیر صالح پور، قطب الدین صادقی، ستاره اسکندری، پوری بنایی، سعید پور صمیمی، بهمن فرمان آرا، مازیار میری، بهناز جعفری، فردین خلعتبری، رضا درمیشیان، سیف الله صمدیان در خانه سینما برگزار شد.

خسرو سینایی کارگردان کشور با حضور در پشت تریبون گفت: هنر بهترین ابزار برای زیبا زندگی کردن و زندگی را زیبا کردن است و کریمی از نمودهای زیبایی بود.

وی اظهار داشت: کریمی اگر فیلم نمی ساخت به صورتک ها عشق می ورزید اگر صورتک نمی ساخت تدریس می کرد و به شاگردانش فقط فن نمی آموخت بلکه شوق هنر را در آنان بیدار می کرد، وی اگر تدریس نمی کرد در هر محفلی که حضور می یافت گرما می بخشید، در تنهایی کتاب می نوشت و اگر کتاب نمی نوشت گل کاکتوس پرورش می داد و هیچ زمانی را از دست نمی داد.

سینایی تصریح کرد: وی به زندگی عشق می ورزید استاد زیبا زندگی کردن بود هنرمند و انسانی خردمند بود؛ طی سال های زندگی اش روحش از ما دریغ شد و حالا آمده ایم تا جسمش را با عشق و احترام به ابدیت بسپاریم.

مرضیه برومند نیز در این مراسم با بیان اینکه بعد از وفات کریمی، فضای مجازی از سخنان و ویدیوها پر شد، تاکید کرد: در این میان ویدیویی را دیدم که کریمی از زبان یک پدربزرگ به نوه خود حرف می زد که اگر روزی جسم من را در زیر ملحفه ای سفید دیدی بدان که من آنجا نیستم بلکه در ذهن تو باقی می مانم و ما امروز چه میزان زیادی در ذهن و خاطرات خود از کریمی سرشار شده ایم.

این کارگردان گفت: من چه بخت بلندی داشتم که شاگرد این هنرمند بودم زیرا بسیار آموختم، کریمی ارتباط تنگاتنگی با عروسک داشت و بسیار در آثار من حضور دارد، من طنز را از او آموختم طنزی که متفاوت تر از طنز امروز است، او در نسل ما و نسل آینده باقی خواهد ماند زیرا هیچکس نمی تواند برای ذهن هیچ محدودیت و ممنوعیتی ایجاد کند.

آیدین آغداشلو نیز با بیان اینکه دشوارتر از مرگ تحمل تنها ماندن است، اظهار داشت: از دست رفتن بزرگان یک هشدار است که باید جدی گرفته شود نه برای خود هنرمند بلکه برای ما که ماندیم باید مسئله مهمی باشد، زیرا حافظه تاریخی و خاطراتمان را از دست می دهیم.

وی افزود: اگر هنرمند سال های آخر عمر خود را در انزوا گذرانده باشد و آثارش در دسترس نباشد اتفاق تلخی می افتد و این است که حافظه تاریخی و نقطه اتکا خود را از دست می دهیم؛ در لحظه نمی فهمیم چه اتفاقی برای هنرمان افتاده است اما به آرامی همه چیز را از دست می دهیم که این اتفاق بسیار غم انگیز است برای ما که مانده ایم.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندانی چون کریمی آجرهایی برای حفظ هنر به شمار می آیند، خاطرنشان کرد: این روزها آجرها در حال فرو ریختن هستند.

به گفته وی، کریمی راهی پیدا کرد که روزگار خود را در آرامش بگذراند و توانست همه روزهای خود را با وقار سپری کند و برای یک عمر وقار او کاری از دست ما بازماندگان بر نمی آید جز اینکه آنها را در یاد آیندگان نگه داریم زیرا خاطره تکیه گاه خوبی است.

وی تاکید کرد: آثار به جا مانده از یک هنرمند معنای حضور وی را مشخص می کنند حتی اگر به نمایش گذاشته نشوند.

رویا تیموریان نیز در این مراسم گفت: من این شانس را داشتم که از شاگردان دانشگاهی کریمی باشم، استادی پرشور و انرژی و خلاق که روح بزرگی داشت و این تصور را در مخاطب ایجاد می کرد که روحش در جسمش جا نمی شود.

وی افزود: با همه روزگارانی که پشت سر گذاشته ایم امید و آرزو دارم روزهای بهتری را ببینیم.

ماندانا کریمی دختر مرحوم کریمی نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کسانی که او را از نزدیک می شناختند می دانند که پدرم خردمندانه و شرافتمندانه زیست و هرگز اهل شکوه و شکایت نبود، با طنز خود می گفت خوب نیستم چون عالی هستم.

وی تاکید کرد: پدر همیشه مردم را شاد می خواست به جای کلمه پایان از خوش باشید استفاده می کرد من نیز در پایان سخنانم به شما می گویم خوش باشید.

 

چهره ها

قطب الدین صادقی: نمایش «چنور» به نویسندگی و کارگردانیِ قطب‌الدین صادقی از بیست‌ویکم آذرماه ۱۳۹۸ در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نمایش «چنور» به نویسندگی و کارگردانیِ قطب‌الدین صادقی از بیست‌ویکم آذرماه ۱۳۹۸ در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

این نمایش که پیش از این، در فستیوال «تئاتر کردی سقز»، فستیوال «مونودراما» اربیل و همچنین کشور سوئد به نمایش درآمده، روایت مردی است که پس از بیست سال مهاجرت، از روسیه به زادگاهش برمی‌گردد؛ یک‌راست به قبرستانی می‌رود که پیش از مهاجرت، نامزدش را در آنجا دفن کرده‌اند تا با او از خاطرات گذشته و رنج‌های غربت سخن بگوید. مهاجرت او پس از اعدام نامزدش در جریان کودتای ۱۳۳۲ اتفاق افتاده است.

فرشید گویلی که برگزیدۀ بهترین بازیگر مرد از فستیوال «مونودراما» اربیل نیز شده است، به عنوان بازیگر، نقش مرد مهاجرت‌کردۀ این اثر را ایفا می‌کند.

این نمایش، از بیست‌ویکم آذرماه تا هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۸، هرشب جز شنبه‌ها، از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت شصت دقیقه در سالن چهارسوی تئاتر شهر به نشانیِ تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

هادی مرزبان: نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» با کارگردانی هادی مرزبان از اوایل اسفند ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی مرزبان از مدت‌ها پیش قصد داشت نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» را اجرا کند و در مقطعی، تمرین آن را با بازی زنده‌یاد جمشید مشایخی آغاز کرد اما به دلایلی، تمرین نمایش متوقف شد و حال بعد از سال‌ها انتظار، بار دیگر پرونده این نمایش برای این هنرمند تئاتر باز شده است.

نمایش«دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» که ماجرایی عاشقانه و سیاسی دارد، بر اساس داستانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان به صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:« اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد مصدق انجام دهد که صد البته با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل می‌شود و هر بار با مقاومت دکتر نون رو به رو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و  جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز می‌شود ... .»

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اجرای این نمایش از هفته اول اسفند ماه در تالار وحدت آغاز می‌شود.

پرستو گلستانی: پرستو گلستانی قصد دارد در سال ۹۹ نمایشی را برگرفته از شعر «کتیبه» مهدی اخوان ثالث روی صحنه ببرد.

پرستو گلستانی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری و کارگردانی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر خیلی درگیر برگزاری کلاس‌های آموزشی هستم و قصدم این است که بعد از پایان این فعالیت‌های آموزشی به سراغ کارگردانی تئاتر بروم. به طور حتم در ماه‌های باقیمانده از سال ۹۸ زمان تولید و اجرای اثری نمایشی را ندارم ولی در سال ۹۹ این کار را انجام خواهم داد.

وی درباره نمایشنامه‌های مدنظر خود برای کارگردانی، یادآور شد: ۲ نمایشنامه را مدنظر دارم که البته مشخص نیست در ابتدا کدام را روی صحنه خواهم برد؛ یکی نمایشنامه‌ای برای مخاطب بزرگسال و دیگری نمایشنامه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان است.

گلستانی در ادامه سخنان خود توضیح داد: قصدم این است که به همراه زرتشت اخوان ثالث نمایشنامه‌ای را بر اساس شعر «کتیبه» مهدی اخوان ثالث نوشته و آن را سال دیگر در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببریم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نمایشنامه دیگر مدنظر برای اجرا در سال ۹۹، گفت: نمایشنامه ای از دیوید وود را هم برای اجرا در تالار هنر مدنظر دارم.

 

تیترها

1. «دراکولای سفید» به شهرزاد می‌آید

2. «سوگ جامه» به تئاترشهر آمد

3. رادیوتئاترهای منتخب جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند

4. «سکوت سفید» تمدید شد

5. انتشار فراخوان انتخاب دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی

6. «فراکتال» صاحب پوستر شد

 




نظرات کاربران