در حال بارگذاری ...
برگزاری مراسم پاسداشت شهدای هنرمند «شاهدان شیدایی»:

از خانواده 20 شهید هنرمند کشور تجلیل شد

ایران تئاتر: مراسم پاسداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» شب گذشته با تقدیر از ۴ هنرمند کشور و خانواده ۲۰ هنرمند شهید در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که به همت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار نجات معاون فرهنگی و اجتماهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار نعمان غلامی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین، مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جمع کثیری از مسئولان لشکری و کشور، هنرمندان و خانواده شهدای هنرمند برگزار شد، ابتدا  ابوالفضل آغاسی فرزند شاعر نام آشنای کشور مرحوم محمدرضا آغاسی، اشعاری را در وصف شهید و شهادت ارائه کرد.

وی در ادامه با انتقاد از کسانی که تلاش داشتند نام شهدا را از سر در کوچه ها بردارند، یکی از اشعار پدرش با این مضمون را خواند.

 

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور: ۲۱۵۹ شهید هنرمند در کنگره شهدای هنرمند شناسایی شده است

در ادامه مراسم امیر نصیربیگی رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور در سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، گفت: انشالله با پاسداشت یاد و خاطره شهدا، سبک و سیره شهدای هنرمند مسیر جدیدی را در زندگی مان باز کند و از کسانی که از همه چیز گذشتند و تمام قد ایستادند تا ادامه دهنده راه هنر باشیم، الگو بگیریم.

وی افزود: شهدای گرانقدر شهادت را بزرگترین هنر خود فرض کردند تا امروز در عرصه های هنری و اجتماعی ادامه دهنده راه آنها باشیم.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور ادامه داد: ۲۱۵۹ شهید هنرمند در کنگره شهدای هنرمند شناسایی شده است و با برگزار این مراسم تلاش داریم با تقدیر از خانواده این شهدا، فرهنگ ایثار و مقاومت را برای نسل کنونی و نسل های آینده نهادینه کنیم.

در ادامه، بخش اول تقدیر از خانواده شهدای گرانقدر با دعوت از خانواده شهید محمد پور محمد تنگستانی، شهید جعفر پاو، شهید محید جبار شهیر، شهید حجت الله بخچالی و شهید علیرضا قدیمی برگزار شد.

سپس علیرضا افتخاری «مدافعان حرم» را در وصف مقام عالی شهدای مدافع اجرا کرد و در ادامه مرشد محسن میرزاعلی در نقالی خود خاطره ای از پدر یکی از شهدای دفاع مقدس بازگو کرد.

 

معاون هماهنگ کننده بسبج مستضعفین: در تولید آثار مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت پویاتر عمل کنید

سردار غلامی معاون هماهنگ کننده بسبج مستضعفین در سخنانی ضمن بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و رشادت شهدای جبهه و جنگ، گفت: شما هنرمندان که جلوه های هنر را به منصه ظهور می نهید هرکدام نرده بانی به سمت صعود، پلی به سمت تعالی، اتوبانی برای انتقال پیام برای آینده و راهی برای ادامه مسیر شهدا هستید. باید بیشتر به این عرصه توجه کنید و  در تولید آثار فرهنگ ایثار و شهادت پویاتر عمل کنید.

وی با تاکید بر اینکه ایران در کانون همه التهابات امن است، خطاب به هنرمندان تصریح کرد: این امنیت و ارامش مدیون خون شهداست و این پیام از طریق هنر هنرمند نسل به نسل منتقل می شود.

پس از سخنرانی معاون هماهنگ کننده بسبج مستضعفین، بخش دوم تقدیر از خانواده شهدای هنرمند با تقدیر از 10 خانواده شهید برگزار شد.

در این بخش از خانواده شهدای والامقام فیروز حمیدی زاده، ارکان قدیمی، مجید غلامی، فریبرز یزدان شناس، هادی باغبانی، حمید زاهدی، ماشالله صفاری، عباس آقا دادی، عبدالرضا مصلی نژاد و مصطفی چمران  با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

 

تقدیر از جمال شورجه

در ادامه هیئت اجرایی این مراسم، از جمال شورجه نویسنده و کارگردان نام آشنای سینمای کشور به پاس سال ها تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس و یاد و خاطره سلحشور ها و دلاورمردی های این عرصه قدردانی شد.

سپس مهندس چمران برادر شهید مصطفی چمران که به نیابت از خانواده ایشان برای دریافت لوح تقدیر، به بالای سن آمده بود، به ذکر خاطره ای از این شهید والامقام پرداخت و گفت: یک روز که آقا مصطفی مجروح و در بیمارستان بستری بود. مقام معظم رهبری به دیدار ایشان آمدند. در این ملاقات مقام معظم رهبری کتاب تاریخ هنر در دست داشتند و آقا مصطفی از ایشان پرسید شما در زمینه هنر هم فعالیت می کنید. پس از آن حدود یک ساعت بحث هنری بین آنها مطرح شد و همیشه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که شهید چمران علاوه بر دانشمند بودن، عالم بودن و عارف بودن یک هنرمند هم بود.

اجرای سرود شهید توسط گروه کبوتران حرم از دیگر برنامه های مراسم پاسداشت شهدای هنرمند بود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جنگ تحمیلی از زاویه های مختلف قابل درس آموزی است

پس از اجرای سرود شهید،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: در این محفل ارزشمند که خانواده شهدای هنرمند حضور دارند حق این بود که بیشتر شنونده باشیم تا راه و رسم مردانگی و عزت را بیاموزیم.

سید عباس صالحی  با تاکید بر اینکه وقتی ارزش های دفاع مقدس در قالب فرهنگ و هنر به قصه و روایات و الگو تبدیل می شوند قدرت جاذبه بیشتری پیدا می کنند، گفت: ایام جنگ تحمیلی از زاویه های مختلف قابل درس آموزی است، در این 8 سال دفاع مقدس ارزش های والای انسانی دفاع مقدس در ابعاد و عرض های متعددخود را نمایان‌ کرد، که وقتی به الگو و روایت تبدیل می شوند قدرت اکسیری تاریخی پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: این دوره تاریخی فضایی از معنویت را معنادار کرد. این دوره معطر و طلایی تاریخ ما فرصتی بود برای اینکه اقشار، اقوام و سلیقه های مختلف برای یک مسیر و فضا کنار هم قرار بگیرند.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس اقوام مختلف، ادیان مختلف و اقشار مختلف کنار هم قرار گرفتند تا هیچ دینی، قومی، مذهبی، سن و سالی و قشری بی حجت و بی الگو نباشد، تصریح کرد:  یک بخشی از این اقشار شهدا و ایثارگران هنرمند بودند که با هنر خود در این هشت سال به میدان آمدند.

وی افزود: بیش از دو هزار شهید هنرمند در رشته های مختلف داریم.۶۰۰ شهید هنرمند در حوزه شعر و ادبیات، در حدود ۵۰۰ شهید هنرمند در حوزه هنرهای تجسمی، در حدود ۵۰۰ شهید در حوزه هنر نمایشی، بیش از ۳۰۰ شهید خوش نویس، بیش از ۱۳۰ شهید هنرمند در حوزه فیلم و سینما و بیش از ۸۰ شهید در حوزه موسیقی داریم و این یعنی کاروان هنرمندان در آن دوره با مردم همراه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: این کاروان شهدای هنرمند حجتی هستند بر اینکه در آن دوران سخت و محنت هنرمندان پا به پای مردم در میدان بودند.

سومین بخش از مراسم تجلیل و قدردانی از خانواده شهدای هنرمند، پس از پایان سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تقدیر از خانواده شهدا علی اصغر فلاح، سید جواد اسدی، ابراهیم اصغرزاده، علی حسین ابراهیمی، سعید نوروزی انجام شد.

 

تجلیل از 3 هنرمند شاخص

 پس از تجلیل از خانواده شهدای هنرمند، از «محمد گلریز» به پاس سرودها و نغمات ماندگار و خاطره‌انگیزش در طول سال‌های دفاع مقدس و «مرتضی سرهنگی» به پاس تلاش شایسته در حوزه ثبت و نشر ادبیات دفاع مقدس تقدیر شد.

همچنین قرار بود از «مسعود نجابتی» به پاس حضور متعهدانه در رشته هنرهای تجسمی نیز تقدیر شود که ایشان بدلیل سفر حضور نداشتند.

در پایان این مراسم از آثار مکتوب شهدای هنرمند تحت عنوان مجموعه شناخت شهید رونمایی شد.




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

نظرات کاربران