در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر مهر عنوان کرد:

ادای دینی به زنان آسیب‌دیده در جنگ تحمیلی

لیلی عاج نویسنده و کارگردان نمایش «روزمرگی» اثر اجرایی خود در بخش مسابقه صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر کاشان را ادای دینی به زنان آسیب‌دیده همشهری‌اش در جنگ تحمیلی دانست.

به گزارش ایران تئاتر لیلی عاج بابیان این‌که دوست نداشتم روایت من از جنگ تکراری باشد، افزود: «روزمرگی» روایت 4 زن در سنین و موقعیت‌های مختلف است که هرکدام به‌نوعی در جنگ تحمیلی دچار آسیب شدند اما این کار ادای دینی بود به مردم و زنان جانباز شهرم گیلان‌غرب که بعضاً در مضیقه معیشتی هم هستند.
وی در بیان تشکیل گروه بازیگران روزمرگی یادآور شد: متن روزمرگی توسط خودم نوشته‌شده و سال گذشته با هنرجویان برگزیده بازیگری مهتاب نصیرپور که بسیار برای کار زحمت کشیدند طی 3 هفته و با استقبال خوب در تماشاخانه مهرگان تهران به روی صحنه بردیم.
نویسنده و کارگردان نمایش روزمرگی با اشاره به این‌که پس از نگارش متن اولیه هر چه جلو رفتم داستان‌های دیگر حول موضوع اصلی شکل گرفت خاطرنشان کرد: نظر من این بود که تنها زنان جانباز و شیمیایی برایم مهم نیستند و حتی فرزندان و نسل بعد از آن‌ها هم به‌نوعی آسیب‌دیده جنگ هستند، لذا در ادامه قصه‌های دیگری پیرامون روایت اصلی شکل گرفت.
 لیلی عاج در مورد زنی که در نمایش از جانبازی خود به هنگام 4 سالگی می‌گوید نیز یادآور شد: این کاراکتر با این‌که زاییده تخیلاتم بود اما در حقیقت مصادیق او هست و وجود دارد، شما تصور کنید او در کودکی جانباز جنگ شده و الآن می‌خواهد حقش را بگیرد اما دولت گرفتار است و به نظر می‌رسد این‌قدر گرفتاری دولت و مشکلات زیاد است که آن 8 سال جنگ تحمیلی در نظر ماها کمرنگ شده است درحالی‌که آن زن آسیب‌دیده از جنگ در کشور وجود دارد اما این در حالی است که در دنیا می‌بینید همچنان برای جنگ جهانی اول و دوم نمایش و فیلم تهیه می‌شود.
وی همچنین درباره پلاتوی محل اجرای روزمرگی گفت: ممکن است به‌عنوان‌مثال کیفیت سطح صحنه این پلاتو مطابق سلیقه من نباشد ولی در کل استاندارد خوب و مناسبی بر آن حاکم است و در زمانه مهجوریت تئاتر که فقط عاشقان تئاتر در میدان حضور دارند، جای دستمریزاد دارد که برای جشنواره افتتاح‌شده است.
نویسنده و کارگردان نمایش روزمرگی با اشاره به این‌که در دوره سیزدهم جشنواره تئاتر مهر نیز باکار «قند خون» در این رخداد حضور داشتم افزود: در آن دوره با قند خون در بخش میهمان که به موضوع کارگران بیکار شده قند ورامین می‌پرداخت، حاضر شدم و امیدوارم باکاری که اجرای آن از 27 آذر شروع می‌شود و ماحصل 6 الی 7 ماه تمرین است در دوره شانزدهم جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان نیز حضور پیدا کنم.
نمایش روز مرگی طی دو سانس در تماشاخانه تازه تأسیس سپهر فرهنگ‌سرای مهر به روی صحنه رفت‌.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران