در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

بازگشایی تالار فرهنگ و مجلس آرایی نوید محمدزاده

ایران تئاتر- رضا آشفته: بازگشایی تالار «فرهنگ» با مدیریت عمارت «روبرو» خبر خوشایندی است که می تواند نویدبخش فعال شدن دیگر تالارهای مسکوت پایتخت باشد که به دست فعالان بخش خصوصی با مدیریت درخور تاملی همراه شوند

علاوه بر این خبر، مجلس آرایی نوید محمدزاده ستاره سینمایی که درواقع ستاره تئاتر کشورمان هم هست، در مراسم بزرگداشت اکبر زنجانپور و همچنین افتتاحیه نمایش بوقلمون بازهم خبر خوشایندی است برای دلگرمی ها و مهرورزی هایی که اهل فرهنگ و هنر به آن بسیار نیازمندند. در این هفته همچنین خبرهایی مانند استقبال از جشنوارۀ تئاتر هامون و برگزار نشدن جایزۀ محمود استادمحمد آمد و اخباری هم از هنرمندانی چون اسماعیل خلج، سهراب سلیمی، بهرام ابراهیمی و آریان رضایی منتشر شد.

رویدادها

بازگشایی تالار فرهنگ: تالار «فرهنگ» با مدیریت «عمارت روبرو» به جمع سالن های برگزار کننده تئاتر و موسیقی پیوست.

طی تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پروش و مجموعه فرهنگی هنری عمارت روبرو، تالار فرهنگ به عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر تهران، میزبان گروه‌های موسیقی و هنرمندان تئاتر می‌شود.

بر اساس این گزارش تالار فرهنگ مکانی با ظرفیت ۵۰۰ نفر است که ۳۸۰ تماشاچی در طبقه همکف و ۱۲۰ نفر در بالکن مستقر میشوند. این تالار در خیابان حافظ پایین‌تر از خیابان شهریار و در شرق تالار وحدت  قرار گرفته و سال ۱۳۸۴ خورشیدی به عنوان یک بنای مربوط به دوره پهلوی با معماری نئوکلاسیک به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

بیش از ۵۰۰ اثر متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر هامون: بیش از ۵۰۰ اثر نمایشی، تاکنون متقاضی شرکت در نخستین جشنواره تئاتر «هامون» شده اند.

هادی حجازی فر، مدیر تئاتر هامون قصد دارد در بهمن ماه و همزمان با جشنواره بین المللی تئاتر فجر نخستین جشنواره تئاتر هامون را برگزار کند و طبق اعلام قبلی مهلت ارسال اثر به این جشنواره تا پایان ۳۰ آذرماه است.

حجازی فر در این زمینه به ایسنا گفت: خوشبختانه استقبال از این جشنواره در بخش خصوصی و همزمان با جشنواره تئاتر فجر خیلی خوب بوده و تا به حال بیش از ۵۰۰ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره شده اند.

او با اشاره به اینکه این آمار متعلق به دو روز قبل است و ارسال آثار همچنان ادامه دارد، افزود: آمار نهایی قطعا بالاتر از تعداد اعلام شده خواهد بود. با این حال مهلت ارسال اثر تمدید نخواهد شد.

حجازی‌فر همچنین گفت: از آنجا که در فراخوان درخواست ارسال طرح و ایده اجرایی و نه صرفا متن را مطرح کرده بودیم و برخی گروه ها ایده های مبهمی را فرستاده اند مهلت ویژه‌ای برای این گروه ها اختصاص داده‌ایم تا اطلاعات تکمیلی خود را به دبیرخانه جشنواره برسانند. این تصمیم به این دلیل است که نمی‌خواهیم فرصت شرکت هیچ گروه شایسته‌ای در جشنواره از دست برود و در همین راستا از تمام گروه‌ها خواستیم فیلمی را از تمرین خود بفرستند تا هیات بازبینی بتواند ایده اجرایی گروه‌ها را دقیق‌تر بررسی کند. به این ترتیب مهلت ارسال فیلم‌ها را تا ۵ دی‌ماه تعیین کردیم.

مدیر تئاتر هامون در پایان تاکید کرد: روند ارسال آثار خیلی ما را امیدوار کرده که جشنواره‌ای پویا داشته باشیم و در فرایند بازبینی و انتخاب، فارغ از سلیقه های شخصی آثار توسط هیأت انتخاب بررسی می‌شوند و تلاش می‌شود تمام آثار مستعد را به دقت بررسی کنیم. ضمن اینکه گروه‌های متنوعی از شهرستان متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند و به دنبال این هستیم تا شرایط را به بهترین نحو برای حضور آن‌ها فراهم کنیم.

جایزه استاد محمد امسال برگزار نمی شود: مانا استادمحمد با اعلام این خبر که جایزه ادبیات نمایشی زنده‌یاد محمود استادمحمد امسال برگزار نمی‌شود، تأکید کرد به دنبال ترمیم ایده‌ها و تعریفی درست از این جایزه برای تأثیرگذاری هستند.

مانا استادمحمد درباره برگزاری مراسم جایزه ادبیات نمایشی زنده یاد محمود استادمحمد در سال جاری که طی سال‌های اخیر در دی‌ماه برگزار می‌شد، به خبرنگار مهر گفت: امسال مراسم جایزه ادبیات نمایشی محمود استادمحمد را برگزار نمی‌کنیم زیرا هدفمان فقط این نیست که یک مراسم برگزار کنیم و تمام شود. با توجه به مراسم جوایز مختلفی که در تئاتر ایران برگزار می شود، باید ببینیم چه روند و نگاهی برای جایزه ادبیات نمایشی استادمحمد داشته باشیم.

وی تأکید کرد: قصدمان این است که با برگزار نکردن مراسم امسال، فرصتی برای ترمیم ایده های جایزه داشته باشیم و این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه باید این جایزه را تعریف و برگزار کنیم که در فضای تئاتر ایران تأثیرگذار باشد.

استادمحمد درباره اینکه آیا سفارش اجرای اثری از آثار محمود استادمحمد به کارگردان و گروهی حرفه ای مدنظر هست یا نه، اظهار کرد: به صورت مستقیم سفارشی برای اجرای اثری خاص نداریم اما گروه های متعددی از شهرهای مختلف ایران درخواست مجوز اجرای آثار محمود استادمحمد را دارند که همکاری لازم با آن‌ها را انجام می دهیم.

وی در پایان درباره برنامه چاپ آثار زنده یاد استادمحمد، بیان کرد: فعلا روی شناختنامه محمود استادمحمد کار می کنیم و امیدوارم که بتوانیم هر چه زودتر کار این شناختنامه را به پایان برسانیم.

 

یادمان ها

اسماعیل خلج: نخستین برنامه از مجموعه ‌برنامه‌های «زندگی تئاتری من»، که از این پس به‌شکل مستمر توسط کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار خواهد شد، به زندگی تئاتری اسماعیل خلج، اختصاص دارد.

نخستین برنامه از مجموعه ‌برنامه‌های «زندگی تئاتری من»، که از این پس به‌شکل مستمر توسط کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار خواهد شد، به زندگی تئاتری اسماعیل خلج، اختصاص دارد.

در این برنامه که در ساعت ۱۷ روز یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸، در محل سالن مهین اسکویی ساختمان قدیم خانه‌ی تئاتر (واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی، نبش خیابان ماه، ساختمان آفتاب، طبقه اول) برگزار می‌شود، ابتدا بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، طلایه رویایی، شهرام گیل‌آبادی و شهرام کرمی دقایقی در مورد فعالیت‌های تئاتری اسماعیل خلج سخن خواهند گفت و سپس در قالب یک گفت‌وگو مابین مجید گیاه‌چی و اسماعیل خلج، بخشی از فرازهای زندگی تئاتری و نقطه‌نظرات تئاتری او مطرح می‌شود.

بهرام ابراهیمی: بزرگداشت بهرام ابراهیمی بازیگر تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون ۷ دی برگزار می‌شود.

تجلیل از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای بهرام ابراهیمی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر، رادیو و تلویوزیون ۷ دی به همت موسسه فرهنگی هنری ماهان برگزار می‌شود.

بهرام ابراهیمی که این روزها به‌عنوان بازیگر در نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» به کارگردانی امیر دژاکام حضور دارد فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۵۲ و در سن ۱۸ سالگی با حضور در سریال «صخره سیاه» آغاز کرده است. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه»، «تاریکی شب، روشنایی روز»، «خاک گرم»، «سارق روح»، «محکومین»، «چرخ و فلک» از جمله فعالیت‌های اخیر وی در عرصه تلویزیون است.

وی فارغ‌التحصیل نمایش با گرایش بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است که از سال ۷۴ به پیشنهاد زنده‌یاد احمد آقالو فعالیت خود را در رادیو نیز آغاز کرد که تا امروز این همکاری ادامه داشته و در حال حاضر به عنوان یکی از چهره‌های فعال رادیو در زمینه بازیگری و کارگردانی همچنان مشغول به فعالیت است.

ابراهیمی در سینما نیز چهره شناخته شده‌ای است. بازی در فیلم‌های سینمایی «مارمولوک»، «مرد بارانی»، «زاگرس»، «ایلیا، نقاش جوان»، «طبقه حساس»، «هزارپا» و... از جمله فعالیت‌های این هنرمند در سینماست.

همکاری وی با کارگردان‌هایی چون رکن‌الدین خسروی، حمید سمندریان، پری صابری، محمد رحمانیان، فرهاد مهندس‌پور، امیر دژآکام، مجید جعفری، پروانه مژده، مجید جعفری، آتیلا پسیانی و... باعث شده وی یکی از هنرمندان فعال در حوزه تئاتر باشد که همچنان نیز به فعالیت خود در این زمینه و حضور در نمایش‌های معتبر ادامه می‌دهد.

مراسم تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری بهرام ابراهیمی روز شنبه ۷ دی ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه سپند برگزار می‌شود.

بزرگداشت اکبر زنجانپور:  نوید محمدزاده خطاب به اکبر زنجانپور گفت: من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی.

آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر با حضور هنرمندانی همچون خسرو سینایی، سعید پور صمیمی، سیامک اطلسی، نوید محمد زاده، تینا پاکروان، اکتای براهنی، مهدی گلستانه و الهام پاوه‌نژاد برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی سعید پور صمیمی، تینا پاکروان و نوید محمد زاده همراه بود به اکبر زنجانپور شاهنامه اهدا شد.

سعید پور صمیمی، بازیگر پیشکسوت درباره اکبر زنجانپور گفت: صحبت کردن درباره استاد زنجانپور کمی مشکل است چون هم ابعاد کاری‌اش زیاد است و هم من با ایشان افتخاری همکاری نداشتم. من و آقای زنجانپور هم دانشکده‌ای بودیم یعنی از سال 1344 که در دانشگاه تهران رشته تئاتر باز شد.

او ادامه داد: زمانی که ما به دنبال بازیگری رفتیم، دوران بی‌رونقی هنر نمایش بود. یادمان باشد که در آن دوره نه تئاتر شهری بود،‌ نه سنگلج و نه تالار وحدت. اصلاً نمی‌دانم ما برای چه به دنبال این کار رفته بودیم. چراکه در آن سال‌ها یکسری کار بازاری مانند آنچه در لاله‌زار اتفاق می‌افتاد داشتیم ولی به دنبال تئاتر واقعی رفتن فقط عشق می‌خواست، نه هیچ‌چیز دیگر که استاد زنجانپور نشان داد به‌خوبی این عشق را دارد.

پور صمیمی عنوان کرد: در آن سال‌ها بسیاری در کنار ما بودند که به‌مرور این کار را رها کردند، امروز که به آن نسل نگاه می‌کنم، می‌بینم فقط چند نفر در این حرفه باقی ماندند. چون بسیار سخت بود همه تحملش را نداشتند. یکی از سختی‌هایش بدنامی بود.

او بابیان اینکه اکبر زنجانپور نشان داد که مرد واقعی بازیگری است گفت: فقط کافی است به کارنامه کاری‌اش نگاهی بی اندازیم تا ببینم که در مهم‌ترین و ماندگارترین کارهای آن سال‌ها همکاری داشته است. در سال‌های بعدی هم به‌عنوان کارگردان کارهایی انجام می‌دهد که بازهم بسیار باارزش است.

پور صمیمی با تأکید بر اینکه جدا از مسئله تکنیک و حرفه، فرهنگ بازیگری هم مسئله مهمی است توضیح داد: کسانی که می‌خواهند در این عرصه ماندگار و تأثیرگذار شوند، باید فرهنگ این هنر را هم داشته باشند و فقط به تکنیک بسنده نکنند. آقای اکبر زنجانپور بیش از حدود 50 سال در هنر نمایش ماندگار شد و کارکرد. نوع کار کردن او برای من خیلی مهم است، چون اخلاق این کار را داشت و یکی از بی‌حاشیه‌ترین آدم‌های این حرفه در تمام این سال‌ها بوده است.

پور صمیمی بابیان اینکه به دوستی‌اش با اکبر زنجانپور افتخار می‌کند گفت: جا دارد اینجا از دو دوست مشترک ازدست‌رفته‌مان یعنی اکبر ساکت کسایی و کیهان رهگذار یاد کنم. برای اکبر زنجانپور عمر طولانی باافتخار آرزو می‌کنم.

در ادامه مراسم، تینا پاکروان، انتخاب‌کننده صداپیشگان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره اکبر زنجانپور گفت: آقای زنجانپور و هنرمندانی از جنس ایشان شکل‌گرفته دهه 40 ایران، دوره روشنفکری هستند که چقدر حیف ما آن دوران را ندیدیم. زمانی که من وارد دانشکده سینما و تئاتر شدم، بزرگ‌ترین شوق‌وذوق من دیدن استاد زنجانپور جلوی در کلاس بازیگری بود. ولی متأسفانه آقای زنجانپور از ترم بعدی دیگر در دانشکده ما تدریس نکردند و من همیشه این حسرت را با خودم کشیدم که شاگرد ایشان باشم.

نوید محمد زاده، بازیگر تئاتر و سینما بعدازآنکه به همراه اشکان رهگذر، شاهنامه به اکبر زنجانپور اهدا کرد، خطاب به او گفت: هر ثانیه‌ای که شما را می‌بینم برایم خاطر انگیز است. من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی. واقعاً ممنون هستم که در این جایگاهی که دارد همیشه به پشت‌صحنه تئاترهای ما آمدید و از ما حمایت کردید.

اکبر زنجانپور بابیان اینکه امشب، شب بزرگی برای من است گفت: کسی که باعث آشنایی من با اشکان رهگذر شد، خانم تینا پاکروان بود. دو سال پیش به من زنگ زد و گفت فیلم انیمیشنی درباره شاهنامه هست، بیا و صحبت کن. به او گفتم موضوع شاهنامه باشد، شما هم تأیید کنی، حتماً می‌آیم و باید بگویم امروز بسیار خوشحال هستم که این کار را انجام دادم. چراکه هر ایرانی با فردوسی و شاهنامه ارتباط دارد و خلوت خودش را با این اثر گران‌قدر گذرانده است.

او ادامه داد: همه ما به شاهنامه و فردوسی افتخار می‌کنیم. زمانی که فردوسی شاهنامه را می‌نوشت نه عکسی بود و نه نقاشی. او درباره تاریخی صحبت می‌کند که نیست ولی می‌خواهد بگوید که وجود داشته است. حالا اشکان رهگذر به این قهرمانان بی تصویر، تصویر بخشیده است و آن‌ها را زنده کرده است.

زنجانپور تأکید کرد: فردوسی بزرگ این تاریخ را به ما ایرانیان هدیه کرد و ما به‌عنوان یک ملت مخلصش هستیم. حالا اشکان رهگذر، کار دیگری می‌کند، او قهرمانان شاهنامه را در این انیمیشن که کار بزرگی است قرار می‌دهد و به ملت ایران پیشنهاد می‌کند که به سراغ شاهنامه بروند.

 

چهره ها

صحرا فتحی: صحرا فتحی نمایش «پونز» را به ایرانشهر می‌آورد.

این نمایشنامه به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و تهیه‌کنندگی مهدی کمال‌پور و امیرحسین منجم‌زاده از پنجم دی ۱۳۹۸ در سالن سمندریان مجموعه تئاتر ایرانشهر در ساعت ۱۷ روی صحنه خواهد رفت.

تینو صالحی، غزل شجاعی، هامون سیدی، صحرا فتحی، نجلا نظریانی، سعید دشتی (به ترتیب ورود) به‌عنوان بازیگر در این پروژه نمایشی حضور خواهند داشت.

همچنین رها جهانشاهی به‌عنوان مجری طرح و کارنگ طیاری به‌عنوان طراح پوستر در این پروژه حضور دارند.

صحرا فتحی پیش از این نمایش‌های موفقی همچون «آوازه‌خوان طاس» و «ماربازی» را به صحنه برده که مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است.

آریان رضایی: پوستر نمایش «مشروع» به کارگردانی آریان رضائی که قرار است از ۸ دی در تماشاخانه سپند روی صحنه برود با طراحی سینا افشار رونمایی شد.

پوستر نمایش «مشروع» به کارگردانی آریان رضائی که قرار است از ۸ دی در تماشاخانه سپند روی صحنه برود با طراحی سینا افشار رونمایی شد.

 نمایش «مشروع» که به شیوه‌ی تعاملی و براساس روش‌های تئاتری آگوستوبوال با ایده‌پردازی و کارگردانی آریان رضائی با بازی محمد هادی عطایی، فرنوش نیک‌اندیش، دنیا مدنی، پری‌ناز لطف‌الهی و آریان رضایی از ۸ دی هر شب ساعت ۲۱ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود، در آستانه اجرای عمومی پوستر این نمایش با طراحی سینا افشار رونمایی شد.

سهراب سلیمی: پیش‌فروش بلیت نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی سهراب سلیمی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، سهراب سلیمی نمایش «آقای اشمیت کیه؟» را از ۴ دی در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه می برد. در این نمایش که نوشته سباستین تیری و ترجمه شهلا حائری است، ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر، سینا خدابخشی به‌ ایفای نقش می پردازند.

تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر در خیابان سمیه، بعد از نجات‌اللهی، پلاک ۲۶۰ واقع شده است.

نوید محمدزاده: نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور با حضور نوید محمدزاده اجرای عمومی خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد.

نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور شامگاه دوشنبه ۲۵ آذر با حضور نوید محمدزاده اجرای عمومی خود را در سالن استاد سمندریان آغاز کرد.

هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه‌لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، احمد لشینی، محسن زرآبادی، محمدهادی عطایی، حسین شفیعی، میلاد ابراهیمی، علی‌اکبر اعتماد مقدم، علی سلیمی، مرتضی موسوی و محسن صادق پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «بوقلمون» مطابق با جدول زمان‌بندی‌شده تا روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

 

تیترها

1. «سوگ جامه» ویژه هنرمندان به صحنه می‌رود

2. فراخوان کارگاه‌های آموزشی و مسترکلاس‌های گروه تئاتر اودین

3. آثار راه یافته به مرحله رقابتی دومین جشنواره تئاتر مان معرفی شدند

4. دلارا نوشین «جنایات قلب» را به صحنه می‌برد

5. فراخوان جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی منتخب آثار جشنواره گام دوم در مشهد

6. مرور آثار علیرضا نادری در جشنواره‌ی تئاتر مهر

 




نظرات کاربران