در حال بارگذاری ...

گزارشی از برگزاری روز جهانی تئاتر در اصفهان

اختر تاجیک‌ ـ عکاس، مریم معترف ـ کارگردان، محمد یعقوبی ـ نویسنده، چیستا یثربی ـ نویسنده، منصور خلج ـ پژوهشگر، سیامک احصایی ـ طراح صحنه و... به عنوان چهره‌های فعال سال معرفی شدند. نشر قطره، نشر فردا، شبکه ۲ و شبکه ۴، روزنامه شرق، جمهوری اسلامی و ایران نیز به عنوان رسانه‌های فعال معرفی شدند.

رضا آشفته: گروهی از هنرمندان، مدیران و مسوولان تئاتر به منظور شرکت در مراسم روز جهانی تئاتر روز چهارشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه از مقابل تالار وحدت به سمت اصفهان حرکت کردند.
این عده برای آنکه بهتر بتوانند به بهانه روز جهانی تئاتر دوستی‌های خود را احیا کنند و یا فرصتی برای همسویی نسل‌های دیروز و امروز ایجاد شود، سوار دو اتوبوس شدند. آنها پس از صرف ناهار در یکی از رستو‌ران‌های شهر کاشان، از باغ فین ـ محل شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر ـ دیدار کردند. اهالی کاشان با دیدن چهره‌های مطرح سینمایی و تئاتری مانند محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، رضا کیانیان، ایرج راد، رضا بابک، مهتاب نصیری‌پور، حبیب رضایی، عزت‌الله مهرآوران و... شاد و خوشحال آنها را تشویق می‌کردند. باغ فین پر از دانش‌آموزان محلی، گردشگرهای خارجی و هنرمندان مطرح سرزمینمان شده بود و همگی در محیطی آرام و خنک درباره عظمت باغ فین و میرزا تقی‌خان گفت‌وگو می‌کردند. علی نصیریان نیز در محل حمام باغ فین از مدل‌های قاتلان و مقتول ایراد می‌گرفت که چرا همگی لبخند بر لب دارند و گویی همه با رضایت خاطر در مراسم قتلگاه میرزا تقی‌خان شرکت کرده‌اند.
پس از این بازدید‌ گروه هنرمندان اعزامی به اصفهان به روستای زیبا و پرجاذبه ابیانه رفتند تا از نزدیک شاهد گوشه‌ای از تمدن کهن ایرانی در این نقطه آباد و خوشنام باشند. آنچه در ابتدا نظرها را به خود جلب می‌کرد، دیوارهای سرخ کاهگلی بود که تمامی ده را فرا گرفته بود. قدمت ابیانه به پیش از اسلام برمی‌گردد و گویش مردم کاملاً پهلوی است. زن‌ها و مردها نیز لباس‌هایی را بر تن کرده‌اند که طرح آن مربوط به ایران باستان است. مردم ده 98 درصد با سوادند و هر خانه‌ای بین یک تا سه فرزند دارد که این آمار در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر می‌نماید. این ده 600 نفری در ایام تاسوعا و عاشورا مهمان 40 هزار نفر عزادار حسین(ع) است که این حضور پررنگ دال بر برگزاری مراسم باشکوه در این ایام و نخل‌گردانی آن زبانزد عام و خاص است. دیدار از ابیانه تا ساعت 9 شب ادامه می‌یابد. اهالی ابیانه و میراث فرهنگی نطنز گروه هنرمندان و مدیران تئاتر را برای شام به رستوران هتل ابیانه دعوت می‌کنند.
گروه نیمه شب به اصفهان می‌رسند و در هتل سفیر مستقر می‌شوند. پنجشنبه روز جهانی تئاتر است و صبح گروهی از مسوولین و مدیران برای برگزاری کمیته‌های تخصصی در تالار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌روند. هنرمندان هم برای دید و بازدید از شهر و خرید‌های احتمالی بیرون می‌روند و هر یک به فراخور حال از سی و سه پل، پل خواجو، مسجد امام، عمارت عالی قاپو، هشت بهشت، کلیسای وانگ، چهل ستون، بازار و غیره دیدار می‌کنند.
برای ناهار هنرمندان تهرانی و شهرستانی در یکی از سفره‌خانه‌های نقش جهان دعوت شده‌اند و باز فرصت کوتاهی برای تجدید دیدارها و خاطرات فراهم می‌شود. پیش از آغاز مراسم روز جهانی تئاتر، هنرمندان برجسته کشورمان در محل گلزار شهدای اصفهان حضور یافته و با اهدای گل و قرائت فاتحه به روح پاک آنان ادای احترام کردند.
مراسم”روز جهانی تئاتر” پنجشنبه ساعت 30/17 در تالار هنر اصفهان با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان کشورمان و مردم هنردوست اصفهان برگزار شد.
در این مراسم پری صابری، کارگردان باسابقه کشورمان که از دهه 40 حضور فعالانه‌ای در عرصه تئاتر داشته و در سال‌های اخیر نمایش‌هایی مانند”من از کجا، عشق از کجا”، ”شمس پرنده”، ”رستم و سهراب”، ”آنتیگونه”، ”سوگ سیاوش”، ”بیژن و منیژه” و... اجرا کرده است، پیام آرین منوشکین، کارگردان و سرپرست گروه خورشید از کشور فرانسه را به مناسبت روز جهانی تئاتر قرائت کرد.
علی نصیریان نیز در تایید پیام منوشکین که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بود، از حضار می‌خواست که برای درک بهتر تئاتر حتماً این پیام جذاب و غیر معمولی را بخوانند و از آن به عنوان یک بیانیه تئاتری برای گسترش و توسعه تئاتر در کشورمان استفاده کنند.
نصیریان از گذشته و حدود 40 سال پیش گفت‌ که در آن زمان با سخت‌ترین شرایط برایشان اجرای تئاتر در شهرهای دور افتاده‌ای مثل زاهدان ممکن می‌شد اما امروز امکانات رفاهی بیشتر شده و بنابراین باید تئاتر نیز به فراخور زمانه با پیشرفت و توسعه امیدوار کننده‌ای روبرو شود.
وی با یادآوری این نکته که کمبودهای مالی نباید مانع از بروز خلاقیت هنری شود، تاکید کرد که تئاتر نیز بر پایه جوهر خلاقّه انسانی شکل می‌گیرد.
در این مراسم مولودی خوانی کردستان، نمایش‌واره تمنای باران کاشمر، نمایش موزیکال حر اصفهان اجرا شد. همچنین در روز جهانی تئاتر از پیشکسوتان تئاتر محمدعلی کشاورز، بهمن عیوق، علی‌نقی رزاقی، منیژه محامدی تقدیر شد.
اختر تاجیک‌ ـ عکاس، مریم معترف ـ کارگردان، محمد یعقوبی ـ نویسنده، چیستا یثربی ـ نویسنده، منصور خلج ـ پژوهشگر، سیامک احصایی ـ طراح صحنه و... به عنوان چهره‌های فعال سال معرفی شدند. نشر قطره، نشر فردا، شبکه 2 و شبکه 4، روزنامه شرق، جمهوری اسلامی و ایران نیز به عنوان رسانه‌های فعال معرفی شدند.
در زمان برگزاری مراسم چهره‌هایی مانند داود رشیدی، اکبر زنجانپور، اصغر همت و نصرالله قادری حضور یافتند و اینان در کنار افرادی مانند پری صابری، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، ایرج راد، رضا بابک، رضا کیانیان، بابک محمدی، بهزاد فراهانی، حسن دادشکر، یوسف صدیق، فرشید ابراهیمیان، محمدرضا خاکی، منصور خلج، محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی و... گرمابخش مراسم شدند.
یکی از نکات مهم در برگزاری مراسم روز جهانی تئاتر همانا حضور هنرمندان در یکی از شهرهای کشورمان و خارج از پایتخت بود که همین حرکت باعث آشنایی هنرمندان با تئاتر شهرستان‌ها و همچنین گسترش تئاتر در اقصی نقاط کشورمان خواهد شد. دکتر خسرو نشان طراح این حرکت قابل تقدیر است که بسیاری از هنرمندان اظهار امیدواری کردند که سال‌های بعد نیز این مراسم در یکی از شهرهای ایران برگزار شود.
در حاشیه مراسم نمایشگاه عکسی از آثار رضا معطریان، اختر تاجیک، میلاد پیامی، شکوفه‌ هاشمیان و حسین سلمانزاده برگزار شد که این عکس‌ها به جشنواره بیست‌وسوم تئاتر فجر اختصاص داشت.