نخستین جلسه بررسی طرحهای شرکت کننده در پروژه چهارفصل تئاتر برگزار شد
به گزارش سایت ایران تئاتر در این جلسه که به صورت شورایی مرکب از تمام نویسندگان حاضر برگزار شد، ۵ طرح نمایشنامه با عناوین "تولد"، "زخمیترین کبوتر"، "مرصاد"، "کافه پرنده آبی" و "یوسف میآید" مورد بررسی قرار گرفت.
اولین جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف طرحهای ارائه شده به پروژه چهارفصل تئاتر ایران با حضور نغمه ثمینی، محمد یعقوبی و ایوب آقاخانی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر در این جلسه که به صورت شورایی مرکب از تمام نویسندگان حاضر برگزار شد، 5 طرح نمایشنامه با عناوین "تولد"، "زخمیترین کبوتر"، "مرصاد"، "کافه پرنده آبی" و "یوسف میآید" مورد بررسی قرار گرفت.
در آغاز این ورک شاپ که کاملاً تخصصی و عملی به طرح نمایشنامه پرداخت ایوب آقاخانی توضیح داد: قرار است با همکاری یکدیگر تلاش کنیم که طرحها به سلیقهای مشترک یا مفقود شده برسد. همه آنچه در این جلسه گفته میشود پیشنهاد ما برای همکارانمان خواهد بود. بنابراین طرحها به صورت اتفاقی انتخاب، توسط نویسنده دیگری خوانده و ایدهها، پیشنهادها و تذکرات دیگران شنیده خواهد شد.
ابتدا طرح نمایشنامه "تولد" نوشته اکبر حسنی از استان مرکزی قرائت شد. در مرحله بررسی این طرح پیشزمینه شخصیتها، زمان مدنظر نمایش برای تحولات پیشبینی شده، تغییر و پرداخت شرایط محیطی، بررسی رابطه شخصیتها و کاستن از شخصیتهای غیرضروری از سوی حاضران تذکر داده شد.
ایوب آقاخانی در این بخش باورپذیری عناصر و وقایع پیشبینی شده طرح را یک امر ضروری عنوان کرد. ثمینی نیز استفاده از همزمانی واقعه شخصی و یک واقعه بزرگ بیرونی در پرداخت طرح را زمینهای مناسب ارزیابی کرده و شکلدهی به رابطه آدمها را در این زمینه پیشنهاد داد.
محمد یعقوبی نیز در ادامه به شخصیتهایی که به تنهایی میتوانند واقعه باشند اشاره کرده و یادآور شد که تماشاگر باید شخصیتی در نمایشنامه را دوست داشته باشد و لزوماً نباید موضعگیری نویسنده در طرح بیان شود.
پس از خواندن طرح "زخمیترین کبوتر" نوشته حسین سرپرست از گیلان، افزوده شدن عمل نمایشی به طرح، تغییر زمان واقعه، تجدیدنظر در شروع نمایش و جابهجایی کارکرد شخصیتهای داستان و بافت روایی و ضرورت تعویض نام پیشنهاد داده شد.
در بخش دوم این جلسه پس از وقفهای چند دقیقهای برگزار شد، طرح "مرصاد" نوشته رحمان هوشیاری قرائت شد که به دلیل ویژگی طنز آن نکاتی همچون هویتهای جعلی، پرهیز از حرکت به سوی لودگی، خواست مشترک کاراکترها و پایانبندی مناسب مورد بحث و گفتوگوی نویسندگان قرار گرفت و تغییر نام به همراه تغییر زمان وقوع از دوران جنگ به سالهای ملتهب انقلاب تأکید شد.
"کافه پرنده آبی" نوشته علیرضا حنیفی به عنوان چهارمین طرح مورد بررسی قرار گرفت و جنبههای جذاب شخصیتهای معرفی شده در طرح، موقعیت خلق شده، وجود کاراکترهای اضافی، نقش کاراکتر زن در پیشبرد داستان، تقسیم اپیزودها، شکستن زمان روایی داستان و تبیین قطبهای درام مطرح و پیشنهاد داده شد.
آخرین طرح بررسی شده در این جلسه "یوسف میآید" نوشته سعید تشکری از خراسان بود که درباره آن نیز گستردگی داستان در طرح، پرداختن به یک اپیزود از اپیزودهای شش گانه طرح، زمان طویل نمایشنامه نهایی، استقلال کاراکترها و نبودن زمان لازم برای معرفی هر یک مطرح شد.
نغمه ثمینی در این مرحله یادآور شد که طرحهای پیچیده برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند و دوستان نباید توقع داشته باشند در یک نشست، همه جوانب یک طرح پیچیده را درک کنند و افزود: سخت نوشتن بد است اما پیچیده نوشتن بد نیست.
در پایان این جلسه ایوب آقاخانی به مسأله درک وقایع گذشتگان اشاره کرد و توضیح داد: مسلماً امکان اشتراک و لمس تجربیات گذشتگان را داریم. اعتقاد دارم اگر جنگ را ندیده باشم هم میتوانم آن را درک کنم به این شرط که در آن غور کرده باشم. اگر این گونه باشد که نویسنده نتواند تجربه گذشتگان را درک کند پس بعد از 40 سال نباید کسی درباره دفاع مقدس مطلبی بنویسد چون کسی که آن را از نزدیک تجربه کرده دیگر وجود ندارد.
بررسی طرحهای دیگر صبح روز بعد و در دومین جلسه بررسی قوت و ضعف طرحها ادامه خواهد یافت.
بخش دوم ورک شاپهای دومین روز چهارفصل تئاتر ایران ساعت 15 با حضور نغمه ثمینی و ایوب آقاخانی در کارگاه نمایشنامهنویسی برگزار میشود.