در حال بارگذاری ...
...

باید در چارچوب ملی به میدان رقابت جهانی وارد شویم

"حسین پارسایی"، رییس مرکز هنرهای نمایشی در این روز نویسندگان شرکت کننده در پروژه چهار فصل را سفیران فرهنگی یک منطقه خاص کشور در موقعیت خاص عنوان کرده و افزود: جمع حاضر متشکل از افراد ارزنده و با تجربه‌ای است و آنچه از قراین پیداست نشان می‌دهد ماحصل و دستاورد خوبی در پی خواهد داشت و از این پس مسئول پروژه، ایوب آقاخانی می‌تواند با سرعت ادامه آن را به انجام برساند.

آخرین جلسه نخستین دوره ورک‌شاپ‌های پروژه "چهار فصل تئاتر ایران" با دیدار رییس مرکز هنرهای نمایشی و گفت و شنود نویسندگان حاضر در این پروژه همراه شد.
به گزارش سایت ایران‌تئاتر، "حسین پارسایی"، رییس مرکز هنرهای نمایشی در این روز نویسندگان شرکت کننده در پروژه چهار فصل را سفیران فرهنگی یک منطقه خاص کشور در موقعیت خاص عنوان کرده و افزود: جمع حاضر متشکل از افراد ارزنده و با تجربه‌ای است و آنچه از قراین پیداست نشان می‌دهد ماحصل و دستاورد خوبی در پی خواهد داشت و از این پس مسئول پروژه، ایوب آقاخانی می‌تواند با سرعت ادامه آن را به انجام برساند.
وی خطاب به نویسندگان حاضر در نشست با تأکید بر این که باید ارتباط خود را با دفتر پروژه چهار فصل حفظ کنید، توضیح داد: پس از تایید کیفی متن‌های نوشته شده وارد مرحله جدیدی با ساز و کار جدید خواهند شد تا با نظارت مدیریت امور استانها به اجرا برسند .
وی آرزو کرد این حرکت همچنان بالنده و رو به رشد باشد و تصریح کرد: تهران به دلیل سطح آموزش و امکانات هر چند محدود، توفیقات ملی قابل توجه و رونق نسبی در تئاتر داشته که تلاش کردیم امسال با طراحی پروژه چهار فصل و همراهی اساتیدی که چشم و چراغ تئاتر امروز هستند استمرار جریان حرفه‌ای تئاتر را در سراسر کشور داشته باشیم.
پارسایی در بخش دیگری از سخنانش به مباحث مطرح شده در کارگاه و برخی از مشکلات نویسندگی تئاتر در ایران اشاره کرد و ضمن با اشاره به فرا رسیدن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به جنبه‌های مختلف بروز این رخداد را خواستار شد و افزود: شاید نسل حاضر دیگر نیازی به دیدن سطحی و فاقد عمق مظالم شکنجه، ساواک و شعارها نداشته باشد اما این نسل به درک مفاهیم انقلاب اسلامی نیاز دارد. امیدوارم هنرمندان با خلاقیت بدیع خود در این زمینه، دست به قلم ببرند.
وی با اشاره به آمار حیرت انگیز نمایشنامه‌های برتر دانشگاهی و دشواری قضاوت آثار گفت: اگر به این نویسندگان بها داده شود شاهد شکوفایی این هنر هستیم. وقتی با یکی از داوران نمایشنامه‌های دانشجویی صحبت می‌کردم گفت، با 50 نمایشنامه خوب روبرو بوده‌اند که فقط به 10 تا از آن‌ها جایزه داده‌اند. این نشان می دهد نمایشنامه نویسی ایران همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.
وی تأکید کرد: همچنان اولویت‌ ما با نمایشنامه‌های ایرانی است. تئاتر باید همچون آیینه‌ای در مقابل اجتماع قرار گیرد و وظیفه‌اش این است که به جاهایی سر بزند که کمتر پرداخت شده‌اند.
معتقدم یک نمایش با ساختار خوب می‌تواند هر مفهومی را در خود جا داده و به اجرا بگذارد. در عرصه بین‌الملل نیز ترجیح ما بر متون ایرانی است، چون معتقدم باید با چهار چوب ملی به میدان رقابت برویم.
رییس مرکز هنرهای نمایشی رویکرد پژوهشی و نوشتاری مرکز در سال‌های اخیر را مورد تاکید قرار داد و فعالیت کارشناسان تئاتر سراسر کشور برای شرکت در فصل‌های آینده این پروژه را موتور حرکت تئاتر شهرستان‌ عنوان کرد.
بخش پایانی این جلسه به گفت و شنود هنرمندان شهرستان با مدیر مرکز هنرهای نمایشی اختصاص یافت و در آن مسائلی چون دل‌نگرانی درباره کمرنگ شدن پروژه‌های ارزشمندی چون چهار فصل تئاتر و پشتیبانی از هنرمندان و تمایل به تداوم آن در سال‌های آتیمطرح شد که در این راستا تشکیل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، و افتتاح رسمی آن از نیمه تیرماه سال جاری، تقدیر از فعالان انجمن‌های نمایش در روز سوم تیر به همراه ساختار، کارکرد و اهداف برنامه‌ریزی‌های مختلف مرکز هنرهای نمایشی به تفصیل از سوی حسین پارسایی برای حاضران تشریح شد.