در حال بارگذاری ...
در آیین یادبود شهید حسین قشقایی اتفاق افتاد:

نمایشنامه «ماناترین لحظه قشقایی»به همسر شهید انقلابی اهدا شد

ایران تئاتر: همزمان با آیین یادبود شهید حسین قشقایی روز شنبه هفتم دی ماه و برگزاری جلسه نمایشنامه خوانی «ماناترین لحظه قشقایی» در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر، ندا ثابتی نمایشنامه «ماناترین لحظه قشقایی» به همسر شهید قشقایی اهدا کرد.

همزمان با سالروز شهادت حسین قشقایی آیین یادبود ایشان ساعت ۱۸ روز شنبه هفتم دی ماه با برگزاری جلسه نمایشنامه‌خوانی «ماناترین لحظه قشقایی» به نویسندگی ندا ثابتی، کارگردانی احمد جولایی و اجرای محمودهندیانی، کریم اکبری مبارکه، شهاب راحله، احمد حیاوی، صادق نبی زاده، حسام پرتو، زهرا شریفی نیا، حسن فقیهی مقدم، میثم فرومند، محدثه شاه بیگی، محمد امین محمدی، مریم خدایاری و سعیده مصطفوی برگزار شد.

در این مراسم که میترا عرب همسر شهید قشقایی نیز حضور داشت، پس از نمایشنامه خوانی، امان رحیمی از شاگردان این شهید انقلابی در سخنانی گفت: حسین قشقایی ویژگی هایی داشت که او را دلنشین می کرد.در تمرین ها، خنده او به قدری صادقانه بود که ما فکر می کردیم حتما کار ما بسیار جذاب و قابل توجه بوده که موجب انبساط مربی مان شده است اما وقتی ایرادهای ما را گوشزد می کرد متوجه می شدیم که او اندک ما را به بهای لبخند شیرین و صادق قبول می کرد و به موقع نظر خود را در تایید یا اصلاح بازی اعلام می نمود.

وی افزود: در فضایی که چه به لحاظ ظاهر و چه به لحاظ معنی نشانه ای از رفتار دینی مشاهده نمی شد او را می دیدیم که نمازش را در فضای سبز مرکز رفاه به جا می آورد و یا در دفاع از امام حسین(ع) با استدلالی که از باوری برخاسته بود رو در روی قشر مددکار اجتماعی آنجا که اکثرا به مکاتب الحادی معتقد بودند می ایستاد و آنها را مجاب می کرد.

رحیمی فروتنی شهید قشقایی نسبت به مردم فرودست را یکی دیگر از ویژگی های شخصیت ایشان عنوان کرد و گفت: این ویژگی موجب پیدایش نمایشنامه «دبستان نمونه» شد که به شیوه اتود توسط هنرجویان از مشکلات و زندگی مردم محله تهیه شده بود.

وی اضافه کرد: شجاعت و صراحت لهجه این شهید بزرگوار در مصاف با وضع حاکمیت جامعه نیز از ویژگی هایی محسوب می شود که از او به جا مانده و آثاری که در دانشکده دراماتیک کارکرده بیانگر دیدگاه اجتماعی اوست که این امر موجب محدودیت و انزوایش در دانشکده شد.

شاگرد شهید قشقایی با اشاره به نحوه شهادت ایشان ادامه داد: من در زمان شهادت ایشان در میدان انقلاب بودم. مراسم تشییع پیکر شهید نجات الهی بود و با توجه به خیل جمعیت ارتش با مردم درگیر شد. از همه طرف تیراندازی می شد.در یک لحظه میدان خالی شد و فقط یک پیرزن در وسط میدان ماند. شهید قشقایی برای نجات این پیرزن به سمتش رفت و در همان جا به شهادت رسید.

در ادامه ندا ثابتی نویسنده این اثر نمایشی گفت: از همه کسانی که در این مسیر مرا یاری نمودند از جمله شهرام کرمی، سعید اسدی، آقای افضلی و ... تشکر می کنم. من 8 ماه برای این اجرا تلاش کردم و خدا را شاکریم که توانستیم یاد و خاطره شهید قشقایی را زنده نگه داریم.

وی افزود: یکی از کسانی که در این مسیر سخت مرا همواره دلداری دادند جناب آقای محمود فرهنگ بود که همواره به من می گفت کار شهید زمین نمی ماند نگران نباش. از ایشان هم صمیمانه سپاسگزارم.

خاطرنشان می شود حسین قشقایی یکی از هنرمندان عرصه تئاتر و دانش آموخته دانشگاه هنر بود که به دلیل مبارزه با رژیم شاهنشاهی مورد غضب مسئولان دانشگاه و سایر هنرمندان قرار گرفت. با این وجود همواره در مسیر اعتقادات تلاش کرد و در 6 دی ماه 1357 در زمان تشییع پیکر شهید نجات الهی به شهادت رسید.

پس از پیروزی انقلاب، داوود دانشور به همراه تعدادی از دوستان ایشان از جمله تاجبخش فنائیان، سعید کشن فلاح، محمود هندیانی، سیاوش هاشمیان، محمد کاسبی، کاظم بلوچی، جلیل فرجاد، یدالله وفاداری مهمترین اثرش «نهضت حروفیه» را برای اولین و آخرین بار، در سالن چهارسو به روی صحنه بردند و پس از آن سالنی در تئاتر شهر به نام ایشان نام گذاری شد.

ندا ثابتی نیز پس از 40 سال از شهادت ایشان، در یک کار پژوهشی نمایشنامه «ماناترین لحظه قشقایی» را به یاد شهید قشقایی نوشت و همزمان با آیین نکوداشت ایشان به همسرش میترا عرب تقدیم کرد.

در این نمایشنامه خوانی محمود هندیانی از دوستان شهید قشقایی و یکی از بازیگران نمایشنامه «نهضت حروفیه» حضور داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران