در حال بارگذاری ...
جلال تهرانی در کارگاه «نمایشنامه‌نویسی» همایش تئاتر استان‌ها:

از مسیر مکاشفه با تکنیک به سراغ نوشتن می‌روم

کارگاه «تجربیات صحنه: نمایشنامه‌نویسی» با حضور جلال تهرانی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور برگزار شد. تهرانی در این کارگاه گفت: از مسیر مکاشفه با تکنیک و فن به سراغ نوشتن نمایشنامه می‌روم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاه «تجربیات صحنه: نمایشنامه‌نویسی» با حضور جلال تهرانی و با اجرای محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور شامگاه شنبه هفتم دی در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.
جلال تهرانی در ابتدای این پنل درباره رویکردی که در نگارش نمایشنامه‌ها در پیش می‌گیرد، گفت: من همواره توجه می‌کنم درامی که می‌نویسم تازه و نو باشد و خودم و دیگران را در آن تکرار نکنم، به همین دلیل آثاری که نوشته‌ام باهم تفاوت دارند.
وی ادامه داد: به نظرم واژه تجربه بسیار مهم است و من همواره به دنبال پرسش‌های خود رفتم، نه‌تنها درام‌نویسی بلکه اساساً هنر برای من با پاسخ شروع نمی‌شود، بلکه با پرسش آغاز می‌شود. پرسش‌ها تعیین می‌کنند نمایشنامه چطور جلو برود و ضرورت‌های ساختاری را تعیین می‌کنند.
این هنرمند درباره نگاهی که به مخاطب تئاتر دارد، بیان کرد: مخاطب تئاتر باید اهلیت داشته باشد و این موضوع به شغل و پیشه او مربوط نمی‌شود، اهلیت یعنی تا چه اندازه مخاطب متر خود را کنار بگذارد و به سنجش یک نمایش بر اساس داشته‌هایش بپردازد.
وی با تأکید بر نگاه فنی به مقوله نویسندگی توضیح داد: من همواره با یک نمایشنامه کامل سر تمرین می‌روم، نوشتن برای من یک کار شهودی نیست بلکه یک کار فنی و تخصصی است و به همین دلیل می‌توانم بگویم که به سیاست و ایدئولوژی در معنای عام فکر می‌کنم.
در بخش دیگر این نشست، تهرانی با اشاره به اینکه تئاتر دارای ریتم است، گفت: همه تئاتر ریتم است و موسیقی کلام هم یکی از ارکان شکل دادن به ریتم است، ریتم الزاماً مربوط به موسیقی نیست، همین فضایی که ما در آن نشسته‌ایم دارای ریتم است. نویسنده موقع نوشتن به ریتم فکر می‌کند تا اثر آرام‌آرام شکل بگیرد.
این نمایشنامه‌نویس در پاسخ به اینکه کارگردان برای اجرای یک اثر چه رویکردی باید داشته باشد، مطرح کرد: باید ببینیم تا چه اندازه می‌توانیم مخاطب را به واکنش واداریم، مخاطب را باید مجری اجرا در نظر بگیریم، اگر مخاطب تنها یک ناظر منفعل نباشد آرام‌آرام فضا را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
تهرانی تأکید کرد: از مسیر مکاشفه با تکنیک و فن به سراغ نوشتن نمایشنامه می‌روم و در تئاترهایم با مخاطب صداقت دارم و اطلاعاتی را نزد خود نگه نمی‌دارم تا به مخاطب دیرتر ارائه کنم. اگر می‌خواهید مخاطب، شما و اثر را باور کند باید با او صادق باشید.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی‌ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.
آدرس سایت جشنواره fitf.theater.ir است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران