در حال بارگذاری ...
سعید تشکری در نشست تخصصی جایگاه اقتباس در ادبیات نمایشی ایران گفت :

اولین قدم در اقتباس تشخیص ابزارهای متن و توان نویسنده است

خوشحالم که از کسانی هستم که نمایش‌نامه‌نویسی را در مشهد به سمت اقتباس کشاندم و امروز می‌توانیم در مورد اقتباس حرف بزنیم؛ کاری که در این سالیان از آن غافل بودیم.

به گزارش ایران تئاتر سعید تشکری گفت: اولین قدم در اقتباس تشخیص ابزارهای متن و توان نویسنده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر که شامگاه گذشته در نشست تخصصی جایگاه اقتباس در ادبیات نمایشی ایران در محل سالن استاد نوری حوزه هنری خراسان رضوی سخن می‌گفت؛ در ادامه اظهار کرد: خوشحالم که از کسانی هستم که نمایش‌نامه‌نویسی را در مشهد به سمت اقتباس کشاندم و امروز می‌توانیم در مورد اقتباس حرف بزنیم؛ کاری که در این سالیان از آن غافل بودیم.

وی ادامه داد: اولین قدم ما در مسیر اقتباس این است که تشخیص بدهیم که یک اثر باید دارای چه ویژگی‌ها و چه ابزاری باشد که بتوان از آن اقتباس کرد.

تشکری خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که از نقد متنفر هستند از تئاتر متنفر هستند در حالی که فیلسوفان از تئاتر استقبال می‌کنند؛ ما هم از تئاتر استقبال می‌کنیم زیرا آن را محل بحث می‌دانیم و حال این مساله مطرح می‌شود که ما باید چه کنیم که بتوانیم یک رابطه هوشمندانه با متن برقرار کنیم که نه زیر سایه نویسنده باقی بمانیم نه اینکه صرفا از روی آن رونویسی کرده باشیم.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم تصریح کرد: در واقع ما نمی‌خواهیم در مقابل متن تسلیم باشیم بلکه می‌خواهیم شرایط و ویژگی‌های آن را تشخیص بدهیم و در برابر آن هوشمندانه عمل کنیم.

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که هنوز هم از متون یونان باستان اقتباس می‌شود و اقتباس عملی است که ما در آن یک سنتزی را به وجود می‌آوریم که اثر اصلی را از دور خارج کرده و به یک وجود مستقل دست پیدا می‌کند.

تشکری اظهار کرد: به نظر من، ما دچار مشهوری بی اعتبار شده‌ایم؛ نوع رفتار ما با درام چه به صورت اقتباس و چه به صورت انتخاب، اساسا منشی غیرخردورزانه دارد و ما بیش‌تر با عاطفه با آثار برخورد می‌کنیم که این نگاه راه را بر خردورزی می‌بندد.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم ادامه داد: به‌طوری که شجاعت ما در ایجاد شک  در داستان‌ها، رمان‌هایی که از آن‌ها اقتباس می‌کنیم کم است؛ و در تئاترهایمان اسناد را به نمایش درمی‌آورین در حالی که تئاتر صحنه تخیل است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است
کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است

ارسلان محبی، کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» براین باور است که جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.

|

نظرات کاربران