در حال بارگذاری ...
سید مهدی شجاعی در اختتامیه «جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم»

درام مظلوم‌ترین وجه هنر فرهنگ و ادبیات است

سید مهدی شجاعی در اختتامیه  نخستین «جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» گفت: به عنوان خادم کوچکی که در این چند دهه تلاش کردم و کسی که در مجموعه اهالی فرهنگ و هنر خدمت کردم، می‌خواستم این اتفاق بزرگ را به اهالی هنر تبریک بگویم. 

به گزارش ایران تئاتر، سید مهدی شجاعی گفت: درام؛ مظلوم‌ترین وجه هنر، فرهنگ و ادبیات است و متاسفانه بیشترین بی‌توجهی هم در این عرصه صورت می‌گیرد. 

این نویسنده که ظهر دیروز یازدهم دی ماه در اختتامیه  نخستین «جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» سخن می‌گفت، اظهار کرد: به عنوان خادم کوچکی که در این چند دهه تلاش کردم و کسی که در مجموعه اهالی فرهنگ و هنر خدمت کردم، می‌خواستم این اتفاق بزرگ را به اهالی هنر تبریک بگویم. 

وی ادامه داد: در این اتفاق چند خاصیت مهم به چشم می‌خورد؛ مظلوم‌ترین وجه هنر، فرهنگ و ادبیات در کشور ما این است که پایه و بنیان خلق همه آثار تئاتری، سینمایی و شاهکارها، همگی اساس ادبیات و بنیان درام دارد که البته بیشترین بی‌توجهی هم متاسفانه در این عرصه بوده است. مظلوم‌ترین قشر در عرصه‌های هنری اهالی قلم بوده‌اند و به این وجه از هر جهت کم‌ترین بها داده می‌شود. 

شجاعی تصریح کرد: دوم این‌که پیوند میان اهالی قلم به عنوان قصه‌نویس با اهالی تئاتر اتفاق مبارکی است که شروع آن در اینجا با برکت نام امام رضا(ع) طلایه‌داری بزرگی در آینده می‌شود. 

این نویسنده خاطرنشان کرد: سوم این‌که، این جشنواره با هیچ مرزی محصور نشده؛ نه مرز جغرافیایی که به استان محدود شود و نه خط و ربط سیاسی و جناحی و با همه گستردگی‌ای که هنر دارد، تلاش شده این اتفاق برگزار شود. 

وی افزود: چهارم این‌که این جشنواره نشان داد کارهای بزرگ را مردان بزرگ انجام می‌دهند و به عبارتی کار به دست کاردان سپرده شده است. از جمله مشکلات کشور ما این است که کارهای بزرگ به دست انسان‌های کوچک سپرده می‌شود.

این نویسنده افزود: آقای سعید تشکری از پیشکسوتان قلم در مشهد و جزو گوهرهای نابی هستند که قدرشان هنوز شناخته نشده است. مجموعه عزیزانی مانند نصرالله قادری، شهرام کرمی، شهرام زرگر و نادر برهانی مرند تلاش کردند و پا به این میدان گذاشتند که این امر نشان‌دهنده یک کار جدی است. همچنین آنچه اهمیت دارد این‌که صرفا امکانات کار را پیش نمی‌برد و این انسان‌ها هستند که کار را به پیش می‌برند. 

شجاعی بیان کرد: نکته آخر این‌که امید دارم در این جشنواره صرفا برگزیدگان دیده نشوند و اتفاق مهم بعد از این برای افرادی بیفتد که استعداد دارند و تحت نظر نویسندگان پیشکسوت قرار بگیرند. این وجه کمتر دیده می‌شود و آنچه مهم است؛ این‌که کسانی که ندرخشیدند بالاخره این استعداد را داشتند که تا این مرحله پیش آمدند؛، در نتیجه کشف و اعتلای این استعدادها بسیار مهم است.




نظرات کاربران