در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

واکنش محکم هنرمندان در رد ترور سردار سلیمانی ومعرفی برگزیدگان استان ها

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته، بیانیه ۵ هزار هنرمند در رد ترور سردار قاسم سلیمانی و اجرای خیریه نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» به کارگردانی امین میری  برای نجات یک جوان از چوبه دار اخباری تکان دهنده بود، همچنین گروه تئاتر لیو نشستی را برگزار کرد و  ۱۲ اثر برتر شهرستانی برای حضور در بخش مسابقه تئاتر فجر اعلام شدند.

در این هفته همچنین خبرهایی از قطب الدین صادقی، بهروز غریب پور، زهرا صبری، مریم کاظمی، سوسن پرور و گروه تئاتر لانچر 5 درباره مسیر موفقیت هایش، در خبرگزاری های کشورمان منتشر شد.

ویدادها

بیانیه ۵ هزار هنرمند تئاتر در محکومیت ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی: بیش از ۵ هزار نفر از اهالی تئاتر ایران، در بیانیه‌ای، ضمن محکومیت ترور سردار سلیمانی، تاکید کردند این‌گونه اقدامات ماجراجویانه تنها با هدف جنگ‌طلبی جهانی و توطئه برای استقلال و آزادی ملت باعزت ایران است که برای نیل به استقلال، خون‌های زیادی را نثار کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانواده تئاتر ایران در محکومیت ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، بیانیه‌ای با امضای ۵ هزار هنرمند را  صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

شهادت هنر مردان خداست.

ترور پلید است و پلیدی به دنبال نابودی و جنگ است. اینک که قدرت‌طلبی امپریالیسم جهانی با ترور مردان بزرگ وطن همچنان ناامنی خاورمیانه و جهان را طلب می‌کند ما هنرمندان تئاتر، هم‌صدا با ملت ایران این شقاوت و کینه را محکوم و با صدای بلند اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان صلح جهانی اینگونه محقق نخواهد شد.

بدون تردید این‌گونه اقدامات ماجراجویانه تنها با هدف جنگ‌طلبی جهانی و توطئه برای استقلال و آزادی یک ملت باعزت است که برای نیل به استقلال خون‌های زیادی را نثار کرده است.

شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی محکوم بوده و این محکومیت به معنای نابودی نگاهی است که به دنبال حذف مقامات بلندپایه یک کشور  دست به جنایت و ترور می‌زند.

ما هنرمندان جامعه تئاتر ایران همپای ملت مبارز ایران ضمن محکومیت این ترور و جنایت بزرگ بشری، حمایت خود را از آرمان و ارزش‌ها و راه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی اعلام می‌داریم

اسامی برخی از هنرمندان امضاکننده این بیانیه که همچنان بر تعداد آنان افزوده می‌شود، عبارت است:

علی نصیریان، بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، تاجبخش فنائیان، ایرج راد، داود فتحعلی‌بیگی، حمیدرضا نعیمی، کوروش نریمانی، حسین پاکدل، هادی مرزبان، اصغر همت، مریم معترف، حسین کیانی، فرزانه کابلی، حمیدرضا آذرنگ، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، جلیل فرجاد، شکرخدا گودرزی، بهروز بقایی، سیروس همتی، رضا فیاضی، حسین مسافرآستانه، افسانه ماهیان، شهرام زرگر، نصرالله قادری، سیدحسین فدایی‌حسین، مهرداد کوروش‌نیا، میرطاهر مظلومی، سعید داخ، فرهاد قائمیان، سیدجواد طاهری، ندا ثابتی، شهرام گیل‌آبادی، زهرا صبری، محمد شهنی دشت‌گلی، رحمت امینی، ارمغان بهداروند، احمد کاوری، کوروش سلیمانی، حسین پارسایی، خیرالله تقیانی‌پور، علی سلیمانی‌سرنسری، گیتی قاسمی، مهدی بهداروند، احمد سلیمانی، بهزاد صدیقی، ابراهیم گله‌دارزاده، حجت‌الله سبزی، هواس پلوک، محمدرضا زندی، محمدرضا آزاد، رضا میرمعنوی، فقیهه سلطانی، اعظم بروجردی، سروش طاهری، محمدهادی عطایی، بهزاد صدیقی، نازیلا نوریشاد، زهره بهروزی‌نیا، خیام وقارکاشانی، انوش معظمی، حسن عابدی، حجت علیخانی، فرزان دلفانی، مهدی صفاری‌نژاد، ابراهیم حسینی، امیر فخرموسوی، محمد یاقوت‌پور، کریم اکبری‌مبارکه، احمد رجب‌پور تبریزی، احمد افتخاری، علی یعقوب‌زاده، محمد یوسفی‌زاده، جواد سرخه، رضا صمدپور، سیامک زمردی‌مطلق، مهدی آشنا، سیدجواد روشن، رضا بهشتی، محمد ترابی، شهاب راحله، سهیلا جوادی، علی برجی، کیانوش احمدی، محسن سلیمانی‌فارسانی، شیرزاد عسگری، میثم سرآبادانی، داود نامور، نوید جعفری، کوروش سلمانی‌دهباز، نسیم کشن‌فلاح، مسعود ملکوتی‌نیا، کیوان پورمحمدتقی، میلاد اکبرنژاد، سامان حیدریان، حسین نادری، محمدرضا زبرجدی، علی دانش‌اردبیلی، غلامرضا رحیمیان، فضل‌الله عمرانی، شهلا شفیعی، علیرضا غفاری، امین اکبری‌نسب، هاشم پورمحمدی، مرتضی اسدی‌مرام، سعید ذبیحی، مهدی اسدی‌تبار، انوش نصرماسوله، علی حاج‌علی‌عسگری، امیر کرم، صیاد خالیگران، پوریا جلالی، مهدی ادیبی، منصور میخ‌بر، پرستو قیطرانی، سعید جمشیدی، حسین نورایی، علیرضا درویش‌نژاد، علی‌اکبر پشم‌فروش، اصغر خسروآبادی، سینا دلشادی، رضا بنفشه‌خواه، اورنگ نارکی، مسلم نارکی، ساسان شکوریان، حسین عباس‌زاده، مجتبی راوش، هادی افسر، امیر صادقی، ادیب کاغذدست، جواد صداقت، الهام ابنی، اورانوس شرافت، سیداسماعیل سخایی، سیدمحمدحسن ربیعی، غلامرضا عبدالله‌زاده، غزل بویری، فرحناز قجابگلی، شکیبا بویری، خدیجه مویسات، سمیه تمیمی‌زاده، رقیه ارشادی، علی فتوحی و...

همچنین مدیران و کارکنان اداره‌کل هنرهای نمایشی، خانه تئاتر، روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور، مدیران و کارکنان حوزه هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیران و کارکنان مجموعه تئاتر مولوی، مدیران و کارکنان مدیریت تئاتر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، کارکنان درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر) و ... این بیانیه را امضا کرده‌اند.

تعطیلی تمام فعالیت‌های نمایشی کشور به مدت ۳ روز: در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، تمامی نمایش‌ها و برنامه‌های نمایشی سراسر کشور تا پایان روز ۱۵ دی‌ ماه تعطیل است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد، در پی شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، کلیه فعالیت‌های هنرهای نمایش و اجرای عمومی آثار نمایشی در سراسر کشور تا پایان روز یکشنبه (۱۵ دی ماه) لغو شد.

معرفی برگزیدگان استان ها و پنج مهمان تئاتر فجر: نمایش‌های منتخب جشنواره‌های تئاتر استان‌ها و ۵ نمایش مهمان حاضر در بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها متشکل از سعید اسدی، مهرداد کوروش‌نیا و رفیق نصرتی، تعداد ۱۲ اثر از میان برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها را برای حضور در بخش رقابتی آثار صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

اسامی این آثار به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

«چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دیدیم» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی کریم علی‌خواه از استان آذربایجان غربی (ارومیه)

«در دهانم حرف بزن» به نویسندگی سیدقاسم حسینی و کارگردانی عبدالزهرا محمودی از استان بوشهر(بندر دیر)

«رسن‌های گور» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی کامران جباری از استان کردستان (بیجار)

«ژنتیک» به نویسندگی و کارگردانی مهسا غفوریان از استان خراسان رضوی (مشهد)

«صدمین سالگرد فتح گریه» به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی مهرداد علی‌پور از استان کهگیلویه و بویر احمد (گچساران)

«غمنومه وطن و تن» به نویسندگی و کارگردانی جواد خاکسار حقانی از استان چهارمحال و بختیاری(شهر کرد)

«قزل حصار» به نویسندگی و کارگردانی امین ابراهیمی از استان لرستان (خرم آباد)

«کلاغ ها» به نویسندگی و کارگردانی سعید محسنی از استان اصفهان (اصفهان)

«متساوی الساقین» به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو از استان گلستان (گرگان)

«مهندس واشینگ کلوز» به نویسندگی نوید بلغندر و کارگردانی ابوالفضل بلغندر از استان قم (شهر قم)

«ننه مده‌آ» به نویسندگی یوسف شکوهی و کارگردانی آژمان بیژنی نسب از استان فارس (فسا)

«همه فرزندان مکبث» به نویسندگی مهدی شفیعی زرگر و کارگردانی مجتبی رستمی فر از استان خوزستان (اهواز)

همچنین این هیات علاوه بر ۱۲ نمایش معرفی شده به بخش مسابقه، ۲ نمایش زیر را برای حضور در دیگر بخش‌های جشنواره به دبیرخانه معرفی کرده است:

«آدیداس» به نویسندگی مهدی ضیا چمنی و کارگردانی پویا غازی از استان خراسان رضوی(مشهد)

«خوابگرد» به نویسندگی نوید ایزدیار و کارگردانی امیر کلهری پور از استان قزوین(آبیک)

همچنین عناوین نمایش‌های مهمان این بخش که توسط دبیر جشنواره دعوت شده‌اند، نیز به شرح زیر اعلام شده است:

«آشپزخانه» به نویسندگی آرنولد وسکر و ترجمه امیرحسین بیات و کارگردانی محمدحسن معجونی از تهران

«آن دیگری» به نویسندگی آرمین جوان و کارگردانی سمانه زندی نژاد از تهران

«بیگانه در خانه» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات از تهران

«دست‌هایم کو مم حسن» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمی زاده از یاسوج

«قصر موروثی خاندان فرانکنشتاین» به نویسندگی و کارگردانی آتیلا پسیانی از تهران

جایگزینی سارا افشار در اختراع والس: سارا افشار از روز یکشنبه ۸ دی و در هفته پایانی اجرای نمایش «اختراع والس» جایگزین شبنم فرشادجو شد که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که سابقه بازی در نمایش هایی همچون «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی، «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی، «راهزنان» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و «دیده بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی را داشته از ۸ دی جایگزین شبنم فرشادجو در نمایش «اختراع والس» می‌شود.

شبنم فرشادجو به زودی با نمایش «من یه زنم صدامو می شنوین؟» به کارگردانی کاملیا غزلی در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.

«اختراع والس» نوشته مهدی اسدزاده با حضور حسن معجونی، امیرحسین طاهری، محسن نوری، ایرج تدین، حامد کشمیری، هاله پورقدیمی، نورآرش چارلی، آیت بی غم، امیر ادیب، امین رقیب دوست، بردیا رحمتی، پوریا احمدی، محمد حسین قاسمی، ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

نشست گروه تئاتر لیو: حسن معجونی گفت: در تمام این سال‌هایی که در حوزه آموزشی و اجرایی تئاتر کار کردم، در دو مقوله خود را شکست‌خورده می‌دانم؛ اول اینکه خواستم به بچه‌های شهرستان بفهمانم در تهران خبری نیست و نتوانستم و دیگر اینکه جوان‌ترها را متقاعد کنم جشنواره تئاتر فجر چیز مهمی نیست ولی در این هم موفق نشدم.

به گزارش ایسنا، حسن معجونی و رضا بهبودی ظهر سه شنبه ۱۰ دی ماه در نشستی به تشریح برنامه‌های گروه تئاتر لیو پرداختند و از برنامه‌های تازه خود گفتند.

معجونی با اشاره به اینکه دوسه سالی فعالیت گروه لیو متمرکز بر آموزش بود گفت: با تعطیل شدن مدرسه لیو، اگر چه کارهای آموزشی تعطیل نشده اما بیشتر به احیای جشنواره‌های مونولیو و میکرولیو پرداختیم و خودم هم اجرای تازه‌ای را بعد از نمایش «آشپزخانه» شروع خواهم کرد.

معجونی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پردیس تئاتر «شهرزاد ابایی ندارد که نشان دهد تجاری است»، گفت: روزی که ما شروع به صحبت درباره تئاتر خصوصی کردیم گفتیم پول نمی‌گیریم و به این فکر می‌کردیم که شاید با مستقل عمل کردن ما ان هم در برابر خواسته های پدری‌ که پول توجیبی نمی‌دهد، به نتیجه دیگر و بهتری برسیم، اما در این راه سختی‌های زیادی بوده و الان در حال جنگ‌ هستیم چون هم آموزش و هم اجرا بازاری شده است و آنچه در بسیاری از آموزشگاه‌های تئاتری می‌گذرد با پول‌های کلانی که می‌گیرند عجیب است.

معجونی درباره اینکه گروه تئاتر لیو فعلا مکانی مشخص برای خود ندارد و شاید در آینده برای آن برنامه‌ای داشته باشند، به وضعیت سالن‌های تئاتری اشاره و اظهار کرد: بعضی دوستان در این سالن‌ها خوب کاسبی می‌کنند، طوری که به قول آقای رفیعی تئاتر به گاراژ و ترمینال تبدیل شده و آدم‌ها برای سرمایه‌گذاری توجیه نشده‌اند. هنوز در تهران سالن تئاتری نیست که متمرکز بر یک کار باشد و مثلا در طول سال فقط ۲۰ نمایش درجه یک را روی صحنه داشته باشد.

در این باره رضا بهبودی هم که قرار است از بهمن‌ماه نمایشی را براساس متنی از ادوارد البی روی صحنه داشته باشد، گفت: اینکه جشنواره‌ای تعطیل شود یا نه مسئله نیست، چون مسئله اصلی این است که اجازه دهنده طبق قانون اساسی کسانی دیگر هم به سلیقه‌ها و ایده‌هایشان برسند.

در ادامه این سوال، شاکری از دیگر اعضای این گروه هم به مشکلاتی که برای تایید متن‌های جشنواره مونولیو در اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دارند اشاره کرد که حتی گاهی با این جمله مواجه می‌شوند که «اصلا شما که هستید؟!» و به همین دلیل چشم‌انداز خوبی برای گسترده کردن این جشنواره نیست.

نمایشی برای نجات یک جوان از چوبه‌دار: نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» به کارگردانی امین میری ۷ دی در اجرایی خیریه برای نجات یک جوان از چوبه دار به صحنه رفت.

به گزارش ایسنا، نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» با تهیه کنندگی علیرضا توسلی زاده، شامگاه شنبه ۷ دی با همکاری سازمان مردم‌نهاد «ما درد مشترکیم»، برای نجات جان یک جوان از چوبه دار و تأمین بخشی از مبلغ دیه تعیین شده، در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. مبلغ دیه مورد نیاز برای نجات این جوان۲۷۰ میلیون تومان است که پیش‌تر ۱۵۰ میلیون تومان آن تأمین شده بود.

در اجرای ویژه «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» و با حضور چهره‌هایی همچون رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، فریدون شهبازیان، مریم سعادت، مائده طهماسبی، طیبه سیاوشی و محمدعلی آهنگران مبلغ ۷۸ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان از ۱۲۰ میلیون تومان باقیمانده مبلغ دیه نیز تأمین شد.

این اثر نمایشی ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

 

چهره ها

بهروز غریب پور: سرپرست گروه تئاتر «آران» اعلام کرد که متن اپرای «همای همایون» اثر خواجوی کرمانی آمده شده و گروه در انتظار انعقاد قرارداد برای تولید این اپرای عروسکی است.

بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» و کارگردان اپراهای عروسکی مختلف، درباره فعالیت این گروه تئاتر در ماه‌های باقیمانده سال ۹۸ به خبرنگار مهر گفت: به زودی و در ادامه رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه «آران»، از ۱۱ دی به ترتیب اپراهای «رستم و سهراب» و «مکبث» به صحنه می‌روند و برنامه ریزی مان بر این است که تا پایان سال ۲ یا ۳ اثر دیگر گروه نیز اجرا شوند.

غریب پور درباره برنامه ریزی برای تولید اپرایی جدید، اظهار کرد: پیشنهادی از سوی مسئولان فرهنگی استان کرمان برای تولید اپرایی عروسکی به منظور بزرگداشت شأن خواجوی کرمانی ارائه شد. در این خصوص سفری هم به کرمان داشتم. بعد از یکسال متن اپرای «همای همایون» بر اساس یکی از مثنوی‌های بی نظیر خواجوی کرمانی به اتمام رسید. گروه ما برای تولید این اپرا اعلام آمادگی کرده ولی هنوز قراردادی با ما منعقد نشده است. البته واسطه این پروژه بنیاد فرهنگی رودکی است که طبیعتاً به دلیل تغییر مدیریت بنیاد، مدت زمانی تا از سرگیری روند تولید این پروژه لازم است.

خیام وقار کاشانی: خیام وقار کاشانی مدیریت بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده گرفت.

نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن تقدیر از تلاش‌های ندا هنگامی تا به این مرحله، خیام وقار کاشانی را به عنوان مدیر بخش «به علاوه فجر» این رویداد معرفی کرد. ندا هنگامی به دلیل تداخل کاری نتوانست جشنواره را همراهی کند.

مریم کاظمی: نمایش «کلوچه دارچینی» به کارگردانی مریم کاظمی از بهمن ماه ۹۸ در سالن سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش »کلوچه دارچینی» که اولین بار در سال ۹۳ با بازی حسین محب‌اهری در مرکز تولید تئاتر کانون به اجرا در آمده بود، قرار است یکبار دیگر به سفارش کانون روی صحنه برود.

وی با اشاره به نقش آقای کوکو که پیش از این حسین محب‌اهری آن را بازی می‌کرد درباره تغییر در کستینگ بازیگران نمایش گفت: بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر داریم چون غیر از حسین محب‌اهری عزیز، بازیگران نقش‌های نمک و فلفل هم عوض شده‌اند و بازیگران جدید به گروه آمده‌اند. همین‌طور نقش‌های خانوم و آقا و پرده‌ها تغییر کرده‌اند وطبق روال همیشگی گروه تئاتر مستقل همه بازیگران همزمان تمرین می‌کنند و آمادگی اجرای نقش‌های مختلف را دارند.

سوسن پرور: سوسن پرور در نمایش «سه تفنگدار و یکی» به کارگردانی مهدی شاه‌حسینی در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا، سوسن پرور به عنوان تنها بازیگر زن در نمایش «سه تفنگدار و یکی» به کارگردانی مهدی شاه‌حسینی از جمعه 13 دی ساعت 21 در سالن شماره 2 تماشاخانه «سپند»، حضور دارد.

نمایشنامه «سه تفنگدار و یکی» بر اساس طرحی از مهدی شاه‌حسینی توسط عقیل جماعتی به نگارش درآمده است. در این نمایش کمدی تعدادی از خنداننده‌های برنامه خندوانه ایفای نقش می‌کنند و امین اصلانی، آیت بی غم، سوسن پرور، میثم درویشان‌پور، سهیل غلامرضاپور، محمد معتضدی بازیگران این نمایش هستند.

 

گفتگوها

عوامل لانچر 5: گروه نمایش لانچر ۵ که این روزها اجراهای پر مخاطبی را پشت سر می‌گذارد حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ از شکل‌گیری طرح اولیه تا تغییرات در حین اجرا و از تاثیر تجربه زیسته در نوشتن قصه ابتدایی تا موقعیت خطرناکی که بداهه و طنز در نمایش ایجاد می‌کند.

اگر اهل تماشای تئاتر باشید حتما این روزها نام نمایش لانچر۵ را شنیده اید و اگر توانسته باشید به موقع اقدام به خرید بلیت آن کنید و کمی شانس داشته باشید مخاطب نمایش بوده اید و در این میان کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که از تماشای آن لذت نبرده باشد.

لانچر ۵ یکسالی می شود که چنان با کیفیت اجرای خود را ادامه می دهد که بعد از اجراهای متوالی بر صحنه سالن های مختلف هنوز مخاطبانی دارد که یا موفق به تماشای آن نشده اند یا به دنبال تماشای چندین باره آن هستند.

ما نیز بعد از تلاش فراوان و البته بی توجهی های روابط عمومی تماشاخانه تئاتر مستقل تهران از طریق روابط عمومی خود نمایش بالاخره توانستیم به تماشای آن بنشینیم و بیش از دو ساعت را بدون احساس کردن گذر زمان به تماشای لانچر۵ نشستیم و راضی از سالن خارج شدیم؛ اما به عنوان خبرنگار این سوال برای ما پیش آمد که در این اوضاع نابسامان چرا یک نمایش این چنین محبوب شده است به سراغ گروه و عوامل اجرایی این نمایش رفتیم تا گفت و گویی کنیم. پرسیدیم طرح اولیه از کجا شکل و اصلا چگونه این گروه کنار هم قرار گرفته است. و این که سربازی به‌عنوان فضا و سوژه اصلی چقدر تجربه زیسته این گروه است و چقدر نزیسته. سهم بداهه گویی‌ها و اصول اجرای آن در لانچر ۵ تاکجا و چگونه است.

این نشست در خبرگزاری جمهوری اسلامی با حضور مسعود صرامی و پویا سعیدی نویسندگان و کارگردان، امیر نوروزی، مجتبی یوسفی، محمد حق‌شناس، باسط رضایی بازیگران و میلاد ابراهیمی طراح صحنه برگزار شد.

صرامی: آغاز لانچر ۵ به سال ۹۴ باز می گردد که نمایشنامه ای با نام آخر دنیا نوشته و سال ۹۵ از آن رونمایی کردم. با طرح و مضمونی که امروز در لانچر ۵ می بینیم؛ روایت داستان در یک پادگان می گذرد. نمایشنامه توانست در همان سال توفیقاتی را هم به دست آورد، پس از آن از پیشنهاد همکاری پویا سعیدی برای این نمایشنامه استقبال کردم زیرا به اجرایی شدن این نمایشنامه علاقه بسیاری داشتم.

سعیدی براساس اصل متنی که من نوشته بودم آغاز به کار کرد و طرح را گسترش داد متن دیگری نوشت، پس از آن هر دو متن نوشته شده را ترکیب کردیم و به متن سومی رسیدیم که نام آن لانچر۵ شد. البته در حین تمرینات و طی چند سال که به صورت ناپیوسته اجرا رفتیم بخش‌ هایی اضافه و کم شده است تا به این متن نهایی که اجرا می شود رسیدیم و در هر اجرا نیز برای بهبود کار تغییراتی را ایجاد می کنیم.

(این گفتگو بلند را در ایرنا بخوانید)

قطب الدین صادقی: قطب الدین صادقی، مدرس و کارگردان تئاتر با بیان آنکه غلبه فرهنگ شفاهی جوامع شرقی نسبت به جایگاه استنادهای متنی و متقن به درک نشدن جایگاه مبانی و اصول نظریه‌های هنری در عرصه تولیدات فرهنگی منجر شده است گفت: به همین سبب است که تئاتر ایران به سبب بی‌توجهی به مولفه‌های نظری بیشتر مصرف کننده است تا مولد.

دومین نشست مکث و درنگ از سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی تئاتر کشور با موضوع بررسی جایگاه نظریه و پیامدهای ناشی از فقدان آن در تئاتر معاصر ایران شامگاه شنبه (۷ دی ماه) با حضور دکتر قطب‌الدین صادقی کارگردان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر و دکتر سعید اسدی عضو عیات علمی دانشگاه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدیر مجموعه تئاترشهر در سالن زنده‌نام اکبر رادی دانشگاه سوره برگزار شد.

صادقی در ابتدای این نشست با بیان آنکه نظریه امری عقلانی است گفت: تولید نظریه در تمامی حوزه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در تمام جهان بر عهده بدنه آکادمیک و دانشگاهیان است. به بیان ساده می توان با نقل قولی از هگل (فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی قرن ۱۸) گفت که نظریه بنا دارد تا امر حسی را به امری عقلانی بدل کند.

در حوزه نظریه‌پردازی در تئاتر ایران، نسبت به بدنه فعالان هنر نمایش در جهان منفعل هستیم. همین باعث شده تا مواجهه هنرمندان در تولید و روند اجرای آثار تئاتری مسیری به سمت بیراهه و نگاهی ویرانگر داشته باشد. درست به دلیلِ همین آسیب‌هاست که امروز بیش از هر زمانی نیازمند آن هستیم که از شعار دست برداریم و دست به عمل بزنید.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر آنکه نظریه مانند دستور زبان است یادآور شد: هنگامی که فردی بی‌دانش و بی‌سواد حرفی را بر زبان می‌آورد از ماهیت کلام خود اطلاعی ندارد و نمی‌تواند اشتباهاتش را بازگو کند. اینجاست که اساتیدی که دستور زبان را در قالب بیانیه‌ای نظری استخراج می‌کنند با استفاده از علم نظریه‌پردازی و دانش خود می توانند واژه‌های غلط و حرف‌های نادرست آن آدم بی دانش را تصحیح و اصلاح کنند.

دلارا نوشین: کارگردان نمایش «جنایات قلب» با اشاره به مضمون نمایش عنوان کرد این اثر درباره حفظ بنیان خانواده و تنهایی انسان‌هاست.

دلارا نوشین که این روزها نمایش «جنایات قلب» را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه «جنایات قلب» نوشته بت هنلی است که برنده جایزه پولیتزر بوده است. من این متن را ۱۳ سال قبل خواندم و ترجمه کردم و از آنجا که این اثر متن شاخص و جذابی است به این فکر کردم که برخلاف دیگر کارهایم اجرای این نمایشنامه که یک اثر رئالیستی است، می‌تواند تجربه متفاوتی باشد.

وی درباره انتخاب یک متن زنانه برای اجرا بیان کرد: بیشتر از زنانه بودن متن، فضاسازی و شخصیت‌پردازی کار برایم جذاب بود. این نمایشنامه داستان سه خواهر را روایت می‌کند که هرکدام روحیات و احساسات متفاوتی دارند و درگیر چالش‌های احساسی عمیقی هستند که موانع بزرگی را در زندگی برایشان ایجاد کرده است اما به خاطر یک اتفاق دور هم جمع می‌شوند. این نمایش بیشتر از اینکه اثری زنانه باشد درباره خانواده است.

«جنایات قلب» از ٨ دی ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

زهرا صبری: سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» اعلام کرد که آمادگی اجرای آثار گروه را در شهرهای مختلف ایران دارد؛ آثاری که در کشورهای اروپایی به صحنه رفته‌اند.

زهرا صبری کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» که به تازگی نمایش «خاک و تاج» را در سالن قشقایی به صحنه برد، درباره احتمال تداوم اجراهای عمومی این اثر نمایشی و اجرا در شهرهای مختلف ایران، به خبرنگار مهر گفت: من بسیاری از آثار گروه «یاس تمام» را در کشورهای اروپایی به صحنه برده‌ام و حتی در قالب تور در شهرهای مختلف فرانسه آثارم را اجرا کرده‌ام ولی همیشه اشتیاق این را داشته‌ام که این آثار را در شهرهای مختلف ایران اجرا کنم.

وی تأکید کرد: من همیشه مایل هستم که نمایش‌های گروه «یاس تمام» از جمله «زمین و چرخ»، «تا یک بشمار» و «خاک و تاج» را در شهرهای مختلف ایران به صحنه ببرم به شرط اینکه برنامه ریزی این اجراها به درستی انجام شود.

 

تیترها

1. نمایش ماسک تمدید شد

2. نمایش «سه تفنگدار و یکی» از جمعه به سپند می‌رود

3. «رفتم سیگار بخرم...» روی صحنه می‌رود

4. مری پاپینز دو اجرایی شد

5. عمارت نمایشی نوفل لوشاتو میزبان ملکوت شد

6. معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر کافه ای «اتفاق»




نظرات کاربران